Havandeskapsförgiftning...

S

shallow_xx

Hejsan!
Är nu i vecka 31+5 och har hela tiden mått hur bra som helst...
Fick reda på igår att mitt blodtryck blivit högt och då jag samlat mycket vatten i kroppen och gått upp mycket senaste veckan så kan jag va på väg att få havandeskapsförgiftning:cry:
Nu ligger jag hemma på soffan och är orolig, såklart, man vill ju tänka positivt att det kanske går över, men man tänker ju, dum som man är, på allt som kan hända...
Ska på återbesök på måndag och hoppas att trycket gått ner då...
Annars ser allt bra ut..
Nån som varit med om det?
Ville bara berätta för nån:crazy:

Sv: Havandeskapsförgiftning...

Jag blev sjukskriven för högt blodtryck i vecka 36-37. Inte alarmerande högt men ändå. Jag samlade lite vätska och gick upp ett par kilo på kort tid också. MEN, mina prover var bra. Ingen äggvita i urinenoch blodproverna var fina. JAg fick även göra CTG och UL i v 38 där dom kollade flödet i navelsträngen. Det är väl det som kan störa vad gäller barnet då det handlar om HF och högt blodtryck har jag för mig. Allt såg bra ut och jag fick fortsätta vänta men åka in och lämna urin och ta BT två-tre ggr per vecka.

Min son föddes komplikationsfritt efter 40+1 och är idag 5 månader.

Dock ligger mitt BT kvar lite högt och jag äter fortfarande medicin mot detta. Förhoppningsvis går det ner och jag kan sluta med tabletterna.

Se till att dom tar prover. Det är ffa äggvita i urinen man ska ha koll på. Så sade läkaren till mig att ligga och vila på vänster sida, för då syresattes moderkakan bäst!

Lycka till!

Tack för svaret:)
Jo, de tog prov för eggvita, å det var negativt så jag behöver inte oroa mig allt för mycket... men det gör man ju ädå såklart :P
Ska på täta kontroller nu och jag hoppas att blodtrycket går ner...
Har legat på soffan hela dagen då det överallt står att man ska VILA... men jag hatar att ligga still, men har ju inte så stort val... bara att lyda;)

Skönt att höra att bebben kom ut välmående och naturligt, mest det jag är orolig för ju..
Ha en bra dag

Jag har varit på två akutkoller på förlossningen denna vecka. I tisdags och idag. Blodtrycket var i tisdags 140/90 och idag 155/95.Äggvitan ligger på 3+ hos min BM och 2+ på förlossningen, den var 1+ i tisdags.

Mitt SF mått har dalat från normala kurvan till den undre.

Jag har samlat på mig ganska duktigt med vatten.. Jag kan fortfarande ha samma byxor som jag hade innan jag blev gravid, men har enl vågen gått upp 5kg först och nu 5kg till, men det måste vara vätska.. Vader, vrister och fötter svullnar, händer och nu i ansiktet med.

Det jag ska göra nu är att vila, och det är ju lätt med en gård och en trotsig 3åring.. Jag ska samla urin för ett dygn så dom kan mäta hur mycket äggvita jag läcker på ett dygn, samt urin mängd. Sen ska dom ta ställning till om det ska fortsättas ta prover eller hur dom ska göra.

Jag drabbades sent i graviditeten v 39. Blodtrycket gick upp till 150/100, äggvita +1 och samlade på mig mycket vatten. Låg inne ett dygn i v 39+2, men skickades hem över helgen. Återkom på måndagen då de beslutade om igångsättning och sonen föddes dagen efter på förmiddagen.

Jag är i samma sitts just nu! :(
Äggvita i urinen samt ett blodtryck på 139/93 och som har stigit otroligt mycket de senaste 2 veckorna!
De är lika oroliga här, jag förösker ta det lugnt så jag redan är sjukskriven pga gallsten (som tydligen enligt BM kunde göra havandeskapsförgiftning lättare att få) men jag har inte ro i kroppen att ligga i sängen hela dagarna :(
Blir kontroller 1 gång i veckan för min del nu...

jag fick havandeskapsförgiftning och gick på kontroll på förlossningen och tog leverprover varje el varannan dag. Hade runt 110 i undertryck. Min son föddes i v 40+6 och allt gick bra. Han är 6 mån idag

En följdfråga.. Om jag som mamma hamnar på sjukhus nu för havandeskapsförgiftning. Hur blir det med grabben och sambon? Sambon måste ju jobba, men han jobbar natt och dagiset är inte öppet då.. Hur funkar det? Måste vi ha någon som bor här och tar hand om grabben eller kan sambon vara hemma och ta hand om det här eller hur funkar det?

Ja, man är ju lite orolig... Jag hade ju ingen äggvita och det är ju bra (håller tummarna) ska på återkoll imorgon och hoppas det fortfarande är lugnt...
Återkommer imorgon med resultatet...

Jahapp...
hade fortfarnade högt blodtryck 145/90 och +1 i äggvita...
Ska på koll igen på torsdag...
Kan tydligen inte göra så mycket... Ska bara vara uppmärksam på att jag inte får huvudvärk...
Så jag håller tummarna för att huvudvärken håller sig härifrån:)

ni som haft hf. hur illa är det när man fått huvudvärk??:confused::crazy:
, så börjar misstänka havandeskapsf. men hade influensan nyss så det kan vara sviter efter det oxå. har inte mätt mitt blodtryck senaste dagarna men sist hade det sjunkt en hel del (108/77) ska till BM på tors så får väl veta då...

Jag var inne imorse på sjukhuset igen. Äggvitan var 1+ och blodtrycket var 140/93 först, men det sjönk så småninom. Dom har tagit blodprover och jag är hemma igen. Men jag ska tillbaka på onsdag och ta samma resa igen och så ska dom göra en viktuppskattning av bebisen med.

Dom sa likadant till mig, huvudvärk eller ont i magen så ska jag ringa.. Men jag har såna onda förvärkar att jag håller på att bli galen..

ni som haft hf. hur illa är det när man fått huvudvärk??:confused::crazy:
, så börjar misstänka havandeskapsf. men hade influensan nyss så det kan vara sviter efter det oxå. har inte mätt mitt blodtryck senaste dagarna men sist hade det sjunkt en hel del (108/77) ska till BM på tors så får väl veta då...

Jag fick aldrig någon huvudvärk, inte efter förlossningen heller då mitt blodtryck steg till 195/120. Hade lite flimmer framför ögonen, det var allt.

nej, vad läskigt! min enda tröst att veta att huvudvärken var tecknet... får va extra uppmärksam...

Jag har fått lite huvudvärka idag, mår lite illa, hjärtat slår dubbelslag eller hoppar till med och ser suddigt.. Tyvärr så är det inte någon som kan ta grabben, så det får vänta till i morgon, när jag ändå ska in. Är jag allt för yr eller ser suddigt så vet jag inte hur jag ska lösa det..

Allt strular ju som vanligt.. Min mor skulle ta grabben, men hon skulle jobba, då skulle han få vara på dagis, men nu går det magsjuka där.. (Förbannade föräldrar som släpper iväg syskon trots att det går magsjuka i familjen!!) Nu fick jag klura lite så att min mormor, som är lite senil får ta honom några timmar till sambon vaknar efter nattjobbet, och sen får han åka och hämta honom..

Oj vad jobbigt!
Hoppas att det löser sig, är väl inte för bra att vänta för länge...
Ingen huvudvärk här än så länge...
Har tagit ett skönt bad och nu väntar tv,n en stund innan sängen hägrar...
Lycka till allihopa

Liknande trådar

Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
591
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 655
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 350
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar