Havre- en god proteinkälla

Sv: Havre- en god proteinkälla

Klipper in svar på frågan om det är ok att ge enbart korn som enda kraftfoder till häst, ifrån Hippocampus.

Ja, det kan man i många fall.
Korn är något energirikare än t ex havre och innehåller mer stärkelse och mindre fett än havre. Hästen har dock svårare att bryta ner stärkelsen i korn än den stärkelse som finns i t ex havre varför risken för att stora mängder stärkelse skall komma till grovtarmen ökar om man ger stora mängder korn.
Om stora mängder stärkelse kommer till grovtarmen kan det orsaka störningar i tarmmiljön. Se därför till att inte ge mer än 0.4 kg korn per 100 kg levande vikt och utfodringstillfälle.
Till högpresterande hästar som ofta får mer än 1 kg kraftfoder/100 kg vikt, bör korn inte utgöra hela kraftfodergivan.
Kornets kärna är mycket hård, speciellt om den är hårt torkad efter skörd, och korn måste därför krossas eller stöpas (=blötläggas i ca ett dygn) för att kunna ges som kraftfoder till häst. I annat fall ökar risken ytterligare för att hästens grovtarm tillförs stora mängder lättsmälta kolhydrater. Krossat korn bör hålla en bra foderkvalitet i några veckor och kanske längre om förvaringen sker mörkt och kallt. Anna Jansson, inst för husdjurens utfodring och vård, SLU

Således skulle upp till 5 kg korn/dag till en 500kg häst funka om det delas upp på tre tillfällen. 4kg skulle funka på två tillfällen.

Förstör inte tråden nu genom att diskutera ko-mat:devil:

Förr gav man detta mest för att få hull på stressade eller svårfödda hästar. idag finns det bättre varianter.

Skulle hellre ge olja.

Skulle aldrig få för mig att ge ett "färdigfoder" med samma värden som korn men som är dubbelt så dyrt om det är värdena mitt grovfoder behöver. Dessutom så finns det inte ett färdigfoder som passa mitt grovfoder mineralmässigt sett bättre än ren spannmål och havre funkar inte. Så korn funkar alldeles utmärkt, vare sig du tycker så eller inte.

Olja är knappast något alternativ när man vill behålla eller höja en kvot och olja är inte heller hästen gjord för att bryta ner, egentligen, även där finns riktlinjer på maxgivor.

Olja är knappast något alternativ när man vill behålla eller höja en kvot och olja är inte heller hästen gjord för att bryta ner, egentligen, även där finns riktlinjer på maxgivor.

Men hästen är väl egentligen varken gjord för att bryta ner stärkelse eller fetter i någon större utsträckning. Om du vill ge mer energi är det väl inte mer rätt eller fel att ge olja än havre eller korn?

Det har ni kanske diskuterat tidigare i tråden jag har följt den men minns inte alla svar.

Hästars naturliga kost innehåller väldigt lite stärkelse ja, och är snud dpå fettfri.

Dock har studier visat att hästar har mycket god förmåga att bryta ner och tillgodogöra sig fett (inom rimliga gränser). Betydligt bättre än de har förmåga att ta hand om stärkelse egentligen.

Men de tål, klarar av och kan bryta ner båda dera sålänge man håller sig inom rimliga gränser.

När man pratar om vad hästar är gjorda för etc, så får man inte heller glömma att det naturliga är inte tillgång på god föda som är tillräckligt året om. Utan fetma sommartid och halvsvält och hullförlust vintertid.

Så vår utfodring är inte naturlig hur man än vänder på det om man ska hårddra det. En en helt grovfoderbaserad foderstat.

Jag håller helt med dig.
Våra hästar får i stort sett bara grovfoder dvs hö, lusern och betfor (som jag tycker kan räknas dit). Nu är det bara min lättfödda ponny som rids mkt (två av dem är pensionerade) så de har inte så stora energibehov. Men jag förstår att det ibland kanske inte räcker med bara grovfoder.
Att låta hästen svälta på vintern är det nog inte ngn som vill. Men jag har ibland undrat om det egentligen är bra för dem att äta lika mkt året om. Men nu kommer vi ifrån ämnet, ursäkta axel.

Jag ser till att banta min fd. fånghäst innan betet- om inte förr:angel: När det är i början på betet- får de gå i en gräsfri hage nattetid o äta hö. Senare - som nu- är de inne nästan hela dagarna för insekterna( fick 2 tappskor igår).
De får hötussar o lite kraftfoder under dagen o sväller då inte.

Värmen gör att de inte orkar äta hela dagen- bra:bow:

Hästars naturliga kost innehåller väldigt lite stärkelse ja, och är snud dpå fettfri.

---.

Litet OT.
Grovfoder innehåller ca 5 % fett. Mer i bredbladiga växter och mindre i förvuxna. En häst som äter 10 kg torrvikt grovfoder får alltså i sig ca 0,5 kg fett. Men inbakat i maten och inte koncentrat förståss.HH

Fast det blir ju inte som det naturliga heller, men det naturliga är ju inget vi eftersträvar i just det här fallet, på det sättet.

Fast en intressant teoretisk frågeställning är hur det skulle se ut på frångfronten då? Om de vintertid fick gräva fram det de hittade, lite understött av hö av grov kvalitet och LÅGA värden (dvs inte vad vi räknar som låga utan jättelåga) då om man inte kan erbjuda dem gräs att gräva fram, käka sly, bark etc. Och falla ur markant och ha både MJ och proteinbrist.

Och sen låta dem sköta det själva när våren kommer, och när det vuxit upp så mycket att de kan föda sig på betet låta dem bli tjocka/så tjocka som de skulle hinna bli, och slopa stödfodringen på hösten.

Känslan är ju att tjohej vad fång det skulle bli, men fång är ändå ovanligt (om inte unikt) i det vilda...

Som sagt, inget jag har lust att testa eller vill se ngn testa i praktiken, men rent teoretiskt fundera på.

Hmm, man kanske skulle börja slå hö i oktober :devil: Iom att just de där LÄTTfödda, de fungerar inte ens med gräsfri hage och bara kontrollerad giva hö sommartid, då även det blir för mkt (om de inte motioneras)..

Litet OT.
Grovfoder innehåller ca 5 % fett. Mer i bredbladiga växter och mindre i förvuxna. En häst som äter 10 kg torrvikt grovfoder får alltså i sig ca 0,5 kg fett. Men inbakat i maten och inte koncentrat förståss.HH

Mm, jag tänkte mer på fett i mer 'koncentrerad' form, därför jag skrev 'snudd på'. De äter ju t ex inte raps eller oljeväxter, som skulle vara mer 'koncentrerat'. Men tack för att du förtydligade =)

(Just vad gräs innehåller är ganska fascinerande överlag, sånt man inte tänker så mkt på, som fettet, och sockret. Här vattnas betfor av och melassbundna mineraler ratas, och då innehåller det gräs de äter på en dag oftast mer socker än den där lilla mängden melass från pelletsarna. Dock är dte ju skillnad på fruktsocker och rörsocker)

Jag ger inte mitt fullblod havre utav den enkla anledningen till att hon är svårfödd, kräver en himla massa kraftfoder. Och det är svårt att få tag i riktigt bra havre med drag i, speciellt häromkring.

Om jag skulle ge henne havre skulle jag behöva ge henne ganska stora mängder för att kunna uppnå hennes protein/mj behov vilket inte är bra för hennes mage på grund av stärkelsen.

Hon har stått på fyra kg havre en gång när jag hade henne. Dåligt hö hade vi då, det rann ur baken på henne plus att hon gick ner i vikt så vi bytte ganska fort.

Hade man dock en häst som krävde mindre mängd kraftfoder, alltså riktigt lättfödd, så kunde man nog ge bara havre, mineraler och betfor, beroende på höt. Men inte mitt fullblod.

Fast hur mkt kraftfoder en svårfödd kräver beror helt på vad du har för värden p stråfodret och hur mkt strå hästen äter.

Inga problem alls ha en svårfödd med god aptit på enbart grovfoder, om du har tillräckligt bra värden i grovfodret.

De riktigt lättfödda du nämner bör inte titta på kraftfoder alls, havre eller icke havre =)

Fast hur mkt grovfodret en svårfödd kräver beror helt på vad du har för värden p stråfodret och hur mkt strå hästen äter.

Inga problem alls ha en svårfödd med god aptit på enbart grovfoder, om du har tillräckligt bra värden i grovfodret.

De riktigt lättfödda du nämner bör inte titta på kraftfoder alls, havre eller icke havre =)

Det skrev jag också att det beror på kraftfoder. Men även en lättfödd häst kan ju behöva kraftfoder om höt är dåligt, det var så jag menade. Min ponny var så.

Så bra hö har jag aldrig haft för att inte behöva ge kraftfoder, tyvärr. Det bästa är 89 g smältbart råprotein/ 10 mj. Tyvärr fick jag då inte ge fri tillgång heller, begränsad hömängd (10) kg så vi fick köpa eget oanalyserat hö och ge lite av det också. Vissa stallägare är roliga! Så då fick hon gå på kraftt groov, vilket hon hatade :p Fullblod och mat.

Jag ger inte mina hästar havre och kommer inte göra heller. Då är lusern, betfor, mineraler eller andra proteinfoder bättre och mer värda pengarna. Min åsikt i alla fall.

Senast ändrad:

EN lättfödd behöver möjligen proteinkomplettering om grovfodret är dåligt. Då får man dock ännu mer MJ, och just MJ så även dåligt hö brukar ha mer än väl med MJ för de lättfödda. (Och det är det som ger problem, MJbehovet täcks av även det dåliga höet, medan de har proteinbrist. Rent protein finns inte, utan man får ÄNNU mer MJ på köpet därifrån. Slutar med att man måste begränsa stråfodret för att kunna ge proteinkraftfodret)

Men om du kunnat ge mer av 10 MJ/kg höet, då hade hon kunnat täcka sitt behov på det eller hur?

EN lättfödd behöver möjligen proteinkomplettering om grovfodret är dåligt. Då får man dock ännu mer MJ, och just MJ så även dåligt hö brukar ha mer än väl med MJ för de lättfödda. (Och det är det som ger problem, MJbehovet täcks av även det dåliga höet, medan de har proteinbrist. Rent protein finns inte, utan man får ÄNNU mer MJ på köpet därifrån. Slutar med att man måste begränsa stråfodret för att kunna ge proteinkraftfodret)

Men om du kunnat ge mer av 10 MJ/kg höet, då hade hon kunnat täcka sitt behov på det eller hur?

Tyvärr så fick jag inte ge mer av höt. Stallägarna sparade på höt eftersom dom var rädda att det skulle ta slut, inte ens när vi erbjöd att vi kunde betala mer i stallhyra ville dom inte ge mer hö till våran häst. När dom gav oss tipset att ge 5,5 kg hö, då flyttade vi därifrån.

Vi köpte som sagt eget hö, (oanalyserat) och gav för att hon skulle få mer grovfoder att tugga på. Hon är ordentligt svårfödd, jag menar ordentligt. Kräver stora mängder krafttfoder, då hon också är periodätare och anorexia tydligen vissa tider på året.

Jo, jag förstod det. Men med 10 kg av det höet fick hon 100 MJ, och hon kunde ju tänka sig att äta mer. Om du kunnat ge 15 kg av det höet hade det inneburit 150 MJ, vilket hon ju klarat sig fint på eller hur? Dvs DÅ skulle hon inte behöva stora mängder kraftfoder.

Dvs, om man 'bara' får tag i hö som har tillräckligt höga värden och hästen vill äta tillräckligt av så kan man hålla de svårfödda på bara grovfoder med. Men oftast så går det inte få tillräckligt bra värden och/eller hästen äter inte tillräckligt många kilon. (Ofta hör ju svårföddhet och den där tendensen till periodisk anorexia ihop.. Jag har en svårfödd som inte är så förtjust i varken kraftfoder eller stråfoder, äter MAX 12 kg strå/dygn och MAX 3 kg kraftfoder.. håhåjaja...)

Jo, jag förstod det. Men med 10 kg av det höet fick hon 100 MJ, och hon kunde ju tänka sig att äta mer. Om du kunnat ge 15 kg av det höet hade det inneburit 150 MJ, vilket hon ju klarat sig fint på eller hur? Dvs DÅ skulle hon inte behöva stora mängder kraftfoder.

Dvs, om man 'bara' får tag i hö som har tillräckligt höga värden och hästen vill äta tillräckligt av så kan man hålla de svårfödda på bara grovfoder med. Men oftast så går det inte få tillräckligt bra värden och/eller hästen äter inte tillräckligt många kilon. (Ofta hör ju svårföddhet och den där tendensen till periodisk anorexia ihop.. Jag har en svårfödd som inte är så förtjust i varken kraftfoder eller stråfoder, äter MAX 12 kg strå/dygn och MAX 3 kg kraftfoder.. håhåjaja...)

Jo det vet jag. Jag är inte snål med grovfodret, skulle aldrig tänka mig att ge en häst lite kraftfoder. Man tjänar ju på det i längden, att ge mer kraftfoder. Nu har vi ett lite sämre hö. runt 7 mj och 37 smbrp. Skulle jag då ge havre, skulle mitt fullblod inte se fin ut.

Nu kom hon ju tillbaka till från fodervärden och såg inte vacker ut. Mitt djur älskar sitt krafftfoder för tillfället, så det är inga problem att få i henne något, svårare är det med höt nu på sommaren, tur att hon har bra bete.

Jag ser till att banta min fd. fånghäst innan betet- om inte förr:angel: När det är i början på betet- får de gå i en gräsfri hage nattetid o äta hö. Senare - som nu- är de inne nästan hela dagarna för insekterna( fick 2 tappskor igår).
De får hötussar o lite kraftfoder under dagen o sväller då inte.

Värmen gör att de inte orkar äta hela dagen- bra:bow:

Jag gör ungefär likadant med min fast utan kraftfodret.

Liknande trådar

Foder & Strö \"Föl ska inte äta havre\"..? + BESVIKEN! Mailade Dynavena för att fråga vad de tog för deras foder Mixt, och om de kunde tänka sig...
2
Svar
31
· Visningar
3 949
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31