Även om det går igenom med att inte tillåta sekt B i C o D, så har jag ju inte tänkt fortsätta betäcka med B-hingst. Eller kommer de att diskvalificera, så att säga, alla avkommor efter sk fusk-C/D även om man fortsätter med C/D-hingstar?
Låter lite dumt, har man en gång tillåtit det så får man väl fortsätta med just de hästarna? Men "förbjuda" framtida inkorsningar? Så att tex "min" uppf inte kan regga fölen i framtiden?! Annars har jag en känsla av att man drar mattan under fötterna på de i sekt C idag...finns nog fler än våra två fusk-C...! Och inte är det någon stor sektion heller. Är det inte bättre då att förbättra det som redan finns med rena C eller D hingstar/ston och helt utesluta framtida "korsningar"?
Men jag ska tala om det för "min" uppfödare! Så kanske han slutar med sin sk avel. Han är ju knappast något föredöme, på mååånga sätt.
Inte kommer jag att skaffa en ny welsh, oavsett sekt, om de "förbjuder" inblandningen av B eller framtida registrering. Då får det bli andra raser på hingstarna istället! Ridponnyer helt enkelt. Ronya är väldigt speciell för mig! Oavsett fusk-C eller inte! Hon som individ är viktigare än ras.
Om "de" vill göra det svårare på olika sätt så är det upp till "dem". Då kanske det är lika bra att ston som våra inte kommer in i den renrasiga aveln? I vilket fall som helst ska jag visa henne till sommaren och vara med på treårs. Så får vi väl se hur hon bedöms. Är hon inte rastypisk som C så får det väl vara, helt enkelt. Då kanske jag försöker få henne stamboksförd som ridponny istället!