Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
F
Fast en intressant teoretisk frågeställning är hur det skulle se ut på frångfronten då? Om de vintertid fick gräva fram det de hittade, lite understött av hö av grov kvalitet och LÅGA värden (dvs inte vad vi räknar som låga utan jättelåga) då om man inte kan erbjuda dem gräs att gräva fram, käka sly, bark etc. Och falla ur markant och ha både MJ och proteinbrist.
Och sen låta dem sköta det själva när våren kommer, och när det vuxit upp så mycket att de kan föda sig på betet låta dem bli tjocka/så tjocka som de skulle hinna bli, och slopa stödfodringen på hösten.
Känslan är ju att tjohej vad fång det skulle bli, men fång är ändå ovanligt (om inte unikt) i det vilda...
Som sagt, inget jag har lust att testa eller vill se ngn testa i praktiken, men rent teoretiskt fundera på.
Hmm, man kanske skulle börja slå hö i oktober Iom att just de där LÄTTfödda, de fungerar inte ens med gräsfri hage och bara kontrollerad giva hö sommartid, då även det blir för mkt (om de inte motioneras)..
Men hästen är väl egentligen varken gjord för att bryta ner stärkelse eller fetter i någon större utsträckning. Om du vill ge mer energi är det väl inte mer rätt eller fel att ge olja än havre eller korn?
Det har ni kanske diskuterat tidigare i tråden jag har följt den men minns inte alla svar.
Jag jämförde väl mest just att båda sorter är "lika illa" när nu axel ratade korn så väldigt men föreslog olja istället, same, same liksom om man nu ska tala om mindre bra fodermedel till häst, eller fodermedel som funkar lika bra också.
Det är sant, jag minns inte heller att man vande in till betet som man gör idag och ingen fång. Vissa ridskolor här runt stan med noll hagar o gräs runt sej skickade ut hästarna på betet från en dag till en annan. Ingen fång, man hörde om det enormt sällan och då som en svår ovanlig sjukdom som vissa russ fick men inga jag ens kände till.
Visst har något hänt, som ökat detta, frågan är vad
Det är sant, jag minns inte heller att man vande in till betet som man gör idag och ingen fång. Vissa ridskolor här runt stan med noll hagar o gräs runt sej skickade ut hästarna på betet från en dag till en annan. Ingen fång, man hörde om det enormt sällan och då som en svår ovanlig sjukdom som vissa russ fick men inga jag ens kände till.
Visst har något hänt, som ökat detta, frågan är vad
KL
Jag har noterat en annan sak- att hästarna inte reagerar lika mkt på krossat. Nu handlar det bara om ett fåtal hästar, men......
Det finns säkert inget vetenskapligt belägg för det- bara min lilla erfarenhet