Havre- en god proteinkälla

Sv: Havre- en god proteinkälla

KL
nu skrev jag sporthästar- inte hobbyhästar:grin:

De senare kan ridas med trind mage o de flesta vill inte ha energin- kan bruka den:angel:

Jag tror visst att en del kan påverkas, men ofta är det andra faktorer som spelar in -man väljer att tro på boven- havren.

Instämmer helt.

Min herre skummar både av helhavre, krosshavre och kornkross.;)
nu har jag bara testat stöpt kornkross på 2 hästar- för hullet- med 0 eller inget vidare resultat. Ska kolla bättre när de äter havrekrossen, men jag tror att det är torrt:crazy:

Min herre skummar även när han äter äpple och päron. Men mest av helhavren.
Blir rejält skummig om munnen när han rids/tömkör på bett, mest med waterford-bettet.

Jag har gått över från kraft grund till havre på mitt fullblod. Jag ger ca 1,5 kg havre, 1,5 kg korn kross och 3 kg lusern under vinter, vår och höst.

Nu på sommaren ger jag ca 3-4 kg havre/dag. Det funkar jätte bra och han har blivit super fin efter att jag tog in havren i foderstaten och så blir det ju mycket billigare också :):D

KL
nu skrev jag sporthästar- inte hobbyhästar:grin:

De senare kan ridas med trind mage o de flesta vill inte ha energin- kan bruka den:angel:

Jag tror visst att en del kan påverkas, men ofta är det andra faktorer som spelar in -man väljer att tro på boven- havren.

När min häst var på tillridning hos min tränare (enbart dressyr), fodrade hon upp honom till 2 kg havre / dag. Men jag kunde inte rida honom på så mycket, så det blev till att minska när han kom hem...:o Däremot kunde jag ge honom mer igen när vi började hoppträna aktivt, då behövdes den där extra energin. I dag som skogsmulle äter han 2 nävar - bara för att det ska skramla i krubban när de andra får. Det är stor skillnad på att rida och rida....

Jag testade min äldres gräns när han var 6 år. den gick vid 4 kg. numera är han tjock o får inte ens 1 kg.

den stora äter nog en 4-5 kg- när den tränas.

Inte för mig heller men jag vet att det fick upp ögonen för en del "havre-hatare"

Jag har valt bort havre.
För min häst är en nervig typ och jag inbillar mig att de sätter sig i huvudet på honom istället för att ge honom den energin jag vill ha.
Kornkross funkar mycket bättre för oss, han blir mycket stabilare i huvet och vi kan arbeta på ett annat sätt utan att han ska hoppa iväg för att gropar i marken.

Dock äter eller åt gamlingen 2 kg havre + lite annat om dagen då han tränades, nu äter han enbart hö och mineraler.
De funkade super på honom även fast han var lite av den nervigare typen, de satte sig inte i huvudet på honom utan han fick den energin jag ville ha.

Senast ändrad av en moderator:

Jo förhoppningsvis så, dock de flesta som trots att det där är gammal kunskap ratar havre för att köpa dyrt färdigfoder med havrevärden, de är jag nog rädd fortsätter ge sitt färdigfoder. Men kan man upplysa någon så är ju det kanon =)

Precis! Jag tror att Ridsport når ut till många, speciellt tävlings ryttare.

Undra om det blir rea på dyra havrefria müslisorter sen :D (ingen som vill köpa dom sen)

Jag som är en vän av havre förstår inte varför sporthästar inte skulle kunna äta det:confused:

Den innehåller allt man vill ha o för betydligt mindre pengar är blandfoder.

titta i tabellen på länken 160 gr/kg råprotein
Även fettet som den innehåller.

här har flera bönder gått över till matildahavren:bow:
http://www.havren.com/Foder/matildahavre.htm

Håller helt med, jag har alltid gett hästarna mycket havre och det är få som inte tål det. Tror det där med stärkelsen blir en ursäkt ibland för att man inte törs ge havre pga risken att hästen blir "vild":cool:

Förr gavs mkt mer havre än idag med alla blandningar folk ger sina hästar och ändå var fång väldigt mycket mer ovanligt än idag.

Havre är naturlig hästmat, sen kan man ge annat också, hästar älskar att få lite blandning, havre, kokt korn, lucern, betfor, lite krafft tex, blandat. Smaskens!:d

Precis! Jag tror att Ridsport når ut till många, speciellt tävlings ryttare.

Undra om det blir rea på dyra havrefria müslisorter sen :D (ingen som vill köpa dom sen)

Man kan ju hoppas, så kan jag köpa dem ;) Fast finns FÅ bra musli som inte har samma jävla värden som havre, och det vill jag ju inte ha..

Men havrefritt har ju verkligen blivit ett säljargument..

Det där med fång har du rätt i:idea:

Kanske motionerar havrehästar av sig mer energi.:banana:
För stort proteinintag ger ju en lat kanske t o m fet häst- även om det "bara" är grovfoder. Hur mkt orkar en knubbis att jobba:eek:

Tror däremot att korsförlamning var vanligare, men å andra sidan hae man inga regntäcken förr:crazy:

Man ska inte glömma att ofta - inte alltid - förr så var betet annorlunda mot idag. Bättre invänjning, ofta sämre bete iaf fram tills att skörden var inne, då kunde hästarna få gå på återväxten.

Jag tror EN av flera faktorer till mer fång idag än förr är just att betena är annorlunda idag. Både de som inte sköts (och där mkt ogräs/mindre lämplig växtlighet tar över), och att mer/fler hästar idag går på odlad vall, och mindre på naturbeten.

Jag är ju ett strålande exempel på det t ex. Gårdens förra ägare skulle mest troligt vrida sig i sin grav om de visste att det gick hästar på förstklassig åkermark. Och ser ju bara på bonden, inge hästar men väl kor, där går inte en kossa på vallen förrän det är skördat, korna går på skogen.

Nu finns dte ett antal hästgårdar där man köper in foder istället för att använda gårdens mark att odla eget på. Så var det mer sällan förr. Och förr fanns större kunnande om vikten av att växelbeta, lägga i träda, och rotation på vad som odlades/marken används till. Och det var mer 'självförsörjning' (och nä jag är inte tillbaka på 1800 kallt, utan på 70-talet t ex), mindre storproducenter. Det var dessutom billigare då att köpa/skaffa sig tillräckligt stora arealer för att ha/få både och.

Fast sen några år tillbaka får hästar ! fång året om.

Jag "växte upp" på en stor ridskola som inte vänjde in hästarna alls o ingen- inte ens ngn ponny fick fång. Alla gick på bara havre o hö.
Såg bara ett stort halvblod på en mindre ridskola i norrland som fick det. kommer inte ihåg hur de gick tillväga med den. det var dock under sommaren.

Liknande trådar

Foder & Strö \"Föl ska inte äta havre\"..? + BESVIKEN! Mailade Dynavena för att fråga vad de tog för deras foder Mixt, och om de kunde tänka sig...
2
Svar
31
· Visningar
3 949
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31