Hej har problem med en shettishingst

cowgirl81

Trådstartare
Har nyss fått hem han, ska ha han på prov innan jag bestämmer mig för om jag vill behålla han eller ej. Nu till problemen, han stegrar sig när man är ute och går med han eller när man går in till han i hagen. Jag puttar då undan han och säger nej med bestämd röst. Vilket oftast inte hjälper. Sen är han väldigt naffsig av sig. Nån som har bra tips på övningar eller annat. Tacksam för svar. Mvh hanna

Sv: Hej har problem med en shettishingst

du har det inte filmat när han stegrar. Dålig uppfostran troligen. Men det borde gå att lösa. När min 1 åring stegrar är jag konsekvent och bestämd. Jag puttar inte utan lägger handen mjukt på ryggen och säger "Nej bestämt".

Hade ja lagt handen på ryggen så hade kvickt som attan sprungit framför mig och rest sig. Så tyvärr funkar de inte. Men ska be bror min filma när jag grejjar med han. Så kanske ni kan hjälpa mig då. :)

Jag har varit med o behandlat en ouppfostrad hingst i vinter, som hade en vana att bitas så fort man kom nära.

Det vi har gjort är att så fort han försöker med någonting, vad som helst, så backar vi honom. Då ska han backa direkt och sedan stå kvar där när vi har backat klart. Detta får honom att tänka på annat, samt att han får mer respekt för oss. Du kan även putta till lite lätt på mulen, men inte slå. Var väldigt bestämd hela tiden, ge aldrig vika.

Vad det gäller stegringarna..
Jag har hört att det kan hjälpa att man sätter knytnäven mellan öronen på hästen när den stegrar. (funkar nog bara på små hästar ;)). Vet inte om det funkar, alltid värt att prova.

Kanske kan funka och prova backa han när han stegrar också.

Ja det är alltid värt att prova.

Backa honom hela tiden när han gör något som är fel, det funkar väldigt bra.
Hingsten vi använde det på(använder det fortfarande) har blivit helt underbar!:love:

Har ju en månad på mig och se om det blir resultat. Sen ska ja bestämma mig om jag vill ha kvar han eller ej.

Bra att du har honom på prov ;)

Vi fixade till hingsten på ca 1,5 månader, han var fortfarande lite trälig men mycket mycket bättre. Man märkte skillnad efter bara två veckor. Så jag hoppas det löser sig :)

Tack, när jag haft nån med mig på promenaderna så sköter han sig hyfsat, men så fort jag går iväg själv med han ska han resa sig hela tiden. Prova och backa han men det blev bara värre då. Så vet ej hur ja ska göre nu.

Tack, när jag haft nån med mig på promenaderna så sköter han sig hyfsat, men så fort jag går iväg själv med han ska han resa sig hela tiden. Prova och backa han men det blev bara värre då. Så vet ej hur ja ska göre nu.

Känner du att du kan klara upp det på sikt? Annars skulle jag lämna tillbaks honom direkt, och inte utsätta mig själv för risk att bli skadad.

Iom att han är 3 år så skulle jag inte jamsa med honom, det är hög tid att han lär sig vad som gäller i umgänget med människor! Jag hade gått åt honom ganska hårt, ha ett spö med dig och ge honom en smäll på bogen när han stegrar sig. Han måste fatta att det är obehagligt att stå på bakbenen!
Ha på dig hjälm och handskar när du hanterar honom, och jobba med honom varje dag så att det blir en rutin att du bestämmer över honom. Träna på massa småsaker, allt i syfte att han skall acceptera att du säger åt honom vad som gäller. Ex, lyfta hovar, stå uppbunden, backa, flytta sig i sidled osv.

Är han ensam nu, eller har kompisen kommit? En jämngammal polare i en rolig hage kan lösa halva problemet åt dig. Jag misstänker alltså att han har överskottsenergi. Om du känner dig säker med att longera så att det ett sätt att göra av med energi hos honom innan du påbörjar ledträningen, men ge dig INTE på att löslongera om du inte är väldigt kunnig, det är farligt!

Hoppas det löser sig, men utsätt dig inte för några onödiga risker, det finns många väluppfostrade shettisar till salu, så det finns ingen anledning att du skall bli lidande för att förra ägaren inte fostrat honom!

Är den lille pojken ensam?

Isf kanske han saknar sällskap och gillar inte att bli lämnad. När ni är två känner han trygghet för att han har många omkring sig, men när du går iväg är det bara du och han. Jag vet inte, men det kanske ligger något i det. Låter som han är lite osäker samt ouppfostrad.

Min medryttarhäst sultan var ensam i ngn månad i vintras. Han var väldigt jobbig att rida då han bockade och ställde sig upp konstant. Han var jättespänd. När han sedan fick e kompis så släppte det.

Ring till ägaren och fråga om han alltid varit såhär, eller om det är ett betende som kommit nu när han kom till dig.

Du har hjälm, ordentliga skor och handskar på dig när du hanterar honom va? ;)

En sak man kan göra för stegringen är att när de står på toppen knäcka ett ägg mellan öronen på dem eller ha en påse med ljumet vatten och hälla över huvudet. HAr funkat för mig :rofl:

Ja ägg har ja gött om då ja har egna höner. hihi frågan är ju hur ja ska komma åt och knäcka de, då han brukar smyga lite bak mig för och kunna resa sig. Men spö, hjälm och bra skor har ja alltid när även när ja byter hage på han. Han hade inte varit så här innan. Utan när han hamna hos en familj som skulle ha han på foder. Så de har ej gjort nått när han börjat. Han hade gått hos dom i 8 månader. Blev mycket rörigt nu.

Ne jag säger ju åt han med en gång. Jag känner på mig när han ska resa sig för då brukar han backa lite. Så jag försöker driva han framåt då. Överskottsenergi har han till tusen. Tyvärr ha rj aingen bra hage där han kan rusa rutn heller. har bara skogshage. Brukar arrandera sommarhage men han kunde ej gå kvar där då han hade jagat ut fåren. Kompisen kommer till helgen om vi kan ordna transport frågan. Hästen som ska hit bor 40 mil härifrån.

Jag har tyvärr slut på ide'er just nu.
Det du skrev att du känner på dig när han ska resa sig, då är det jätteviktigt att du driver honom massor framåt, som du skrev. Gör vad som helst, få honom i andra tankebanor bara. Börja spring, försök få honom framåt, bara han inte ställer sig upp. Sen får du absolut inte glömma att berömma massor när han gör rätt.

Något du kan prova är att gå kort korta sträckor, bara några meter. Ställer han sig inte upp är det super mycket beröm som gäller. Det räcker med 10 m om inte mindre i början. Sen kan du försöka öka lite när han några gånger låtit bli att stegra sig på den första lilla sträckan.

Är han genomkollad så han inte har ont någon stans?
Vad leder du honom i?

Just nu vanlig grimma, då ja hittar repgrimma i storlek shettis/ponny. Bett i munnen ville han inte ha. Ska prova och tömköra honom för då kan han ju trava lite iallafall. :) Ska prova i eftermiddag, har förmiddagen full.

Tyvärr är det inte helt ovanligt problem hos felhanterade shettisar. Många tar dem inte på allvar för att de är så små och söta så det är väldigt lätt att de får olater. Just stegring är ofta en sak som de här småttingarna tar till. Så om du inte vid det här laget fått kläm på hur du ska få bukt med det finns det bara två saker att göra. Antingen så tar du hjälp av någon kunnig person som kan hjälpa dig på plats. Kan kosta en del men bör inte ta så lång tid. Eller så lämnar du tillbaka honom så fort som möjligt och skaffar en annan shettis som är ordentligt hanterad från början. Det finns gott om välhanterade ponnyer till bra pris så det finns ingen anledning att riskera liv och hälsa nu när det inte blivit bättre under den här tiden.

Vad som funkade på min unghäst när hon fick för sig att stegra är att låta änden på grimskaftet dutta till under magen/mellan frambenen, inte att man slår till utan det räckte med att "svänga upp" det. Framhovarna smällde direkt ner i backen och hon har inte försökt resa sig ngt alls efter det. Magen är inget som de vill utsätta för faror så du kan ju testa. Änden på grimskaftet är användbar när man har med rackarungar att göra, en snärt vid rätt tillfälle som de inte ser komma har brytit ett par oönskade beteenden hos henne direkt.

Som föl fick hon för sig att dra järnet mellan mig och stoet när jag skulle leda, efter att hon trängt sig emellan några gånger fick hon en snärt och satte sig nästan på rumpan i ren förvåning. Hon såg aldrig vad som hände och blev inte rädd men slutade direkt med att busa med mig. Timing är allt, min sambo var ruggit imponerad över hur effektivt det var och på unghäst nr 2 har det haft samma effekt. Korrigering utan att skrämma eller göra illa, även med handskar och ridhjälm så är det inte roligt att leda "rodeohästar" som testar.

De ska ja prova. Har ju ett extra långt grimskaft när ja hanterar honom.

Jag hade samma problem med mitt sto när hon kom.. Jag kunde inte vara ute och gå utan att hon blev uppstressad och reste sig.
Varje gång hon reste sig/naffsade/högg så backade jag henne ända tills hon ändrade attityd och blev lugnare/underlägsnare och la öronen framåt igen. Då slutade jag och fortsatte som om ingenting hade hänt.
Hon fick alltid gå bakom mig, och aldrg rusa om mig, då backade jag bestämt henne igen. Nu är hon hur snäll som helst och litar på mig i alla situationer, stegra har hon inte gjort på flera månader, så det hjälpte verkligen;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 040
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 964
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar