Havre- en god proteinkälla

Sv: Havre- en god proteinkälla

jobbar i ett travstall på helgerna med ca 20-25 hästar och där äter mer äbn hälften havre. Har själv ett varmblod (ridhäst) som de förra ägarana sa att han blev konstig i huvudet av havre så vi har inte testat, han är pigg nog som det är ;)

Många varmblod funkar ju på havre när de är i träning för trav eller i vila, då vill man ju ha lite mer go eller så spelar det ingen roll iom att de inte behöver utföra något koncentrerat arbete. Sen när de ska omskolas till ridhästar och måste ha tålamod att röra sig i ett långsamt tempo och vänta på ryttaren är det ganska många som inte fungerar bra på nån större giva havre. Så det är nog bra att fortsätta på den havrefria linjen:)

Så upplever jag också det. Galopphästar i träning har ju inga problem att göra av med överskottsenergi, det går ju liksom att rensa spjällen där. Men när de sedan ska omskolas går det inte riktigt att köra på som på banan, då krävs lite koncentration och tålamod till annat än tempo i 190 knyck. Och då märks också om hästen blir het.

Något jag tycker är lite roligt, det är alla dessa människor som säger att deras hästar inte kan äta havre, för dom blir så stissiga o helgalna. Dessa fodrar ofta sina hästar med Fibergi o Krafft grund som innehåller stora mängder just havre o då blir dom inte galna.

Jag har haft häst o jobbat med hästar i över 30år,i mitt liv har det passerat ett par hundra hästar, ridskolehästar, egna hästar, in/tillridningshästar mm mm o inte än i dag har jag haft en häst som blivit tokig av havre. Visst det finns säkert de som reagerar negativt på havre oxå, men långt ifrån alla som påstås göra det. Det gäller ju o anpassa mängden havre till arbetet hästen skall utföra, en häst blir pigg om den får för mkt energi o förhållande till vad den förbrukar, oavsett vilket foder man ger

Det tycker jag också är intressant. Eller som en inackodering hos en vän till mig säger: - min häst kan inte äta havre så han får krafft sport :rofl::rofl:

Min häst gick på krafft grund innan men blev avsevärt mycket bättre när jag bytade till Lympos havrefri. En tyskutbildad i sverige som är g känd har haft min häst innan och sa att havre är det sista man ska ge honom :angel:

Nu är det ju inte energin i fodret som orsakar den sk stissigheten, utan stärkelseinnehållet. Det är alltså en reaktion på stärkelse som förorsakar vad man kallar för att hästen blir galen när den får havre. Den får en reaktion i magen, och sen blir den inte så glad eller så kan man ju kalla det för mycket glad.
Vissa människor mår inte så bra av vissa matsorter, så kan dessa få en reaktion i magen som är klart obehaglig. Då vet man ju hur de reagerar.:angel:

Nu är det ju inte energin i fodret som orsakar den sk stissigheten, utan stärkelseinnehållet. Det är alltså en reaktion på stärkelse som förorsakar vad man kallar för att hästen blir galen när den får havre. Den får en reaktion i magen, och sen blir den inte så glad eller så kan man ju kalla det för mycket glad.
Vissa människor mår inte så bra av vissa matsorter, så kan dessa få en reaktion i magen som är klart obehaglig. Då vet man ju hur de reagerar.:angel:

Det där är den enkla förklaringen, och den jag skulle köpa rakt av. OM det inte vore så att många av de som 'inte tål' havre, kan äta korn utan problem. Och korn är stärkelserikt det med.

Det som gör det knepigt, annars skulle jag lätt köpa att det är stärkelsen som är boven, men varför tål de då korn? (ja jag har grubblat en hel del över det,d et stör mig ;)

Sen är ju varken korn eller havre eg 'bra' hästfoder just för sitt höga stärkelseinnehåll...

Visst det finns säkert de som reagerar negativt på havre oxå, men långt ifrån alla som påstås göra det. Det gäller ju o anpassa mängden havre till arbetet hästen skall utföra, en häst blir pigg om den får för mkt energi o förhållande till vad den förbrukar, oavsett vilket foder man ger

De få (två) jag mött som verkligen inte klarat havre, i normalarbete iaf (som sagt, herrn här lär ha käkat tonvis med havre under sin tid som aktiv galoppör, men som glad hobbyhäst går det icke) så där är just grejen att de kan ligga på exakt samma MJ och värden totalt i foderstaten. Men är det havre med blir det high life.. Det är så att säga just havren.

Stoet kunde äta groov dock, herrn här fixar inte havre som 'delingrediens' heller, upptäckte jag när jag utan att koppla på hjärnan köpte Mustang Musli Activ till honom, för det var det högenergifoder med inte så hög proteinkvot jag letade fram till förra fblstoet. Hon kunde dock äta havre. Det är nämligen havre i den muslin.

Tog ett tag innan jag fattade varför herrn blev muppig 'helt plötsligt' tills det plingade till i hjärnan och jag började kolla innehållsförteckningen på muslin...

Första havreförsöket var med Krafft Sport.. det gick inte bra kan vi ju konstatera (det var då han slängde sig rakt in i ridhusvägen, och dessutom såg spöken som bara fanns i hans hjärna och for omkring som en galen flipperkula, och hinkade av mig på en dressyrträning..hrm.. Som bonus gjorde han framför ögonen på fd ägaren, som jag 'skrutit' inför vilken skillnad det var och hur fin han var nu. Eh jodå, skillnad var det allt, men inte riktigt DEN skillnaden hon hade väntat sig, eller jag velat visa.. host..)

Men korn går bra, det som gör det så himla knepigt, för det är ju stärkelse i det med..

Stärkelse och stärkelse är ju inte på något sätt samma sak. Hur stärkelsen är uppbyggd ser ju väldigt olika ut hos havre, korn och majs och energiutvecklingskurvan eller vad man ska kalla det ser helt olika ut också.

Utan att gå djupare in i det då jag inte kan det ner på molekylnivå så finns det kurvor (i utfodringsboken man kan beställa från SLU tror jag) på när respektive foder har bäst utslag i träning i tid efter giva. Havre ligger på runt 1.5-2 timmar, korn längre och poppad majs ytterliggare väldigt mycket längre. Kurvorna för de senare är också lägre och längre. Jag frågade dock på en föreläsning att då borde ju egentligen inte heller det ha betydelse om man ändå inte fodrar i lagom tid innan träning, för utvinns det inte då så lagras det ju och omvandlas och läggs i depåer, typ. Något som föreläsaren (C. Planck) då höll med om. Så inte ens det borde vara anledningen till tokerierna hos vissa hästar utan snarare något annat ämnesinnehåll, det finns ju några på förslag, minns dock ej namnen utan att kolla anteckningar. Någon som kan?

Allmännt: Sen ska påpekas att det handlar inte om att hästarna blir för pigga, de blir många av för mycket mat i förhållande till mängden träning. Utan nu pratar vi riktiga tokerier, galna, okontaktbara och totalt personlighetsförändrade, till mer eller mindre grad.

Jo fast ska det vara kopplat till stärkelsen, och en häst 'tror den kan flyga' på 500 gram havre, men är sitt vanliga, icke flygande, jag på 2 kg korn, så borde de iaf befinna sig på startbanan om det var stärkelse. Kan man tycka alltså.

Däremot är det ju STOR skillnad på var havre resp korn smälts. Man vill ju ha kraftfdoersmältning i tunntarmen (eller blandade jag ihop och vände på det nu, fan för länge sen jag nördade. Men nej, grovfoder i grovtarm.. *minnesregel*) och där är ju havre 'bättre' då större del smälts i tunntarmen än korn. Sånt kan ju också spela in.

Men just stärkelseteorin tror jag inte på rakt av, mest så jag menade, då skulle de bli tossiga vid X mängd stärkelse, och riktigt så lätt tycks det ju inte vara, kli är ju också stärkelserikt, men det har jag varken mött ngn eller ens hört om ngn som reagerat på.

Poängen med mitt inlägg.... ;) Att det troligtvis inte har med stärkelsen i sig att göra.

Något vi funderade kring om man ska relatera till mina nämnda kurvor över hur tidsintervallet för närings och ffa energiutvinning skiljer så skulle ju en teori kunna vara att trots att det är en lagrad depå (om man inte tränat i lagom tid efter utfodringen för att utvinna det redan då alltså) så går den lagrade "havredepån" ut till användning sas snabbare än tex den lagrade "korndepån". Har man då byggt upp depån med i förhållande för mycket energi till arbete och vid arbete sen så vid havregiva så kommer tömningen mer explosionsartat medan med en korndepå så sker tömningen lite långsammare, med hänvisning då till den ursprungliga skillnaden i tiden för utvinning. Detta har delvis men inte helt koppling till var näringen tas upp som du nämnde då tex poppad majs tas upp i ett tidigare skede i tarmen än korn (om jag itne minns helt fel) men har ändå en längre och lägre energiutveckling vid arbete. Opoppad/obehandlad majs däremot har längre och nästan omöjligt upptag. Det är en ren teori alltså, som inte förklarar att vissa inte ens kan sniffa på havre utan att gå i taket. ;).

Att sen havre i pellets tex som Krafft grund funkar, skulle kunna bero på samma sak som att allergihundar som inte kan äta vanliga proteinkällor kan äta de speciellt framtagna allergifodren där proteinmolekylerna är söndersprängda och blivit så små att hundens försvar inte känner igen dem och reagerar. Även här dock bara en teori/tanke/spåning.

Jo, jag fattade att ditt inlägg var menat så. Jag bara körde allmänna funderingar.

Satt och funderade hur stärkelsen påverkas i pelleterat foder, men stärkelse är väl ganska 'tåligt' för uppvärmning och ändras inte mkt av det, och det är ju i princip bara det som skiljer pellets och musli, pelletsen är sammanpressad under upphettning? Hmm, om jag inte var så ocharmad av stollerierna på havre skulle jag nästan kunna tänka mig att prova Mustang Active Pellets, bara för att se om det blev NÅN skillnad jmf med muslin. Ska ju vara exakt samma ingredienser, bara olika 'beredning'. Men som sagt, så imponerad är jag inte över stollbeteendet ;)

Nu minns inte jag heller rakt av ang majs, förutom att hästar har svårt att tillgodogöra sig 'ren' obehandlad majs. Men OM jag minns rätt så popocornmajs tas upp till största delen i tunntarm (önskvärt) men de andra till större delen i grovtarm. (Dvs som du säger, olika tidiga skeden) Dock så är det ju där precis som du säger så stor skillnad på upptag överlag vilket komplicerar.

Sen KAN det ju vara så enkelt att det ÄR stärkelsen ändå, men just 'havrestärkelse', som vissa hästar är känsliga för, när det blir viss mängd.. Fast faktum kvarstår ju varför... *irriterande*

Som kuriosa, när kblstoet (hon som flög på ren havre men kunde äta groov) var sjuk, hade, kom vi sedemera fram till, väldigt atypisk livmoderinflammation, låggradig, så var hon väldigt hängig och 'slö'. Väldigt olikt henne. Vet bodde ju snudd på i stallet och länge så hittade vi inga fel förutom feber - inte feber - feber helt irrelevant (tills vi insåg det följde fortplantningscykeln och brunst, ägglossning etc). Iaf så provade jag då, när vi var i läget 'vi hittar inga fel på din häst, den är kanske bara lite trött' så provade jag faktiskt att ge henne havre. För att komma åt 'jag kan flyga'-effekten (hon blev alltså inte lika rent KNÄPP som t ex D), men i lightvariant. Den uteblev. När hon blev frisk reagerade hon på havre som innan..

Bara för att förvirra då ;)

Mitt fullblod funkar finfint på alla foder uto just havre. Ingen aning om varför, det är bara så.

Just havren kommer ut hel, all annan mat tas upp finfint.
På alla andra energi eller stärkelserika foder kan hon blir lite hot men på havre blir hon skvatt galen. Rädd för sina egna fötter, stressad och allmänt knasig.

Jag betalar hellre foder än veterinär..

Precis som min herre.
I yngre dagar tålde han inte havre, efter 2 dl blev han tokpigg och kunde flyga enligt honom.:angel:
Nu på äldre dagar (är 27 i år:love:) kan man ösa i honom hur mkt havre som helst utan att han flippar ur. Både hel och krossad, och i pellets.
Nu får han varje dag 1 liter havre/kornblandning (50/50). Det dubbla när han motioneras. + lusern, betfor, vetekli och hans "pulver".
Betfor kan man oxå ösa i honom hur mkt som helst.

Min häst har ätit det i 2 år nu (minst) och han ibland också fått andra kraftfoder men han funkar superbra på det:)
Men när det inte ingår i stallhyran ska han få betfor i stället (som ingår).
Bör kanske tillägga att han funkar lika bra på det i rätt mängd.

Häst nr 2 får krafft grund och betfor i mkt liten mängd, 2 dl av vardera (betfor när den är uppblött). Tror inte att hon någonsin fått havre och tror nästan att jag ska ta bort all kraftfoder, för hon är väldigt rund;)

KL
nu skrev jag sporthästar- inte hobbyhästar:grin:

De senare kan ridas med trind mage o de flesta vill inte ha energin- kan bruka den:angel:

Jag tror visst att en del kan påverkas, men ofta är det andra faktorer som spelar in -man väljer att tro på boven- havren.

Senast ändrad:

Min herre är visserligen hobbyhäst nu, men inte trind om magen. Snarare tvärtom...:(
I yngre dagar tränades han hårt, men tålde inte havren. Nu när han är skrittpensionär och promenadrids mest, tål han hur mkt som helst.

Kl
Kan ngn förklara varför de skummar i munnen när de äter hel havre men inte med krossad?????

Liknande trådar

Foder & Strö \"Föl ska inte äta havre\"..? + BESVIKEN! Mailade Dynavena för att fråga vad de tog för deras foder Mixt, och om de kunde tänka sig... 2
Svar
31
· Visningar
3 956
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka