Havre och Betfor funkar bra!

Sv: Havre och Betfor funkar bra!

krypto skrev:
Har du några belägg för att fodret inte varierade så mycket i näringsvärde förr? Tycker det låter konstigt. Innan man började med ensilage (som inte är så länge sedan) var man ju ännu mer beroende av vädret för skördetidpunkten. Ju senare skörd, ju sämre värden.
Ja, det är ganska känt att mineralvärdena är mycket lägre nuförtiden än "förr i tiden".. och "förr i tiden" hade man mer mark att växla mellan, men hade inte någon press på ett exakt antal skördar på just en specifik vall.. därav lättare att få fram ett bra hö..

och faktiskt så var det inte "bara hö och havre!" som gällde förr i tiden.. man gav faktiskt vetekli också.. kan hända att dom kanske gav extra vetekli om bonden sa att höet blivit lite dåligt och av erfarenhet visste att när höet får si och så mycket regn och sol och skördas den och den tiden så brukar hästarna falla ur och därför sa man "ge vetekli i år, höet blev inte så bra"..

men för att ytterligare förtydliga det så om foderstaten blir bra på hö och havre är det det jag använder, det är juh billigast..

Känner många som fodrar med havre betfor mineraler och hö. Alla finns bara inte här och svarar.

bussig skrev:
Känner många som fodrar med havre betfor mineraler och hö. Alla finns bara inte här och svarar.
och? förstå inte riktigt vad det har med mina svar att göra?

mår hästarna bra så är väl allt frid och fröjd.. jag har aldrig sagt att havre+betfor+hö är en skitdålig komb som aldrig ska användas.. om foderstaten blir bra på det så är det väl självklart att man använder det..

Här har du en till som ger havre,betfor och mineraler;) (och ja,självklart får han hö oxå:smirk: )
har inte en tanke på att byta då pålle funkar på detta.
och har gjort sedan jag köpte honom för snart 4 år sedan.
mvh Arabizar

Närrå känner några hästar som funkar bra på det. Alls 3 förutom min i förra stallet.
Min dam tycker jag inte funkar på havre å betfor. Hon blir knäppig utav sig på det, hon gick på det förra året med uträkning på vad hon bör få i sig å jag hade en häst som släppte man ut tyglarna i skritten så gick hon å sov å segade fram i 0,2 kilometer i timen om inte mindre å det gick inte att skänkla fram å så blev hon rädd för saker hela tiden då. Å kortade man tyglarna så la hon all energi framåt.

Nu på annan foderstat oxå uträcknad så är hon fortfarande väldigt framåt trots en lite högre kvot men hon är en häst som är framåt å så går hon inte å sover på långa tyglar utan trampar på. Vi har bra hö där jag står å hon får inte så jätte mycket krafftfoder seddan får hon lite b-vitamin och vitlök oxå (hon är så jäkla attackerad av allt på sommrarna).

det går väl jättebra att ge havre, betfor och hö....
min får iofs Krafft, havre och hö, men det beror på att krafften ingår i hyran, annars skulle han få havre.

Jag ger i år havre och betfor + mineraler i liten mängd. Vårt hö är såpass bra i år så att jag inte behöver ge något mer/annat. Förra året var det mycket lägre proteinvärde och då gav jag Krafft Protein som komplement. Jag baserar alltid min kraftfodergiva helt på vilka värden jag har på grovfodret för säsongen.

Jag håller med! Visst funkar det gamla beprövade havre/betfor/mineraler till många hästar! :)

Hade själv det till pållen tidigare och fick då ofta "tips" av andra att byta till än det ena och än det andra fodret "för det hade gjort underverk med deras hästar". Lyssnade dock bara artigt och fortsatte sedan med "min" mat eftersom det funkade jättebra.

Har dock bytt foder nu eftersom det vart ett helsike förra vintern med att betforn frös under natten i stallet. Så nu får han musli, morötter, mineraler och ett bra hö som jag har analyserat.

*lånar knapp*
Jag hör också till den gamla skolan som anser att man inte ska krångla till det och ger hö, havre, betfor och mineraler till alla mina hästar. Från nyavvanda arabföl till gamla smällfeta ponnyn.

Är proteinvärdet för lågt i höet för någon av dem kompletterar jag med lusern hackat strå (det räknar jag också helt rått som hö) i varierande mängd.

Men jag är inte dummare än att jag använder mig av ny teknik också (jag skriver sällan för hand längre, heller ;)) och räknar foderstater som jag använder som grund. Sedan tittar jag på hästen och avgör om det blev bra. Med åren lär man sig på vilken foderstat som respektive häst fungerar bäst.

Carina på Silver Arabians

carinaso skrev:
*lånar knapp*
Jag hör också till den gamla skolan som anser att man inte ska krångla till det och ger hö, havre, betfor och mineraler till alla mina hästar. Från nyavvanda arabföl till gamla smällfeta ponnyn.

Är proteinvärdet för lågt i höet för någon av dem kompletterar jag med lusern hackat strå (det räknar jag också helt rått som hö) i varierande mängd.

Men jag är inte dummare än att jag använder mig av ny teknik också (jag skriver sällan för hand längre, heller ;)) och räknar foderstater som jag använder som grund. Sedan tittar jag på hästen och avgör om det blev bra. Med åren lär man sig på vilken foderstat som respektive häst fungerar bäst.

Carina på Silver Arabians

:bow:

(10 tecken)

Hade jag kunnat med mitt hö och mina hästar hade ja gärna fodrat med havre/betfor, det är ju billigt och bra.
Dock är vårt hö vi hittils har fodrat med i år hemskt proteinfattigt, och det funkar inte med varesig havre eller betfor.
Däremot är det nya höet som kommer nu i helgen är så bra att vi bara behöver ge hö.

BeastieBabe skrev:
Ja, det är ganska känt att mineralvärdena är mycket lägre nuförtiden än "förr i tiden".. och "förr i tiden" hade man mer mark att växla mellan, men hade inte någon press på ett exakt antal skördar på just en specifik vall.. därav lättare att få fram ett bra hö..

och faktiskt så var det inte "bara hö och havre!" som gällde förr i tiden.. man gav faktiskt vetekli också.. kan hända att dom kanske gav extra vetekli om bonden sa att höet blivit lite dåligt och av erfarenhet visste att när höet får si och så mycket regn och sol och skördas den och den tiden så brukar hästarna falla ur och därför sa man "ge vetekli i år, höet blev inte så bra"..

men för att ytterligare förtydliga det så om foderstaten blir bra på hö och havre är det det jag använder, det är juh billigast..

Lite off topic, men nog hade man jättestora krav på att få så stora skördar som möjligt "förr i tiden", hela livet kretsade i princip kring att få tillräckligt mycket mat från åkrar och ängar, dvs. stora skördar. Jag skulle påstå att vi har bättre hö idag, med vallar som är insådda med utvalda grässorter, som är gödslade och skötta. Anledningen till att man lät marken vila emellanåt var för att man inte hade konstgödsel och kanske inte tillräckligt med naturligt gödsel heller för att ge näring tillbaka till marken. Så trädan var en nödvändighet för att inte utarma markerna alldeles, inte för att man hade så himla mycket mark över.

Vi använder bara bra hö (medelvärden rakt över) havre och mineraler, B-vitamin vid pälssättning/fällning. Just nu har vi tagit bort betfor ur foderstaten pga att de får morötter istället.
Vår fånghäst får bara hö och morötter och mineraler (ev lite grund vid mkt hårt arbete).

Har funkat perfekt i 2 år.

Ibland får man jobba lite för att hitta hö med bra värden.. men jag tycker alltid att det lönar sig.
Höet är ändå grunden för hela foderstaten...
Vid extremt dåliga proteinvärden kan man ge tillskott på protein för att få "rätt " värden.

Sedan kan ju havre sätta sig i huvudet på vissa hästar och då är säkert korn en bättre lösning. Dock har jag inga erfarenheter på det området.

Cheers

anja skrev:
Lite off topic, men nog hade man jättestora krav på att få så stora skördar som möjligt "förr i tiden", hela livet kretsade i princip kring att få tillräckligt mycket mat från åkrar och ängar, dvs. stora skördar. Jag skulle påstå att vi har bättre hö idag, med vallar som är insådda med utvalda grässorter, som är gödslade och skötta. Anledningen till att man lät marken vila emellanåt var för att man inte hade konstgödsel och kanske inte tillräckligt med naturligt gödsel heller för att ge näring tillbaka till marken. Så trädan var en nödvändighet för att inte utarma markerna alldeles, inte för att man hade så himla mycket mark över.
det är både ock faktiskt..

BeastieBabe skrev:
då har du förmodligen ett hö som är bra i näringsvärdena och passar bra ihop med just havre och betfor..

vad skulle hända med din häst om du helt plötsligt fick ett hö med 7 MJ energi och 18 g smältbart råprotein? (detta blir en kvot på 2,6, ett bra hö har en kvot på 6 (dvs smbrp/MJ=kvot))
jo din häst skulle först bli pigg, sedan börja tappa alla muskler för att kroppen inte får protein via fodret, och då äter hästen upp sina muskler när man arbetar den och efter 3 månader har du en häst helt utan överlinje..

hur pass insatt är du i det här med foderstatasuträkning, näringsbehov, höanalyser osv?

Menar du då att det är bäst att för säkerhetsskull ösa på med en massa pelletsblandingar?

Till trådskaparen: Ja, jag ger också betfor och havre (nje..kornkross) och bara om det behövs. Räcker grovfodret för att hålla hästen i god form och hull så ger jag inte mycket av det heller. Om grovfodret kräver mer protein lägger jag till kornkross om det är lite som behövs, mer betfor (kalciumrikt) om fosforen då blir för hög. Är proteinnivån i grovfodret riktigt låg ger jag gärna sojamjöl. Sedan för att balansera upp kalcium och fosfor ger jag hellre det i ren form. Så jag använder mig helst av rena (basfoder) precis som du för att få fram en bra foderstat.

Hälsning Maja

Det går mode i allting och det är bara att stänga öronen. Jag ger havre hö och betfor. Morötter. Mineraler och B-vit. Behöver jag mer protein ger jag lucern hackat strå.
mvh
Lejonelle

Hörrni- måste allt vara svart eller vitt. Å ena sidan- "förr i tiden" vad fanns det för forskning om hästar och foder? Hästar fick sjukdomar, blev förslitna och dog i förtid... Å andra sidan- klart att tex ett stort företag som Krafft vill tjäna pengar och tar fram en miljard olika kraftfoder dom vill kränga på oss.
Det viktiga är väl att vi hästägare tar del i forskningen och beräknar foderstaterna så att de passar varje häst för att de ska få maximal utveckling och hållbarhet, eller?????? Sen kan man ge havre, luzen, krafft..whatever...:crazy:

Stopek skrev:
Menar du då att det är bäst att för säkerhetsskull ösa på med en massa pelletsblandingar?

Hälsning Maja

har jag skrivit det?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
997
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 899
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 832
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar