Havre- en god proteinkälla

Sv: Havre- en god proteinkälla

Jag har fött upp min själv, och han åt Rimbo blandning de första åren. En blanding av helhavre, ärtor, majs, mm.

Han mamma var också mer spänd på havre, men hon hade lättare att muskla sig.

Anledningen till varför de flesta vill fodra med havre är ju för att det är billigare tror jag, förr i tiden hade man ingen valmöjlighet, men gjorde ju som sagt ofta gröpe till sina hästar och det är ju ett sätt att behandla havren på.

Alla mina andra hästar jag haft har ätit havre, men jag föredrar krossad.

Min nuvarande unghäst som är 5, åt havre och kraffts avelsfoder de första åren. Sedan bara havre och oss utbildaren har hon hela tiden ätit ca 1½ kg helhavre.

Men hon är nog väldigt okompliserad och synnerligen lättfödd.

Jag har inte haft problem med min valack på boxvila, inte heller flera konvalecenter som jag haft inackade i hanteringen, men jag tror inte det beror på maten, utan på deras grunduppfostran och temperament.

Nu klarar hon sig på det hon äter ute, men får ca 1 l havre müsli/dag när jag ger valacken bara för att alla ska få något vid fodringarna.

Ridmässigt märker jag ingen skillnad på henne från i vintras på 1½ kg helhavre och nu, hon är likadan i temperamentet och lika energisk, möjligen att hon har bättre kondis nu och är lite smalare.

Om jag gämför med valacken och hur han reagerar på foder så är hennes humör jämt förutom vid brunst perioder.

Vid de tillfällen som min valack gått bäst och sett bäst ut, är när jag har gett honom müsli och ev toppat lite med krosshavre + ett proteinrikt hö/hösilage.

Jag tror att det är högst individuellt, man kan inte dra alla över en kam, men visst kännar foderfirmor multum på folks ideér om vad deras hästar ska äta, å anda sidan så väljer ju folk själva hur mycket pengar de vill ge på sin hästs foder.

En gård här, längre bort byggde ett superlyxigt och fin nytt stall, de fick svårt att få inackorderingar då de endast vill fodra med eget foder taget på gården, som kraftfoder-havre.

Visst är det individuellt. Man blir ju oxåpåverkad av de som man lär upp sig av- man frågar de- som har stor erfarenhet.

När jag skulle kastrera stog jag i kvalet mellan stående o sövd:confused:
ringde då ett stort travstuteri o frågade hur de gör.
Den gamla farbrorn berättade att de hade förlorat 2/ 9 föregående året i komplikationer till sövningen. Tog då stående- som gick bra.

Hur är hållbarheten på lucernhöet när man öppnat en bal?
Värden?

*ser plötsligt en oanad möjlighet att ge fblherrn annan 'nattamat' än mitt silage, och på så sätt få upp MJ och kunna kapa kraftfoder, om han äter det där lucernhöet då vill säga*

Det är fruktansvärt torrt, mkt mer än 85% TS. Jag har förvarat öppna balar i lada i ngt halvår utan att ngt hänt. Som allergisk människa blir jag litet hostig när jag hanterar det snustorra lusernhöet men hästarna har inte reagerat så. Det bästa är om man bara kan ställa ut balen i hagen då tar ju ytskiktet upp luftfuktigheten och det dammar inte av torka. Men ska man bara föda några hästar med en bal så kanske det inte är ngn bra lösning.

Värdena är samma som deras lusernpellets, gissar att de tillverkar pelletsarna av detta hö. Dangro är unika på så sätt att de ändrar värdena på sina förpackningar efter värdena på de ingående ingredisenserna för varje parti, Andra firmor har ju samma värden hela tiden vilket borde vara en omöjlighet. HH

Jag har alltid gett havre, så jag har alltid personlighetsförändrade hästar.:D
Vet inget annat:cool:

Samma här då. Det har passerat många hästar i mitt liv o ALLA har fodrats med havre, även de som ägarna påstått blivit "havreheta". Dessutom så fodrar många med krafft Grund i tron på att det är havrefritt (det som inte syns finns inte)

Det är fruktansvärt torrt, mkt mer än 85% TS. Jag har förvarat öppna balar i lada i ngt halvår utan att ngt hänt. Som allergisk människa blir jag litet hostig när jag hanterar det snustorra lusernhöet men hästarna har inte reagerat så. Det bästa är om man bara kan ställa ut balen i hagen då tar ju ytskiktet upp luftfuktigheten och det dammar inte av torka. Men ska man bara föda några hästar med en bal så kanske det inte är ngn bra lösning.

Värdena är samma som deras lusernpellets, gissar att de tillverkar pelletsarna av detta hö. Dangro är unika på så sätt att de ändrar värdena på sina förpackningar efter värdena på de ingående ingredisenserna för varje parti, Andra firmor har ju samma värden hela tiden vilket borde vara en omöjlighet. HH

Det borde gå att blöta/fukta innan utfodring kanske? Min tanke var (är?) ju att kompletteringsfodra fullblodherrn med det nattetid, dvs absolut inte ha det i hage. Dock har jag kallstall, så luftfuktigheten är samma inne som ute, så frågan är ju hur det håller sig då? =/

Jo, det är en av de saker som jag gillar med dangro, de korrigerar värdena på säcken efter innehållet, tog ett tag innan jag blev klok på varför man kunde t ex läsa här att hestekraft innehöll X MJ/kg, och på min säck stod ngt heeelt annat.

Hur är det i strukturen, som hö eller mer som hack? Prisbild?

Jaa! Precis! Vad är nyttan med att kämpa med en överspänd häst om det inte behövs? Om den mår mycket bättre på ett annat foder?

*kl*

Jag har inget emot havre om det funkar till det aktuella grovfodret och till den aktuella hästen. Min förra häst fungerade mkt bra på havre. Min nuvarande gjorde det som unghäst tills hon började "bli vuxen", då började havren helt plötsligt aktivera alla hennes utställningsarabgener. :p

Idag är hon så lättfödd och vi har så pass bra grovfoder vanligtvis att det sällan är aktuellt med kraftfoder öht. Men i så fall så skulle jag faktiskt välja bort havren.

Jag har även haft en havreknäpp c-ponny men i hans fall var det positivt då man kunde "punktladda" honom inför dressyrtävligar eftersom han var rätt loj på bana/i ridhus. Han blev mer het än tittig.

Senast ändrad:

Du skriver svullna ben när du gett korn?

Upplever att min har fått mer gallor denna vinter när han fått korn. Kanske kan bero på det?
Ja, hon blev väldigt gallig de ggr jag provade och hon reagerade oavsett hur försiktigt jag försökte vänja in henne, så jag gick tillbaka till havren istället. Hon var en häst med mycket motor och behövde gå dagligen för att vara rolig att rida, stod hon en dag så var det mycket spöken omkring oss, men hon hade gått genom eld och vatten med mig. :love: Mycket nerv men en vilja att göra rätt och jag kunde rida henne i grimman barbacka om det så var snöstorm ute.

Apropå fång så misstänker jag att många hästar generellt går på väl kraftig beten idag jämfört med "förr". Mycket hagmark idag är sånt som var åker tidigare, förr så användes åker för produktion och hagar var mark som det inte lönade sig att odla på = mer varierad växtlighet och magrare beten. :idea:

Hvare är väl ändå inte i första hand en proteinkälla, utan snarare en energidito?

Jag håller nog med i funderingen om att dagens kraftiga beten kan vara orsaken till viss typ av fång.

För att återgå till havren, jag har upplevt havren som ett mycket bra foder, har fodrat alla hästar med det, det som har bekymrat mig med havren, och egentligen alla andra spannmål är den höga graden av stärkelse som kan bidra till diverse otrevliga sjukdomar. Hälst hade jag velat ha ett foder med extremt lite stärkelse i att kompletara havren med. Nu har jag faktiskt hittat ett foder för tävlingshästar som har mycket högt mj, passar fint med havren. Enligt deras tester så tas det upp till 90% av hästen, medan spannmäl i bästa fall tas upp till 50/60%. Om det stämmer är fodret faktiskt prisvärt. Låter helt fantastiskt va? ska ta och prova det ett tag tillsamans med havren!

båda mina äter havre :) det o hö (såklart) är basen. Båda funkar på det.- och om det ger mera energi?! så gör det inget båda mina behöver luite krutfoder xD

Du menar Equion eller hur?
De menar att upptaget blir mkt bättre- från övrigt foder.
Har ej testat själv- är nöjd ändå:angel:

Du är mycket varmt välkommen att rida min häst när han har ätit foder med havre i. Men jag lovar det är bäst att ha en rem i sadeln och klister i baken för det kommer gå undan vill jag lova...

Märkte stor skillnad när jag bytade från krafft Grund till Salsa havrefri, men sen efter att ha hört lite rykten om salsan så bytade jag till Lympos Havrefri = Mycket mer psykiskt avslappnad häst!

I de stall jag jobbar i så ger man havre till alla häsatran inga där är galna utan de är som vanliga.
Och dom får också flera kilo havre om dagen.

Min häst reagerar mkt på havre innan jag började ge havre var min rätt död att rida.Nu får hon hela 10 nävar om dagen och markant skillnad på energin hos henne=):banana:

min häst har också stått i ett stall där de ger havre till alla - men de gick bara inte....( säger också de som hade honom där då, han blev en pina att rida.)

Det är nötarps hästfoder som tillverkar det. Går att köpa på en del granngårdar. Bästa är nog att kontakta tillverkaren så kan de hjälpa dig med var de finns i dit område:D

Liknande trådar

Foder & Strö \"Föl ska inte äta havre\"..? + BESVIKEN! Mailade Dynavena för att fråga vad de tog för deras foder Mixt, och om de kunde tänka sig...
2
Svar
31
· Visningar
3 949
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka