Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Olja är knappast något alternativ när man vill behålla eller höja en kvot och olja är inte heller hästen gjord för att bryta ner, egentligen, även där finns riktlinjer på maxgivor.
Hästars naturliga kost innehåller väldigt lite stärkelse ja, och är snud dpå fettfri.
---.
Litet OT.
Grovfoder innehåller ca 5 % fett. Mer i bredbladiga växter och mindre i förvuxna. En häst som äter 10 kg torrvikt grovfoder får alltså i sig ca 0,5 kg fett. Men inbakat i maten och inte koncentrat förståss.HH
Fast hur mkt grovfodret en svårfödd kräver beror helt på vad du har för värden p stråfodret och hur mkt strå hästen äter.
Inga problem alls ha en svårfödd med god aptit på enbart grovfoder, om du har tillräckligt bra värden i grovfodret.
De riktigt lättfödda du nämner bör inte titta på kraftfoder alls, havre eller icke havre =)
EN lättfödd behöver möjligen proteinkomplettering om grovfodret är dåligt. Då får man dock ännu mer MJ, och just MJ så även dåligt hö brukar ha mer än väl med MJ för de lättfödda. (Och det är det som ger problem, MJbehovet täcks av även det dåliga höet, medan de har proteinbrist. Rent protein finns inte, utan man får ÄNNU mer MJ på köpet därifrån. Slutar med att man måste begränsa stråfodret för att kunna ge proteinkraftfodret)
Men om du kunnat ge mer av 10 MJ/kg höet, då hade hon kunnat täcka sitt behov på det eller hur?
Jo, jag förstod det. Men med 10 kg av det höet fick hon 100 MJ, och hon kunde ju tänka sig att äta mer. Om du kunnat ge 15 kg av det höet hade det inneburit 150 MJ, vilket hon ju klarat sig fint på eller hur? Dvs DÅ skulle hon inte behöva stora mängder kraftfoder.
Dvs, om man 'bara' får tag i hö som har tillräckligt höga värden och hästen vill äta tillräckligt av så kan man hålla de svårfödda på bara grovfoder med. Men oftast så går det inte få tillräckligt bra värden och/eller hästen äter inte tillräckligt många kilon. (Ofta hör ju svårföddhet och den där tendensen till periodisk anorexia ihop.. Jag har en svårfödd som inte är så förtjust i varken kraftfoder eller stråfoder, äter MAX 12 kg strå/dygn och MAX 3 kg kraftfoder.. håhåjaja...)
Jag ser till att banta min fd. fånghäst innan betet- om inte förr När det är i början på betet- får de gå i en gräsfri hage nattetid o äta hö. Senare - som nu- är de inne nästan hela dagarna för insekterna( fick 2 tappskor igår).
De får hötussar o lite kraftfoder under dagen o sväller då inte.
Värmen gör att de inte orkar äta hela dagen- bra