Hbl-sto+ponnyhingst storlek

H

Helan

Om man ska använda ett halvblodssto i ponnyavel, hur stor bör då ponnyhingsten vara för att det mest troligen ska bli ett ponnyföl?
Kan man ta exv en b-eller cponny?
Kan man använda ett sto som är exv 165 cm eller "måste" man ha ett litet sto från början.
Det är väl mer vanligt att man använder en halvblodshingst på ponnysto, eller?

Sv: Hbl-sto+ponnyhingst storlek

Om stoet är 165 cm så är det väldigt svårt att få en ponny med garanti oavsett storleken på hingsten. Det är ju inte bara storleken på stoet och hingsten man måste titta på. Utan även hur det ser ut i flera led bakåt på bägge. Om stoet t ex är ättad från överlag stora hästar så är chansen för att ponny betydligt mindre än hon är den största själv. Samma med hingsten det är av stor betydelse hur stort/litet det finns bakom.
Säkrast blir att välja sto resp hingst som fått en hel del föl som redan är vuxna så att man kan se hur de blir i storlek. Som exempel Briar eller Jaguar Mail är hingstar som överlag ger stora avkommor oavsett sto. Men det finns också hingstar som inte själv verka påverka avkomman utan det blir överlag samma storlek på dem som på stona. Så man får ju då leta efter en ponnyhingst som ofta har gett små avkommor och inte välja ett sto som har gett stort med olika hingstar för att lyckas.

Om man ska använda ett halvblodssto i ponnyavel? Jag blir lite nyfiken på varför du ställer den frågan? Om jag har ett sto som är 165 cm så skulle jag till 100% ta en halvblodshingst på henne.
Möjligen om jag hade ett litet sto på kanske 155 cm med mycket smått i stammen då kanske jag kunde överväga en ponnyhingst. Men mest troligt är dock en halvblodshingst iallafall.

Jag tycker det brukar bli superfina ponnisar med hbl mamma och ponnyhingst. Förstår inte riktigt varför så måmga är skeptiska och prompt inte kan tänka sig använda annat än hblhingst? Ponnyfölen är kanske inte lika lättsålda, men om man ska behålla och har möjlighet att utbilda själv kan man i princip få igen samma pengar på en ponny som ett normalbegåvat hbl.

Dock verkar det lämpligare att använd mindre hblston i ponnyaveln. Runt 160 cm men helst därunder. B-ponny bör vara lämpligast för att det stora blodet inte ska slå igenom för mycket. Jag är superförtjust i kosningen hbl/welsh och kommer troligen att använda welshhingst i framtiden på mitt hblsto.

Halvblod welsh är en mkt bra tävlingsponny kombination.

2 godkända RP hingstar är till hälften halvblod.

Verdi o Valdo, Verdi har genom sin far Vermonth Masterblodet och genom sin mor Skee Ronja, Urbino blod.

Vår egen WPB (liten D) har halvblod på sin mammas sida, mormor är e Ceylon och mamman håller ponnymåttet e welsh ponny som är C ponny. Vår lilla har ytterliggare C ponnyhingst i stammen.

Jag funderar på att lägga welshhingst på vårt halvblod e Bernstein. Vår förra avelshingst, welsh 129, har fått många fina avkommor med just halvblod och hitills ser alla ut att stanna inom D ponnymåtten.

Undrar om inte marknaden är bättre för en ponnyavkomma med halvblod än en ren halvblod idag.

Om man ska använda ett halvblodssto i ponnyavel? Jag blir lite nyfiken på varför du ställer den frågan? Om jag har ett sto som är 165 cm så skulle jag till 100% ta en halvblodshingst på henne.
Möjligen om jag hade ett litet sto på kanske 155 cm med mycket smått i stammen då kanske jag kunde överväga en ponnyhingst. Men mest troligt är dock en halvblodshingst iallafall.

Jag vet ju att många som vill ha en bra ridponny lägger en halvblodshingst på ett ponnysto, så varför inte tvärt om??

Har ett halvblodssto som fått ett halvblodsföl. Halvblodsföl är inte lättsålda om inte stoet inte har egna tävlingsmeriter. Det har inte mitt sto, men är förträfflig ändå. Om jag kombinerar med en ponny, behåller och utbildar så tror jag att chansen att få den såld är mycket större än om det är ett rent halvblod där alla är "rädda" för att köpa en häst utan bakomliggande fina prestationer. Så tänker jag.

Hur stort sto klarar en hingst på 129 cm av att betäcka?? (så att den når upp..:D ))

Tycker att du tänker helt rätt! Sen borde det ur fölningssynpunkt vettigare att använda liten hingst på stort sto ist för tvärtom.

Vad det gäller hingste storlek så får man ställa stoet i en grop så att han kan nå upp:).

Hade inte tänkt på detta men :crazy: Att vara B-ponny och föda ut en halvblodskorsning kan inte vara lätt....

Ett stort sto och liten hingst får naturligtvis en större avkomma än om man använder litet sto stor hingst, detta p.g.a att fölet anpassas till stoes mage.
Har du ett litet sto typ 120 cm kan avkomma bli så liten som B ponny, sällan större än C ponny, man brukar säga att stona kan förstora en kategori, med vissa undantag.
Ett stort sto som betäcks med en welshhingst på 130 cm kan bli 1,60 mewd lite otur. Naturen är nu inte funtad så att det blir mitt imellan tyvärr.
För att vara på den säkra sidan ska du använda en hingst på semin, det finns sådana welsh hingstar. Sen finns det hingsthållare som kanlta små hingstar betäcka stora ston naturligt, men blir stoet förbannat då finns inte mycket kvar av den lilla hingsten :(

Förbannade ston betäcker man med bremsen på :devil:

Besk fick några sådana ston genom åren hos oss. Han betäckte ofta ston runt 165 och deras avkommor är hittills under ponnymått.

Jag har inte sett några skillnader på skador på hingstar vid handbetäckning beroende på hingstens storlek. Värsta skadan fick Dyblygiad, 160, av ett sto på 1,54. Hon slog och träffade honom i huvudet :( Besk fick en smäll av ett stort sto på rumpan.

Svårigheten med stora ston o liten hingst är att hitta den perfekta betäckningsplatsen. Gropar tenderar till att bli hala på kanterna om det regnar det minsta lilla. Besk bästa betäckningsplats för stora ston var genom stalldörren. Stoet backades till och han som var så liten kunde betäcka i dörröppningen. Nivåskillnad på 15 cm. Längst fram var det en träkant på 30 cm där han fick bra fäste med bakhovarna, 2 personer stod framför stoet så hon inte flyttade på sig och jag stöttade honom bakifrån. Vilken syn det måste varit:p Föl blev det och ingen kom till skada.

Liknande trådar

L
Ridning Jag har två o lika frågor så hoppas att det är okej att jag skriver dom i samma inlägg ❤️ Men det första som jag undrar är bara på ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 627
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
13 844
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 456
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit