Havre- en god proteinkälla

Sv: Havre- en god proteinkälla

Nyare rön har ju visat att, iaf i vissa studier, att galopphästar inte bör ha FÖR hög proteinkvot då det visat sig ge sämre prestation. Hur hållbar studien är har jag inte kollat, men vet att t ex äg/tränare till förra fbl hade gått ner i kvot på sitt silage (och därmed i totalfoderstaten)

Joddå... ingenting nytt för oss, men visst är det bra att det tas upp i ett stort media.

jag undrar ofta när hästägarna ska öppna ögonen och inse hur stor "hästindustrin" har blivit runt allt som hästar plötsligt behöver...:D

Visst är det bra att det tas upp även om många redan vet att det är så. Man måste tänka till mängden nya ryttare och hästägare som tillkommer varje år. Det är lätt att dom går på hästfodertillverkarnas reklam.

Jag som har en seg häst har många gånger fått rådet att testa olika energi foder, det ena dyrare än det andra, men ingenting har funkat (jag har testat :angel:).
Det som ger bäst resultat, både i hull och i energi, är en "lagom" mängd havre, betfor och olja. Ger jag för mycket havre blir han segare och lägger på sig för mycket.

När jag läser om alla undersökningar om matsmältningar mm som är gjorda kan jag inte låta bli att fundera över hur mina två första uppfödningar överhuvudtaget överlevde. De var aldrig sjuka, blanka o fina o välmusklade.

De åt havre, 5-7 kg var beroende på hur mycket de reds och 7-9 kg hö och de mådde prima. Släppte dem rakt ut på klöverbete i maj varje år. Hade jag haft de hästarna idag hade de fått en annan foderstat...

Ja hur får man ihop det:grin:
Vad skulle du ge idag?

Ni som ger en ngt större mängd- vilken sort ger ni o märker ni ngn skillnad på olika sorter?

Att köpa havre i sin närhet främjar både bönderna, miljön o våra plånböcker.
Hästarna mår bra av den oxå.

förstår inte fobin som vuxit sig så stark:confused:
Skröna skulle jag tippa.

jag ger inte min häst havre då han blir för pigg av det eller koko i huvet dock så köper jag korn istället av samma bonde som jag annars skulle köpt havren så jag köper det nära o bra ändå=)

Ni som ger en ngt större mängd- vilken sort ger ni o märker ni ngn skillnad på olika sorter?

Min store får rätt mycket havre.
Om jag ska veta sorten får jag kolla i pappren, det har jag inte i huvudet, det heller.:D

Den är dock ekologisk odlad. Det betyder säkert att det är lite mindre kräma i den än i vanlig konventionell havre.

Jag får säkert på moppo här, men jag analyserar inget, ger fritt med strå, alltså hö, samt stora mängder kraftfoder.

Jag väger inte heller, har ett litermått, så det blir 6 l. havre utöver det 4-5 l havre/kornkross ca 70/30. Dessutom får han lite andra fodermedel, men havren är stommen.

Jag har ganska bra koll på vad havre väger, men ger efter hur de ser ut o funkar. Vet faktiskt inte vilken sort jag ger nu:o måste fråga.

blir förbenad på Gr------n som inte varudeklarerar sina egna produkter. för det priset kan man begära det- eller hur?:mad:

Jo, det håller jag med om, dåligt. Du kan säkert ta reda på det om du ringer foderfabriken, men en liten information på påsen hade ju inte gjort något. Själv fodrar jag med matilda.

Jag köper havre från en bonde och vet faktiskt inte vad det är för sort. Förra vintern testade jag svarthavre, märkte ingen skillnad alls mer än att det var dyrare.
Jag ger mellan 2-3 kg / dag beroende på grovfoder, träning och årstid

Nu är det ju inte energin i fodret som orsakar den sk stissigheten, utan stärkelseinnehållet. Det är alltså en reaktion på stärkelse som förorsakar vad man kallar för att hästen blir galen när den får havre. Den får en reaktion i magen, och sen blir den inte så glad eller så kan man ju kalla det för mycket glad.
Vissa människor mår inte så bra av vissa matsorter, så kan dessa få en reaktion i magen som är klart obehaglig. Då vet man ju hur de reagerar.:angel:

Jag kan intyga att det även stämmer på mitt fullblod, samt kompisens. Ingen av dem kan äta havre pga att det påverkar dem så de blir mkt märkliga och jobbiga att hantera och rida, och rent allmänt uppförande mässigt. Kompisens kan inte komma i närheten av ngt som innehåller aldrig så lite havre. Min reagerar inte lika starkt, men likväl är det en stor skillnad mot helt havrefritt.

ger Hippo havrefri musli som fungerar jättebra.

Vet inte om jag köper fri tillgång på bra hö/ silage heller.
det är som att gå på ett frodigt bete året om.

hö enligt viktprincipen o sen halm till normalhästar.

hur kom det sig att man innan forskningen fanns- insåg att korn ej var så bra för hästar?
Förr rek. man max 50/50- tror jag

Instämmer. Det är väl dessutom en av teorierna runt fång som blivit så mer frekvent senare år. Hästar är inte gjorda för att ha rikligt med mat året om, och så fungerar de fortfarande. det innebär inte att man ska svälta dem, men det viktiga är att de äter lite och ofta, vad det sen är för stråfoder, behöver inte vara höghaltigt energirikt alls, snarare tvärtom, som du säger - en del av givan kan vara halm.

ang. kornet så är det fortfarande så att man inte rekommenderar mer än max 50/50. Korn är mkt svårsmält för hästen i stora mängder och stärkelsehalten är hög.

ang. kornet så är det fortfarande så att man inte rekommenderar mer än max 50/50. Korn är mkt svårsmält för hästen i stora mängder och stärkelsehalten är hög.

Handlar väl snarare om mängden korn än andelen korn i den totala foderstaten. 1kg korn som utgör 100% av kraftfodret blir ju inte värre än 1 kg korn som utgör 50%.

Det där om 50/50 kommer från förr när arbetshästar fick enorma mängder kraftfoder, en blandning av havre och korn och havren säg tog slut och de ersatte samma mängd med korn istället vilket blev en på tok för hög giva korn i sig. Då trodde man att det var blandningen som var nödvändig och ok och såg inte till att det var den stora mängden.

Generellt har man ju en lägre tolerans nivå av totala mängden korn i en foderstat än den motsvarande mängden havre, men mängden är fortfarande relativt hög innan det ska bli några större problem (dock inte så stor mängd som det blev för de arbetshästar som nämns tidigare)

Handlar väl snarare om mängden korn än andelen korn i den totala foderstaten. 1kg korn som utgör 100% av kraftfodret blir ju inte värre än 1 kg korn som utgör 50%.

Nja, jag kanske har missuppfattat det, men som jag förstått det så är det skillnad ang. hästens förmåga att smälta fodret, om det INTE utgör 100% av givan.

Vad skulle den andra hälften av kraftfodergivan göra för att hjälpa smältningen av kornet då?

Det där med "från förr"-förklaringen jag gav fick jag här på buke för några år sen av Cecilia Müller på SLU som känns hyffsat kunnig på foderområdet. Hon hjälpte mig även när jag var ny hästägare och sa då att upp till 1.5-2kg korn två ggr per dag inte ska vara någon fara till en 500kg häst om det vänjs in långsamt. Har fodrat med de mängderna i omgångar de senaste 8 åren och inte märkt av några problem. Fodrat med annat de senaste åren och inte heller då märkt att det varit fel förr sas.

Enda hästkategori som man inte ska ha på enbart korn är ju föl/unghästar, då de inte får lysinbehovet täckt. I övrigt har inte heller jag hört 'i modern tid' någon nackdel ang bara korn, eller kornbaserat foderstat som komb med annat men inte havre.

Och även jag frågat,d ock samma källa som Kirre, om höga givor korn, och fått samma svar.

Helt sant men räknar inte in dem i den "vanliga" foderstatsdiskussionen. ;)

Vad skulle den andra hälften av kraftfodergivan göra för att hjälpa smältningen av kornet då?

Det där med "från förr"-förklaringen jag gav fick jag här på buke för några år sen av Cecilia Müller på SLU som känns hyffsat kunnig på foderområdet. Hon hjälpte mig även när jag var ny hästägare och sa då att upp till 1.5-2kg korn två ggr per dag inte ska vara någon fara till en 500kg häst om det vänjs in långsamt. Har fodrat med de mängderna i omgångar de senaste 8 åren och inte märkt av några problem. Fodrat med annat de senaste åren och inte heller då märkt att det varit fel förr sas.

det var bara ngra veckor sen jag läste en artikel ang. detta. ska försöka leta upp den för att se vad exakt den sa som motiverade det jag var inne på - återkommer.

Liknande trådar

Foder & Strö \"Föl ska inte äta havre\"..? + BESVIKEN! Mailade Dynavena för att fråga vad de tog för deras foder Mixt, och om de kunde tänka sig...
2
Svar
31
· Visningar
3 949
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka