Havre- en god proteinkälla

Sv: Havre- en god proteinkälla

HH!
Det där lusernhö- var hittar man det? Det ät iofs inte nödvändigt- längre.
tänkte på den dagen man vill ha en liten:love:

.

Rent lusernhö köper jag från Dangro i 400 kg bal. Om man vill ha sådana kan man be en Dangroåterförsäljare att ta hem det när de ändå tar hem andra varor.

Lusernensilage (=ensilerat vallfoder med hög inblandning av lusern) tillverkas i kalkrika delar av Sverige. Har inte sett lusernhö skördas i Sverige men det borde ju finnas ngn som har utrustning för det. HH

jag köper ju Hestekraften av dem:idea:

Har köpt en rundbal med inte bara består av vall/ ängshö- som smular av sig små gröna blad- blir som lusern- vad är det?
Hästarna älskar det höt trots gräs- mkt ovanligt.
Ursäkta mitt korthuggna språk:o

Senast ändrad:

Jag håller med dig. Jag anpassar kraftfoder efter vad som eventuellt saknas i grovfodret. Passar havre bäst så tar jag det. Passar ett fullfoder bäst så tar jag det. Det beror på vad man behöver komplettera med tycker jag. (De senaste åren har jag inte behövt komplettera alls)
Många är rädda för havre nuförtiden. förstår inte varför. På ridskolan fodrades alltid med havre förr. Både ridskolans hästar och privathästarna. Ingen blev galen av det;) Det finns så otroligt många foderblandningar nuförtiden så många kanske bara tror att det skulle vara bättre med färdiga foderblandningar?

Om hästarna funkar på bara grovfoder- så visst.

folk är roliga. Om de inte vet att deras blandfoder innehåller även havre- så funkar det jättebra.
Hästar kan få "spel" utan anledning. Vad hittar man på då:confused::angel:

Men om hästen ska prestera får den tungt att bära upp magen o har nog svårare att sätta bukmuskler.

Ser en stackars ardenner vars mage nästan släpar i backen:crazy:

såg förresten att linfrökaka innehåller 255g smbrt råprotein/ kg:bow:

Fast folk är roliga. Om de inte vet att deras blandfoder innehåller även havre- så funkar det jättebra. gäller ju inte alla. Jag tror ABSOLUT det kan vara så. Matte vet hästen får havre - matte förväntar sig att hä'sten ska få spel - matte spänner sig - hästen känner av det och en ond cirkel är i gång.

Men sitter ju själv på en som det inte spelar någon roll om matte vet eller ej. Det bevisades ju här sist när han blev knäpp, och jag inte kunde begripa varför. Jag sa till en kompis just att 'fan han beter sig precis som när han fick havre, jag fattar inte'.

Det var först ett par veckor senare jag insåg att det VAR havre i fodret han fick då..

Första gången jag testade visste jag han fick havre, visst att det var sagt att han blir knäpp av havre, men - faktiskt - trodde/antog det var snack bara. Inte ens när han blev knäpp satte jag det i samband med havren till en början, tills jag bara för att se så det 'inte var den' uteslöt den och fick min häst tillbaka.

Men han blir alltså knäpp på riktigt, jag vet inte vad som slår slint men det måste vara fruktansvärt jobbigt för HONOM också. Som jag sagt så han kan kasta sig rakt in i ridhusväggen i 'panik' vid möte med annan häst. Han kan stå helt still på lös tygel och helt ur det Blå bara kasta sig åt något håll, explodera hux flux för saker bara han ser, och far rent allmänt omkring som en påtänd flipperkula. Blir som att nerverna felkopplar med ojämna mellanrum och han 'snedtänder', alt att han får hallucinationer om man ska förmänskliga :devil:

Rent lusernhö köper jag från Dangro i 400 kg bal. Om man vill ha sådana kan man be en Dangroåterförsäljare att ta hem det när de ändå tar hem andra varor.

Lusernensilage (=ensilerat vallfoder med hög inblandning av lusern) tillverkas i kalkrika delar av Sverige. Har inte sett lusernhö skördas i Sverige men det borde ju finnas ngn som har utrustning för det. HH

Hur är hållbarheten på lucernhöet när man öppnat en bal?
Värden?

*ser plötsligt en oanad möjlighet att ge fblherrn annan 'nattamat' än mitt silage, och på så sätt få upp MJ och kunna kapa kraftfoder, om han äter det där lucernhöet då vill säga*

Oki bra =)

Och som sagt, jag tror ditt exempel ÄR väldigt vanligt. Gäller ju i alla andra lägen med. Minns mitt första ridläger, jag och en till skulle hämta en häst i hagen. En bork, och det fanns två. Vi tog fel, hade ett HELSIKE att få på grimman (den var för liten) och fick stå och fippla ett tag och spänna ut och lirka och dona. 'Snälla hästen' stod ju bara där, så vänlig och tålmodig så. Sen 'släpade vi hem' hästen, som godmodigt lunkade på, och gick in i stallet.

Där ridläraren förskräckt utbrast 'Men hjälp, det där är ju XXX, den är ju folkilsk och livsfarlig, hur lyckades ni få fatt på den?'. Jag och kompisen tittade på varandra och tyckte 'Men den är ju jättesnäll?'. Ridläraren tyckte (väldigt pedagogisk människa..host) att 'Snäll? Herregud den bits och sparkas och...'.

Jag och kompis tittade förskräckt på varandra och sen på hästen. Som strök öronen bakåt och högg mig i armen. Och inte så konstigt då den ju direkt kände av att jag blev rädd och förväntade mig att den skulle vara just elak. Och då var den det.

Nej, jag kunde inte hämta den mer, den la öronen bakåt och hotade såfort jag - med klappande hjärta och darrande knän - kom i närheten. Hade ingen informerat mig om att den 'var' elak och ilsk är jag övertygad om att den varit lika snäll framöver med.

Dvs förväntningar gör MASSOR.

har nu blivit rekomenderad att ge säd produkter av en hässtandläkare här i Sverige, han kollade på min hätst tänder i tisdags och han har en tand som tandköttet runt omkring har draigt sig tillbaks så han skulle inte äta pellets något mer :crazy: är ju typ det enda polle tkr om lusernpellets är inte någt gott och betfor äter han men verkar inte överförtjust. Så havre är väl inget alternativ precis ;) får väl förska ge han korn (tror han ätit det förut), kli eller något sånt.

Jag red en häst i tron att han va världens snällaste, vilket han var :love: Sen fick jag höra efter måånga uteritter bland lastbilar och över bil-broar att "herregud, tidigare ägare kunde inte ens rida ut alls, han är rent elak" Men han fortsatte va min gosegubb för jag trodde dom inte! Men hade jag förväntat mig att bli avslängd och att han skulle va rädd för trafik hade han säkert gjort så...

Off topic - någon här som vet energiinnehållet för vegetabilisk olja (raps) i MJ/kg olja. Och vad 1dl olja väger?

1 liter olja är knappt ett kilo, ca 950 gram när jag vägt, men jag räknar på 1 kg = 1 liter för enkelhetens skull, men håller mig till det lägre maxvärdet (max brukar ju anges till 75 - 100 gram/100 kg häst). Om man räknar så, så:

1 dl olja = 100 gr = 3,5 MJ.
1 liter olja = 1 kg = 35 MJ/kg

Nu har jag testat ge min häst en musliblandning med 25% havre i. Efter några dagar börjar han bli "störd i hela huvet..." :mad:

Hetsig, spänd, ser spöken, blir istadig och vägrar gå förbi "farliga" saker.

Ändå får han bara en liter per ridtillfälle. Jaja... bara att ta bort det igen. *suck*

Provar istället lucern (som han redan får), korn och betfor.

Jag ska tävla dressyr om en månad och vill att han ska vara bra i skallen då :crazy:

Jag red en häst i tron att han va världens snällaste, vilket han var :love: Sen fick jag höra efter måånga uteritter bland lastbilar och över bil-broar att "herregud, tidigare ägare kunde inte ens rida ut alls, han är rent elak" Men han fortsatte va min gosegubb för jag trodde dom inte! Men hade jag förväntat mig att bli avslängd och att han skulle va rädd för trafik hade han säkert gjort så...

Red en kompis häst när min var skadad. Hon är tittig spänd och rädd för allt. Men eftersom jag var lugn så gick hon fram överallt. När kompisen rider henne själv så hoppar hon av när hon tror att hästen kommer bli rädd. Snacka om att sända skrämselsignaler.... :crazy:

Det är en konst att kunna bruka den där överskottsenergin eller tittigheten. Rikta energin till jobb istället- få hästen med sig istället för mot sig- då ni:banana:

Det är en konst att kunna bruka den där överskottsenergin eller tittigheten. Rikta energin till jobb istället- få hästen med sig istället för mot sig- då ni:banana:

Det verkar inte som du alls förstår hur vi menar, jag och Alexandra W bla.

Det du säger låter bra i teorin, men det funkar inte så i praktiken, inte på min häst i alla fall. Han blir "personlighetsförändrad". Energin får negativ riktning.

Han är pigg och framåt även het ibland på korn osv. Men då på ett positivt sätt.

Är du med?

Jag har alltid gett havre, så jag har alltid personlighetsförändrade hästar.:D
Vet inget annat:cool:

Fast vad är nyttan egentligen?

Det är klart trevligare att rida en häst som inte är spänd.

Jag har funderat en hel del på det här genom årens lopp, och tar min valack som exempel.

Om det nu är så ex hästar blir lugna av korn för att det är så jobbigt för dom att smälta den, så är det ju inte ett speciellt trevligt sätt att få dem lugna på.

Detsamma med havren, liksom männsikor kan ha överkänslighet mot vissa ämnen så borde ju även hästar kunna vara det, att deras kroppar har olika lätt att tillgodogöra sig det foder de har, eller olika svårt att göra det.

Jag kan ge min valack ca 4-5 dl havre men får han mera så kommer spänningarna i kroppen och han blir klart svårare att rida.

Kanske har han svårare att transportera stärkelsen eller att något ämne i havren på något sätt sätter sig i musklerna, det blir obehagligt och därav spänningarna?

Så varför utsätta sig för det om man har möjlighet att ge annat foder?

Kanske är det så att havre i komb med annat gör det lättare för hästen att ta upp och hantera?

Kanske är det så att vissa helfoder som innehåller havre, innehåller så pass mycket annat som gör att hästarna musklar sig lättare och på sätt inte blir spända i sina muskeler?

Jag har ingen aning, utan det är helt lösa spekulationer och funderingar.

Men vad jag vet är att det är klart mycekt trevligare att rida en avspänd häst, än att sitta och ägna pass efter pass utan att ens komma dit.

Jag utgår ju bara från min egen erfarenhet- kan inte göra annat.

Min val. fick 2 kg havre redan som föl.
Jag har stått uppstallad bl. a hos galoppfolk o där gavs mkt havre o majs.

Din kanske inte fick havre från början o har då en annan reaktion på den som äldre:confused: *spånar bara*

Visst har hästarna varit jobbiga emellanåt, men jag har lärt mig att kunna hantera dem- även i såna lägen.

klara då oxå av hästar med boxvila:cool:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö \"Föl ska inte äta havre\"..? + BESVIKEN! Mailade Dynavena för att fråga vad de tog för deras foder Mixt, och om de kunde tänka sig...
2
Svar
31
· Visningar
3 949
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka