Hela hästen darrar!?

Sv: Hela hästen darrar!?

Jag tror du får satsa på ett varmare täcke, även det ute i hagen, Jag var och provred ett halvblod på 23 år, även hon klippt, hon hade ett stalltäcke och ett tjockare ute täcke på sig men är vi tog av henne det i gången och skulle börja bosta skakade h on jättemycket, och ägaren förklarade då att hon brukar göra så för att hon fryser.

Har hon en stor hage, så hon kan röa sig och hålla värmen? Gamla hästar är ju känsliga och fryser lättare. har du möjlighet kanske du även kan ge fr tillgång på hö så hon kan tugga sig varm i hagen.

MYCKET vanligt fenomen hos travhästar när man selar ut till start. De skakar av nervositet/förväntan/stress. Om det är positivt eller negativt får du avläsa på hästen, det är olika från individ till individ. Jag tror inte att hon fryser, då skulle det knappast vara bundet till en specifik situation.

Det är sant som du säåer att det är mycket vanligt då min herre gjorde det förr, men jag tror inte TS matar i sin häst lika mycket kraftfoder och kör slut på sin häst på samma sätt som en travare.

men vad vet jag.........

MYCKET vanligt fenomen hos travhästar när man selar ut till start. De skakar av nervositet/förväntan/stress. Om det är positivt eller negativt får du avläsa på hästen, det är olika från individ till individ. Jag tror inte att hon fryser, då skulle det knappast vara bundet till en specifik situation.

Kan vara. Hästen laddar inför prestationen. Behöver inte var negativt, kan vara av förväntan.

Vad har foder med saken att göra? Darrandet som jag syftar på är en psykisk grej som visar sig innan start, d v s innan hästen "körs slut". Den kan vara positiv såväl som positiv.

(För övrigt så är det inte så att man "kör slut" på hästarna, då är man riktigt snett ute, men det kan vi ju ta i en annan tråd eller nåt)

(För övrigt så är det inte så att man "kör slut" på hästarna, då är man riktigt snett ute, men det kan vi ju ta i en annan tråd eller nåt)

nej trodde förstås du skulle klara av att förstå utan att misstolka,det jagm enar är att man ofta "kör slut" på en travare på så enkelt att man presterar mer med en travare än med kanske ett halvblod. För när travarna tränas så är det ju inte i skritt de tränas, och tränar man havlblod kan man faktiskt ha ett helt träningspass som bara innefattar skritt..

Bomulls täcke låter kallt på en helklippt häst mitt i vintern:crazy: Själv står min pålle med en tjockt mysigt termotäcke på 400 g då hon är väldigt frusen av sig! testa lägga på ett varmare täcke, hästarna skakar ju för det mesta för att hålla uppe värmen.

Men fortfarande så skakar hon inte när hon har täcke på sig, endast ibland när man gör iordning hästen.

Hon kan t.o.m. stå ute utan täcke utan att darra (inte för att det är något jag gör utan vidare)

Man tränar aldrig en travhäst SÅ hårt. Enda gången de presterar max är i lopp. Och tro det eller ej men man kan göra mycket mer med en travhäst än köra fort på rundbana. Tryckvagnsträning t ex är ett exempel på ren styrketräning som sker i skritt el mkt lugn trav.

Men nu handlade inte tråden om detta så nu slutar vi våran diskussion så vi inte förstör för TS.

Har dessutom fortfarande svårt att se vad foder och träning öht har med trådens ämne att göra

"Mitt i vintern" är ju ett relativt bergepp. Jag bor på samma breddgrad som TS och idag är det +10 grader och strålande sol. Min klippta häst har gått naken större delen av dan. Jag har den här vintern skiftat mellan fleecefodrat regntäcke och 300 grams vintertäcke. 2 dagar på hela vintern har det varit så kallt att han haft 370 gram termo med regntäcke över. Hårt tränande travare, relativt tunn i kroppen, lätt för att spänna sig och bli muskelöm.

Övertäckning är minst lika illa som för tunt täcke, och förhoppningsvis märker man på hästen vad som funkar bäst.

(Jag tror fortfarande inte att hästen skakar för att den fryser)

Tack! Jag är emot övertäckning och hon fryser inte enligt min och även andras mening!
Visserligen kan det vara så att hon fryser när hon darrar så, men det har inget med täcket att göra.

Hej, endel travhästar darrar i kroppen innan dom ska ut i lopp för att dom är peppade el. stressade/nervösa.

Din är säkert peppad inför ridturen skulle jag tro :)

Det kan vara många anledningar men en jag kom att tänka på när jag läste ditt inlägg var att den kan ha blivit dåligt behandlad av föregående ägare och därför är livrädd för att bli slagen? Den kan ha haft riktigt hemska upplevelse när den stårtt i gången och är därför rädd men har möjligen bara bra minne vid ridning och slappnar då av?! Bara en tanke, inte alls säkert att det är så :)

Visst är det en möjlighet, men då borde hon väl vara mer nervös och det är hon inte.

200 g är inte mycket ute på en klippt häst. min har minst 370 g å de funkar bra. ett bommulstäcke e la alderles för kallt på vintern mina har termo täcken eller 2 flis... tror nog det kan vara så att din pålle fryser..
QUOTE]

Jag har en arab och hon har ett 200 g .. hon är trots allt en arab.. :rofl: å hon fryser inte!!..

Visst är det en möjlighet, men då borde hon väl vara mer nervös och det är hon inte.

Fast vissa hästar är väldigt duktiga på att vända stressen inåt och då syns det oftast inte så mycket.

Men jag tror inte du behöver bekymra dig. Är det så att det är stressrelaterat så kommer det säkert att bli mindre när hon upptäcker att det inte händer något farligt. Dock så får man räkna med att det kan ta lång tid. Men om du inte upplever skakningarna som ett problem så gör det ju inget.

Mvh

Tora

Jag har en häst i stallet som beter sig precis som din och har även varit med om det på andra hästar. Det är psykiskt betingat och har ingenting att göra med om de fryser eller inte. Sedan om hästen är förväntansfull eller orolig för vad som ska göras med den är väl olika men helt klart är att det inte har att göra med om hästen är kall eller varm.
Jag hade en häst som blev sådan så fort vi lade på det täcket vi brukade ha när den skulle iväg på tävling. Den hästen hade lite scenskräck så det kan ha varit det.
Som jag skrev har vi en som brukar bete sig så nu och han kan stå helt lugn och avslappnad men ändå hoppar musklerna på korset. Det märks inget när man väl börjar rida.
Jag brukar ge tokosel en gång i veckan men om jag slarvat med det har jag upplevt att det har blivit värre. Kanske bara en tillfällighet men ändå.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 725
Senast: Karminnie
·
Utrustning Nu är det dags att skaffa nya täcken till en av pållarna här hemma. Ett regntäcke och ett vintertäcke behövs. Regntäcket vi har haft...
Svar
12
· Visningar
1 735
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
29 005
Senast: lewellyn
·
Hästvård Har för längesedan lärt mig att hästar, dem fryser inte om halsen. Men hur är det egentligen? Idag har det regnat konstant hela...
Svar
5
· Visningar
3 064
Senast: Eme_liie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka