Havre- en god proteinkälla

Sv: Havre- en god proteinkälla

Mm, som sagt, jag tror det med betet är EN av flera.

För det kommer ju till de stora klinikerna in 'vågor' med fång. En del är väldigt lätta att 'skylla' på uppenbara anledningar. Den i maj/juni - betessläpp, den efter midsommar/början på juli - hagbyte, den på hösten - släpps på gräs då man tror det är säkert.

Men sen kommer det vågor som de går bet på, iaf då när jag hade fånghäst sist, 01, så kom det in en våg ungefär vid månadsskiftet januari/februari, som de inte hade den blekaste aning vad f*n som utlöste den. Teorierna var många, men ingen höll hela vägen. Min dam var en av de som 'oförklarligt' fick ett fånganfall (haft tidigare, inte debut) just då. Ingenting var ändrat. Hon åt samma grovfoder, samma kraftfoder, inget ändrat eller justerat i foderstaten, samma hagar, samma stall, samma hovslagare, samma motion - samma allt. Men fång.

Sen många ridskolehästar etc handbetas ju fortfarande ½ - 1 h/dag i några veckor och släpps sen på 24 h bete, en del handbetas inte ens. Och de klarar sig också. Så helt klart är det en massa faktorer som styr.

Jag undrar om inte aveln/genetiken på något vis är medskyldig också. Jag kan inte ens komma på någon bra teori, men idag ser man ju raser som 'förr' i princip ansågs 'fångsäkra', som får fång. Ex fbl. Och det är betydligt vanligare idag hos många raser som förvisso kunde drabbas men sparsamt förr.

Aldrig tänkt på just den genetiska delen, iom att det inte är en ärflig sjukdom, förrän jag pratade med min klinikvet om mitt ursprungliga hingstval. Hingsten har haft mycket, mycket svår fång. (Detta är inget ägarna försöker mörka). Vet tyckte det var 'tur det inte blev den' just pga fånget. Jag tyckte att 'ja men det är ju inte ärfligt?'. Vet tyckte att nix, men enligt hennes personliga åsikt så ansåg hon att en predisposition för fång inte alls var omöjlig att nedärva, och därför skulle hon aldrig betäcka med t ex nämnda hingst. Nu var det hennes personliga åsikt, men det fick mig att fundera lite på om det kan finnas EN deleffekt där?

För i experiment så har man ju i många omgångar med olika medel försökt framkalla fång. Och lyckats. Det är ju bara det att det som ger en fång ger inte en annan fång, och tvärtom. Så jag är iaf övertygad om att det är en rad faktorer som måste samspela och finnas samtidigt för att det 'ska bli' fång. Dvs varför en häst kan käka på havreåkern en hel natt och 'bara' bli lite bubblig i magen, medan en annan får svår kolik men inte fång, och en tredje får hela kittet inkl fång.

Man läser sällan om hästar som äter mkt havre- elithästar - att de får fång- trots mkt kraftfoder.

Jag undrar om de inte får får ngn slags insulinsläng- de överviktiga.

*spånar hej vilt*

MM, samtidigt kan ju vissa bli extremt feta, och gå på gröngräs, och vara ponny/kallblod, och ha eftersatt hovvård och nästan alla riskparametrar som finns. Och ingen fång. Så frågan är HUR många grejer som måste samspela eg? (Finns ju slimmade hästar i full kondition som får fång med, men det hör man mindre om). Och nu och då, men som du säger ganska sällan, hör man ju om ngn häst på elitnivå som får problem.

Sen, hur många står på havre eg? Nu och då dyker det ju upp små käcka 'notiser' om 'Det här är Briars foderstat' t ex, och ofta finns ju då ett foderföretag som sponsrar, så det är färdigfoder som ges, inte ren havre. Men likväl inte får fång.

*spånar också*

Det som 'stör' mig så extremt med fång, att man kan göra allt 'rätt' och likförbannat står man där med en fånghäst, och grannen kan göra allt 'fel' och ingen fång. En häst av fem som sköts, fodras etc identiskt och går på samma bete kan få fång, de andra inte.

Jag har ju haft två med fång, båda fick det på gamla dagar (jag tror åldern där var den utlösande faktorn, mer lättstörd mage). Båda var förvisso överviktiga, men hade så varit i flera år utan problem. Det som är det intressanta att båda fick fång med EXAKT på dagen ett års mellanrum, på samma bete. Båda var invanda på det betet in absurdum (ie, en i april då gräset började tina fram under snötäcket), den ena hade gått på det betet och bott på samma gård i 26 år dessutom.

Men som sagt med exakt på dagen ett års mellanrum. Gissa om jag grubblade på VAD som ev kunde växa där just då t ex. Samtidigt har det gått ett otal andra hästar där, inkl gamla, feta, ponnyer, stor etc. Inget fång. Det är så förbaskat lömskt helt enkelt.

Men insulinkopplat är ju även 'de som kan' inne på, att det hänger ihop.

Jag kom att tänka på ngt som HH skrev om.
det här att det numera SKA ges hö före kraftfodret.

Hon skrev* ringer till henne:angel:* ngt i stil med att stärkelsen från kraftfodret sipprar ner i grovtarmen o det var därmed BRA att ge det först- som man har gjort i alla tider- förr.

vad innehåller klöver?- mer socker?
Ser många som får en magrelaterad åkomma av det- fång eller mugg.

hur mår magen av att få foder blött- alltid?

Senast ändrad:

Läste en ny redogörelse i ridsport om just stärkelse i kraftfodret som ger problem.
Där redogör Agronomstuderande Annika Larsson för att havren är det bästa spannmålet. Men det innebär inte att det är fritt fram att fodra hur stora mängder som helst. Tarmen hos en 500 kg häst klarar av att smälta stärkelse från ca 2 kg havre/utfodring. Normalt är att fodra med kraftfoder 2-3 gg/dag och havregivan bör inte överstiga 6 kilo/dag.
Lösningen är enl A.Ls studier att tillföra olja som energikälla. Oljan är energirik,smaklig och bryts ner i tunntarmen till 100%. En foderstat på havre , olja och betfor fungerar enl A.L utmärkt. Denna foderstat fungerar även utmärkt på heta hästar istället för att byta ut vissa delar mot ex kornkross.
De positiva effekterna är att 1/2 liter olja ersätter 2-3 kilo havre/dag.
det finns även studier som visar att trav och galopphästar gjort något bättre resultat, framförallt de första 200 metrarna med denna foderstat i jämförelse med traditionell spannmålsfoderstat.
Vilken olja som används är av mindre betydelse, men A.L föredrar själv en vegetabiliskolja framför animalisk då hästen är vegetarian. Oljan kan köpas i matvaruaffären av billigaste sort.

En lämplig foderstat för en häst som gått på 4-5 kilo havre kan vara 2 kilo havre + 5 dl olja .
För en häst som inte tävlar på hög nivå kan det vara lämpligt med 1 kilo havre + 2-3 dl olja.
Oljan kan verka som en dyrbar affär vid första anblicken men totalt sett så tillgodogör sej hästen allt grovfoder bättre vilket leder till bättre totalaekonomin enl A.L
Kom bara i håg att omställningen är ganska stor för hästen, när du börjar fodra med olja. Omställningen bör ske under en period då hästen inte tävlar och upptrappningen bör ta minst 14 dagar.

Tack:bow:

Har slutat att prenumerera o det finns inga lösnummer att finna:mad:

Om hästen väger 800- får den äta 9 kg havre då?
Bara en hypotetisk fråga:cool:

Tack:bow:

Har slutat att prenumerera o det finns inga lösnummer att finna:mad:

Om hästen väger 800- får den äta 9 kg havre då?
Bara en hypotetisk fråga:cool:

;) Det skrevs i artikeln att hästar INTE bör äta mer än 6 kg havre / dag, det var nog inte kopplat till någon specifik vikt. Utan kanske en lite påstötning att många hästägare ger FÖR mycket havre.

Jag kom att tänka på ngt som HH skrev om.
det här att det numera SKA ges hö före kraftfodret.

Hon skrev* ringer till henne:angel:* ngt i stil med att stärkelsen från kraftfodret sipprar ner i grovtarmen o det var därmed BRA att ge det först- som man har gjort i alla tider- förr.

vad innehåller klöver?- mer socker?
Ser många som får en magrelaterad åkomma av det- fång eller mugg.

hur mår magen av att få foder blött- alltid?

Inte läst det, det med stärkelsedelen etc. Men stora mängder stärkelse kan ju hästens grovtarm inte ta hand om.Men man vill ju ha grovfodernedbrytning i grovtarm och kraftfoder i tunntarm (eller är det blindtarm, blandar alltid ihop). Det avhandlades också i nämnda ridsportartikel förresten, var olika foder bryts ned, och alltså vilka som är bar/dåliga ur det perspektivet. Där är korn MARKANT sämre än havre. Havre bryts till största delen ner i tunntarmen, korn till minsta delen. Majs som är poppad är bättre än opoppad etc.

Så finns ju en hel massa parametrar. Och som du säger, förr så var det ju väldigt 'tvärtom', och inte lika många givor heller, men i gengäld större givor/gång.

Läste nånstans om ngn som hade installerat en automatiserad foderanläggning som portionerade ut typ 17 små mål/dygn, istället för de mer 'normala' fyra större. Låter himla fint och bra, samtidigt är det ju det där med hästars mättnadskänsla som styrs av tuggtid, att de inte är gjorda för att äta lite - äta inget - äta lite. Dvs de är inte gjorda för att äta tio minuter per timme 'bara', så riskerar ju att slå snett det med. I det vilda äter de ju längre perioder i sträck, varvat med kortare och längre viloperioder, men är tydligen aldrig frivilligt utan mat längre än 4 - 5 h i sträck.

Men, sen finns det ju ökenhästar, som måste vandra många timmar i sträck (utan att kunna äta under tiden) för att nå vatten. Hmm, var det i ridsport eller ngn annan tidning det var reportage nu, de gick och drag var XX h (minns inte riktigt, 36 kanske eller något, det var mer än ett dygn emellan, men de var otroligt regelbundra med att gå var XX h..). Och att med våra domesticerade hästar ens tänka tanken på att vattna dem var 24:e timme, skulle ju bli ramaskri (och är i strid med djurskyddet med).

Jag skulle hellre ge olja än korn- om jag behövde det;)

Kan inte tänka mig att mitt sto skulle lapa i sig mat med olja- ska testa, men tror att det är dödfött.

hon gillar o mår bra av havre.
får just nu inte mer än 2 kg- max.

Alex!
Jag kan tänka mig att fång är ett välfärdsproblem.
för sockerrika o protienrika beten, för mkt mat o då inte bara socker.

hur mkt rör sig en knubbis???? Stönar o stånkar efter 300 m i maklig trav.

Senast ändrad:

;) Det skrevs i artikeln att hästar INTE bör äta mer än 6 kg havre / dag, det var nog inte kopplat till någon specifik vikt. Utan kanske en lite påstötning att många hästägare ger FÖR mycket havre.

Det som är kopplat till vikt som brukar användas är ju hästens möjlighet att med hjälp av amylas spjälka stärkelse, som är stärkelse motsvarande 0.4 kg havre/100 kg per utfodringstillfälle, dvs 500 kg häst klarar att spjälka stärkelsen från 2 kg havre/utfodring. SÅ jag tror också att just ingen häst bör äta mer än 6 kg havre/dag är dels för att få de som ger FÖR mkt havre att sluta, men också kanske kopplat till tid mellan utfodringstillfällen? Det lär ju gå X tid mellan dem, och 3 kraftfoderfodringar/dag är ju inga jättelånga tider emellan om man kikar i ett 'normstall'.

Alex!
Jag kan tänka mig att fång är ett välfärdsproblem.
för sockerrika o protienrika beten, för mkt mat o då inte bara socker.

hur mkt rör sig en knubbis???? Stönar o stånkar efter 300 m i maklig trav.

Mmm, absolut tror jag också det har koppling. Men fortfarande bara 'deleffekt'. Men ser ju om man t ex läser trådar att många tycks blivit lite rädda för att jobba sina hästar ordentligt. Ett entimmespass räknas som 'hårt' och 'måste' efterföljas av 2 vilodagar typ.. I komb med 'välfärdsproblemet' med tjocka hästar.

Hur många RIDSKOLEHÄSTAR får fång btw? Slog mig nu. Där har vi ju hästar som rör sig ordentligt, och förvisso kan vara runda överlag i många fall, spec de lättfödda, och som ofta (inte alltid) får ordentligt med kraftfoder och ofta havre. Och släpps 'stört på' bete und so weiter?

Ingen annan som läste om detta?? :confused:

Joddå... ingenting nytt för oss, men visst är det bra att det tas upp i ett stort media.

jag undrar ofta när hästägarna ska öppna ögonen och inse hur stor "hästindustrin" har blivit runt allt som hästar plötsligt behöver...:D

Är övertygad om att de flesta hobbyhästarna skulle klara sig på ett bra hö lite havre o betfor.

När jag läser om alla undersökningar om matsmältningar mm som är gjorda kan jag inte låta bli att fundera över hur mina två första uppfödningar överhuvudtaget överlevde. De var aldrig sjuka, blanka o fina o välmusklade.

De åt havre, 5-7 kg var beroende på hur mycket de reds och 7-9 kg hö och de mådde prima. Släppte dem rakt ut på klöverbete i maj varje år. Hade jag haft de hästarna idag hade de fått en annan foderstat...

Absolut. De som har en tendens att bli runda om magen är det ju sällan några problem med aptiten på, så där hamnar man heller aldrig i läget att hästen inte får i sig tillräckligt med MJ för att täcka behovet via grovfodret på grund av att den inte äter tillräckligt många kilon.

Tror många tävlingshästar på lägre nivå skulle klara sig fint på grovfoder, mineraler och lite krubbskrammel bara med. Bara de äter såpass mycket grovfoder de behöver, och man försöker hitta ett grovfoder med lämpligt MJ-värde/kg foder för den hästen. (Att kvoten ska vara över 6 anser jag som en självklarhet).

Vet inte om jag köper fri tillgång på bra hö/ silage heller.
det är som att gå på ett frodigt bete året om.

hö enligt viktprincipen o sen halm till normalhästar.

tycker inte att dt ser kul ut när hästen har allt på undersidan eller att de ser ut som högdräktiga ston- var är måttan?

hur bra är det att skvalpa omkring med allt detta?
det borde ge stor belastning på både ben o rygg o givetvis svårare att sätta bukmuskler som ska stadga upp bålen. med ryggen.

Hmm. börjar bli gammal o nostalgisk:angel:

hur kom det sig att man innan forskningen fanns- insåg att korn ej var så bra för hästar?
Förr rek. man max 50/50- tror jag

Senast ändrad:

Fast jag skrev aldrig fri tillgång? Däremot ÄR jag för det, men då kräver det den viktiga balansen mellan hästens behov - hur många kilo hästen äter - värdena på fodret.

Man kan ju med en häst som behöver 60 MJ/dag och äter på fri tillgång 10 kg/dag helt sonika erbjuda ett grovfoder med 6 MJ/kg och en kvot över 6. Då får man BÅDE fördelen av fri tillgång och en grovfoderbaserad foderstat.

Däremot ska de som blir för tjocka inte ha fri tillgång, då får man begränsa eller byta grovfoder.

SÅ hellre låta hästens MJ behov styra vilka grovfodervärden man ska använda, så slipper man anv viktprincip och sen halm. Det kräver dock hyfsat homogena flockar.

Jag har alltid haft en svårfödd o en lättfödd ihop- en jobbig ekvation.

Jaspp, haft så större delen av tiden jag med tyvärr. Omöjliggör oftast fri tillgång, och ger hur man än beter sig mer kraftfoder än önskvärt (i min värld) till den svårfödda.

Nu är nog den mest 'extrema' variation jag haft. En som ska ha typ 50 MJ och en 120 MJ:are :crazy:

Det blir ju rätt stor skillnad i proteinintag när man byter så mkt havre mot olja. Då kan man ju fråga sig om minskat intag av protein (lägre överskott?) ger den där prestationen första biten på nåt sätt. Undrar om resultatet blir detsamma om man ersätter proteinet som gått förlorat med tex soja? Om det liksom är mindre protein, mindre just havre eller om det är tillsatsen av fett som ger resultat?

Liknande trådar

Foder & Strö \"Föl ska inte äta havre\"..? + BESVIKEN! Mailade Dynavena för att fråga vad de tog för deras foder Mixt, och om de kunde tänka sig...
2
Svar
31
· Visningar
3 949
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka