Sv: Hej har problem med en shettishingst
Tack, när jag haft nån med mig på promenaderna så sköter han sig hyfsat, men så fort jag går iväg själv med han ska han resa sig hela tiden. Prova och backa han men det blev bara värre då. Så vet ej hur ja ska göre nu.
Känner du att du kan klara upp det på sikt? Annars skulle jag lämna tillbaks honom direkt, och inte utsätta mig själv för risk att bli skadad.
Iom att han är 3 år så skulle jag inte jamsa med honom, det är hög tid att han lär sig vad som gäller i umgänget med människor! Jag hade gått åt honom ganska hårt, ha ett spö med dig och ge honom en smäll på bogen när han stegrar sig. Han måste fatta att det är obehagligt att stå på bakbenen!
Ha på dig hjälm och handskar när du hanterar honom, och jobba med honom
varje dag så att det blir en rutin att du bestämmer över honom. Träna på massa småsaker, allt i syfte att han skall acceptera att du säger åt honom vad som gäller. Ex, lyfta hovar, stå uppbunden, backa, flytta sig i sidled osv.
Är han ensam nu, eller har kompisen kommit? En jämngammal polare i en rolig hage kan lösa halva problemet åt dig. Jag misstänker alltså att han har överskottsenergi. Om du känner dig säker med att longera så att det ett sätt att göra av med energi hos honom innan du påbörjar ledträningen, men ge dig INTE på att löslongera om du inte är väldigt kunnig, det är farligt!
Hoppas det löser sig, men utsätt dig inte för några onödiga risker, det finns många väluppfostrade shettisar till salu, så det finns ingen anledning att du skall bli lidande för att förra ägaren inte fostrat honom!