Häva hästköp ! vad gäller ?

P

piipii

Jag har sålt en häst för ca 5 månader sedan till en familj som är jätte nöjda med hästen på alla sätt,, allt jag sagt om hästen stämmer och dottern älskar sin häst vid affären gjordes en vet besikting och hästen blev godkännd UA
med rek av vet som mycket trevlig häst .
till dilemmat ,, hästen är ranghög mot andra hästar som jag även informerade om vid köp ,, nu har det gått ca 5 månader och Mamman ringer och vill häva köpet pga att hästen har blivit kär i ett sto i det nya stallet och försöker betäcka henne så de vill få det till att detta skulle vara ett dolt fel på hästen ! och stallägaren vill inte ha kvar dom som hyresgäster pga detta
vad är ett dolt fel ? Detta kan väl inte räknas som ett fel ?

Sv: Häva hästköp ! vad gäller ?

Jag har sagt åt dom att ställa han i en egen hage men de tyckte det blev för jobbigt och vill i stället häva köpet pga detta !

Att lyckas häva köpet pga en sån fjantig skitsak kan de ju se sig i himlen om, det lär aldrig funka. Det är ingen direkt nyhet att valacker kan försöka betäcka ston, det är fullt naturligt och det är inget "fel" på hästen ö.h.t. Om verken stallägaren eller de som köpte hästen visste om det, tough luck men då får de stå sitt kast tycker jag.

ja valacker har ju kännslor de med trots att de inte kan få några föl och han har inte varit dum på något sätt utan ställt upp när stot ställt upp sig för han !! i detta fallet är det mamman som tycker det blir för jobbigt att ha hästen på box och i egen hage så därför vill hon häva köpet genom att säga att detta är ett dolt fel ,, men det är ju bara ett naturligt betende de vet ju alla som har hästar hemma på gården ..jag kan bara se det som att dom har uppstallnings/ miljö problem om de inte kan ha hästarna i olika hagar ... som hon säger blir för jobbigt för dom.. tycker dom skulle tänkt på att ha häst kan innebära arbete

Mamman ringer och vill häva köpet pga att hästen har blivit kär i ett sto i det nya stallet och försöker betäcka henne så de vill få det till att detta skulle vara ett dolt fel på hästen

Skulle någon skriva en bok om de dåligaste ursäkterna för att häva ett köp skulle ju denna mamman kunna få ett eget kapitel. :rofl:

Ifall du kunde hålla dig för skratt när hon sa det måste jag säga att jag beundrar din självkontroll.

Här har vi en utomordentlig orsak till att inte ha hästar i blandflock, nej det är ingen orsak för att häva ett köp.

Det låter som att hästen har normala hästegenskaper. Det är inte något fel, och du har inte påstått att den har någon annan egenskap eller underlåtit att upplysa om denna egenskap. Men hoppas för hans skull att han får gå med någon annan valack.

Självklart är det ett dolt fel eftersom det är en valack.

Erbjud dem att byta mot en hingst istället! :D:angel::idea:

(obs ironi)

Ja de va på mig som om de skulle blivit lurade på något sätt !! Hästen är hur trevlig som helst och hanteras/ rids av dottern på 8 år helt själv och vi sålde han för han va för slö för vår verksamhet .. kan tycka synd om tösen då hon faktis gillar sin häst men mamman tycker han blivit ett problem
då de fick mer stall tjänst än de tänkt sig... va bara tvungen att ventilera detta med andra då jag alldrig varit med om något liknade .. tack för alla svar ...

Du kan ju föreslå mamman att hon kan istället höra med stoägaren om denne kan häva köpet av sin häst ist. Tja hon brunstar ju och "lurar" deras val till detta ouppfostrade betende:angel:

Tokigt folk det finns:crazy:

Jag kanske skulle försöka häva köpet utav min val- han har till ovana att skita på stallgången:D

Ja de va på mig som om de skulle blivit lurade på något sätt !! Hästen är hur trevlig som helst och hanteras/ rids av dottern på 8 år helt själv och vi sålde han för han va för slö för vår verksamhet .. kan tycka synd om tösen då hon faktis gillar sin häst men mamman tycker han blivit ett problem
då de fick mer stall tjänst än de tänkt sig... va bara tvungen att ventilera detta med andra då jag alldrig varit med om något liknade .. tack för alla svar ...

Låter som om mamman har ledsnat på hästlivet och försöker hitta en ursäkt, vilken som helst, att få dig att ta tillbaks hästen.

Man blir bara såhär :eek::eek: av att någon kommer med något sådant....

Haha, vi har ett sto som vill betäcka dom andra stona vissa perioder. Så att en valack gör det tycker jag inte är konstigt..

Enda anledningen att alls ta upp det med dig vore väl om köparen uttryckligen frågat om hästen kan gå i blandad flock och du har intygat att den kan det. Och eventuellt om det visar sig att du har vetat om det här och själv haft problem med det och inte upplyst om det.

Jag har själv en häst som uppvaktar ston och om jag skulle sälja honom så skulle jag definitivt upplysa om det eftersom jag nu vet det. Nog för att det är ganska vanligt och det är ju inget "fel" på hästen för det. Men det kan ju orsaka problem om hästen kommer till ett ställe där det idag fungerar med blandad flock så det är bra att veta. Jag frågade själv om det här när jag köpte min häst så det kom inte som en överraskning. Säljaren sa "han kan nog vara lite hingstig". Skönt med ärliga säljare :)

Dvs om du inte haft problem med det här själv och om köparen inte frågade så tycker jag att det är helgrönt för dig. Annars är det en öppen fråga. Men köparen kommer säkert att ha svårt att få "rätt".

Fast samtidigt kan en och samma häst fungera helt olika på olika ställen och i olika flockkonstellationer.

Ett naturligt beteende, som det faktiskt är frågan om här, är inte ett dolt fel, och det finns ingen "allmän reklamationsrätt och öppet köp" på hästar som vissa tycks tro, det måste liksom föreligga ett dolt fel eller att man på något sätt blivit lurad.

Det är ungefär som att man tar hem ett sto och blir förvånad över att den brunstar...

Det är vare sig hästens eller säljarens fel att köparens miljö inte fungerar och att det blir merarbete för köparen. Hästen funkar ju till det den köptes för, med bravur dessutom vad det verkar.

Hos oss gick han i blandad flock och vi har inte haft några som helst problem med det !! sen om han blir kär på det nya stället kan man ju inte alls upplysa om för det vet man ju inte hur det blir där!!

Nej och då har han ju bevisligen funkat i blandad flock också.

Har köparen gett sig eller vad händer?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 252
Senast: lizzie
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 707
Senast: Karamello30
·
Ekonomi & Juridik jag har haft boxplats på ett privat stall i tre år. Detta har nu byggts ut och nu är vi ca 15 inarkoderade mot tidigare endast 2. Jag...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
15 104
Senast: IngelaH
·
Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
3 953

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka