Havre- en god proteinkälla

Sv: Havre- en god proteinkälla

Min häst skummar även när jag rider på hack :confused:

Förstår inte alls varför :p Men han skummar mkt mer med bett.

Han skummar btw inte när han äter sin hela havre.

F

Fast en intressant teoretisk frågeställning är hur det skulle se ut på frångfronten då? Om de vintertid fick gräva fram det de hittade, lite understött av hö av grov kvalitet och LÅGA värden (dvs inte vad vi räknar som låga utan jättelåga) då om man inte kan erbjuda dem gräs att gräva fram, käka sly, bark etc. Och falla ur markant och ha både MJ och proteinbrist.

Och sen låta dem sköta det själva när våren kommer, och när det vuxit upp så mycket att de kan föda sig på betet låta dem bli tjocka/så tjocka som de skulle hinna bli, och slopa stödfodringen på hösten.

Känslan är ju att tjohej vad fång det skulle bli, men fång är ändå ovanligt (om inte unikt) i det vilda...

Som sagt, inget jag har lust att testa eller vill se ngn testa i praktiken, men rent teoretiskt fundera på.

Hmm, man kanske skulle börja slå hö i oktober :devil: Iom att just de där LÄTTfödda, de fungerar inte ens med gräsfri hage och bara kontrollerad giva hö sommartid, då även det blir för mkt (om de inte motioneras)..

Intressant tanke men på ngt sätt så gäller det nog att ta vara på det som är positivt. För det första -finns det ngt positivt med vildhästar? Jag har inte en aning. Jag är inte för att återföra våra hästar till ngt vildhäststadium. (Jag menar inte att du är det heller).
Men vad kan ha varit bra med detta? Jag har egentligen svårt att tro att det var bra att de åt gräs med låg proteinhalt. För mig känns inte det som ngt som en fånghäst mår bra av. Jag tror att det snarare är våra beten det är "fel" på. Det bästa för hästen borde vara att gå på bete med omväxlande växtlighet och inte så kraftigt som jag antar att många beten är idag.

sedan lite allmänt: Vi har fyra hästar där alla är mkt olika. en är svårfödd, en mittemellan, en ganska lättfödd och en extremt lättfödd. Min erfarenhet efter bara dessa i och för sig är att den som är svårast är den extremt lättfödda hästen.

Senast ändrad:

Det 'enda' bra med det som jag kan komma på är att det härdar en ras, the survival of the fittest. Och det i sig är ju bra. Men inte heller det är egentligen så 'stor nytta' med om man försöker applicera det på dagens tamhästar. För vi vill ju inte nödvändigtvis ha den där extremt lättfödda, som har ett rörelsemönster och gångarter som sparar energi (dvs ganska korta, flacka, markbundna) och så vidare.

Och även vildhästarna skulle nog, vågar jag mig på att påstå, må bäst om de kunde ha mattillgång året om, på bete som lagom täckte deras behov, dvs något sämre vinterbete och snäppet bättre vinterbete.

Där är ju en annan sak som skiljer i jmf med vildhästar. 'Sommartid' så det som finns då är: hingstar, dräktiga och/eller digivande ston, föl och unghästar. Dvs ganska både nergi och proteinkrävande hästar. Dock så om man kollar på många av naturraserna, som som tamhästar/ponnyer ofta är lättfödda, så ser man hur de hade det ursprungligt så är de ju anpassade till mer mager mat och karga beten etc. Så jag tror precis som dig att för vissa/många raser/individer så är tamhästlivet och de beten vi har etc för bra. Dessutom blir det ju 'extra mycket för bra' iom att vå håller dem på begränsad yta, och har vuxna individer som inte reproducerar (= lägre behov) och dessutom då valacker också (lägre behov än hingst). Och tar 'för bra' (och nu talar jag MJ-mässigt) stråfoder åt dem, men där är det trixigt just få ner MJ men behålla protein, så inte helt lättlöst. För ofta med det riktigt lättfödda är det en kamp vintertid som matte oftast vinner eller nästan vinner, dvs vikten hålls hyfsat under kontroll men det kräver retriktioner i födointag etc, men sen trots insatser och restriktioner så förlorar matte kampen sommartid. Men som sagt vintrarna är ju inte helt lätta med de där väldigt lättföda heller.

Och håller med dig, jag har haft allt från VÄLDIGT svårfödd, normalfödda, lättfödda och nu då en VÄLDIGT lättfödd. Och han har gett mig absolut mest huvudvärk. Det finns inga sätt jag kan kontrollera vikten och få ner den till önskad nivå på, annat än faktiskt ren svält, så vad fan gör man liksom? De svårfödda kan man oftast trixa med, de lättfödda brukar gå att hålla hyfsade, men de extremt lättfödda.. :crazy:

Men hästen är väl egentligen varken gjord för att bryta ner stärkelse eller fetter i någon större utsträckning. Om du vill ge mer energi är det väl inte mer rätt eller fel att ge olja än havre eller korn?

Det har ni kanske diskuterat tidigare i tråden jag har följt den men minns inte alla svar.

Jag jämförde väl mest just att båda sorter är "lika illa" när nu axel ratade korn så väldigt men föreslog olja istället, same, same liksom om man nu ska tala om mindre bra fodermedel till häst, eller fodermedel som funkar lika bra också.

Vad jag skulle välja beror ju helt på grovfodret, enbart mer energi, fine, olja, mer av både energi och protein, korn. :)

Jag jämförde väl mest just att båda sorter är "lika illa" när nu axel ratade korn så väldigt men föreslog olja istället, same, same liksom om man nu ska tala om mindre bra fodermedel till häst, eller fodermedel som funkar lika bra också.

Jag misstänkte nästan det. Ditt inlägg som jag svarade på kunde tolkas på ett par olika sätt eller också hade jag intye vaknat ordentligt när jag läste det, mkt möjligt.
Jag håller med dig.

Och min herre skummar inte på hacket, enbart på bett, då mest på waterfordet. Även på d-bettet (gummi) och pelhamet.
Skummar som bara den när han äter helhavre, krosshavre och kornkross. Även uppblött.;)

Det är sant, jag minns inte heller att man vande in till betet som man gör idag och ingen fång. Vissa ridskolor här runt stan med noll hagar o gräs runt sej skickade ut hästarna på betet från en dag till en annan. Ingen fång, man hörde om det enormt sällan och då som en svår ovanlig sjukdom som vissa russ fick men inga jag ens kände till.

Visst har något hänt, som ökat detta, frågan är vad:confused:

Jag har haft kallblodstravare, engelskt fullblod, hbl(50% xx) och hbl(38% xx) och alltid fodrat med hö alternativt hösilage, havre, betfor och mineral, ev lite olja eller luzern.

En av dem har jag testat att ge korn, men det har aldrig spelat ngn roll hur försiktigt jag försökt vänja in henne, resultatet blev alltid svullna ben även om det så bara var 1 näve korn och resten havre. Efter några försök gav jag upp tanken helt och har aldrig brytt mig om att försöka igen med någon annan häst. Mina hästar har klarat sig utmärkt på havre, oavsett hur hårt de gått, så jag har för avsikt att hålla mig till det även fortsättningsvis. :bow:

En kompis till mig har ett xx som ofelbart får fångkänning av minsta lilla pelleterat foder, han mår utmärkt på hö, havre och betfor.

Det är sant, jag minns inte heller att man vande in till betet som man gör idag och ingen fång. Vissa ridskolor här runt stan med noll hagar o gräs runt sej skickade ut hästarna på betet från en dag till en annan. Ingen fång, man hörde om det enormt sällan och då som en svår ovanlig sjukdom som vissa russ fick men inga jag ens kände till.

Intressant, då min barndoms ridskolas hästar/ponnys alltid gick i stora hagar, och fång var mera en regel än ett undantag, de fodrades på helhavre och betfor. De var alla smällfeta.

Så jag är uppväxt med fång och men det jag ser mera nu så är det fler hästar av större raser som får fång.

Citat: "Och nuvarande herrn, som ser spöken både här, där och i tomma intet av havre. Får dessutom en hel massa 'tvångstankar' (kommer inte på ngt bra ord) och blir överlag extremt spooky. Kan kasta sig rakt in i ridhusväggen i 'panik' vid möte med en annan häst, fara i luften hux flux för något som bara hans lilla hjärna kan se. Då det är en väldigt otittig och resonlig häst annars, och jag provat två ggr med havre"

Preciiiis sån blir min herre oxå av havren. Han blir extremt urjobbig, och det är ju synd om hästen också. Han mår ju inte bra alls när han håller på så. :crazy:

Jag önskar att jag kunde ge havre, men tyvärr så går det inte...

KL
Jag har noterat en annan sak- att hästarna inte reagerar lika mkt på krossat. Nu handlar det bara om ett fåtal hästar, men......
Det finns säkert inget vetenskapligt belägg för det- bara min lilla erfarenhet:angel:

Om man ger krossad havre + olja? Undrar om det skulle funka bättre?

Fast ren krossad havre fick han i vintras, det gick inte... :mad:

Du skriver svullna ben när du gett korn?

Upplever att min har fått mer gallor denna vinter när han fått korn. Kanske kan bero på det?

Fång var en vanlig sjukdom redan för 3000 år sen. Kornsjukan kallades den av de gamla grekerna. Fång förekommer också bland natorlevande ”vild”hästflockar. Häromåret fick tex 1/4 av Przewalskihästarna i det tyska reservatet fång. Det var de fetaste som drabbades.

OM fång ökar bland dagens hästar (jag är inte säker på det, i min subvärld av hästeri är det jätteovanligt trots betesläpp utan tillvänjning). Men om fång ökar så tror jag det kan härledas till 2 företeelser. Dels att fler hästar är kraftigt överviktiga idag. Dels det stora utbudet av olika färdigfoder med oklar effekt på tarmfloran. HH

Man borde begära in anmälan om fånginsjuknande från Vet. för att få lite statistik- även på trolig orsak.
De flesta hästägare kontaktar väl såna

KL
Jag har noterat en annan sak- att hästarna inte reagerar lika mkt på krossat. Nu handlar det bara om ett fåtal hästar, men......
Det finns säkert inget vetenskapligt belägg för det- bara min lilla erfarenhet:angel:

Jag håller med om att krossad havre ofta fungerar bättre, men kanske det har att göra med att det som det sägs, är mera lättsmält och att man kanske inte ger lika stor mängd?

Ofta när havre debatteras och man hänvisar till att "hästar ätit havre i alla tider" så tycker jag att det glöms bort att man ofta stöpte havret och kornet, gröpe var väl en blandning av olika fodermedel som serverades varmt eller kokt?

Jag tänker att det fanns en anleding till varför man behandlade havren och kornet så.

En återförsäljare som sålde ett färdigfoder jag köpte men som man delvis kompletterade med havre sa just att man kunde hälla varmt vatten över havren en stund innan fodringen för att det då skulle likna det ångkokta och då inte heller göra hästarna stissiga.

Ang korn så har jag läst i någon foder ABC att anledningen till att hästarna blir lugnare av kornet är att det är så pass svårsmält och tarmarna måste jobba så hårt.

Jag frågade min gamla docent vad jag skulle ge min 17-åring när den var föl.
han sa just gröpe.

Blandade 2 kg havre, betfor, kli o mineraler- tror jag. Det var länge sen.

den hästen har aldrig*peppar peppar* haft kolik.

den som är uppväxt på Krafft- har haft allvarliga kolikanfall x flera

Fast det kan ju lika gärna vara individuellt? Har krafft-uppfödda som aldrig ens sett kolik på vykort, så det är ju högst individuellt.

Som jag förstär har man ändrat på bindemedlet i pelletsen:confused:

Jag bytte till 4 kg havrekross, kli, soja, linfrö, betfor o fri tillgång på hö

Den hade innan det knappt en muskel på kroppen.
PS. Den äter inte lusern- än idag DS

HH!
Det där lusernhö- var hittar man det? Det ät iofs inte nödvändigt- längre.
tänkte på den dagen man vill ha en liten:love:

Tillbaka till havren.
Jag har lärt mig att krossad sdn kan ges i 80% av helhavrevikten pga bättre upptag.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö \"Föl ska inte äta havre\"..? + BESVIKEN! Mailade Dynavena för att fråga vad de tog för deras foder Mixt, och om de kunde tänka sig...
2
Svar
31
· Visningar
3 949
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring