Headshaking.

Jag har inte alls tröttat ut alla mina bekanta med att prata om min hästs sjukdom och är lite väll glad att skriva om den på nätet :angel:

@tuaphua Intressant att du tar upp träningsasspekten! Jag försöker att vägra ge upp på min (då hon är supertrevlig individ och skitkul att sitta på och jag hemskt gärna vill kunna rida på henne) och försöker utbilda henne enligt annan utbildning än den hon tidigare är riden inom. Är mkt mot att hon ska ta det lugnt, vilket inte kommer henne naturligt, är häst med mkt framåtanda och en del nerv. Ska bli intressant och se om det fungerar bättre i längden med att jobba väldigt mkt mer fokuserat på att ta det lugnt och långsamt.
Jag känner igen mig i det du skriver, min häst (när hon tidigare reds) var så van av att ridpass betydde smärta att hon redan innan ridpass hamnade i stress och fick anfall = hopplöst den dagen, gick knappt att komma upp på henne (och tidigare ägaren drog strået att hon var farlig att rida då hon åkte av så fort hon kom upp...). Min häst har tyvärr historik av detta hos tidigare ägare ifrån unga år, så är risk att det sitter djupt, är 9år nu och haft problemet iallafall ifrån 4års ålder :/

En avspänd och eftergiven häst är ju lugn i ansiktets muskulatur med. Så då triggar de inte sig själva genom att spänna muskler där lika mycket som om de är i annat mentalt läge.
I ren TN-aspekt så hjälper det inte att hästen är lugn om man pratar om att inte triggas av rörelser i närliggande ansiktsrörelser, hästen bör ju ha normala ansiktsrörelser även när den är lugn. På människor pratar man om att naturliga och automatiska röresler så som att blinka ett öga, svälja saliv och liknande kan sätta igång det, eftersom det krävs massor med musklur runt omkring för att göra även små rörelser. Men pratar man om mer stress-induced TN, så hjälper det ju att vara lugn. Jag hoppas på att den teorin ska hålla för min häst iallafall.

Är det verkligen en nervskada över hela huvudet?
Det verkar som om nosnät hjälper många.
Varför hjälper det? Om det även kan triggas av hudkontakt.
Har de verkligen ont eller upplevs de mer som besvärade?
Varför är det säsongs beroende? Stress påverkar som jag fattar det.

Det känns mer som om de skulle ha en Alien under huden.
Tydligen drabbas dressyrhästar mer än hopp o mulle hästar.

Min förra häst hjälptes av nosnät men jag behövde använda det på våren, sommaren och sen höst. Jag tyckte den verkade mer besvärad än ha ont av skakande och veterinärer kunde inte heller uppleva att den hade ont. Dock kunde den alltid koncentera sig på ngn form utav bana men kunde flippa ute och skaka som bara den. Där kan ju stressen kanske ha spelat in?

Är det verkligen en nervskada över hela huvudet?
Det verkar som om nosnät hjälper många.
Varför hjälper det? Om det även kan triggas av hudkontakt.
Har de verkligen ont eller upplevs de mer som besvärade?
Varför är det säsongs beroende? Stress påverkar som jag fattar det.

Det känns mer som om de skulle ha en Alien under huden.
Tydligen drabbas dressyrhästar mer än hopp o mulle hästar.

Min förra häst hjälptes av nosnät men jag behövde använda det på våren, sommaren och sen höst. Jag tyckte den verkade mer besvärad än ha ont av skakande och veterinärer kunde inte heller uppleva att den hade ont. Dock kunde den alltid koncentera sig på ngn form utav bana men kunde flippa ute och skaka som bara den. Där kan ju stressen kanske ha spelat in?

Jag har inte alls tröttat ut alla mina bekanta med att prata om min hästs sjukdom och är lite väll glad att skriva om den på nätet :angel:

@tuaphua Intressant att du tar upp träningsasspekten! Jag försöker att vägra ge upp på min (då hon är supertrevlig individ och skitkul att sitta på och jag hemskt gärna vill kunna rida på henne) och försöker utbilda henne enligt annan utbildning än den hon tidigare är riden inom. Är mkt mot att hon ska ta det lugnt, vilket inte kommer henne naturligt, är häst med mkt framåtanda och en del nerv. Ska bli intressant och se om det fungerar bättre i längden med att jobba väldigt mkt mer fokuserat på att ta det lugnt och långsamt.
Jag känner igen mig i det du skriver, min häst (när hon tidigare reds) var så van av att ridpass betydde smärta att hon redan innan ridpass hamnade i stress och fick anfall = hopplöst den dagen, gick knappt att komma upp på henne (och tidigare ägaren drog strået att hon var farlig att rida då hon åkte av så fort hon kom upp...). Min häst har tyvärr historik av detta hos tidigare ägare ifrån unga år, så är risk att det sitter djupt, är 9år nu och haft problemet iallafall ifrån 4års ålder :/

I ren TN-aspekt så hjälper det inte att hästen är lugn om man pratar om att inte triggas av rörelser i närliggande ansiktsrörelser, hästen bör ju ha normala ansiktsrörelser även när den är lugn. På människor pratar man om att naturliga och automatiska röresler så som att blinka ett öga, svälja saliv och liknande kan sätta igång det, eftersom det krävs massor med musklur runt omkring för att göra även små rörelser. Men pratar man om mer stress-induced TN, så hjälper det ju att vara lugn. Jag hoppas på att den teorin ska hålla för min häst iallafall.

Jag funderar över varför det inte verkar vanligare att man avlivar hästar med såna här problem? Har man börjat få insikt i hur ONT och hemskt det faktiskt verkar kunna vara, varför utsätta hästen för det? De lider ju oftast i det tysta och märker man att de har ordentliga problem så lär det vara riktigt ordentliga också :(

Jag kan också tycka att när man haft sin häst hela livet o den har haft smärta av andra anledningar- att man kan se skillnad.
när den ser ut att ha tappat gnistan o inte är vaken för omvärlden typ kolik. fång så ser man ju att det gör ont.

nu har jag ingen häst som gör illa sig i sitt headshaking, men av det jag sett ser de ut att vara rejält störda av ngt som inte finns o överreagerar på insekter. De kan också stirra ut i fjärran som om de känner efter/ väntar.

Jag säger inte att det finns fall där det beror på smärta, men forskningen är väl i sin linda?

Om samma symptom kommer sig av allergi mm ter det sig inte riktigt rätt.

Jag funderar över varför det inte verkar vanligare att man avlivar hästar med såna här problem? Har man börjat få insikt i hur ONT och hemskt det faktiskt verkar kunna vara, varför utsätta hästen för det? De lider ju oftast i det tysta och märker man att de har ordentliga problem så lär det vara riktigt ordentliga också :(
Vad jag vet så får majoriteten TN-hästar somna in. Veterinärer har inte lösning ännu, de som finns är desperata försök med mindre än 50%chans att fungera (och op som görs är smärtsam!). Finns ju anledning till att nästan inget försäkringsbolag längre täcket någon typ av HS i varken behandlingar eller avlivning.

Att min inte fått somna in är väldigt på håret. Hon mår överlag bra när hon bara står och har klarat att bära fram föl utan bekymmer, så jag hoppas på att slippa avliva henne och kunna använda henne för avel, eftersom TN inte är ärftligt och hon har bra stam. Jag tar det dag för dag.

Jag tog bort min häst när det inte längre fanns någon i mina och veterinärens ögon vettig behandling kvar att försöka med och när hon själv hade gett upp. Min häst skadade sig verkligen av sitt headshakande. Hennes mule var alltid sårig eftersom hon jämt gick och drog den i marken och hon hade muskelbristningar i hela kroppen efter de våldsamma kasten och efter alla gånger hon gått omkull utav sitt shakande. När hon själv gav upp så ringde jag veterinären och han dömde ut henne omedelbart. Hon gick på tre dubbel dos butta de sista dagarna i livet men det kunde lika gärna varit sockerpiller jag gav henne för det gjorde ingen verkan. Hon var helt simmig på ögonen utav smärta och ville inte att man skulle röra henne :cry:
Hon var pigg och åt som vanligt fram till måndagsmorgonen. På lunchen kom hon inte fram som hon brukade och jag hittade henne i ett hörn av hagen ensam och mina hästar stod alltid ihop i vanliga fall. Hon lyfte inte ens på huvudet när jag sa hennes namn och när jag tittade i hennes ögon var det som om hon inte var där. På fredagen var hon borta. Både veterinären, försäkringsbolaget och lantbrukstjänst gjorde sitt yttersta för att hon skulle slippa lida mer än nödvändigt.

Jag tog bort min häst när det inte längre fanns någon i mina och veterinärens ögon vettig behandling kvar att försöka med och när hon själv hade gett upp. Min häst skadade sig verkligen av sitt headshakande. Hennes mule var alltid sårig eftersom hon jämt gick och drog den i marken och hon hade muskelbristningar i hela kroppen efter de våldsamma kasten och efter alla gånger hon gått omkull utav sitt shakande. När hon själv gav upp så ringde jag veterinären och han dömde ut henne omedelbart. Hon gick på tre dubbel dos butta de sista dagarna i livet men det kunde lika gärna varit sockerpiller jag gav henne för det gjorde ingen verkan. Hon var helt simmig på ögonen utav smärta och ville inte att man skulle röra henne :cry:
Hon var pigg och åt som vanligt fram till måndagsmorgonen. På lunchen kom hon inte fram som hon brukade och jag hittade henne i ett hörn av hagen ensam och mina hästar stod alltid ihop i vanliga fall. Hon lyfte inte ens på huvudet när jag sa hennes namn och när jag tittade i hennes ögon var det som om hon inte var där. På fredagen var hon borta. Både veterinären, försäkringsbolaget och lantbrukstjänst gjorde sitt yttersta för att hon skulle slippa lida mer än nödvändigt.
vad tråkigt :( Beklagar. Nu är det inte menat som kritik till just dig. Men jag tror att hästarna kan lida mkt innan det blir så uppenbart och man ser att de plågas så som din gjorde på slutet när du fick ta bort den.

Fy så fruktansvärt.

Menar du att hon gick på3 påsar/ 100 kg o inget verkan?
Beklagar verkligen.

Fy så fruktansvärt.

Menar du att hon gick på3 påsar/ 100 kg o inget verkan?
Beklagar verkligen.

Nu är det sju år sedan det hände så exakt hur många påsar jag gav henne/dag minns jag inte men jag minns att veterinären sa att jag skulle tre dubbla hennes vanliga dos eftersom det inte längre fanns något att ta hänsyn till utan det enda som var viktigt var att hon skulle få någon lindring. Ja det var verkligen fruktansvärt och jag hoppas att ingen hästägare behöver gå igenom något liknande. Fast det är såpass längesedan så är det som om det hände nyligen när jag tänker på det.

vad tråkigt :( Beklagar. Nu är det inte menat som kritik till just dig. Men jag tror att hästarna kan lida mkt innan det blir så uppenbart och man ser att de plågas så som din gjorde på slutet när du fick ta bort den.

Jag vet att hon led långt innan hon själv gav upp men fram till veckan innan hade vi behandlingar inplanerade och den sista behandlingen gav verkligen en helt enorm effekt, hon blev så mycket bättre och piggare men det var som om den effekten tog all livskraft som fanns kvar för sedan gick det ju som det gick på bara några dagar. Att djuren lider under behandlingens gång är ofrånkomligt. Det viktiga är att man avslutar djurets liv när man inser att vad man än gör så blir det inte bättre eller att det till och med blir sämre.

Jag kan också tycka att när man haft sin häst hela livet o den har haft smärta av andra anledningar- att man kan se skillnad.
när den ser ut att ha tappat gnistan o inte är vaken för omvärlden typ kolik. fång så ser man ju att det gör ont.

nu har jag ingen häst som gör illa sig i sitt headshaking, men av det jag sett ser de ut att vara rejält störda av ngt som inte finns o överreagerar på insekter. De kan också stirra ut i fjärran som om de känner efter/ väntar.

Jag säger inte att det finns fall där det beror på smärta, men forskningen är väl i sin linda?

Om samma symptom kommer sig av allergi mm ter det sig inte riktigt rätt.

Jo absolut håller jag med dig om att har man haft sin häst länge ser man skillnad. Det där med att stirra ut kunde min göra också när det var som "värst". Fick ta bort hästen av andra orsaker men så fort jag ser en häst i samma rörelsemönster så tänker jag på det nu även om det inte innebär att just den hästen har det. Men om det inte är smärta borde det iaf vara väldigt jobbigt i de fall där hästen har mkt skakningar? Tänk om man själv skulle gått och skakat på huvudet hela dagen av ngt som gör ont eller irriterar :(

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 586
Senast: Gunnar
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 381
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka