Headshaking.

matildadahlgren

Trådstartare
För ett tag sedan såg jag en annons på hästnet om en superfin dressyrhäst. Stor, fin, välutbildad lite äldre läromästare. Dock till ett väldigt lågt pris (ägaren har sänkt priset hela tiden och ligger nu på 30 000kr). Anledningen till det är att den har headshaking, och då undrar jag lite hur det egentligen fungerar att ha en sådan häst? Någon som kanske har/har haft en sådan häst? Vet att vissa behöver ha exempelvis flughuva vid träning osv. Om man nu har en häst som behöver flughuva, gäller det även tävling? Hur reagerar hästen egentligen om man skulle ha utan flughuvan?

Frågar av ren nyfikenhet och med tanke på att den annonsen som jag såg har lagts ut flera gånger om, men lägre pris varje gång, och jag antar att det är just sjukdomen som är anledningen till att han är så svårsåld.

Det jag hört om headsheaking syndrome är att det är/kan vara mycket smärtsamt för hästen. Jag har inte haft en häst med syndromet själv, men skulle inte köpa en där det är känt att hästen lider av det.
Angående huruvida en häst som behöver (fungerar med) t.ex. flugluva på hemmaplan även behöver det på tävling, så har jag svårt att se vad det faktum att det är en tävling gör för skillnad för hästen. ;)

Hittade en liten text (skriven av veterinär Maria Wikström. Här är hela: http://www.hippson.se/fraga-experte...venning/vad-ar-headshaking-syndrom-och-ar.htm ) :
I första hand försöker man att utesluta sjukdomar/skador i dessa områden. Om man inte hittar någon förklaring till headshakingproblemet kallas det för idiopatisk headshaking = okända faktorer orsakar sjukdomen.
I dessa fall kan det vara en nerv, trigeminusnerven som går mellan hjärnan och olika ställen på hästens ansikte, som reagerar och misstolkar mild stimuli som smärta. Om till exempel en vindpust, en insekt eller regndroppar nuddar hästen huvud kan det misstolkas som smärta av nerven/hjärnan - och hästen reagerar med headshaking-symtom.

Man kan bedöva nerven - försvinner symtomen vet man i så fall att problemet sitter där och då går det i vissa fall att operera. Operationen går ut på att stoppa att dessa signaler når hjärnan.

http://clamator.its.uu.se/uploader/271/BIOKand-14-026-Aspman-Annica-sammanfattning.pdf

Angående huruvida en häst som behöver (fungerar med) t.ex. flugluva på hemmaplan även behöver det på tävling, så har jag svårt att se vad det faktum att det är en tävling gör för skillnad för hästen. ;)

Tack för svaret. Det jag tänkte på med flughuvan var om det för det första ens är okej att ha det på tävling. Sedan kan det ju vara så att vissa hästar klarar ett pass utan huva om man annars brukar ha det, men att det börjar bli värre om man slutar helt med huvan, om du förstår vad jag menar ;)

Det är nog till att söka dispans för tävling, skulle jag tro. I distansritt är flughuva (av den typen som ska skydda mot insekter) inte ok vad jag vet, och jag har svårt att tänka mig att det är tillåtet i dressyr heller. (Det är de två grenarnas TR som jag har koll på.)
EDIT: Näpp. Citat från TR dressyr:
Flughuva är endast tillåten efter dispens given av överdomare eller domarordförande.
Dispensen gäller då alla deltagande hästar.
Flughuvan, som skall skydda hästen från insekter, får endast täcka hästens öron
samt ge utrymme för fastsättande av nackstycke och pannband.

Jag förstår hur du menar, men jag tror att det är extremt individuellt. Om vi förutsätter att headsheakingen kommer av en smärtreaktion, pga t.ex. sol eller insekter, hade jag inte velat chansa heller om huvan gör att hästen fungerar i ridning. Dels för att en häst som drabbas av panik pga kraftig smärta kan bli väldigt farlig (tänker nu på en tävlingsplats, där det ofta är en hel del fotfolk, andra ekipage, bilar...), om det skulle hända, dels för att..ja, smärta är något som jag vill undvika, helt enkelt.

Det enda jag hittade var ett homeopatmedel.
Kolla "Capstar".
Det kan vara ett stereotypt beteende.

Kolla med ägaren vad dom kollat upp på hästen. Min headshaker hade både lösa benbitar i käkenoch är väldigt allergisk mot en hel del. Hon tävlas, men vissa dagar är det tvunget att ha ett flugpannband för att kunna rida henne, nät hjälper inte. Dem håller på att framställaett särskilt vaccin mot hennes allergi. Hade inte köpt en headshakinghäst där dom inte hittat felet på, är det någon hsldkota/ nervskada är det ju inget som går att fixa...

Headshaking är namnet på att hästen uppvisar vissa symtom. Dvs det är alltid idiopatiskt. Man behöver alltså ta reda på varför hästen uppvisar dessa rörelsestörningar/problembeteénden.

Finns en hel rad med olika diagnoser som är olika vanligt förekommande under namnet headshaking.
Det som vanligtvis är smärtstamt är trigeminal neuralgia (fel på trigeminal nerverna i ansiktet som ger smärta, allt ifrån lättare till bland det värsta en människa kan uppleva), tandvärk, öron/balans problem osv. Ögonfel och allergi är även rätt vanligt förekommande diagnoser.

Mitt sto fick först headshaking diagnos när man upptäckte beteendena, sedan utredde man vidare och med hjälp av nervblock kan man konstatera att beteendena går bort under nervblock = veterinärer känner sig säkra på att våga säga att det är trigeminal neuralgia.
Jag upplever att min häst överlag inte har super ont, hon har mkt sällan slått och slagit huvudet emot väggar/trädn (för det är vad som oftast klassas som grovt påverkad), men periodvis så har hon svårt att äta, slappna av och umgås med andra hästar. Hennes smärtanfall kommer oftast vid ansträning men ibland även vid beröring. Hon går överlag inte att rida alls.
TN finns inget bra botemedel på, finns inte ens på människor och knappt alls något som veterinärer rekommenderar på häst. Kallas utav bra anledning the suicide disease (tidigare siffror när min häst diagnoserades var att 80% av människor med sjukdomen tar livet av sig, jag tror dock att de var ifrån -90 talet och man har numera lite bättre behandlingsmetoder på människa). Jag har en arbetskamrat som har TN även, han är sjuk mycket om vi säger så.

Beroende på vad headshaking beror på så är det rätt vanligt att det är säsongsbetonat och att det kan komma och gå. Dvs att köpa en häst med det är en rätt stor risk att ta, den kanske klarat sig okej i sin tidigare hemma miljö och tidigare år, men kan helt plötsligt bli sämre.

Headshaking är namnet på att hästen uppvisar vissa symtom. Dvs det är alltid idiopatiskt. Man behöver alltså ta reda på varför hästen uppvisar dessa rörelsestörningar/problembeteénden.

Finns en hel rad med olika diagnoser som är olika vanligt förekommande under namnet headshaking.
Det som vanligtvis är smärtstamt är trigeminal neuralgia (fel på trigeminal nerverna i ansiktet som ger smärta, allt ifrån lättare till bland det värsta en människa kan uppleva), tandvärk, öron/balans problem osv. Ögonfel och allergi är även rätt vanligt förekommande diagnoser.

Mitt sto fick först headshaking diagnos när man upptäckte beteendena, sedan utredde man vidare och med hjälp av nervblock kan man konstatera att beteendena går bort under nervblock = veterinärer känner sig säkra på att våga säga att det är trigeminal neuralgia.
Jag upplever att min häst överlag inte har super ont, hon har mkt sällan slått och slagit huvudet emot väggar/trädn (för det är vad som oftast klassas som grovt påverkad), men periodvis så har hon svårt att äta, slappna av och umgås med andra hästar. Hennes smärtanfall kommer oftast vid ansträning men ibland även vid beröring. Hon går överlag inte att rida alls.
TN finns inget bra botemedel på, finns inte ens på människor och knappt alls något som veterinärer rekommenderar på häst. Kallas utav bra anledning the suicide disease (tidigare siffror när min häst diagnoserades var att 80% av människor med sjukdomen tar livet av sig, jag tror dock att de var ifrån -90 talet och man har numera lite bättre behandlingsmetoder på människa). Jag har en arbetskamrat som har TN även, han är sjuk mycket om vi säger så.

Beroende på vad headshaking beror på så är det rätt vanligt att det är säsongsbetonat och att det kan komma och gå. Dvs att köpa en häst med det är en rätt stor risk att ta, den kanske klarat sig okej i sin tidigare hemma miljö och tidigare år, men kan helt plötsligt bli sämre.

Ursäkta trådkap! Men är det samma som Hortons, på människor alltså?

Ursäkta trådkap! Men är det samma som Hortons, på människor alltså?
Jag är inte bekant med hortons, men snabb googling säger att det inte är samma. Men symtomen listade på sidor jag tittade på var väldigt lika. Till och med den troliga anledningen till varför man tror hortons uppstår ser ut att vara mkt snarlik (klämmande blodkärl ser ut att kunna vara anledning för TN med i vissa fall).
Intressant att symtombeskrivningen på hortons på människa nästan stämmer bättre med symtombilden på min häst än den för TN/headshaking.

Jag är inte bekant med hortons, men snabb googling säger att det inte är samma. Men symtomen listade på sidor jag tittade på var väldigt lika. Till och med den troliga anledningen till varför man tror hortons uppstår ser ut att vara mkt snarlik (klämmande blodkärl ser ut att kunna vara anledning för TN med i vissa fall).
Intressant att symtombeskrivningen på hortons på människa nästan stämmer bättre med symtombilden på min häst än den för TN/headshaking.

Jag har nämligen Hortons(som kallas självmordshuvudvärk just pga höga antalet som tar livet av sig pga smärtan, kändes likt din beskrivning).
Jag blev av en slump hjälpt av en medicin som eg är antidepp. Men används för att höja smärttröskeln något i mitt fall. Den ska fungera mycket bra på patienter med nervskador, bla cancerpatienter. Cymbalta heter den.
Jag har en whiplash med mycket nervskador. Det var efter den som jag fick Hortons.
Sen jag kom upp i den dos Cymbalta jag nu äter har jag inte haft ett anfall. Det är iaf över 6 år skulle jag tro. Förut hade jag anfall minst någon gång i månaden till snudd på dagligen i perioder.

Jag vet inte om man forskar så kring djuren eller ens människor med TN.
Men kanske värt att ta upp med din mänskliga vän som har problem iaf.
Jag vet inte alls om det kan hjälpa. Men läkaren kanske kan kolla upp mer. :)

Intressant oavsett med likheterna!

@tuaphua mera google då jag inte har koll på hur TN medicineras på människor... Tydligen är duloxetin (cymbalta) andrahandsval för det.

I sverige medicineras häst med TN iallafall i stort inte alls enligt vad jag har kommit fram till (utbudet är väll inte så stort heller så), jag har hört talas om en enda häst som man provat att medicinera. Och utomlands där det medicineras så är det med samma taskiga resultat som operationerna som finns, med fördelen att det iallafall inte ger Mer smärta :/ Man pratar vääääääldigt mkt placebo-effekt hos ägarna med medicinerna som används för TN på häst... Är mkt bieffekter, svårt och dyrt att medicinera så händer nog inte så mkt på utvecklingssidan där. All forskning verkar ligga på att hitta operationer. Lustigt är att man fortsätter testa de operationer som man redan slutat göra på människosidan för att de inte fungerar bra nog alls. Jag suckar en hel del över hur mkt häst-sidan ligger efter....

Headshakingsyndrom kan vara alltifrån att hästen är lätt irriterad och inte fungerar när det regnar eller vid insektsangrepp till att den shakar i stort sett hela tiden och ibland tills den går omkull och skadar sig allvarligt och är helt oridbar och rent av farlig. Min häst shakade tills hon gick omkull, gnisslade tänder så att hennes tänder blev lena som en babyrumpa och hon kunde inte längre tugga grovfoder utan levde på flytande kost/gröt. Jag fick till slut efter 18 månaders kämpande ta bort min häst just pga headshakingsyndrom så jag skulle aldrig rekommendera någon att köpa en häst med headshakingsyndrom. Man vet aldrig när eller om problemet eskalerar.

Jag har själv misstänkt att min häst har det,men man kan ju aldrig vara säker innan undersökning.
Detta gör min häst:
Hon skakar mycket på huvudet,kastar det ofta åt vänster. Är mer om hon stått några dagar
Hon gillar inte blåst och regnar det till på köpet så är hon inge rolig att rida, till och från hagen är också jobbig. Då kastas det med huvudet.
Hon kliar mulen JÄTTEmycket, rider man och saktar av så kan hon dra ner huvudet för att klia mulen. Ibland vill hon att man ska klia mulen åt henne. Hon visar det tydligt.
Blir hon stressad/nervös så kommer det fram mer.

Kroppen är kollad på henne, sadeln är utprovad, tänderna kollade 1 g/år.
Jag har dragit den slutsatsen att hon har det.

@lovehorses jag skulle rekommendera att du gör full utredning så att ni kan komma fram till varför hon har dessa problem, det finns bot på flera av orsakerna till headshaking.

Är det verkligen en nervskada över hela huvudet?
Det verkar som om nosnät hjälper många.
Varför hjälper det? Om det även kan triggas av hudkontakt.
Har de verkligen ont eller upplevs de mer som besvärade?
Varför är det säsongs beroende? Stress påverkar som jag fattar det.

Det känns mer som om de skulle ha en Alien under huden.
Tydligen drabbas dressyrhästar mer än hopp o mulle hästar.

Läste en blogg där tjejen hade ridit utan tygelkontakt o sen inte gett sig, utan ridit en längre tid o ökat vart efter o hästen kunde sedan äta normalt mm. Tror att det hållit i sig mer än ett år.

Läste en blogg där tjejen hade ridit utan tygelkontakt o sen inte gett sig, utan ridit en längre tid o ökat vart efter o hästen kunde sedan äta normalt mm. Tror att det hållit i sig mer än ett år.

Så som jag har förstått det (rätta mig om jag har fel) så är det något fel på en (eller flera?) nerv i ansiktet/huvudet på hästen. Det felet gör att signalerna som skickas mellan hjärnan och nerven blir fel. Kroppen "misstolkar" exempelvis en fluga som sätter sig i ansiktet på hästen, som smärta.

Det där med att det är hudkontakt när man använder flughuva eller nät för mulen har jag också funderat på. Jag kan ju förstå att det håller flugor borta så att de inte får ont pga av det, men de får ju som sagt kontakt med huden av näten...

Jag tror att anledningen till att det går efter säsonger är för att på sommaren (då det brukar triggas igång) så är det mycket flugor som kan irritera, det är så många allergier börjar kännas av och även solen visar sig. Jag har nämligen läst någonstans att bland annat allergier, pollen och solen kan vara en faktor.

@axel
Headshaking kan vara många olika saker. Nervfelet som jag pratar om (då min häst har det och jag vågar säga att jag är rätt bra påläst om det) är bara en av anledningarna till att hästen kan uppvisa beteenden/symtom som beskrivs/diagnoseras som headshaking.

Trigeminal neuralgia/trigeminusneuralgi kan sitta vart som helst på ansiktsnerverna (trigeminal nerverna, ansiktets nerver berstår utav en som delar sig i tre stora grenar, där av namnet), sitter det på en grening längre ut så berörs bara den delen av ansiktet som den nervgrenen täcker = dvs det kan vara mkt små delar av ansiktet som är berört utav problemet. Eftersom man har denna förgrening på båda ansiktshalvorna så är det ofta bara över ena sidan av ansiktet som berörs utav problemet, procenten utav människor som har det över båda sidorna av ansiktet är på 10-20% om jag minns rätt. TN behöver inte vara en direkt skada på nerven som är synlig (alltså synlig vid typ operation), utan mer att den anges som skadad i att den överreagerar/felreagerar och tar all känsel som smärta.

Jag har inte sett något som stödjer att nosnät faktiskt hjälper för just TN, absolut inget som är objektivt. Att det hjälper många allmäna "headshakers" är mer gediget konstaterat och där har jag inga problem att se att det tex kan göra att hästar med allergi symtomfriare.
Men jag är mkt tveksam till hur pass bra det verkligen fungerar på TN-hästar. Allt jag har sett om nosnät på TN-hästar säger mig att det många gånger nog bara är placebo-effekt hos matte (som med medicinering utav TN som jag nämnt tidigare), hästägarna är så desperata att något ska fungera så de inbillar sig att saker är bättre, medan mer objektiva bedömningar inte håller med hästägarna om att symtomen försvinner så pass mkt som hästägarna anser (här menar jag på medicinering utav TN-hästar)... Jag känner mig rätt så säker på att det är mkt snarliknande med de TN hästar som opereras, i studier där ägarna får ange om hästen blivit bättre så säger de först att hästen blivit det, men långsiktigt sedan så anger ägarna att rätt få hästar fått mindre problem. Antinge så blir hästarna kortsiktigt bättre efter operation eller så inser ägarna att det kanske mest var önsketänkande. Den studie jag sett där det inte varit hästägarna som angivit om hästarna blivit bättre efter operation (jag skriver operation rent allmänt men jag menar på operation av typ där man snittar nerven och stoppar i typ metalspole, på människa gör man andra operationsalternativ som ger bättre resultat...) så har resultaten varit rätt mer negativa redan i från början, så jag tror på att hästägare till TN-hästar är rätt desperata och vill se förbättring.
Jag har inte sett någon riktig studie där nosnät använts på TN-hästar och man objektivt mätt förbättring, finns det vore jag jätte intresserad av att ta del av resultatet! Intressantast vore ju på hästar där man lokaliserat exakt vart på nervern problemet sitter och försökt göra painchart på hur pass ont man anser att djuret har. Om nosnät tex hjälper på hästar som har riktigt ont eller bara de som man tror har lite ont? Och hjälper nosnät mest på de som har ont på yttredelar av nerver kring mule eller på hästar som har smärta över hela ansiktet? Är ju även mkt svårt att avgöra hur pass ont en häst har... Som sagt, min häst gills som att hon är mkt lite påverkad eftersom hon inte skrapar sig blodig så ofta och allmänt tar sig runt, men hur ont har djuret innan det att djuret skrapar sig blodigt i ansiktet för att bli av med smärtan?
Jag vill bara igen upprepa hur otroligt mkt placebo-effekten påverkat i alla studier jag har sett på headshakinghästar. Det är jawdropping att läsa hur illa ägare vill/uppskattar saker och hur lite starka mediciner och smärtsamma operationer som utförs faktiskt hjälper.

Har hästen mkt lätt trigeminal neuralgia så tror "man" att nosnät kan hjälpa för att den konstanta kontakten med nosnätet som ligger och slår mot mulen och sätter av nervsmärtan gör att hästen får konstanta nervsmärtor och då inte reagerar på att den kommer och går. Dvs inte så trevligt alls egentligen att stoppa på det där nosnätet på en TN-häst och det lär bara fungera på hästar som inte är i så vidare stark smärta.

Du skriver; "Har de verkligen ont eller upplevs de mer som besvärade?". Min motfråga på det är; hur vet man någonsin att hästen har ont? Hur vet man att den har ont när den är halt? När den har kolik? Efter kastration? = Det är bara att läsa av djuret, och på mer veterinär-nivå så går det att läsa av spår av smärtsignaler i saliv/blod.
Jag är rätt säker på att min häst har ont och inte bara är besvärad... Jag har hört henne SKRIKA, typ som grisar skriker. Har aldrig hört häst som brunnit inne, men fått det beskrivet för mig och det känns som vad min häst gör för ljud de gångerna jag hört henne skrika så. Man ser/känner hur hela hästen spänner sig och inte vet vart den ska ta vägen, hon blir desperat att helt plötsligt gnugga ansiktet emot saker, kör runt med huvudet, får ryckningar och stänger ute omgivningen. I dåliga fall går det inte att påverka henne (smått farligt för omgivningen). Och detta är typ världens snällaste mest arbetsglada häst någonsin, när hon protesterar så är något verkligen fel.
Jag vet att min blir bättre när man sätter nervblock i ansiktet, dvs slår ut nerverna och all känsel i ansiket. Då blir min häst lugn och och slutar uppvisa symtom. Det är detsamma vis man diagnoserar hältor på ;) Dvs man släcker känseln i den kroppsdelen och ser hur djuret reagerar.

Att headshaking överlag kan vara säsongsberoende är inte underligt alls då bland de mer vanligt förekommande diagnoserna är allergi och ögon/ljusproblematik. TN är ofta säsongsberoende pga värme, pollen och insekter som allt beroende på hur hästen är drabbad kan sätta av nervproblematiken. Likaså kan vind eller regn sätta av problemen, vilket gör att vissa är mer drappade under typ höst. TN kan även vara säsongsdrabbat på människor och kan vara spårlöst borta i perioder för att komma tillbaka.

Vet inte hur stress påverkar andra vanliga diagnoser under paraply-begreppet headshaking, men stress kan påverka TN, det är en av de vanligaste anledningarna till att min får anfall. Varför stress ger anfall har jag inte sett något om att man med säkerhet vet. Jag gissar på att det beror på att vid stress, liksom ansträning och yttre värme, blir man varm och blodkärlen vidgar sig och klämmer på nerven = beröring av nerven som då sänder felaktiga smärtsignaler. Blir min häst upplivad så som i allt för glad kan hon få anfall med...

Intressant eller snarare hemskt, är att sådana enkla saker som att man rör delar av ansiktet, alltså inte yttre beröring, utan att man tex använder en muskel för att göra en läpp-rörelse. Rörelsen utav muskler och annan vävnad kring nerven kan vidröra nerven som är drabbad och göra att man får anfall. Är så fåniga små saker (så som vind!) som kan sätta igång anfallen med smärta.

Jag har varit med om att flera blivit hjälpta av det system jag rider enligt. Dvs lite mindre tygelkontakt och ett jäkla fokus på avspänning innan man stoppar in energi. Formgivning av fronten, balansering etc väldigt noga utöver att bakbenen ska göra sitt.
De har dock samtliga varit milt påverkade.
Men i anfallen har de verkligen varit i anfallet sas och inte varit påverkbara iom känslan de varit i.
Det har ju generellt stressats av iom att man utbildat dem så som man gjort. Så det har ju även det gjort sitt förmodligen.
Jag har märkt att de hästarna inte helt sällan blir försämrade då de antingen ställs av, ska börja sättas igång och om man byter träningssätt.
Ska man igen sen börja med dem får man börja om och får lite reaktioner igen tills de blir bra nog ridmässigt igen.
En avspänd och eftergiven häst är ju lugn i ansiktets muskulatur med. Så då triggar de inte sig själva genom att spänna muskler där lika mycket som om de är i annat mentalt läge.

De jag jobbat med har reagerat på damm, vind, starkt ljus, småkryp etc med, utöver ryttarsignaler/yttre beröring. Men det har varierat lite hur mycket av vad..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 586
Senast: Gunnar
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 381
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv