Jag har ett halvblodssto som jag har betäckt med min arabhingst, och resultatet kom för ca en månad sedan. Fölungen ser proportionerlig ut, mycket vackert huvud och hyfsat korrekt i benen. Den rör sig trevligt och är modig och lite fart i. Modern är e Waliant-Magini-Caracas och pappan är e Ramses-Dardir-Count Orlando.
Att korsa in arab i halvblodet är både viktigt och bra, tycker jag. Araben har många bra egenskaper att tillföra halvblodet, bla bra kvalitet på hovar, bra temperament, uthållighet och kvickhet. Tyvärr verkar många vara rädda att sätta in arab i halvblodet, och alla talar sig varma för fullblod i stället. Fullblodet kan nog också tillföra bra egenskaper, men enligt min erfarenhet har många fullblod tråkig exteriör, dålig hovkvalitet och dessutom ett inte alltför trevligt temperament. Givetvis finns det trevliga fullblod också, men om man vill lätta upp och få lite kvickhet och mer blod i halvblodet tror jag att en bra arab kan tillföra mycket! Det som talar emot araben är ju dess storlek, och nuförtiden vill folk ha hästar på 170 eller straxt under. Själv föredrar jag mindre hästar eftersom jag inte är så lång, och det finns ju många med mig som är korta, så då behöver ju storleken inte vara så avgörande.
Jag tycker att ditt sto ser trevligt ut. Jag skulle titta på en hingst med bra multitalang med god exteriör. Araber har ofta dåligt kors, jag kan inte riktigt se hur sitt sto ser ut, men titta på en hingst med bra och lång överlinje med bra kors. Briar tex skulle vara intressant att lägga på arabblod, Marwin och Looping är också trevliga hingstar med multitalang som lämnat både bra hopp-och gångartstalanger.
Det finns en uppsjö med bra hingstar, titta i hingstkatalogen vilka du faller för, välj ut några och sortera bort dem med exteriör som inte passar ditt sto (du kan ju alltid fråga någon som kan exteriör bra om du inte själv känner dig hemma på det). Vad gäller storleken tror jag inte att det spelar så stor roll vilken hingst du väljer. Artist lämnar ofta smått, så han kanske kan väljas bort även om det är en bra hingst som både kan hoppa och ge gångarter.
Om du vill se foton på min fölunge kan du gå in på tråden Fölbilder och kolla upp ett inlägg av Rosella, det är hon som lagt in bilden. Eller maila mig så kan jag skicka bilder till dig på henne.