Helig birma

Jenka

Trådstartare
Vad har denna ras för sjukdomar eller andra vanliga problem? Övrigt att säga om rasen? Temperament/egna erfarenheter? Hur svårskött är pälsen?

En bra eller dålig idé att ha birma och huskatt tillsammans? (tänker att katter bör väl vara hyfsat lika temperamentsmässigt för att gå bra ihop). Passande temperament på huskatten bör vara hur?

Inget kattköp när förestående men det är väl aldrig för tidigt för att planera? :angel:

Sv: Helig birma

Jag har en Helig Birma och en huskatt.

Birman Cecilia :
Hon har ett lugnt temperament, fungerar utan problem med katter men inte så förtjust i hundarna som kommer på besök. Gillar inte att vara fasthållen, Det ska vara på hennes villkor, och när man följer dom så har man en katt som spinner för fullt. Hon föredrar att ligga där det är varmt och högt upp , och gärna hos min pojkvän då hon av någon anledning föredrar män.

Pälsen är inte alls svår att sköta, den tovar inte. Den ska dock borstas reglebunden. Kräsen med mat , hon vet vad hon vill ha.

Huskatten Astrid
Lugnt temperament, fungerar utan problem med andra katter och hundar. Man kan hantera henne precis som man vill, hon bara spinner vidare och njuter av uppmärksamheten. Hon föredrar att ligga svalt, och ligger ofta i fönstren för att kika ut. Hon gillar alla människor , och är korthårig så hon borstas av lite då och då när hon fäller mycket.

Inte kräsen med mat, hon är en överviktig kastrat.

Nu är ju detta mina katters personligheter, men jag ser ingen nackdel alls med att ha en birma ihop med en huskatt. Mina katter sover oftast ihop och busar som huliganer på nätterna ;)

Sv: Helig birma

"Birmanjurar". Av någon anledning är birman (iaf vissa linjer) känsliga för narkos och kan drabbas av njursvikt i ung ålder. Jag har ingen aning om hur vanligt det är, men det är "vida känt". En del veterinärer kallar tom. den skonsammare gasnarkosen för "birmanarkos" just för att den är att föredra då de kan kollapsa av den vanliga narkosen.

RCM och HCM förekommer, men vad jag vet inte i någon högre utsträckning än inom andra raser.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 623
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 087
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
3 131
Senast: snorp
·
Övr. Hund Vad är bra egenskaper för en gårdshund? Alltså, inte rasen utan en som är boende på gård. Nu ska jag inte skaffa hund särskilt snart men...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 085
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka