Hej hopp, eller?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har precis fått tillbaka internet igen efter problemen hos telia. Det är lite drygt att surfa på mobilen också, men jag har i alla fall kunnat se en dvd som jag lånat men tidigare inte kommit till skott för att se. Jag hann sticka klart en halsduk också. Nice. Den kommer jag att behöva.

Igår hade vi hopplektion och jag red såklart ponnyn. Det var inga direkta problem att ta sig över hindren. Problemet var däremot att hålla galoppen hela vägen så ibland hoppade vi från trav. För ponnyn är det inte så noga. Han hoppar oavsett gångart och hindren var ju inte så höga, runt 70-75 cm nånting som mest.

Men jag märker att jag tappat all kondition sedan i somras och blir flåsig som jag vet inte vad av att galoppera/trava en liten bana. Fast ponnyn behöver hela tiden påminnas om att han ska fram och även när man tokgalopperar en långsida för att väcka honom så blir det inte så mycket snärt i honom. Han ger inget gratis. Jag vet inte hur många gånger jag fått göra en ny fattning för att han brutit av. Min tanke är ju att det är han som ska galoppera och jag ska inte behöva sitta och driva som en galning för att han ska göra det.

På lördag ska jag vara med på en hopptävling med honom. Det blir ponnyhöjd på hindren, d.v.s. 75 cm. Men jag känner mig lite skeptisk. Visst, han är ju ärlig på hinder och har aldrig varken vägrat eller rivit hinder som vi tagit oss över. Och egentligen är ju det det viktigaste. Men så var det det där med resten. Det ska ju även vara stilhoppning :crazy:

Efter lektionen hade jag en liten diskussion i lite raljerande ordalag med en av de andra i gruppen. Hon tyckte att "han är ju piggaste ponnyn in stallet". "Ja, o ja, sa jag." :p Sen tyckte hon att jag inte skulle vara så kinkig, med glimten i ögat.

När man anmäler sig så brukar det vara ett krav att även ta med sig en funktionär. Jag har ju ingen som kan följa med så jag har tidigare själv fått försöka vara funktionär så gott det går, men nu på lördag har jag fått en frivillig som hänger med och är funktionär. Hon rider i samma grupp som jag och bestämde sig igår för att inte hoppa själv, utan satte sitt namn på funktionärsraden på min anmälan. :bump: Jätteskoj!

Det återstår väl att se hur det går.

Anmälningslapparna för hopp- och dressyrkurserna under jul/nyår har också kommit upp nu. Jag noterade att det fanns ingen häst/ponny kvar som jag kunde tänka mig att rida på hoppkursen. Det var mest C-ponnys, en stor häst som är skiträdd för hinder och någon enstaka D-ponny som jag inte har ridit (och inte tror att jag passar med heller). För dressyrkursen kollade jag inte så noga, men förstahandsvalen var i alla fall upptagna. Jag får nog försöka få till lite privatlektioner istället under juluppehållet.

Men det var synd att missa hoppningen.
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 781
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 813
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 733
Senast: Gunnar
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 369
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp