Havre och Betfor funkar bra!

Sv: Havre och Betfor funkar bra!

Monica Agr skrev:
Tänkte bara tipsa alla som fått för sig att hästen behöver B-vit vid sättning och fällning av päls. Hästen behöver ej det!!! Den behöver möjligen extra protein för uppbyggnad av pälsen!
fast det står ju nästan överallt att den kan behöva b-vitamin för pälssättning.
däremot tror jag att en del hästar behöver både b-vitamin och extra protein.

på hösten behöver förresten alla extra vitaminer både djur och människor.

Jag har hört från en duktig hästveterinär att det i princip aldrig finns hästar som har B-vitaminbrist. Det de däremot rätt så ofta behöver tillskott av (speciellt ridhästar) är E-vitamin. Jag har räknat foderstater i drygt 10 år och den vitamin som "alltid" saknas är just vitamin E. I övrigt behöver hästar knappast extra vitaminer..

Jag ger hö, havre, betfor och mineraler! Hästarna är lyckliga!:d

mul skrev:
I Storbrittanien ges en liten skvätt öl till hästarna i fodret. Jag har dock aldrig provat det, men det fungerar nog nästan lika bra.

När jag jobbade i ett tävlingsstall i tyskland så gav de en halv flaska öl till de hästar som presterade mycket (internationell hoppning) :eek: :D Känndes väldigt konstigt att ta med en kapsylöppnare till foderboxen när det va dags för mat ;)

Vilka vitaminer skulle hästar behöva på hösten i sådant fall? Jo jag vet att det står skrivet överallt men i min utbildning så har vi fått lära oss detta. Vem ska man lita på är frågan?! Jag litar på vad vi får lära oss och inte på vad veterinärer säger.

Hur ser man/vet man att E-vitaminen saknas i foderstaten.

Visst är det E-vitamin som bygger muskler?

moonlightgarden skrev:
Hur ser man/vet man att E-vitaminen saknas i foderstaten.

Visst är det E-vitamin som bygger muskler?
Ja, vad jag förstått så hjälper E-vitaminet till vid muskeluppbyggnad och behövs i kombination med proteinet.

Man "ser" det genom att kolla i listor över vad det foder man använder har för E-vitaminhalt. Jag har tagit reda på det via boken Rätt foderstat - bättre häst. Där finns ungefärliga värden för tex hö, havre, betfor osv. På färdigpelleterade foder brukar E-vitaminhalten per kg foder vara angiven på påsen. Sen får man naturligtvis ta reda på hästens ungefärliga behov av E-vitamin - det kan du också finna i nämnda bok (eller någon likvärdig).

Är det inte E-vitaminet man får se sig lite för, så man inte ger för mycket? B-vitaminet kissas bara ut, men har för mig att E-vitaminet stannar i kroppen? Eller var det någon annat vitamin som dom kan bli rejält sjuka av i för stor mängd.
Är det E-vit som djurena själva skapar genom solen? Det är någon men kommer inte ihåg vilket.

mul skrev:
Är det inte E-vitaminet man får se sig lite för, så man inte ger för mycket? B-vitaminet kissas bara ut, men har för mig att E-vitaminet stannar i kroppen? Eller var det någon annat vitamin som dom kan bli rejält sjuka av i för stor mängd.
Är det E-vit som djurena själva skapar genom solen? Det är någon men kommer inte ihåg vilket.
Nu är jag rätt ringrostig på detta :o - det var så längesen jag läste in mig på sakerna och numera kör jag mer på rutin vad gäller foderstater. Men vid en snabb googling finner jag denna lista:

Fettlösliga vitaminer
Vitamin A
Vitamin D
Vitamin E
Vitamin K

Vattenlösliga vitaminer
Vitamin C
Vitamin B1
Vitamin B2
Vitamin B6
Vitamin B12
Biotin
Folacin
Niacin
Pantotensyra
---------------
Och just vattenlösliga är sådana som försvinner via kisset om man överdoserar, medan fettlösliga är sådana som stannar kvar i kroppen vid överskott. Så; ja, det du säger är riktigt. Det är vitamin D som bildas med hjälp av solljus.

Björk skrev:
Ja, vad jag förstått så hjälper E-vitaminet till vid muskeluppbyggnad och behövs i kombination med proteinet.

Man "ser" det genom att kolla i listor över vad det foder man använder har för E-vitaminhalt. Jag har tagit reda på det via boken Rätt foderstat - bättre häst. Där finns ungefärliga värden för tex hö, havre, betfor osv. På färdigpelleterade foder brukar E-vitaminhalten per kg foder vara angiven på påsen. Sen får man naturligtvis ta reda på hästens ungefärliga behov av E-vitamin - det kan du också finna i nämnda bok (eller någon likvärdig).

Kombinationen selen och e-vitamin är viktig för att musklerna skall hålla sig friska för hårt arbetande hästar (växande). Sedan måste det givetvis finnas protein för att kunna utveckla muskler.

Hälsning Maja

B-vitamin bildas i hästens matsmältningssystem (inte helt hundra på var, därav den vaga beskrivningen :D ) och det är ytterst sällan hästen har brist så länge magen är ok.

Däremot skadar det inte att ge (vattenlöslig) och många veterinärer ger B-vitamin "för säkerhetsskull", särskillt om de inte vet vad som är fel...

Har inte läst alla inlägg men som svar på inledningsfrågan så är havre och betfor utmärkt att ge sin häst.
Men man blir lite skrämd när man läser alla dessa inlägg ang foder, att inte veta mera om det och att ha en häst förefaller mig helt ofattbart.
Läs och lär!!
En bok som alla SKA läsa är :
Hästens näringsbehov och utfodring
av
Christina Planck och Margareta Rundgren
mvh
Ewa

Du som verkar ha en del koll på vitaminerna. Hur ser man om hästen har E-vitamin brist? Å hur vet man att det saknas selen i foderstaten? Eller jo selen saknas väll ganska ofta i våra svenska foderstater pågrund av jordarnas dåliga selen värden. Bör man ta å köpa selen å ge lite gran till sin häst egentligen?
Kraffts muskel E finns det väll både E-vitamin i och selen elelr minns jag fel?

Stopek skrev:
Kombinationen selen och e-vitamin är viktig för att musklerna skall hålla sig friska för hårt arbetande hästar (växande). Sedan måste det givetvis finnas protein för att kunna utveckla muskler.

Hälsning Maja
Alldeles riktigt. Jag glömde skriva om selenet och samverkan med vit E.

moonlightgarden skrev:
Du som verkar ha en del koll på vitaminerna. Hur ser man om hästen har E-vitamin brist? Å hur vet man att det saknas selen i foderstaten? Eller jo selen saknas väll ganska ofta i våra svenska foderstater pågrund av jordarnas dåliga selen värden. Bör man ta å köpa selen å ge lite gran till sin häst egentligen?
Kraffts muskel E finns det väll både E-vitamin i och selen elelr minns jag fel?
Jag svarar igen (eftersom jag fick en liknande fråga förut och svarade). Eftersom vitamin E och selen hjälper till med muskeluppbyggnad så lär man väl märka bristen om hästen får tillräckligt protein (analys krävs ju förstås för att veta det) men ändå inte sätter muskler. Hur man ser att saker saknas gör bäst genom att läsa in sig på foderbehov och jämföra behovet med de analysvärden man har på sitt eget foder. Alla brister syns inte direkt; om du tex har för lite kalcium i ditt foder så att hästens skelett utvecklas sämre så kanske det märks först efter flera år via någon slags sjukdom eller att hästen får någon svaghet i skelettet så att den skadas lättare. Likså syns inte en eventuell proteinbrist förrän efter kanske x antal månader då den gett "effekt" i kroppen.

Har ju uträcknad foderstat i övrigt, har ju dock inte en analys över selen å liknande. Står det i böcker om vad medelvärdet på selen är i det svenska höet?
Selen har min foderstat uträcknare inte sagt att jag ska ge, kalk å mineraler å så ger jag extra för det finns med i uträckningen att hon behöver extra utav. Kalk är ju inte precis dyrt att köpa in :angel:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
997
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 899
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 832
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar