ARAB har hand om allt som rör registrering av arabiska fullblod i Sverige.

ARAB registrerar även arabkorsningar och arabiska halvblod.

Arabhäst Registratur (ARAB) AB
Box 47
245 21 Staffanstorp
tel.046-255551 fax. 046-250409
postgiro: 498 26 55-5
e-post: info@arab.se

Hälsningar
Moncan

Jag säger som Crazy, vilka fullblodsston som helst kan korsas med hbl och sedan få gröna papper hos ASVH. Däremot kan man inte korsa ett hbl-sto med vilket fullblod som helst, då måste de vara godkända för hbl-avel för att det ska bli gröna papper. (Med fullblod menar jag ox, xx och x.)

Ja, jag kollade upp det där och det är så. Arabsto + Gdk Hbl-hingst = Gröna papper. :)

Jag har en avkomma e: Zeb. :) Mamman är kallblodstravare.
Jag skulle nog hellre vilja använda en större hingst än honom. Finns väl stor risk att avkomman blir lite för liten och ädel. Zeb är ju bara 160.
Fast man vet ju aldrig. Min Zeb-avkomma ser ut att bli STOR! :D

Sen vore det ju kul om avkomman fick gröna papper då... :)

He, he! Ja! :D
Tur att jag har nästan ett år på mig att bestämma mig då!
Får väl ta och beställa Hingstkatalogen.
Blev lite förtjust i Chess faktiskt men, men... Det är länge kvar! :)

Ta god tid på dig! Men kanske inte Zebbe är bästa valet, såvida inte du vill försöka få en "arab"-skäck? Med tanke på hur mycket ox Zeb har i sig, + xx, så är risken stor för en väldigt nätt och ädel avkomma med ditt arabsto.

Men, med en godkänd hingst får du ju dessutom gröna papper, vilket knappast är en nackdel! Blir det ett sto kan du ju t.o.m. stambokföra henne i såfall, om du vill behålla för framtida avel. Det går ju bara om de har gröna papper menar jag (stambokföra). Det blev inte alls rörigt va? Hehe.

Även min Zeb-dotter verkar bli rejäl, men hon är ju bara 3 mån ännu, så tiden får utvisa. Hade ute veterinär idag och h*n häpnade över hur stor fölis är för sin ålder! Speciellt hennes långa och kraftiga ben med rejäla knän... Samtidigt har ju min fölis ett mycket nätt och vacker huvud, inte svårt att se lite arab där inte! Har tagit nya kort idag som jag ska lägga ut på Gnägg...du får väl kolla där om ett litet tag. :D

Ja, det hade varit roligt att få ett sto med gröna papper, som jag kanske kan fortsätta avla på sedan. Araben kommer ju att vara 18 år när det eventuella fölet föds, så... Får väl se hur pass fräsch hon är då! Får väl hoppas hon är lika fin som din! :)

Ska kolla in Gnägg sedan och titta på fina Tequila!

(Ang storlek, så var ju Vet. ute hos mig när Zilver var åtta månader. Han tittade på boxskylten och sa: - "Du kan inte mena att han bara är ett år!?" - "Nej", sa jag. "Han är åtta månader." Vet. tappade hakan...) :D

Det är säkert ingen fara med stoets ålder, betäck du med en fin hingst och gläd dig åt avkomman. Bra tips va? ;)

Ska ta tag i fotona nu, har stoppat in minneskortet i läsaren i alla fall...om en halvtimme-timme bör jag ha tråd på Gnägg med de nya fotona.

Hihi! Vi får väl hoppas att ingen av våra Zeb-avkommor blir några monster.

Jag har ridit flera såna korsningar och det har varit TREVLIGA hästar! Duktiga både i hoppning och dressyr. På Solna Ridskola finns det flera som är e.Samurai ox och u.halvblodsston, supertrevliga!

Jag har haft en själv som var u.arabsto och e.polsk halvblodshingst. Han var aningens spänd i nya situationer, svår att tävla med (dressyr), men det kommer nog mest från pappan, för jag har hört flera avkommor som var likadana och med helt olika mammor (andra raser).

Ett tips är att åka och titta på hingstvisningarna i vår. Det är lättare när man ser hingstarna live. Kika ut i hingstkatalogen i förväg några som verkar extra intressanta.

Jag har ett halvblodssto som jag har betäckt med min arabhingst, och resultatet kom för ca en månad sedan. Fölungen ser proportionerlig ut, mycket vackert huvud och hyfsat korrekt i benen. Den rör sig trevligt och är modig och lite fart i. Modern är e Waliant-Magini-Caracas och pappan är e Ramses-Dardir-Count Orlando.
Att korsa in arab i halvblodet är både viktigt och bra, tycker jag. Araben har många bra egenskaper att tillföra halvblodet, bla bra kvalitet på hovar, bra temperament, uthållighet och kvickhet. Tyvärr verkar många vara rädda att sätta in arab i halvblodet, och alla talar sig varma för fullblod i stället. Fullblodet kan nog också tillföra bra egenskaper, men enligt min erfarenhet har många fullblod tråkig exteriör, dålig hovkvalitet och dessutom ett inte alltför trevligt temperament. Givetvis finns det trevliga fullblod också, men om man vill lätta upp och få lite kvickhet och mer blod i halvblodet tror jag att en bra arab kan tillföra mycket! Det som talar emot araben är ju dess storlek, och nuförtiden vill folk ha hästar på 170 eller straxt under. Själv föredrar jag mindre hästar eftersom jag inte är så lång, och det finns ju många med mig som är korta, så då behöver ju storleken inte vara så avgörande.
Jag tycker att ditt sto ser trevligt ut. Jag skulle titta på en hingst med bra multitalang med god exteriör. Araber har ofta dåligt kors, jag kan inte riktigt se hur sitt sto ser ut, men titta på en hingst med bra och lång överlinje med bra kors. Briar tex skulle vara intressant att lägga på arabblod, Marwin och Looping är också trevliga hingstar med multitalang som lämnat både bra hopp-och gångartstalanger.
Det finns en uppsjö med bra hingstar, titta i hingstkatalogen vilka du faller för, välj ut några och sortera bort dem med exteriör som inte passar ditt sto (du kan ju alltid fråga någon som kan exteriör bra om du inte själv känner dig hemma på det). Vad gäller storleken tror jag inte att det spelar så stor roll vilken hingst du väljer. Artist lämnar ofta smått, så han kanske kan väljas bort även om det är en bra hingst som både kan hoppa och ge gångarter.
Om du vill se foton på min fölunge kan du gå in på tråden Fölbilder och kolla upp ett inlägg av Rosella, det är hon som lagt in bilden. Eller maila mig så kan jag skicka bilder till dig på henne.

Jag håller med om Samurai-avkommorna, har också ridit ett flertal fina sådana, dock med ponnymödrar. Min arabhingst är dessutom nära släkt med Samurai på mödernet, så jag hoppas att den stostammen ska nedärva sig bra på min fölunge. :)
Sedan kan jag också tänka mig att arab-hbl kan passa mycket bra till fälttävlan, i alla fall på lätt och medelsvår nivå. De är, som du säger, ofta bra på både hoppning och dressyr.

Så, nu finns det tråd med nytagna bilder på min 3-mån fölis! Halvsyster till din Zilver juh. :)

Har haft flera mycket trevliga arab/halvblodskorsningar.

Karaff var e. halvblodshingsten Raff och mamman arab/travare. En supertrevlig individ som både rörde sig och hoppade bra. Bilder på www21.brinkster.com/stallhansta/karaff.htm

Zeb e. Arab u. halvblod. Även han supertrevlig och med bra rörelser www21.brinkster.com/stallhansta/zeb.htm

Lycka till med ditt hingstval! Blir säkert en trevlig individ!

Tack för tips! Jag har beställt hingstkatalogen nu! Den kommer väl vara sönderbläddrad innan nästa år! :D

Mitt arabsto är ju faktiskt släkt med denne Samurai ox. Fast lite längre bak då... ;)

Låter som en bra idé :D Skriver hon som gillar hästar med ett stänk arab i...

Jag har en sådan korsning men då är pappan arab o modern Hbl sto med bra stam. De flesta som ser henne tror att hon är en arab, tja döm själv. Hon är den trevligaste häst jag träffat. Passar mig som "handen i handsken". Hon har allt jag vill ha hos en häst! Kan tillägga att hon har stora gångarter en stor häst i liten förpackning!! Mäter dock bara c:a 154cm.
Diva

Diva igen

Diva under ryttare

Tack för långt och bra svar! :)

Var ju tvungen att titta på din fölis. Verkligen jättefin! Vackert huvud!

Mm. Ett bra kors på hingsten är nog inte fel. Mitt sto har lite "takigt" kors tycker jag. Lite beror det väl på att jag inte fått upp henne helt i hull ännu.
Men hon har väldigt fina, torra, korrekta ben och jättefina hovar!
Jag blir ju glad om avkomman blir lite större, eftersom jag är lång själv. Iofs har jag alltid ridit små hästar och trivts bra med det! :) Så egentligen är det väl inte så viktigt. Beror väl på om jag bestämmer mig för att sälja. Då är det väl kanske lättare med en större häst...

Briar har jag alltid gillat! De andra förslagen du gav, ska jag ta och kolla upp!

Hade gärna sett fler bilder av ditt föl, men min mail strejkar idag... Fast om du vill kan du maila dom, så får jag se dom så fort jag tar mig in på min mail! :D
backane@mail.com

De ser jättefina ut, båda två! :)

Ja, jag hoppas jag hittar RÄTT hingst till henne (om det blir nå't) nästa år!!

Javisst är det en bra idé!! :idea:

Vad fin hon var! Jo, det syns ju att det är arab i henne! :)
Vad är stammen på damen då?

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Avel Funderar på att ev betäcka mitt arabsto nästa säsong. Hon har tidigare varit verksam inom arabaveln innan jag köpte henne. Jag är nu ute...
Svar
7
· Visningar
1 807
Senast: dobbis
·
Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
10 567
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka