Havre och Betfor funkar bra!

Sv: Havre och Betfor funkar bra!

camillak skrev:
Hörrni- måste allt vara svart eller vitt. Å ena sidan- "förr i tiden" vad fanns det för forskning om hästar och foder? Hästar fick sjukdomar, blev förslitna och dog i förtid... Å andra sidan- klart att tex ett stort företag som Krafft vill tjäna pengar och tar fram en miljard olika kraftfoder dom vill kränga på oss.
Det viktiga är väl att vi hästägare tar del i forskningen och beräknar foderstaterna så att de passar varje häst för att de ska få maximal utveckling och hållbarhet, eller?????? Sen kan man ge havre, luzen, krafft..whatever...:crazy:
:bow: sålänge man räknar är allt OK..

men skulle ha få ett hö som ger att jag måste välja mellan olika kraftfodergivor som:

Alternativ 1: blandning av 600 g havre, 800 g kornkross, 150 g vetekli, 1 mått kalk, 150 g mineraler, 1 dl olja och 350 g betfor..

Alternativ 2: 1½ kg Krafft Sport..

så väljer jag alternativ 2, kanske lika dyrt eller minimalt dyrare per dag men SÅÅÅÅÅÅ mycket enklare att dosera, desamma med inköpet, MYCKET enklare med 1 säck istället för 4 säckar, 2 hinkar och 1 dunk

Nä! Du är inte ensam!!

Fri tillgång på grovfoder, om lågt protein; Lusern i tillägg.

Betfor + olja (ger max 1 dl/100 kg häst) till den mängd som behövs för att hålla bra hull. Smakportioner hel havre (håller sig bättre) så mineralerna går ner. (Lätt att balansera mineralerna till rätt innehåll och kvoter beroende på grovfodret)
Sedan ger jag Biotin samt B-vit vid pälssättning och fällning.
Hittills har det funkat fint.

BeastieBabe skrev:
.. och jag själv skyller på kraftfoderföretagen jag.,. som döper sina foder till ponny, grund, groov, sport, champ, breed, bas, top osv.. det är ofta missvisande om man inte har "normalhöet" och "normalhästen" hemma i stallet.. jag vet inte hur många som jag rådgivit efter att ha fått info om höet och hästen och rekommenderat t.ex groov.. sedan några timmar senare kommer dom hem och säger "det fanns juh ponnyfoder! och det är juh en ponny jag har!".. men då är dom lurade.. ponnyfodret passar inte alls tillsammans med höet och ponnyn.. :( :crazy:

:bow: :bow: jag håller med. det är nog många som blir lurade av det där.

själv ger jag korn,betor, mineraler, morötter och kli..
just nu även b-vitamin för pälssättning.
jag har inte analyserat något hö heller.
men pållarna i mitt stall är jättefina alla 6st

mul skrev:
Jag använder havre, betfor och mineraler. Korn får min lilla ardennerfis också, eftersom hon har svårt att hålla hull nu när hon växer som mest. Har användt B-vitamin vid pälssättning och fällning förut men gått över till bryggerijäst iår.

Du ger korn till en växande unghäst (tolkade jag "lilla ardennerfis som växer" som i alla fall) istället för ett foder med högre protein och dessutom bättre proteinkällor? Eller har ju jättehögt protein i höt så du bara behöver få upp energin?

Jag ger min häst havrekross, betfor, mineraler och hälften hö och hälften ensilage pga av lågt ts halt i ensilaget som min häst inte klararde.. Allt det här om att vallarna har sämre näringsvärden nu förtiden är nog lite prat bara, vet du "BeastieBabe" igentlligen vad bönderna som odlar vallarna gödslar med? De använder säkert markkartering och gör analyser på sina grovfoder för att se vad som fattas i marken. sedan gödslar de med stallgödsel och det som då fattas ersätter de med handelsgödsel som det finns hur många sorter som helst av beroende på vad som fattas, och kalkar gör dom ju också. Så de vet nog vad de gör även om de brukar jordarna mer nu än vad de gjorde förr!!

Vi har med stor sannolikhet högt proteinvärde i höet i år, jämfört med förra året. Vi analyserar aldrig eftersom vårt hö kommer från mååånga gärden, blir isf ett medelvärde av allt, det skiljer sig rejält mellan gärdena, jordmån,första vall, andra vall och geografiskt.

Provade med Krafft breed (gröna säcken), men då blev hon svullen i sina bakkotor. Likaså bryggerijästen får jag vara noggrann med, att inte ge för mycket av (högt proteinvärde, har dock inte värdet i huvudet) Har en mycket fräschare häst nu. Fint hull, stoora muskler och ett bra lynne, inga tjocka kotor.

Fick med en foderstat på ett ungefär från uppfödaren, (uppdateras självklart allteftersom hon växer)som är grunden till min, kan dock inte uppbringa vetekrossen här som han kan.

Bryggerijäst vad är det för något? Har jag aldrig hört talas om.

Håller med dig, "våran" hö leverantör, är jättenoggrann med både sina och "våra" gärden som han arrenderar. Förr hade dom inte riktigt dom möjligheterna att kolla av utan "bara" erfarenheten, av att ta höet. Den stora skillnaden nu är när du anlägger en ny vall, har du ett mer specificerat ändamål och sätter den typen av "gräsblandning". På både bra och dåligt, förr hade du en mycket större fauna (olika sorters gräs och örter) i vallen medan nu är den ganska enkel, beroende på vad du satt.

"Våra" gärden är skötta förut för att försörja mjölkkor, där vill du ha jätteproteinvärden, vilket inte riktigt vad vi vill ha till våra hästar. Så beroende på väder kan vi få jättehöga proteinvärden fortfarande, men med lite brist på selen och kalk, för det är det som finns i lite för liten mängd hos oss. "svammel":smirk:

Medan arrendatorns gärden är sedan ett tiotal år sedan anpasssade för hästar och ungdjur, därför skiljer sig vårt hö jättemycket.

Bryggerijäst är en biprodukt som kommer av öltillverkningen, oftast utomlands. Den bryggerijästen jag fått tag på iår är från Brasilien. En mycket "renare" produkt än foderjästen som är uppblandad med massor annat. Det är ett fint, fint pulver som luktar sur öl, men har massor av nyttiga B-vitaminer(precis som ölet) och hög proteinhalt. Jättebra för irriterade häst magar. Gavs ofta förr till kor som hade problem med magarna, blandat med lite socker och ljummet vatten. (funkar även på häst)

Är dock mycket svårt att få tag på, har en leverantör här. Varken Granngården eller Svenska foder kan ta hem. Tyvärr..

Ah okej, vad synd.

Då får jag nog hålla mig till min foderjäst, fast jag ger ju inte foderjäst för irreterad mage utan för pälsens skull.

Fast man kanske kan försöka få tag på det, känner en kille som äger en del utav ett ute ställe här så jag kan be min pojkvän smikra in sig kanske, dom känner ju varandra :idea:

I Storbrittanien ges en liten skvätt öl till hästarna i fodret. Jag har dock aldrig provat det, men det fungerar nog nästan lika bra.

Här kan jag få tag på bryggerijästen genom Kvarnbyfoder, vet inte om det bara finns här eller om du har det med?

Hm tror inte vi har det. Vi har få foderförsäljare här än så länge vi har precis fått in en ny fast dom säljer foder till alla "djurlsag" som hund, katt, häst, ko, får m.m. Annars så har vi bara Grangården och valbo ridsport som tar in hippos foder. Det är ju lite taskigt vi har ju många hästar häromkring.

Kolla med mamma vad den nya affären heter å vad dom har i sortimentet, ska ändå ringa henne senare idag.

Hm ja du Storbritanien har ju en annan ölkultur än vad vi har :D fast det kan nog mycket väll funka, får dom ju lite lycko stimulans oxå kanske, det får ju vi iaf :)

pyttanki skrev:
Jag ger min häst havrekross, betfor, mineraler och hälften hö och hälften ensilage pga av lågt ts halt i ensilaget som min häst inte klararde.. Allt det här om att vallarna har sämre näringsvärden nu förtiden är nog lite prat bara, vet du "BeastieBabe" igentlligen vad bönderna som odlar vallarna gödslar med? De använder säkert markkartering och gör analyser på sina grovfoder för att se vad som fattas i marken. sedan gödslar de med stallgödsel och det som då fattas ersätter de med handelsgödsel som det finns hur många sorter som helst av beroende på vad som fattas, och kalkar gör dom ju också. Så de vet nog vad de gör även om de brukar jordarna mer nu än vad de gjorde förr!!
varför gör då alla duktiga bönder inget åt den bristande(försvinnande) selenhalten i svenska grovfoder då?

Selenhalten i svenska jordar är naturligt låg. Skulle vi ända på detta genom att vräka ut massvis av selen? En risk är att vissa växter skulle ta upp giftiga nivåer.
PL

har inte sagt att man ska vräka ut en massa.. men efter vad jag har hört så har den vart högre förr.. varför är den låg nu om inte jorden är utarmad då liksom?

vad är din åsikt.. är det bättre mineralhalter í grovfodret idag än "förr i tiden" (ej åldesbestämt datum, bara "förr i tiden")

Jag kör endast havre+betfor, hö, mineraler, vitaminer. Funkar finfint. Har kört så sen i Augusti. Förut stod hon på kornkross samt samma som ovan. Jag tycker se mig en viss skillnad. Hon är fin o go. Sätter muskler som hon ska, hon är bara 5 och under utbildning.
Så funkar det, tycker jag det är det oåtimalaste. Men det beror som sagt på hur hö/hösilage analyserna ser ut.
/cj

Mina ponnyer får bra hö, betfor, havre, morötter och mineraler.

Tänkte bara tipsa alla som fått för sig att hästen behöver B-vit vid sättning och fällning av päls. Hästen behöver ej det!!! Den behöver möjligen extra protein för uppbyggnad av pälsen!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
997
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 899
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 832
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar