Häva hästköp, hur?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har inte sagt att det är någon All in.
Däremot är det många i hästvärlden som känner till den.
Varför inte bara respektera att jag inte kommer att lägga ut mer info? Istället för att älta och älta och tjafsa på mig?
Du ber om råd ang att häva ett hästköp. Och jag skriver att jag tänker att det kan ses som motsägelsefullt det du beskriver.
Jag har inget intresse i din häst i övrigt och tvingar dig inte att delge mer info.
Bara ger min syn på saken i denna fråga som du funderar över.
Att du väljer att gå i försvar och bli otrevlig så fort någon skriver något som är till din nackdel i detta ärende är ditt eget val.
Likväl som du tycker att vi på buke ska vara trevliga och bara komma med de svar som du önskar så tycker jag att även du har ett ansvar att svara på ett trevligt sätt utan påhopp, antaganden och att kalla bukefalisterna för kreti och pleti.
 
Det är fortfarande inte jämförbart på något sätt.

Men såhär, ponera att du köper ett projekt av mig. Den går inte att lasta och det är problemet. Du frågar mig som ägare 1000 gånger gällande lastningen. Du får också veta att nånstans tillbaka har hästen rest sig men såldes pga ryttaren inte klarat av den. Detta skall då vara många år sen bedyrar jag det är inget problem idag.

Du får hem en häst som reser sig, du får också kontakt med en skolklass av tidigare ägare som haft hästen som ganska nyss där den rest sig och skadat ryttare allvarligt, ryttare på en betydligt högre nivå än du. Många problemlösare har funnits och hästen har likväl detta betende. Som den haft många år. Detta är inte längesedan. Du får också till dig att jag vetat dessa olyckor och själv blivit varnad men valt allt inte berätta det för dig.

Påhittad story men ganska jämförbar. Så där står du med en häst med ett helt annat problem problem än vad du köpte. Du köpte den i tron att den var snäll att rida och att den skrämt nån som unghäst. Eftersom du är duktig på att lasträning och noga överväger hästens problematik känner du att detta löser du. Men nu står du med en häst du kan lasträna men är totalt ordidbar. Själv svarar jag dig att ”men de månaderna jag haft den har den alltid varit snäll, jag visste alla varningar jag fått ang att den reser sig och skadat ryttare men det var inte viktigt att du fick veta”.

Nu har du en jämförbar situation

Om det står i ditt kontrakt att hästen ska användas till ridning och du kan bevisa genom tidigare ägare att den inte går att rida på så känns det ju ändå så att det kan finnas en rimlig chans att du ska kunna få avdrag på summan om det vad det du ville, eller häva köpet om ovanstående story är jämförbar. Sen hur rätten dömer vet man ju aldrig men du borde kunna förlika.

Just KS om det skulle vara det är ju mkt dag till dag om hästen funkar att rida på eller ej så där kan det ju vara fullt rimligt att den funkat på en provridning och sen inte.
 
Om det står i ditt kontrakt att hästen ska användas till ridning och du kan bevisa genom tidigare ägare att den inte går att rida på så känns det ju ändå så att det kan finnas en rimlig chans att du ska kunna få avdrag på summan om det vad det du ville, eller häva köpet om ovanstående story är jämförbar. Sen hur rätten dömer vet man ju aldrig men du borde kunna förlika.

Just KS om det skulle vara det är ju mkt dag till dag om hästen funkar att rida på eller ej så där kan det ju vara fullt rimligt att den funkat på en provridning och sen inte.
Tack
Ja, den är röntgad helt och jag skall få mer info. Detta var just för att utesluta KS.
 
Du ber om råd ang att häva ett hästköp. Och jag skriver att jag tänker att det kan ses som motsägelsefullt det du beskriver.
Jag har inget intresse i din häst i övrigt och tvingar dig inte att delge mer info.
Bara ger min syn på saken i denna fråga som du funderar över.
Att du väljer att gå i försvar och bli otrevlig så fort någon skriver något som är till din nackdel i detta ärende är ditt eget val.
Likväl som du tycker att vi på buke ska vara trevliga och bara komma med de svar som du önskar så tycker jag att även du har ett ansvar att svara på ett trevligt sätt utan påhopp, antaganden och att kalla bukefalisterna för kreti och pleti.
Och alla inlägg som jag inte velat ha är tjafs likt dina för att du blir sur och ifrågasätter varför jag inte lägger ut allt. För att det är jättesvårt att respektera tydligen att det kan finnas skäl varken du eller någon annan härinne behöver veta och som är helt OT i tråden. Jag ville också ha hjälp med det juridiska inte hästen i sig.
 
Jag förstår fortfarande inte varför du postar på ett diskussionsforum när du inte vill ha en diskussion. Det är ju flera av dina trådar som verkar ha samma visa, du vill bara berätta lite detaljer, inte ha frågor men ändå raka tydliga svar (vilket ju sällan går att ge utan mer info) och sen bli så otrevlig och nedlåtande mot folk som svarar. Jag säger återigen att jag betvivlar att du skulle vinna något på en rättsprocess, utan du får nog låta det här bli läropengar.
Som sagt jag ville ha svar på det juridiska. Inte frågor kring hästen, eller som någon skrev lägga ut all info om den.
Bukefalos är ett ibland lite obehagligt forum där allt ibland skall grävas och ifrågasättas ner på molekylnivå av en liten klick människor. Och vad man än svarar så duger inte svaren för den mobben.

En del i varför jag väljer att vara sparsam med vad jag lägger ut både här och på nätet. Jag har gått bra svar av många, helt utan att skriva namn på hästen. De jag velat delge mer info som genuint velat hjälpa har jag på PM.
 
Och alla inlägg som jag inte velat ha är tjafs likt dina för att du blir sur och ifrågasätter varför jag inte lägger ut allt. För att det är jättesvårt att respektera tydligen att det kan finnas skäl varken du eller någon annan härinne behöver veta och som är helt OT i tråden. Jag ville också ha hjälp med det juridiska inte hästen i sig.
Att jag blir sur är din egen tolkning.
Jag ifrågasätter inte varför du inte skriver ut allt om hästen. Jag delger bara mina tankar kring hur det kan tolkas i detta fall att du skriver att hästen och dess problem är välkänd men att du ändå inte viste om alla problem med den.
 
Att jag blir sur är din egen tolkning.
Jag ifrågasätter inte varför du inte skriver ut allt om hästen. Jag delger bara mina tankar kring hur det kan tolkas i detta fall att du skriver att hästen och dess problem är välkänd men att du ändå inte viste om alla problem med den.
Och jag har svarat på det långt innan du ens frågade. Ändå kunde du inte respektera det. Utan älta i flertal inlägg vad du tyckte och hur hästen inte alls skulle bli igenkänd mm. Jag är liksom en tänkande människa själv så jag klarar nog alldeles utmärkt av att avgöra vad som är relevant och rimligt att lägga ut och varför utan åsikter/spekulationer kring det.

Nu har t.o.m. moderator gått in och sagt sitt gällande ”tankar” kring hästen. Inte ens det tog du till dig utan fortsätter.
 
När röntgades den? Var det i samband med din besiktning? Tjatar inte om detta för att veta VAD som hittats utan just för att kunna hjälpa dig.
Det var inte i samband med min besiktning. Utan innan. Man gjorde detta när betendet drog igång igen. Kanske 2-3 år sedan.

Detta kan jag dock gräva mer i. Jag vet att jag borde kolla ännu mer. Men det var en halv skolklass fd ägare att hålla kontakt med och det är svårt att ens kartlägga vilka i ordningen alla är. Några är stöttande på alla sätt och tycker ändå att hästen hamnat hos en bra person som vill förstå den (vilket jag vill), andra gissningsvis de med något att dölja är väldigt korta/svarar inte. Samtidigt svårt att veta hur många såna här samtal dessa fått.

Anaplasma har jag hört ska kunna gå i perioder. Att hästen periodvis skall kunna bli knäpp. Jag hittar inget när jag googlar om det men fått till mig detta av olika hästmänniskor. Är det nåt du känner till?
 
Eller så handlar det om att jag:
1) Framför allt inte vill att den skall kännas igen
2) Gällande hästen har jag inga frågeställningar.
3) Jag har inte behov av kreti och pletis tyckanden. Vad som skall göras med den och inte. Den hjälpen har jag och vad som är tydligt är att det fabriceras en hel del.

Nu kan du släppa den känslan.
Varför får det inte kännas igen om det ni mot alla oddsskulle göra det? :)
Det gick inte att provrida fler gånger, annars hade jag givetvis gjort det.
Jag visste inte ens att det fanns 6-7 ägare innan jag började gräva. Då framkom bara ett par jag kollade upp.

Jag frågade säljaren om tidigare hem, denne berättade om där hon köpt den och att de verkade skumma och inte ville säga vart de köpt hästen från så hon gissade försäljningstall. Jag hade dock inga problem alls att få veta varifrån de köpt den.
Men jag känner så här du visste att det var en problemhäst och kunde inte provrida fler gånger och accepterade det alltså borde du förstått att hästen verkligen var ett projekt och nu är du besviken och ångrar dig det är liksom inte förra ägaren fel uppenbarligen sålde ju förra ägaren den ärligt som projekthäst?
 
Och alla inlägg som jag inte velat ha är tjafs likt dina för att du blir sur och ifrågasätter varför jag inte lägger ut allt. För att det är jättesvårt att respektera tydligen att det kan finnas skäl varken du eller någon annan härinne behöver veta och som är helt OT i tråden. Jag ville också ha hjälp med det juridiska inte hästen i sig.
Det är ju inget tjafs är bara du som blir arg för man skriver" fel svar " :(
 
Minst 2 tycker jag gärna fler särskilt om det är en häst med särskilda behov då måste man ju verkligen veta att man kommer reda ut det om man inte är proffs tänker jag.

Jopp. När jag sålde en av mina "problemisar" så tog vi en heldag med 3 pass i olika miljöer (köparen flög upp) för att hen verkligen skulle få en klar och tydlig bild av hans beteenden och i vilka sammanhang de kunde triggas.

Hen fick se både mig hantera och hantera själv, i stallet, på banan, och ute på byn. Jag ville att hen skulle få se "det värsta".

Det blev en jättebra försäljning där vi alla tre kände oss trygga med ägarbytet.

Nu verkar ju TS ha att göra med en säljare som fulat sig lite, men som köpare tycker jag att man ska stå på sig om flera besök/pass och olika miljöer och aktiviteter, speciellt om det gäller en projekthäst. Surt att köpa grisen i säcken när säljaren fular sig bara precis så mycket att det inte är en tydlig dolda fel/vilseledande marknadsföeing.
 
Senast ändrad:
Det var inte i samband med min besiktning. Utan innan. Man gjorde detta när betendet drog igång igen. Kanske 2-3 år sedan.

Detta kan jag dock gräva mer i. Jag vet att jag borde kolla ännu mer. Men det var en halv skolklass fd ägare att hålla kontakt med och det är svårt att ens kartlägga vilka i ordningen alla är. Några är stöttande på alla sätt och tycker ändå att hästen hamnat hos en bra person som vill förstå den (vilket jag vill), andra gissningsvis de med något att dölja är väldigt korta/svarar inte. Samtidigt svårt att veta hur många såna här samtal dessa fått.

Anaplasma har jag hört ska kunna gå i perioder. Att hästen periodvis skall kunna bli knäpp. Jag hittar inget när jag googlar om det men fått till mig detta av olika hästmänniskor. Är det nåt du känner till?
En del skador utvecklas ju över tid. Det kan vara något som för 2-3 år sedan inte syntes på röntgen men som nu förvärrats. Kan vara värt att göra om hela utredningen, och om du kan få tillgång till de gamla röntgenbilderna kan veterinären jämföra och se ev förändring.
 
Jopp. När jag sålde en av mina "problemisar" så tog vi en heldag med 3 pass i olika miljöer (köparen flög upp) för att hen verkligen skulle få en klar och tydlig bild av hans beteenden och i vilka sammanhang de kunde triggas.

Hen fick se både mig hantera och hantera själv, i stallet, på banan, och ute på byn. Jag ville att hon skulle få se "det värsta".

Det blev en jättebra försäljning där vi alla tre kände oss trygga med ägarbytet.

Nu verkar ju TS ha att göra med en säljare som fulat sig lite, men som köpare tycker jag att man ska stå på sig om flera besök/pass och olika miljöer och aktiviteter, speciellt om det gäller en projekthäst. Surt att köpa grisen i säcken när säljaren fular sig bara precis så mycket att det inte är en tydlig dolda fel/vilseledande marknadsföeing.
Jag gjorde exakt så med min förra högst som bytte hem nyligen. Jag ville ha med dem i allt och de stannade över för att få mer tid med den då de tingat över telefon pga sjukt långt avstånd. Vi har pratat i timmar i telefon och jag gjorde listor på precis allt som kan vara värt att veta. Speciellt negativa saker eller problem som kan uppstå. Detta var inget projekt.

Tyvärr fanns inte möjligheten till detta med denna. Men jämför jag med andra hästar jag köpt eller varit intresserad av så har ägarna varit måna om perfekt match (jag skickar alltid och beskriver vem jag är och vad jag kan erbjuda innan).

Denna säljare var förvisso trevlig men blev mindre trevlig när jag ifrågasatte varför denne undanhöll relevant information. I en fråga jag ältat ut säkert 10 olika perspektiv för att få veta allt.
 
En del skador utvecklas ju över tid. Det kan vara något som för 2-3 år sedan inte syntes på röntgen men som nu förvärrats. Kan vara värt att göra om hela utredningen, och om du kan få tillgång till de gamla röntgenbilderna kan veterinären jämföra och se ev förändring.
Hur får man tag i de gamla bilderna?

Tanken är detta om den blir kvar. Min önskan att reducera priset är ju för att ha råd med alla kostsamma undersökningar.
Även om nödbudgeten och lite till finns har jag nyss köpt en häst för mycket pengar för min kassa.

Även om den nu skulle vara helt utan fynd börjar ju en annan resa, som också blir kostsam. Även om jag gärna lägger mycket på mina djur blir detta otroligt dyrt hur man än vänder och vrider. Vad kostar en röntgen och vad är bra att kolla förutom rygg och nacke?
 
Hur får man tag i de gamla bilderna?

Tanken är detta om den blir kvar. Min önskan att reducera priset är ju för att ha råd med alla kostsamma undersökningar.
Även om nödbudgeten och lite till finns har jag nyss köpt en häst för mycket pengar för min kassa.

Även om den nu skulle vara helt utan fynd börjar ju en annan resa, som också blir kostsam. Även om jag gärna lägger mycket på mina djur blir detta otroligt dyrt hur man än vänder och vrider. Vad kostar en röntgen och vad är bra att kolla förutom rygg och nacke?
Det är den som beställde bilderna (dvs troligen dåvarande ägare) som äger dem. Antingen få direkt från den personen eller så får den skriva fullmakt för att du ska få ut bilderna från veterinären som tog dem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 248
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 330
Senast: Lobelia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 040
Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
986
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vinterridbyxor
  • Vetrinär besiktning
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp