Tyvärr säger inte baskunskap så mycket om hur hästen kommer skötas, dom som är nya och motiverade att lära sig är dom som ofta tar hand om sin häst bäst då dom söker information och vill lära sig saker och ting. Många tror att dom kan tillräckligt och frågar därför inte och ofta är inte kunskapen så stor som man kanske vill tro. Jag har ägt häst i större delen av mitt liv och ändå måste jag söka info om saker och ting då alla hästar fungerar olika och behöver olika.Och här blir man hånad så att det sjunger om det... Kul! Jag har sett väldigt många skräckexempel på hästar som faktiskt blivit lidande på att okunniga människor köpt dem och jag tycker att sådant är hemskt. Jag tycker att man ska ha en viss baskunskap innan man skaffar häst och det står jag för. Men håll på ni - det är lugnt.
Det viktiga är tycker jag att man är medveten om jobbet och tiden en häst tar, att man är medveten om att det mer eller mindre blir en livsstil och att det är mycket man måste ge upp för hästens skull. Många som inte äger häst tror ofta att det är lite som medryttarhästar eller ridskola där man kommer och sköter sitt och sen åker hem och tänker inte mer på det men så är det ju inte riktigt med hästägande.