Helsingborg Djursjukhus

  • Avel
  • Trådstartare Trådstartare Sevlan
  • Startdatum Startdatum
S

Sevlan

Måste bara få skriva av mig lite.
Min lilla fölunge Chaplin mådde inte så bra i går eftermiddag när jag tittade till honom.
Han låg ner, var helt slö och totalt lealös när jag försökte få han att resa sig och han hade 40,1 i feber, så i panik springer jag in och ringer vet.
inom 2 timmar kommer vet (de hade mycket att göra) och konstaterar att Chaplin är dödsjuk och måste fort som 17 in till helsingborg.
så jag iväg och hämtar transport och får lastat Nova och Chaplin.
Sen iväg neråt mot helsingborg,
Vi stannade en gång i timmen för att se till att Chaplin fick diat (vet´s order)
Min otroligt gulliga sambo följe naturligtvis mer och en gång i timmen fick han lyfta ut Chaplin, bära honom till juvret och jag hjälpte Chaplin att dia.
Sen när vi äntligen var framme efter en resa på ca 5 timmar inkl stopp, så fick Nova och Chaplin komma in på akut avdelningen och de tog blodprover osv.
Och de konstaterade att han hade för lite antikroppar i blodet (dvs han hade inte fått tillräckligt med råmjölk) och det blev intensivvård med dropp och plasma.
Sen åkte vi hem igen och min sambo körde hem, så vi var hemma runt 06.30 i morse.

Idag ringer vet och berättar att han trodde inte att Chaplin skulle klara sig när han såg honom nu på morgonen,
de konstaterade att han fortfarande hade för lite antikroppar och en rejäl infektion i kroppen och hög feber,
men han svarade bra på behandligen under dagen och vet var posetiv.

Ringde djursjukhuset nu i kväll och hans värden är bra och han har normal temp.
Så vet ringer mig imorgon igen och berättar läget.

Jag är så himla glad att jag försäkrade Chaplin, from i lördags började försäkringen gälla. och hade jag inte gjort detta vet jag inte hur jag hade klarat rent ekonomiskt att ha Chaplin på sjukhuset.

Jag ville bara skriva av mig lite,

*håller tummarna att Chaplin frisknar till och att han och hans mamma snart får komma hem*

tack för mig! :D
 
Sv: Helsingborg Djursjukhus

Åh men stackars lilla vännen! :cry:

Håller tummarna och hoppas på det bästa!
 
Sv: Helsingborg Djursjukhus

Håller tummarna att det blir bra med den lilla. De är väldigt duktiga i Helsingborg på just föl har jag hört.
 
Sv: Helsingborg Djursjukhus

Men vilken tur att det verkar gå åt rätt håll! Otroligt skönt att ha ett djursjukhus inom körhåll så att man kan få avancerat vård för ett sjukt föl. Jag ska hålla tummarna för lilla Chaplin!
 
Sv: Helsingborg Djursjukhus

Tack för uppmuntran!

Pratade med vet idag och allt verkar vara på bra väg att bli normala värden osv. Vet sa att händer inget allvarligt så kan jag hämta hem honom på måndag :-D
 
Sv: Helsingborg Djursjukhus

Vad skönt att ni har turen på er sida!
Hoppas allt går bra för er.

-Vem vet, kanske står våra ston där i boxarna bredvid varandra och snackar skit om sina bukeberoende ägare :angel:;)


Gira :banana:
 
Sv: Helsingborg Djursjukhus

Vad skönt att ni har turen på er sida!
Hoppas allt går bra för er.

-Vem vet, kanske står våra ston där i boxarna bredvid varandra och snackar skit om sina bukeberoende ägare :angel:;)


Gira :banana:

är ditt sto oxå på helsingborgs djursjukhus?
Hur ser hon ut?
Mitt sto är svart med en stjärn och vita bakkotor. fölungen Chaplin ser ut som en älg både i utseende och färg ;) med en strjärn och vita bakkotor.
När kom ditt sto dit?
Mina kom i måndags natt.
 
Sv: Helsingborg Djursjukhus

Vi rullade in vääldigt tidigt på måndag morgonen. (03.25 för att vara exakt).

Tja, vår märr ser väl ut som alla andra :D Brun..... Med en ljuvlig hingstunge, fux, skj.stj och nästan halvstrumpor båda bak..


Gira :banana:
 
Sv: Helsingborg Djursjukhus

Vi rullade in vääldigt tidigt på måndag morgonen. (03.25 för att vara exakt).

Tja, vår märr ser väl ut som alla andra :D Brun..... Med en ljuvlig hingstunge, fux, skj.stj och nästan halvstrumpor båda bak..


Gira :banana:


när får ni hämta hem era pållar?
Vi får förhoppningsvis hämta hem Nova och Chaplin på måndag :D

Jag håller tummarna att vad det än är för sjukdom din/dina hästar har, så hoppas jag verkligen att allt går bra.
 
Sv: Helsingborg Djursjukhus

Håller tummarna för både dig o Girasol....finns inge värre än att känna sig maktlös inför sina djur när dom är dåliga.
 
Sv: Helsingborg Djursjukhus

Troligtvis hämtar vi också hem på måndag.

Vi råkade ut för navelsträngsblödning av kraftigare sort. Du kan läsa om det hela i tråden jag skrivit här på avel, om att jag ska börja med vandrande pinnar... ;)



Gira :banana:
 
Sv: Helsingborg Djursjukhus

Fy, det låter inte så bra,
Får fölungen men av detta eller är det sånt som sedan växer bort?? (hoppas du förstår vad jag menar)
 
Sv: Helsingborg Djursjukhus

Vi vet inte ännu. Men han repar sig bra. Pratade just med veterinären och han får inte komma hem idag, för de har glömt op. bort naveln i helgen!!! *morr* vems plånbok är det som tickar????
Han ska op. idag, sen ska de höra av sig. Men känner att pengarna börjar tryta såväl som tiden... hur kunde jag vara så dum så jag lämnade transporten där nere :devil::( Lånade finka förra veckan för att köra sto till semin samt dräktighetskolla. Men nu har jag en hel bunt till med ston som behöver kollas och ingen finka. Ska ringa distriktarn (ja inte den som vi råkade ut för då när naveln blödde) och se om hon kan komma ut och ula de tre som jag har hemma.

I övrigt är livet bra och vi har hopp om framtiden!!!


Gira :banana:


ps. Hämtar ni idag?
 
Sv: Helsingborg Djursjukhus

hej,
vet inte ännu om vi hämtar idag, väntar fortfarande på att Vet ska höra av sig och ge besked,
Va?? glömde operera bort naveln? :eek: men det måste du väl ändå få nån sorts ersättning för eftersom de skulle väl gjort det i helgen?
Tänk att tom proffisionella (eller hur det nu stavas) Vet kan flumma till det, tur att det iallafall inte var nått livshotande de glömt bort :cool:
var eran distrikts vet inte nått bra?
min distrikts vet som kom när chaplin var sjuk tog 1500!!! kr bara för att titta på han och ta puls och andning och säga att detta är akut, åk till helsingborg...
*håller tummarna att din fölis navel blir bort op idag*
 
Sv: Helsingborg Djursjukhus

Inte första gången de "glömmer" eller slarvar med behandlingar. Har sett räkníngar där de tagit betalt för behandlingar som inte har gjorts.
 
Sv: Helsingborg Djursjukhus

Ja, jag är inte ett smack förvånad. Gäller inte bara detta sjukhus om jag säger så. Men det var ju ärligt att vet. sa som det är. Men tänker faktiskt begära att de drar av kostnaderna för de dagar extra uppstallning detta medför. Sedan ställer det ju till lite annat också. Planering osv...



Gira :banana:
 
Sv: Helsingborg Djursjukhus

Ja det kostar att ligga på topp, som maken brukar säga! ;)

Vår vet.räkning för legering av navel och sättning av dropp kostade 2600:- :mad: Vad kalaset i h-borg går på kan jag bara gissa än sålänge. Men det lär säkert hamna runt 30'.


Gira :banana:
 
Sv: Helsingborg Djursjukhus

hej,
vårat ligger på 30,000 än så länge, och vi får hämta hem imorgon tisdag,
och sen har vårat försäkrings ombud slarvat så detta täcks inte av försäkringen :eek:
ombudet hade glömt att flytta över stoet från a6 till a1 försäkringen som jag hade bett henne om för flera månader sedan eftersom stoet inte skulle gå trav mera. men det finns inget hon kunde göra, hon skulle försöka att vi iallafall fick tillbaka en del av pengarna som vi kommer att lägga ut *suck*
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 900
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 047
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 068
Senast: tott
·
Kropp & Själ Jag hade en ganska jobbig upplevelse med en av mina vänner igår kväll, som jag känner att jag skulle behöva bolla lite med er. Vännen...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp