Re: \"Föl ska inte äta havre\"..? + BESVIKEN!
Nej, nu ströks Dynavena raskt som förslag *sucka*
Ringde "lokala" ÅF som talade om att de bara tar hem Active 50, Active 100 och brick. Och att det blir (sant i och för sig) för dyrt att ta hem en säck Mixt åt mig per månad. Men det skulle minsann gå liiiiika bra med Active 50 eller 100, det fungerade minsann ALLA hästar på, och täckte all behov. Och man fick absolut inte ge mineraler, då kunde de få pålagringar. När jag försynt inflikade att de beror allt på höet det så talade han om att de minsann hade riktlinjer, och att man oftast bara behövde ge hälften av rek giva.
När jag då talade om att jag valt Dynavena just för att hitta ett med LÅÅÅÅÅÅGA mineralvärden blev det lite tyst. När jag talade om att ALLA andra foder ger kraftigt mineralöverskott medan Dynavena ger MINUS på mineralerna blev han sur och kontrade med att "ja, men det finns så mkt tabeller och statistik och man kan inte hålla på och få det exakt. Vi har fodrat med 50 och 100 samt brick i xx år, och det gör minsann personer A, B och Z med".
Och de föder alltså upp halvblod.. Stackars halvblod säger jag...
men, Dynavena är ute ur leken. Dels för jag inte får tag i det utan att åka genom halva Sverige (och jag har inte råd att ta hem hela vinterns behov på en gång), men ffa för att både generalagenten och återförsäljarna verkar totalt foderokunniga och blir sur om man försöker förklara att "jamen JAG vill ha ett foder som passar ihop med MITT hö, och jag har räknat och jämfört och sökt och kommit fram till vad som passar MIG, så jag vill bara veta om jag kan få tag i foder X elelr ej, inte bli påprackad ett foder som inte passar MITT hö"