Häva hästköp, hur?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den är superfin i ridningen, när den inte ”smäller till” som jag kallar det.
Men det betendet är livsfarligt och något som uppstår plöstligt. Vi jobbar från marken tillsvidare.
Okej. Jag har en häst som nog många skulle beskriva på det sättet. Helt relaterat till hästens historia, som jag visste litegrann om. Alla dessa beteenden fick jag inte information om, MEN jag fick information om att den hade "oönskade beteenden". Jag fick också information om vad jag skulle förvänta mig av hästen.
Som jag förstod så har du fått information av säljaren om att det finns problem. Men, liksom jag, har du fått erfara fler problem (och kanske större problem). Var du tydlig med vilken typ av häst du ville ha? Finns det skrivet på något DM eller messenger eller liknande?
 
Okej. Jag har en häst som nog många skulle beskriva på det sättet. Helt relaterat till hästens historia, som jag visste litegrann om. Alla dessa beteenden fick jag inte information om, MEN jag fick information om att den hade "oönskade beteenden". Jag fick också information om vad jag skulle förvänta mig av hästen.
Som jag förstod så har du fått information av säljaren om att det finns problem. Men, liksom jag, har du fått erfara fler problem (och kanske större problem). Var du tydlig med vilken typ av häst du ville ha? Finns det skrivet på något DM eller messenger eller liknande?
Det finns saker skrivna. Jag visste inte att den var såhär eller att säljaren för bara några månader sedan blivit varnat, fått veta olyckor osv. Det valde denna inte att säga utan det var en mycket förskönad historia jag fick. Frågade massor kring det, tidigare ägare osv. Betendet skulle då funnits för åratal sedan och gissningsvis uppkommit vid press och stress. Sanningen var allt annat än så.

Fick du ordning på din häst till slut eller vad hände? Om du vill berätta.
 
Den är superfin i ridningen, när den inte ”smäller till” som jag kallar det.
Men det betendet är livsfarligt och något som uppstår plöstligt. Vi jobbar från marken tillsvidare. Men det var ridbarheten som gjorde att jag fastnade och såg potentialen.
Ett sådant beteende är i princip alltid utlöst av smärta kanske du kommer få en jättefin ridhäst om ni hittar felet:)
 
Inte detta fallet dock. Men det var första tanken som sig bör. De flesta runt den är säkra på att det sitter i huvudet.

Nä men hallå, det kan man inte slå fast efter bara några veckor och utan aktuell extremt noggrann veterinärutredning. Och det har du ju inte hunnit göra än. Och själva utredningen kan ju i sig ta ett år.

Det finns alltid ett skäl till beteenden. Hästar gör inte saker "bara för att". Är det inte smärta som är triggern, så brukar det vara upplevd stress.

Efter bara några veckor har man ju sällan ens förstått hur man ska läsa en ny hästs stressnivå, speciellt svårt om den är introvert.
 
Det finns saker skrivna. Jag visste inte att den var såhär eller att säljaren för bara några månader sedan blivit varnat, fått veta olyckor osv. Det valde denna inte att säga utan det var en mycket förskönad historia jag fick. Frågade massor kring det, tidigare ägare osv. Betendet skulle då funnits för åratal sedan och gissningsvis uppkommit vid press och stress. Sanningen var allt annat än så.

Fick du ordning på din häst till slut eller vad hände? Om du vill berätta.
Okej, vad tråkigt.
Ett tips är sociala medier, eventuellt medryttare? Jag hittade min hästs förrförra ägare genom en video som en medryttare lagt ut, sen kunde jag luska lite bland följare osv och sen hittade jag.
Ingen har dock varit otrevlig mot mig, men otydliga. Och såhär ett år senare förstår jag otydligheten, för det är ju snudd på omöjligt att, på ett juridiskt korrekt sätt, kunna svara på vilka beteenden någon vetat om, vilka beteenden någon kanske orsakat osv då hästen är som hon är.

Jag älskar henne över allt, trots att hon ibland känns mer som ett rovdjur än bytesdjur 😅 I perioder kan jag absolut inte nyttja henne som hobbyhäst, men nu har jag ändå lärt känna henne, och för mig är det inte hela världen om det inte blir så mycket ridande under några veckor tex.
Som exempel kan hon bocka rejält utan förvarning, hon kan stänga av i högre tempon och bara rusa på. Hon kan göra allt möjligt och omöjligt. Hon är förklarad u.a på röntgen (även hals och nacke)
 
Säger säljaren till säljaren (hon som du tycker pratat väldigt öppet med dig) att hon informerat förra ägaren om dessa saker som förra ägaren nekar, och får du det isåfall nedskrivet? För om något bör baseras på deras interaktion så bör det ju finnas nedskrivet att DE har kommunicerat, annars hamnar du ju att det är förgående ägarens vs förförgående ägarens ord
 
Okej, vad tråkigt.
Ett tips är sociala medier, eventuellt medryttare? Jag hittade min hästs förrförra ägare genom en video som en medryttare lagt ut, sen kunde jag luska lite bland följare osv och sen hittade jag.
Ingen har dock varit otrevlig mot mig, men otydliga. Och såhär ett år senare förstår jag otydligheten, för det är ju snudd på omöjligt att, på ett juridiskt korrekt sätt, kunna svara på vilka beteenden någon vetat om, vilka beteenden någon kanske orsakat osv då hästen är som hon är.

Jag älskar henne över allt, trots att hon ibland känns mer som ett rovdjur än bytesdjur 😅 I perioder kan jag absolut inte nyttja henne som hobbyhäst, men nu har jag ändå lärt känna henne, och för mig är det inte hela världen om det inte blir så mycket ridande under några veckor tex.
Som exempel kan hon bocka rejält utan förvarning, hon kan stänga av i högre tempon och bara rusa på. Hon kan göra allt möjligt och omöjligt. Hon är förklarad u.a på röntgen (även hals och nacke)
Jag fick ju en uppsjö av information av personer som gärna ville berätta. Det stämde inte det säljaren sagt. Så jag har snarare lite för mycket information att pussla ihop. I stil ”mordutredning”.

Din hästs betende intresserar mig lite. Kan du se något mönster i betendet, årstider, ridning dagen innan, vem som rider osv? Eller kommer det bara pang bom?
 
Även på en helt smärtfri häst, och en otraumatiserad häst, så kan det också vara så att en del vill inte. Dom gör det dom kan för att visa det.

Dom vill inte bli ridna. Är inte intresserade av det livet. Ibland så handlar det om att dom inte vill, eller tål, att bli ridna av alla. Att det tar tid att lära känna dom och bli accepterad på ryggen - om man matchar. Och det är det inte säkert att man som ägare gör.

Tyvärr leder det ju oftast till att dom blir avlivade, även de är underbara individer i flocken, och friska i både knopp och kropp.

Jag säger inte att det nödvändigtvis är så med TS häst, bara som en allmän inflikning. Alla hästar vill inte vara ridhästar.
 
Jag fick ju en uppsjö av information av personer som gärna ville berätta. Det stämde inte det säljaren sagt. Så jag har snarare lite för mycket information att pussla ihop. I stil ”mordutredning”.

Din hästs betende intresserar mig lite. Kan du se något mönster i betendet, årstider, ridning dagen innan, vem som rider osv? Eller kommer det bara pang bom?
Aha okej.

Jo, men lite mönster har jag ändå kartlagt, även om det är pågående fortfarande.
Hon är "argast" sommartid, hon blir väldigt arg av flygfän. Märkte snabbt vilka rundor som jag inte kunde rida (pga av att där fanns mycket träd och fukt + skugga = flugor, mygg och annat) pga av att hon sprang stressat och bockade och sparkade.

En annan sak som påverkar ridningen...Det här kommer låta konstigt, men jag har ändå märkt det:
Hon vill absolut inte bajsa någon annanstans än i hagen eller boxen. Märkte efter ett tag att hon var ilsk ibland även fast ridningen var över och hon skulle bara sadlas av, kollas igenom osv. Hon var märkbart stressad. Såg sen att hon direkt gick och bajsade så fort jag släppt henne i hagen. Då det tar sin tid att göra iordning henne och komma iväg har jag gjort så att jag gör henne klar med allt förutom utrustning. Innan jag ska sadla och träna låter jag henne få stå i box ostört ett tag. Då bajsar hon och jag har en mycket lugnare tjej på ridturen.

Hon är en enmanshäst, och är inte jättetrevlig om någon annan ska fixa med henne. Inte så konstigt med tanke på att hon tidigare blivit utsatt fysiskt.
 
Jag har haft en häst som fick plötsliga "anfall" när jag red, kunde nog anses som farlig även om jag inte var direkt rädd - jag tyckte mest att det var jobbigt att vi inte bara kunde rida normalt liksom. Det var en egen uppfödning. Det tog ett och ett halvt år av utredningar att hitta vad problemet var - en ryggkota som i vissa lägen rörde på sig och då kom nerverna i kläm. Men den låg ju inte alltid så... Jag fick höra att det inte var något fysiskt fel på hästen utan "han var så snäll när du red in honom, men det brukar ju betyda att det kommer en trotsperiod senare". Jag trodde inte på det och hela året han var fyra och halva som femåring ägnade jag åt att försöka ta reda på vad det var.
 
Inte detta fallet dock. Men det var första tanken som sig bör. De flesta runt den är säkra på att det sitter i huvudet.
Jag menar inte att pressa dig på fakta nu, men om jag uppfattat rätt så vet du inte ens om hästen är ordentligt utredd?
Du har fått information av någon (?) om att hästen ska ha blivit utredd för ”2-3 år sedan” och att man inte hittat något som förklarar beteendet. Men eftersom du inte vet vem som ägde hästen under utredningen så antar jag att det inte är den som faktiskt genomfört utredningen som gett dig denna info?
Du har inte fått några journalkopior som du låtit din egen veterinär granska och du har heller inte varit hos veterinär för att undersöka hästen utöver en enklare besiktning?
Av vad som framgått i trådarna så har du fått info om att man röntgat, men du vet inte exakt vad som är röntgat eller inte röntgat? Har man gjort någon annan typ av röntgen? MR eller liknande där man ser mer än på vanlig slätröntgen?
Men du vet att man inte kollat efter färstongsjukdomar.

Det kan ju vara så att du sitter på mycket mer info än vad som framgår här, men jag tycker inte det låter som att man kan utesluta smärta som orsak.
 
Har jag uppfattat detta rätt:

Det problemet som enligt dig är det stora problemet som gör hästen oridbar hade du på något sätt fått viss information om innan köp (eftersom du skrivit att du upprepade gånger frågat säljaren specifikt om detta), men att det enligt säljaren inte varit något problem under tiden hos denne, och inte varit ett problem på länge?

Du har fått sagt till dig att hästen är utredd från topp till tå och inte har några fysiska problem, men du vet inte vilken ägare som beställt denna undersökning och därmed inte heller vilken veterinär som gjort detta och har inte fått se journaler/röntgenbilder, pratat med undersökande veterinär eller med egen veterinär som fått möjlighet att titta på journaler eller röntgenbilder?
 
Jag menar inte att pressa dig på fakta nu, men om jag uppfattat rätt så vet du inte ens om hästen är ordentligt utredd?
Du har fått information av någon (?) om att hästen ska ha blivit utredd för ”2-3 år sedan” och att man inte hittat något som förklarar beteendet. Men eftersom du inte vet vem som ägde hästen under utredningen så antar jag att det inte är den som faktiskt genomfört utredningen som gett dig denna info?
Du har inte fått några journalkopior som du låtit din egen veterinär granska och du har heller inte varit hos veterinär för att undersöka hästen utöver en enklare besiktning?
Av vad som framgått i trådarna så har du fått info om att man röntgat, men du vet inte exakt vad som är röntgat eller inte röntgat? Har man gjort någon annan typ av röntgen? MR eller liknande där man ser mer än på vanlig slätröntgen?
Men du vet att man inte kollat efter färstongsjukdomar.

Det kan ju vara så att du sitter på mycket mer info än vad som framgår här, men jag tycker inte det låter som att man kan utesluta smärta som orsak.
Som jag skrivit innan.
1) Läget och informationen förändras varje dag. Det jag inte visste igår kan jag veta idag. Eller fått ett helt annat svar på. Det är inget jag kommer att lägga upp här steg för steg.

2) Jag bad fortfarande inte om Bukes hjälp att utreda kring denna häst. Men tydligen är det svårt att sluta, och svårt att sitta och spekulera eller hitta på helt egna slutsatser.

3) Jag började med detta för en vecka sen, jag har hästar, jobb och barn förutom att spårsöka kring denna häst. Situationen är vad den är men allt går inte på en millisekund. Vissa svar väntar jag fortfarande på.

4) Jag har skrivit 10000 gånger att jag är restriktiv med vad jag delar kring denna häst. Detta respekteras inte. Så jag förstår inte din långa utläggning av X antal faktafel då jag från början sagt att det inte var Bukes utredning av hästen tråden handlade om.
 
Har jag uppfattat detta rätt:

Det problemet som enligt dig är det stora problemet som gör hästen oridbar hade du på något sätt fått viss information om innan köp (eftersom du skrivit att du upprepade gånger frågat säljaren specifikt om detta), men att det enligt säljaren inte varit något problem under tiden hos denne, och inte varit ett problem på länge?

Du har fått sagt till dig att hästen är utredd från topp till tå och inte har några fysiska problem, men du vet inte vilken ägare som beställt denna undersökning och därmed inte heller vilken veterinär som gjort detta och har inte fått se journaler/röntgenbilder, pratat med undersökande veterinär eller med egen veterinär som fått möjlighet att titta på journaler eller röntgenbilder?
1) Japp.

2) Det där håller jag fortfarande på att reda i. Har sett utlåtandet än så länge och mailat rätt person men inte fått svar. Dygnet har bara 24 timmar och jag är inte ens halvårs att plöja genom allt. Det är 1000 saker till just nu kring detta.
 
Inte detta fallet dock. Men det var första tanken som sig bör. De flesta runt den är säkra på att det sitter i huvudet.
Många hästar med smärtproblematik beter sig som om de vore "dumma" eller mest helt orimligt. Varit med om ett antal hästar med KS där det visat sig väldigt i vardagshanteringen. Så som stt inte vilja gå ut i hagen, inte gå att lasta, blir allmänt sura och stingsliga. Beteenden som inte alls haft med ridningen/arbetet att göra. Men när de smärtlindrats har de blivit snälla och enkla att hantera.

Så utan utredning kan verkligen inte nån säga att beteendet inte är smärtutlöst. Med det sagt kan hästar naturligtvis sätta beteenden i sysyem också. Den jag sålde som köparen hittade massa fel på visade samma beteenden i ridningen med henne trots bedövningar.

Dubbelkolla med försäkringsbolaget om de ersätter utredning innan du åker till klinik. Om de inte gör det så ha en tydlig dialog med veterinären innan ni börjar rodda i det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 248
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 330
Senast: Lobelia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 034
Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
986
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp att välja ras
  • Tråden för spår
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp