Hela hästen darrar!?

I

Isola

Har sedan december en ny donna i stallet, 18 årigt hbl-sto.

Har upptäckt att hon står och darrar i hela kroppen när jag gör i ordning henne för ridtur. Trodde först att det berodde på att hon fick stå själv och inte såg de andra hästarna, men här om dagen hade jag hennes kompis med och då skakade hon lika mycket iaf. Funderade på om hon fryser, men hon ser ganska obesvärad ut och inte direkt spänd och dessutom försvinner det så fort vi kommer ut.

Kan tillägga att hon klipptes senast i december (inte huvud och ben) och har täcke efter väder. Det tjockaste täcket är 200 g och det är helt lagom för henne. Står med ett tunt bomullstäcke eller fleecetäcke inne. Hästen är på gränsen till tunn, men vi håller på att göda upp henne och hon är inte direkt frusen av sig. I övrigt är hon otroligt pigg och fräsch för sin ålder, matte får sina dagliga rejsingturer!

Någon som har någon idé vad det kan vara? Själv funderar jag på om hon bara är ivrig att komma ut, men det kan vara kul att höra från någon annan.

Sv: Hela hästen darrar!?

jag tycker bomullstäcke låter väldigt kallt på en helklippt häst mitt i vintern! visserligen har det varit milt men ändå, ett bomullstäcke värmer inte ett dugg, det kan man ju ha mitt i sommarn utan att hästen blir för varm...

och att hon är tunn gör att hon fryser ännu mer, och all mat ni ger går bara åt till att hålla värmen. så om ni inte har jättevarmt i stallet så måste en klippt häst ha ett tjockt täcke! gammla hästar är känsligare för kyla också.

jag tycker helt klart det låter som hon är kall...

Min förra häst stod och darrade som tusan en gång i stallgången, funderade på om hon frös eller vad det var för fel. Men när jag släppte in henne i boxen kissade hon en flod :smirk:. Fast din kanske inte är kissnödig eftersom det går över när hon går ut, hmm.. bara en tanke :angel:.

Centaur: Okej, tack för din synpunkt, men om hon fryser borde hon ju darra även när hon står inne i boxen på natten vilket hon inte gör (även om hon inte äter) Det är endast när man t.ex. tar in henne från hagen och borstar och donar.

Micaela: Jo hon brukar kissa ibland när hon kommer in i boxen, men inte direkt efter utan det dröjer en stund. Hon skiter alltid i stallgången 1-2 ggr. Men som sagt, det försvinner ju när man kommit upp på ryggen.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker också att det verkar tunt med ett bomullstäcke. Min häst började darra då jag klippte henne, då blev jag lite nervös men hon slutade då jag satte på täcke. Men om det inte är för att hon är kissnödig eller fryser verkar d lite konstig. låter du henne kissa innan du börjar dona med henne ? annars kan d vara ett tips.

Men d skadar ju nite att sätta på ett ordentligt innetäcke å me tanke på att hon är lite tunn, kan det vara snällt att inte låta all energi gå till värme :) försvinner d inte kan du ju alltid höra med vet.

lycka till !

Senast ändrad av en moderator:

fast det vet du ju inte, du är väl inte i boxen på natten eller hur?

oavsett så tycker jag du ska ha ett tjockare täcke, eftersom hon är båda klippt, gammal och tunn..

Det kan inte vara så enkelt att hon ser så fram mot ridturen:)

Tror också att hon är frussen. Lägg på ett tjockare innetäcke, kanske nåt termo. Hon kanske fryser för att hon står helt stilla.
Min medryttarhäst är inte så frusen av sig, men kom in och darrade en dag när det hade varit ihållande regn . Så istället för att ha henne i gången tog jag in henne i boxen så hon fick äta lite hö. Då slutade hon skaka!

*kl*

min stod och skadade i Juni månad. Det hade regnat hela dagen och frammåt kvällen när jag skulle titta till dom stod han med höjd rygg och skakade. Fick gå med täcke mitt i sommarn någon vecka, + att jag fick slänga på honom det när det regnade mycket :crazy:

så jag skulle gissa på att din polla fryser

I examensarbetet från Lantmätarprogrammet på Alnarp av Charlotta Billvik med titeln Information om hästens värmebalans framgår att vid rakning av hästens kropp behövs ett termotäcke för att ersätta pälsen - oavsett vädret på höst/vintern.

I övrigt är jag inte säker på att din häst fryser just när du ska ut med den, utan den kan mycket väl skaka för att den är spänd/förväntansfull/orolig. Har själv en (vältäckad!!) som skakar vid olika tillfällen oavsett väder eller årstid.

Täcka hästen trots det! Så kanske den rundar på sig också!

Lycka till!

Mitt fullblod gjorde så när jag skulle ut och rida. Hon darrade som ett apslöv. Är absolut ingen direkt frusen häst om det inte regnat på henne en hel dag. Förstod sen att det var för att hon älskar att bli riden och få jobba. Tog jag inte fram sadeln så darrade hon inte. Det försvann när vi kommit ut och jag kommit upp på ryggen.

Mitt fullblod gjorde så när jag skulle ut och rida. Hon darrade som ett apslöv. Är absolut ingen direkt frusen häst om det inte regnat på henne en hel dag. Förstod sen att det var för att hon älskar att bli riden och få jobba. Tog jag inte fram sadeln så darrade hon inte. Det försvann när vi kommit ut och jag kommit upp på ryggen.

det var inte tvärt om då, hon ville INTE ha dig på ryggen!!!

Min häst darrar också när jag tar av henne täcket och ställer henne på gången ( när det är kallt), hon får då ett ylle täcke över korset undertiden jag bortar / sadlar!
Du måste ha täcke som ersätter pälsen.. och bomull gör inte det.
Har du bara T-shirt i stallet?:o

Oavsett vad du har för täcken på henne så spelar ju det ingen roll eftersom hon inte har täcket på när du gör i ordning för ridtur? Att hon sedan slutar skaka när ni kommer iväg beror kanske på att kroppen då börjar jobba/röra sig och musklerna behöver inte skaka för att skapa värme, de arbetar i rörelse.

Pröva som ovanstående skriver, låt henne ha en filt över den del av kroppen du inte borstar.

Om hon bara skakar när du gör iordning henne så är det nog pga av att hon är spänd inför det som skall komma. Kan vara både positivt och negativt. Det är tex mycket vanligt att travhästar kan stå och skaka innan en start när man håller på och selar på. Så fort hästen börjar röra sig så försvinner skakningarna (eller så syns de helt enkelt inte längre).

Min häst kan ibland skaka när man precis har lastat henne. För det mesta så ser man det bara vid virvlarna vid flankerna men ibland så kan hela rumpan skaka (det är inte ofta det händer men då och då). I hennes fall så har det att göra med att hon är nervös då hon inte gillar transporten (fast hon knatar på så snällt ändå).

Så om du inte upplever att din häst är stressad eller att du tycker hon inte mår bra av att ridas så skulle jag inte bekymra mig speciellt mycket.

Mvh

Tora

kl
Ja de spänner sig ibland när man gör iordning dem, men de gör de mer/oftare/lättare om de är kalla (såklart). Mina står med täckena på över ryggen när jag fixar benen. När jag lägger på sadeln viker jag täcket så det ligger kvar över rumpan. När sadeln sitter på tar jag av täcket och sätter på ridtäcket. Fungerar bra!

Ska försöka svara alla.
Hon blir jättevarm om man tar på henne ett tjockare täcke, hon har lagt på sig bra mycket sedan vi fick hem henne och hon skakar oavsett om man lägger på täcke när man donar med henne. Ibland står hon uppbunden i boxen och då brukar det inte vara något problem att kissa, men hon skakar ändå. Dessutom är det bara ibland hon skakar, vissa dagar kan hon stå hur lugnt som helst - oavsett vilket väder det är.

Det blir ganska varmt i stallet under natten. (ja, inte för varmt då) Borde hon intedarra på morgonen också om hon är frusen?
Ang bomullstäcket så kom jag på att jag slutade använda det för ett tag sedan (det passade inte) så jag skrev fel.

Jag tror faktiskt mer på att hon är ivrig att komma ut.

200 g är inte mycket ute på en klippt häst. min har minst 370 g å de funkar bra. ett bommulstäcke e la alderles för kallt på vintern mina har termo täcken eller 2 flis... tror nog det kan vara så att din pålle fryser..

dock så hade vi en häst på jobbet som skakade som ett asp löv så fort man kom in i ridhuset bara för att han va fjollig. när du väl började rida slutade han =)

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 725
Senast: Karminnie
·
Utrustning Nu är det dags att skaffa nya täcken till en av pållarna här hemma. Ett regntäcke och ett vintertäcke behövs. Regntäcket vi har haft...
Svar
12
· Visningar
1 735
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
29 005
Senast: lewellyn
·
Hästvård Har för längesedan lärt mig att hästar, dem fryser inte om halsen. Men hur är det egentligen? Idag har det regnat konstant hela...
Svar
5
· Visningar
3 064
Senast: Eme_liie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka