Häva hästköp, hur?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Frågan är ju snarare hur man gör det. ”Kan det vara såhär eller såhär?” Eller ”du har inte gjort detta, din historia stämmer inte för du lägger inte ut info”…när man inte vet
Det är bra om alla är smidiga och inte idiotförklsrar folk. Det är lite att som man frågar får man svar. Jag vet inte om du är medveten om det själv, men du har gång på gång i olika ordalag talat nedsättande om Bukefalos och de som svarat dig. Jag är lite förvånad över att du ändå fått lugna och sansade svar.

Jag upplever själv att din historia haltar här och där, säkert för att du inte lämnar ut info. Jag blir exempelvis inte klok på om hästen sålts som projekthäst till en liten slant i förhållande till den potential den har eller som en normalhäst med något problem typ svårlastad som du nämnde, med en mindre rabbat. Det har en stor betydelse om du kan få rätt.

En häst utan potential som i bästa fall har kapacitet för lättklass som man köpt för 25000 är väldigt dyr att driva en tvist kring. Där finns inga vinnare mer än juridiska ombud. Om du köpt en häst med god kapacitet och bra stam som kanske skulle varit värd 300.000 om den var problemfri som projetkhäst för 50.000, så är det extremt svårt att visa på att du blivit lurad - man får liksom vad man betalar för i allmänhet.

Den enda gång jag kan tänka mig att det ens kan löna sig att dra ärendet vidare mot en privatperson är om det är en dyr häst med ett "mindre" uttalat problem och där man fått en mindre rabbat, såsom ovan nämnda 300.000 kronors häst för 250.000 kr.


Det är inte detaljer som pekar ut hästen som folk behöver utan mer en fingervisning om prisklass och problemområde och kapacitet. Får man inte lite kött på benen så blr det lätt spekulationer för att ens kunna ge ett svar. Och spekulationer verkar du inte gilla.

Sen behöver man på ett forum acceptera att alla inte har gåvan att uttrycka sig diplomatiskt, en del är minst lika burdusa och osmidiga som du, när du talar om kreti och pleti eller dissar forumet i stort.
 
Ursäktar om det blir upprepning, har bara skummat igenom de senaste sidorna.

Har du kommunicerat med säljaren i skrift, eller har alla frågor och konfrontationer skett via telefon eller ansikte mot ansikte? Har du något annat än köpeavtalet i skrift? Har du fått annonsen/köpeavtalet som säljaren köpte hästen på? be om dem ifall du ännu inte fått dem, gärna av personen säljaren köpt hästen av. Den personen kanske också har något i skrift som kan vara relevant för dig, t.ex. om personen du köpte hästen av har mailat med ägaren innan om det specifika problemet.

Om du inte har något annat relevant än köpeavtalet i skrift hade jag försökt "fiska" info så där lite försiktigt av säljaren, utan att det blir för uppenbart att du fiskar. Skriv mail/whatsapp/messenger med t.ex. lite info du fått av tidigare ägare och ställ en fråga om det. Ställ en/flera frågor för att öka chansen att hen svarar på ditt mail. Sen är det bara att hålla tummarna för att säljaren svarar något som är till din fördel. Om säljaren medvetet undanhållit info är väl chanserna inte jättestora, men du förlorar inget på att försöka. När jag själv jobbade som advokat (inte inom häst ska väl tilläggas) blev jag ibland förvånad över hur lätt det var att få motparten att erkänna saker per mail så länge som det inte var uppenbart man man försökte samla bevis och så länge motparten inte visste att en advokat var inblandad.
 
Tillägg angående annonsen/köpebrevet säljaren köpt hästen på. Om säljaren bara haft hästen i sin ägo i några månader kan även en eventuell prisskillnaden vara relevant. Om säljaren köpt hästen i början av året för t.ex. 50, väl medveten om det riktiga problemet och sålt den vidare till dig för 100 några månader senare kan det ge en fingervisning om att säljaren antingen undanhållit något eller trott att hen rehabiliterat bort problemet på några månader.
 
Min häst som jag har ljög säljaren om. Den såldes inte ens som projekthäst utan som vilken unghäst som helst. Säljaren berättade att dom hade ridit men att hon hade varit sjuk och legat i skilsmässa så inte haft tid på länge så hon tyckte att man fick börja om från början vilket jag gjorde. När hästen senare visade sig bocka som en galning utan förvarning så började jag luska och då kom det fram från uppfödaren (inte den som sålde hästen) att säljaren hade sålt hästen pga att hon inte klarade av den. Jag tog hjälp i början och nu har jag snart haft hästen i 10 år och han rids normalt. Men han blir aldrig en trygg häst och har alltid lätt till bock. På min häst visade det sig att dom hade försökt spänna in hästen för att få bort bockandet men han hade fått panik i inspänningen och dragit sönder sig och fått en fraktur i käkleden med lösa benbitar, han var även kraftigt inflammerad i båda käklederna.

Det är dock en väldigt speciell häst och iaf min veterinär säger att med annan ägare hade han varit i hästhimlen för länge sedan. Jag vet bara att jag har svårt att ge upp.. Nu är han ju efter mycket om och men fullt fungerande som ridhäst, förutom sina klumpedunsgrejer han gör i hagen så han skadar sig i tid och otid, men jag tror inte han skulle vara särskilt lättsåld trots fina gångarter och toppstam.

Jag har lärt mig väldigt mycket men skulle nog inte göra om samma grej idag..

En unghäst jag köpte för länge sedan visade sig ha cystor i lårbenen och där tog säljaren tillbaka hästen men hon blåste mig på en mindre summa pengar, pengar jag kunde ha gjort mycket roligt för! Jag försökte få hjälp i början men då försökte även jusristfirman blåsa mig och då var måttet rågat kan jag säga. Det var en sk gratisrådgivning där jag förklarade mitt läge, rådgivaren menade att jag absolut hade rätten på min sida och rek mig att låta en av deras advokater skicka ett brev där det informerades om att säljaren gjorde bäst att betala för annars skulle det bli rättsliga åtgärder. Jag frågade då vad det skulle kosta att få det där brevet skrivet och skickat till säljaren och fick då svaret att det skulle kosta 1600:- har jag för mig och det skulle jag då även kunna skriva med på räkningen som säljaren var skyldig mig. Jag tyckte att ok det kan det väl vara värt för att få tillbaka dom där pengarna.

När sedan advokaten ringde upp så fick jag istället veta att det inte alls skulle kosta några 1600:- att få något brev skrivet utan det var bara telefonsamtalet till mig som kostade det. Där jag dessutom blev avrådd från att gå vidare då det handlade om så pass lite pengar att det inte var lönt. För mig var det ändå rel mycket pengar men det skulle bara bli dyrare att dra det vidare fick jag förklarat. Så det var bara att lägga ner och inse att det fick gå på lärokontot/blåskontot.. Men jag var vid det här laget fruktansvärt arg på juristfirman som jag ansåg faktiskt hade lurat mig och där vägrade jag betala, jag var beredd att gå hela vägen till tingsrätten om så krävdes för det var så dj**la fult av dom att utnyttja att jag var ledsen och behövde hjälp!

Dom skickade hot om inkasso etc men jag var så förbannad och bestred, till slut ringde jag högsta chefen på firman och talade om att jag skulle kontakta media och berätta i forum hur dom lurar folk så då strök ďom till slut räkningen.. Men när det kommer till pengar så gör endel ibland vad som helst känns det som!
Din häst påminner lite om min historia kring min även om det är olika saker det handlar om. Jag har också när jag grävt förstått att man tagit till olika metoder detta är på en rädd osäker häst för att få en quick fix att kunna sälja den snabbt gissar jag. Förödande för hästen…dock inget som skadat den fysiskt men psykiskt.

Det var en jättebra varning gällande juristfirman då det är en sådant jag kontaktat men inte fått svar från ännu. Annars hade det ju varit en bra väg om det funkat i praktiken.

Det är verkligen supersvårt att köpa häst. Jag tyckte ändå jag var väldigt noga inför detta hästköp.
 
Ok nu sitter jag vid dator med lite tid tillhands! Ni får ursäkta om det blir extremt nördigt, det här är mitt favoritämne…

När man köper häst, och allt annat ”lösöre” för den delen, så kommer antingen Köplagen eller Konsumentköplagen gälla.

Konsumentköplagen gäller om man är konsument (privatperson, ej företagare) och köper av en företagare.

Köplagen gäller mellan företagare och mellan privatpersoner, samt om köparen är företagare och säljaren privatperson. Kan vara värt att tillägga att om det inte är klarlagt sedan innan kan tvist i domstol också börja i att man ska fastställa vad parterna räknas som och i förlängningen vilken lag som ska tillämpas på tvisten. Ibland har säljare som tycker sig vara privatpersoner fastslagits som näringsidkare för att de ”beter sig” som företag, exempelvis föder upp och säljer flera hästar om året eller liknande.

Konsumentköplagen är tvingande till största del och utformad för att hjälpa och skydda konsumenter eftersom man utgår från att de är i ett svagare läge än företagare. Här finns det därför en hel del regler som inte går att avtala bort, oavsett vad avtalet säger. Enda undantaget är om man avtalar till fördel för köparen.

Köplagen är dispositiv, det innebär att avtalar man inget speciellt så gäller lagtexten vid tolkning, men man är också fri att avtala i princip hur man vill och då går avtalet före. Detta är för att man från lagstiftarens sida vill främja handel och låta allmänheten och företagarna styra själva hur man vill handla mellan varandra.

Varken Köplagen eller konsumentköplagen är anpassade efter handel med levande djur utan all lagtext är skriven likadant oavsett om du köper en liter mjölk, en bil eller en häst. Finns fördelar och nackdelar med det och debatten brukar röra att levande djur (inte bara hästar) borde regleras separat. Det går jag inte in på här för inget har hänt förutom en lagändring nyligen i konsumentköplagen som medger att man lägger in en klausul i försäljningskontrakten som gör det svårare att komma och reklamera flera år senare. Det kan jag eventuellt lägga ut texten om sen men vi lägger fokus på Köplagen nu eftersom frågan från början gällde att man köpt av en annan privatperson.

Vid köp så har säljaren en upplysningsplikt, och köparen en undersökningsplikt. Om man tillämpar köplagen kan det förekomma att man som säljare friskriver sig från fel, vilket är fullt möjligt sett till vad lagen medger.

Varan ska enligt lag överensstämma med vad som följer av avtalet. Här får man alltså titta på vad som faktiskt framgår av avtalet. Finns det inget avtal kan man göra en bedömning av varan ändå, då går man på vad liknande varor ”av samma slag i allmänhet används till” och vad köparen ”med fog kan förvänta sig”. Exempelvis, om hästen säljs som ridhäst så kan man då räkna med att den kan användas som det. Här kan man också tolka lite på vad annonsen sa, så spara alltid annonsen!

Omvänt, om det framgår information i annons eller avtal så räknas det som att man fått info om det och då kan det som framgår inte sedan åberopas som fel. Allting som avviker från det här kan räknas som fel. Om säljaren inte kände till eller inte borde ha kunnat känna till uppgifterna räknas det dock INTE som fel. Den delen brukar vara svårbedömd. Man tittar även på priset, om varan (hästen) är betydligt billigare än motsvarande hästar (ålder, utbildning etc) kan man generellt sett räkna med att den i större grad avviker från vad man med fog kan förvänta sig av en ”normal” ridhäst.

När det kommer till köplagen är det som grundregel alltid köparens uppgift att visa att eventuella fel redan fanns vid köpet. Reklamation kan göras upp till två år efter köp. Köparen har en undersökningsplikt, och hur långtgående den är kan påverkas av hur säljaren agerar. Säljaren har en upplysningsplikt som innebär att den ska upplysa köparen om allt den vet om. Detta kan också innebära att köparen får en utökad undersökningsplikt om säljaren ger info som kan ge en hint om att det finns anledning att undersöka djupare. Exempelvis i en situation där säljaren rekommenderar röntgen och köparen inte genomför det. Sådant som hade kunnat hittas på röntgen kan då inte åberopas som fel. Tvärtom så kan köparens undersökningsplikt minskas om säljaren gör positiva utfästelser som köparen haft anledning att lita på.

Skulle säljaren låta bli att upplysa om saker som köparen ”med fog kunnat räkna med att bli upplyst om” kan detta åberopas som fel, om underlåtenheten kan antas ha påverkat köpet. Jämför exempelvis Fiorano som specifikt frågade om sadeltvång och fick svaret att hästen inte hade det. Hade man sagt att ja den har tvångat hade man förmodligen inte köpt hästen.

Det finns HUR mycket som helst att skriva om det här men det här är lite grunder iallafall.
 
Ursäktar om det blir upprepning, har bara skummat igenom de senaste sidorna.

Har du kommunicerat med säljaren i skrift, eller har alla frågor och konfrontationer skett via telefon eller ansikte mot ansikte? Har du något annat än köpeavtalet i skrift? Har du fått annonsen/köpeavtalet som säljaren köpte hästen på? be om dem ifall du ännu inte fått dem, gärna av personen säljaren köpt hästen av. Den personen kanske också har något i skrift som kan vara relevant för dig, t.ex. om personen du köpte hästen av har mailat med ägaren innan om det specifika problemet.

Om du inte har något annat relevant än köpeavtalet i skrift hade jag försökt "fiska" info så där lite försiktigt av säljaren, utan att det blir för uppenbart att du fiskar. Skriv mail/whatsapp/messenger med t.ex. lite info du fått av tidigare ägare och ställ en fråga om det. Ställ en/flera frågor för att öka chansen att hen svarar på ditt mail. Sen är det bara att hålla tummarna för att säljaren svarar något som är till din fördel. Om säljaren medvetet undanhållit info är väl chanserna inte jättestora, men du förlorar inget på att försöka. När jag själv jobbade som advokat (inte inom häst ska väl tilläggas) blev jag ibland förvånad över hur lätt det var att få motparten att erkänna saker per mail så länge som det inte var uppenbart man man försökte samla bevis och så länge motparten inte visste att en advokat var inblandad.
Jag har kommunicerat i skrift då jag ville ha hennes svar svart på vitt. I ord är det så lätt att säga att ”det där sa aldrig jag”.
Det jag vet är att säljaren inte heller fått all info om hästen och varit riktigt rädd (detta fick jag veta på efterhand). Men det avskräckte inte att göra samma sak. Även det har jag svart på vitt att det varit så. Jag fick till mig av säljaren att ägaren innan inte alls ville kommunicera och vägrade svara på frågor. När jag kontaktade denna så har jag verkligen fått alla svar och en fin bra dialog med en person som t.o.m. vill komma och hälsa på och skickar tips och bilder ofta och finns att bolla med. Det är ingen person som döljer saker.

Säljaren vägrar dock prata med mig. Då jag ansett att relevant information gällande att hästen är farlig faktiskt sträcker sig lite längre tillbaka än ett par månader. Så där får jag inga svar. Jag har även diskuterat om att betala tillbaka en del av köptesumman. Denne stängde av helt och ansåg att jag inte brydde mig om hästen och sviker den och att hon denne blir ledsen av det. Trots att det ju inte alls är det saken handlar om.
 
Tillägg angående annonsen/köpebrevet säljaren köpt hästen på. Om säljaren bara haft hästen i sin ägo i några månader kan även en eventuell prisskillnaden vara relevant. Om säljaren köpt hästen i början av året för t.ex. 50, väl medveten om det riktiga problemet och sålt den vidare till dig för 100 några månader senare kan det ge en fingervisning om att säljaren antingen undanhållit något eller trott att hen rehabiliterat bort problemet på några månader.
Så kan det vara. Om det är rätt gamla annons jag läst så ligger det jag betalade några tusenlappar under det denne betalade. Men ingen stor skillnad.
 
Jag har kommunicerat i skrift då jag ville ha hennes svar svart på vitt. I ord är det så lätt att säga att ”det där sa aldrig jag”.
Det jag vet är att säljaren inte heller fått all info om hästen och varit riktigt rädd (detta fick jag veta på efterhand). Men det avskräckte inte att göra samma sak. Även det har jag svart på vitt att det varit så. Jag fick till mig av säljaren att ägaren innan inte alls ville kommunicera och vägrade svara på frågor. När jag kontaktade denna så har jag verkligen fått alla svar och en fin bra dialog med en person som t.o.m. vill komma och hälsa på och skickar tips och bilder ofta och finns att bolla med. Det är ingen person som döljer saker.

Säljaren vägrar dock prata med mig. Då jag ansett att relevant information gällande att hästen är farlig faktiskt sträcker sig lite längre tillbaka än ett par månader. Så där får jag inga svar. Jag har även diskuterat om att betala tillbaka en del av köptesumman. Denne stängde av helt och ansåg att jag inte brydde mig om hästen och sviker den och att hon denne blir ledsen av det. Trots att det ju inte alls är det saken handlar om.
Utan att vara juridiskt kunnig så gissar jag att du behöver vara lite noga med vad som faktiskt är klarlagt och inte. Tex det här att säljaren säger att säljaren innan inte ville kommunicera. Det kan ju faktiskt stämma, även om personen vill prata med dig. Ni har ju inte direkt samma typ av relation eller hur man ska säga.
 
Hur får man tag i de gamla bilderna?

Tanken är detta om den blir kvar. Min önskan att reducera priset är ju för att ha råd med alla kostsamma undersökningar.
Även om nödbudgeten och lite till finns har jag nyss köpt en häst för mycket pengar för min kassa.

Även om den nu skulle vara helt utan fynd börjar ju en annan resa, som också blir kostsam. Även om jag gärna lägger mycket på mina djur blir detta otroligt dyrt hur man än vänder och vrider. Vad kostar en röntgen och vad är bra att kolla förutom rygg och nacke?
Du får vänds dig till den/de som ägde hästen när den utreddes och be om att få bilderna alt fullmakt. Bäst är väl om journalerna kan skickas till din veterinär.

Röntgen är rätt dyrt men förhoppningsvis täcker din försäkring en hel del? Ring och prata med dem.

Om jag tolkar dig rätt så har hästen blivit utredd av någon tidigare ägare, men det verkar lite oklart hur länge sedan det var. Även oklart exakt vad som är undersökt och om hela utredningen gjordes av samma ägare eller om den blivit utredd i omgångar hos flera av ägarna?

Jag hade definitivt velat starta om. Åk till en bra klinik och gör en ny utredning från grunden, under förutsättning att du har hästen försäkrad såklart.
 
Det är bra om alla är smidiga och inte idiotförklsrar folk. Det är lite att som man frågar får man svar. Jag vet inte om du är medveten om det själv, men du har gång på gång i olika ordalag talat nedsättande om Bukefalos och de som svarat dig. Jag är lite förvånad över att du ändå fått lugna och sansade svar.

Jag upplever själv att din historia haltar här och där, säkert för att du inte lämnar ut info. Jag blir exempelvis inte klok på om hästen sålts som projekthäst till en liten slant i förhållande till den potential den har eller som en normalhäst med något problem typ svårlastad som du nämnde, med en mindre rabbat. Det har en stor betydelse om du kan få rätt.

En häst utan potential som i bästa fall har kapacitet för lättklass som man köpt för 25000 är väldigt dyr att driva en tvist kring. Där finns inga vinnare mer än juridiska ombud. Om du köpt en häst med god kapacitet och bra stam som kanske skulle varit värd 300.000 om den var problemfri som projetkhäst för 50.000, så är det extremt svårt att visa på att du blivit lurad - man får liksom vad man betalar för i allmänhet.

Den enda gång jag kan tänka mig att det ens kan löna sig att dra ärendet vidare mot en privatperson är om det är en dyr häst med ett "mindre" uttalat problem och där man fått en mindre rabbat, såsom ovan nämnda 300.000 kronors häst för 250.000 kr.


Det är inte detaljer som pekar ut hästen som folk behöver utan mer en fingervisning om prisklass och problemområde och kapacitet. Får man inte lite kött på benen så blr det lätt spekulationer för att ens kunna ge ett svar. Och spekulationer verkar du inte gilla.

Sen behöver man på ett forum acceptera att alla inte har gåvan att uttrycka sig diplomatiskt, en del är minst lika burdusa och osmidiga som du, när du talar om kreti och pleti eller dissar forumet i stort.
Jag upplever att jag fått många bra och givande svar. Så tydligen går mina inlägg att svara på utan mer information… märkligt nog då eftersom jag är så nedsättande och otrevlig.

Den har sålts som projekt häst men främst för andra saker än det stora problemet. Den har andra problem också men dem löser jag. Dessa var jag medveten om till viss del, jag tänker också att hästen fortfarande är ganska ny och att det problemet förstärks.
Däremot det problemet som gör den farlig skall då inte funnits på länge. Jag har frågat säljaren hur mycket som helst kring det och där har man tonat ner det ordentligt. Vilket jag fick bevis på av tidigare ägare (det finns väldigt många på kort tid) jag vet också att säljaren varit informerad om detta. Och att annonsen är anmäld (ej av mig) pga lögner i den.

Jag tycker det räcker alldeles utmärkt med den info som givits. Antingen svarar man eller så svarar man inte liksom. Och många tycks ju lyckats svara ändå. Nu har t.o.m. moderator sagt ifrån flertal gånger kring spekulationer så jag antar att tråden snart låses.

När jag googlar på ”kreti och pleti” får jag upp ungefär ”löst folk” eller ”vem som helst”. För mig som inte bor på Buke är det precis det som det är. Jag kan likaväl få svar från en duktig hästmänniska, Lisa 10 år eller Lotta 46 självutnämnd hästexpert p egna grunder. Vilket är ganska tydligt i denna tråden. Burdus och osmidig är din egen tolkning. För mig är det ganska tydligt att det är samma nick som hugger på TS i var och varannan tråd och samma nick som brukar svara trevligt…det går liksom att urskilja ett mönster kan man säga.
 
Utan att vara juridiskt kunnig så gissar jag att du behöver vara lite noga med vad som faktiskt är klarlagt och inte. Tex det här att säljaren säger att säljaren innan inte ville kommunicera. Det kan ju faktiskt stämma, även om personen vill prata med dig. Ni har ju inte direkt samma typ av relation eller hur man ska säga.
Säljaren säger tex att den som de köpte hästen av inte ville prata om bakgrund, var hästen kom ifrån osv. Alltså saker man ju normalt sett säger.
Nu känner jag ju ingen av dem personligen men just säljaren innan säljaren är som sagt en mycket kommunikativ person som verkat vilja både mig och häst det bästa.
Jag uppfattar inte heller min säljare som en person som på ett elakt vis när denna köper häst skulle vara dryg eller otrevlig. Men det är som sagt bara spekulationer.
 
Säljaren säger tex att den som de köpte hästen av inte ville prata om bakgrund, var hästen kom ifrån osv. Alltså saker man ju normalt sett säger.
Nu känner jag ju ingen av dem personligen men just säljaren innan säljaren är som sagt en mycket kommunikativ person som verkat vilja både mig och häst det bästa.
Jag uppfattar inte heller min säljare som en person som på ett elakt vis när denna köper häst skulle vara dryg eller otrevlig. Men det är som sagt bara spekulationer.
Nej men du vet ju inte. Det är spekulationer. Även om personen är väldigt öppen mot dig betyder inte det att personen varit likadan mot din säljare.

När du samlar ihop din ”bevisning” behöver du skilja på vad du VET (och har i skrift) och vad du tror men inte vet eller kan bevisa.
Iaf här på buke verkar du blanda det ganska friskt.
 
Du får vänds dig till den/de som ägde hästen när den utreddes och be om att få bilderna alt fullmakt. Bäst är väl om journalerna kan skickas till din veterinär.

Röntgen är rätt dyrt men förhoppningsvis täcker din försäkring en hel del? Ring och prata med dem.

Om jag tolkar dig rätt så har hästen blivit utredd av någon tidigare ägare, men det verkar lite oklart hur länge sedan det var. Även oklart exakt vad som är undersökt och om hela utredningen gjordes av samma ägare eller om den blivit utredd i omgångar hos flera av ägarna?

Jag hade definitivt velat starta om. Åk till en bra klinik och gör en ny utredning från grunden, under förutsättning att du har hästen försäkrad såklart.
Nu blir jag ju bara mer och mer förtjust i hästen för var dag måste jag erkänna (ja jag är blödig och mesig).
Jag försöker luska i vem som gjorde dessa men det verkar vara svårt att få fram. Försöker även jobba extra för att få fram de pengarna så snart som möjligt för pengar lär den kosta mig även om den är fysiskt frisk så finns det att jobba på. Jag har inte ens vågat mig upp…min plan är att ”starta om” med den. Åtminstone låta den landa till att börja med för det har den aldrig fått.
 
Nej men du vet ju inte. Det är spekulationer. Även om personen är väldigt öppen mot dig betyder inte det att personen varit likadan mot din säljare.

När du samlar ihop din ”bevisning” behöver du skilja på vad du VET (och har i skrift) och vad du tror men inte vet eller kan bevisa.
Iaf här på buke verkar du blanda det ganska friskt.
Japp, med så många människor blir det en lååååång förundersökning kan man säga.
Jag har inte blandat, men kan förstå att det är rörigt med så enormt många människor inblandat.
 
Nu blir jag ju bara mer och mer förtjust i hästen för var dag måste jag erkänna (ja jag är blödig och mesig).
Jag försöker luska i vem som gjorde dessa men det verkar vara svårt att få fram. Försöker även jobba extra för att få fram de pengarna så snart som möjligt för pengar lär den kosta mig även om den är fysiskt frisk så finns det att jobba på. Jag har inte ens vågat mig upp…min plan är att ”starta om” med den. Åtminstone låta den landa till att börja med för det har den aldrig fått.
Men du har ju skrivit i den andra tråden att hästen är utredd noga och att man vet att det inte finns några fysiska skäl till beteendet? Hur vet du hur noga den är utredd om du inte ens vet vilken ägare som genomförde utredningen?

Är den ens utredd eller är det något som någon bara har sagt till dig?

(Har du inte råd med utredning så har du nog inte råd med en tvist)
 
Japp, med så många människor blir det en lååååång förundersökning kan man säga.
Jag har inte blandat, men kan förstå att det är rörigt med så enormt många människor inblandat.
Jo här i text har du blandat. Du skriver att du har bevis på saker/vet saker och sen framkommer det att det är dina spekulationer.
 
Jo här i text har du blandat. Du skriver att du har bevis på saker/vet saker och sen framkommer det att det är dina spekulationer.
Det som är spekulationer är spekulationer. Det jag har bevis för har jag bevis för.
Sedan framkommer det kanske inte att detta är pågående dvs jag får ny info så gott som varje dag. Så det som var spekulation igår kan jag ha bevis för idag.
Saker jag trodde mig veta kan via nya screenshots enligt mig vara ett ”ickebevis” eller en hint. Nu gör jag detta för hästens skull och skriver det jag vet för stunden. Att reda i saker mer tydligt för att förtydliga på Buke detaljer är varken prio eller något jag har tid med. Och återigen, jag avser inte lämna all exakt info om vare sig häst, exakt problemtik eller avslöja vem som sagt exakt vad för att kunna hålla både mig själv och häst anonyma.
 
Det som är spekulationer är spekulationer. Det jag har bevis för har jag bevis för.
Sedan framkommer det kanske inte att detta är pågående dvs jag får ny info så gott som varje dag. Så det som var spekulation igår kan jag ha bevis för idag.
Saker jag trodde mig veta kan via nya screenshots enligt mig vara ett ”ickebevis” eller en hint. Nu gör jag detta för hästens skull och skriver det jag vet för stunden. Att reda i saker mer tydligt för att förtydliga på Buke detaljer är varken prio eller något jag har tid med. Och återigen, jag avser inte lämna all exakt info om vare sig häst, exakt problemtik eller avslöja vem som sagt exakt vad för att kunna hålla både mig själv och häst anonyma.
Jag fattar att du varken vill eller behöver lämna ut all info, men dina trådar blir extremt röriga och det är jättesvårt att ge sakliga svar när du hoppar omkring såhär. Du riskerar ju också att få helt felaktiga svar och det känns väl rätt meningslöst.
 
Jag upplever att jag fått många bra och givande svar. Så tydligen går mina inlägg att svara på utan mer information… märkligt nog då eftersom jag är så nedsättande och otrevlig.

Den har sålts som projekt häst men främst för andra saker än det stora problemet. Den har andra problem också men dem löser jag. Dessa var jag medveten om till viss del, jag tänker också att hästen fortfarande är ganska ny och att det problemet förstärks.
Däremot det problemet som gör den farlig skall då inte funnits på länge. Jag har frågat säljaren hur mycket som helst kring det och där har man tonat ner det ordentligt. Vilket jag fick bevis på av tidigare ägare (det finns väldigt många på kort tid) jag vet också att säljaren varit informerad om detta. Och att annonsen är anmäld (ej av mig) pga lögner i den.

Jag tycker det räcker alldeles utmärkt med den info som givits. Antingen svarar man eller så svarar man inte liksom. Och många tycks ju lyckats svara ändå. Nu har t.o.m. moderator sagt ifrån flertal gånger kring spekulationer så jag antar att tråden snart låses.

När jag googlar på ”kreti och pleti” får jag upp ungefär ”löst folk” eller ”vem som helst”. För mig som inte bor på Buke är det precis det som det är. Jag kan likaväl få svar från en duktig hästmänniska, Lisa 10 år eller Lotta 46 självutnämnd hästexpert p egna grunder. Vilket är ganska tydligt i denna tråden. Burdus och osmidig är din egen tolkning. För mig är det ganska tydligt att det är samma nick som hugger på TS i var och varannan tråd och samma nick som brukar svara trevligt…det går liksom att urskilja ett mönster kan man säga.
Ja man kan tycka myckey när man inte vet. Det har jag lärt mig här
Fast vad menar du med att jag inte vet?
Dom flesta som håller på med hästar vet detta.
En häst med problembeteende är antingen rädd eller felhanterad och du kommer inte få någon ersättning för det.
Fysiska fel däremot men du hade ju enligt tidigare uppgift redan uteslutit fysisk smärta :)
 
Jag upplever att jag fått många bra och givande svar. Så tydligen går mina inlägg att svara på utan mer information… märkligt nog då eftersom jag är så nedsättande och otrevlig.

Den har sålts som projekt häst men främst för andra saker än det stora problemet. Den har andra problem också men dem löser jag. Dessa var jag medveten om till viss del, jag tänker också att hästen fortfarande är ganska ny och att det problemet förstärks.
Däremot det problemet som gör den farlig skall då inte funnits på länge. Jag har frågat säljaren hur mycket som helst kring det och där har man tonat ner det ordentligt. Vilket jag fick bevis på av tidigare ägare (det finns väldigt många på kort tid) jag vet också att säljaren varit informerad om detta. Och att annonsen är anmäld (ej av mig) pga lögner i den.

Jag tycker det räcker alldeles utmärkt med den info som givits. Antingen svarar man eller så svarar man inte liksom. Och många tycks ju lyckats svara ändå. Nu har t.o.m. moderator sagt ifrån flertal gånger kring spekulationer så jag antar att tråden snart låses.

När jag googlar på ”kreti och pleti” får jag upp ungefär ”löst folk” eller ”vem som helst”. För mig som inte bor på Buke är det precis det som det är. Jag kan likaväl få svar från en duktig hästmänniska, Lisa 10 år eller Lotta 46 självutnämnd hästexpert p egna grunder. Vilket är ganska tydligt i denna tråden. Burdus och osmidig är din egen tolkning. För mig är det ganska tydligt att det är samma nick som hugger på TS i var och varannan tråd och samma nick som brukar svara trevligt…det går liksom att urskilja ett mönster kan man säga.
Du tolkar svaren otroligt negativt tyvärr.
Jag vet att du anser att jag är en av "idioterna " men meningen är inte alls att trycka ner dig eller vad du kallar det utan bara ge ett sakligt svar.

Du kommer inte komma någonstans med en tvist angående hästens lynne det du kan göra är att försöka komma överens med tidigare ägare men med tanke på att denna hade hästen några få månader lär ju chansen att hen känner hästen bättre än dig vara liten.

Du köpte hästen i befintligt skicka dvs som "problemhäst " och det är också vad du fick.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 248
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 330
Senast: Lobelia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 040
Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
986
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp