Häva hästköp, hur?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fel svar? Skulle snarare kalla det att fortsätta tjafsa när jag tydligt sagt ifrån vad jag vill lägga ut och inte. För den rätten hade jag visst inte
Återigen jag har inte tjafsat det är du som är i affekt.
Jag svarar på ditt inlägg om ditt problem och jag tycker du har inte undersökt hästen ordenligt innan så jag tycker det är ditt misstag inte säljarens.
Som köpare har man undersökningsplikt och jag har mycket svårt att tro att du kan häva köpet när du köpt en problemhäst av en privatperson.
 
Återigen jag har inte tjafsat det är du som är i affekt.
Jag svarar på ditt inlägg om ditt problem och jag tycker du har inte undersökt hästen ordenligt innan så jag tycker det är ditt misstag inte säljarens.
Som köpare har man undersökningsplikt och jag har mycket svårt att tro att du kan häva köpet när du köpt en problemhäst av en privatperson.
Åsikterna är fria, men jag kan inte förstå hur du kan tycka att @Unhappy brustit i sin undersökningsplikt.

Säljaren har varit bedräglig som inte uppgett all information om hästen.

Och köparen skall bara acceptera detta och stå sitt kast?

Det käns inte rimligt.

När jag sålt häst har jag varit mycket tydlig med all information, särskilt den som är mindre smickrande och möjligen kan orsaka problem.

Det ligger i säljarens intresse att göra så, för att minska risken för att få tillbaka hästen.

Här anser du att ts skall göra mer än denne redan gjort. Bara för att man köpt en projekthäst, så betyder det inte att man är rättslös.

Köplagen gäller och kan man bevisa att problemet fanns innan köpet, så har man rätt att reklamera.

Punkt.
 
Tack, då är det till att börja gräva igen 😳
Hittar du bevis i form av röntgenbilder som kan styrka att beteendet hänger ihop med ev fynd, så har du större möjligheter att kunna gå den rättsliga vägen.

Vill du ta egna bilder blir du göra detta skyndsamt då mycket av lagstiftningen kring köplagen handlar om att man skall vara snabb att meddela säljaren att man vill reklamera.
 
Förresten, är det ett sto, så kanske hästen har ett avelsvärde?
Jag skulle nog säga att denna häst tycks ha 0 avelsvärde bortom om den har en livmoder eller ej 😅 Ett stort eu skall ha föl på måste gå att hantera i alla situationer, den måste gå att lasta snabbt och enkelt pm ni måste till klinik med fölet, den bör vara lugn och trygg med människor för att lära fölet tillit och främst av allt bör den vara fullt frisk, för ett sjukt sto påverkar fostret och fölet negativt. Jag har alltid misstänkt det men nu kommer det nya rön som styrker denna gamla "myt".
Jag menar verkligen inte att föreläsa men det är så lockande att ta helt fel beslut när man står med en fin men oanvändbar häst som råkar vara ett sto.
 
Problemen uppstår vad jag förstått historiskt sett inte varje ridpass och det har vad jag förstått funnits perioder det funkat för att sedan dyka upp igen. Jag provred, dock finns en misstanke att man försökt ”dämpa” hästen innan jag kom. En misstanke som uppkom senare men som jag såklart aldrig kan bevisa.
Jag fick vetskap om en viss del av problemen men dessa skulle varit för lämgesedan och inte uppvisats på åratal. Jag frågade väldigt mycket om just detta då det var en enda tvekandet hos mig.
Senare kom varningarna från andra människor, den är farlig, rid den inte och från riktigt kunniga människor på hög nivå att den har ett betende man inte upplevt innan med andra hästar. Detta är inte från en person utan flera, och att betendet är gammalt stämde inte heller.
Jag konfronterade säljaren och frågade varför denna info inte nått mig då jag specifikt frågat och detta var relevant information. Jag hade inte köpt den med den vetskapen så behövde jag inte veta det. Men och att proffs skadat sig betydde inte att det var nåt fel på hästen och sista månaderna hade betendet inte funnits (ändå var det väldigt viktigt att bli av med den). Jag har sett betendet också och är mycket glad att jag inte satt på. Ett betende som enligt säljaren utlösts efter flera år i så fall. För att hästen ombads gå i skritt på lång tygel utan konflikt, utan rädsla utan press.

Tack för tips, har även fått tips via PM. Jag känner att jag åtminstone vill kolla över detta. Och vad jag kan göra.

Hästen är fantastisk och det nervösa betendet och rädslan kan jag jobba med. Men det blev en del i tillägg tyvärr.
Jag tycker det låter som att du kan ha ett gott skäl till att häva köpet här. Sen vilka chanser du har att få rätt kan nog ingen svara helt 100% på eftersom det beror på så många olika faktorer, men om vi säger att det är en häst vars inköpssumma är skälig för en ridhäst och det går att bevisa (med veterinär eller renommerade yrkesmänniskor) att den är farlig och inte går att använda som ridhäst, då har du grunden till ett case.
Jag hoppas att du får kontakt med någon som kan ge dig lite konkret hjälp, och att du kan komma någonstans med detta, för såhär ska det inte få gå till.

Sen skulle jag tro att går man igenom hela hästen riktigt noga finns det en anledning till varför hästen blir farlig men vi vet ju alla vad det kostar, vilken tid och energi det tar, och så är det inte säkert att försäkringen betalar ut livvärdet ändå, om det ens är en summa nära det du köpte hästen för. Jag har gjort en liknande resa för länge sedan med en häst där säljaren dolde betydande information och fynd, vi fick med jurist till en förlikning eftersom försäkringsbolagets chefsveterinär engagerade sig och kontaktade veterinär som visste om hästens problem, så vi fick det skriftligt. Men det var ren tur och kanske hade vi inte fått rätt om det gått till rätten.
 
Senast ändrad:
Jag skulle nog säga att denna häst tycks ha 0 avelsvärde bortom om den har en livmoder eller ej 😅 Ett stort eu skall ha föl på måste gå att hantera i alla situationer, den måste gå att lasta snabbt och enkelt pm ni måste till klinik med fölet, den bör vara lugn och trygg med människor för att lära fölet tillit och främst av allt bör den vara fullt frisk, för ett sjukt sto påverkar fostret och fölet negativt. Jag har alltid misstänkt det men nu kommer det nya rön som styrker denna gamla "myt".
Jag menar verkligen inte att föreläsa men det är så lockande att ta helt fel beslut när man står med en fin men oanvändbar häst som råkar vara ett sto.
Du har förstås rätt i det. Självklart måste hästen vara bra från marken.

Sedan tycker jag väl iofs att det beror på vad som orsakat beteendet. Har hästen helt enkelt varit med om felaktigt och traumatisk inridning, så kan det vara ett förvärvat problem pga människan. Det kan också vara mycket svårt att "göra om", även för en skicklig person.

Men eftersom vi inte vet orsaken, så instämmer jag med dig. Det hjälper inte om hästen har ett högt avelsvärde om den inte kan hanteras, och det är inte "bara" att ta föl heller, för den delen.

Så glöm vad jag skrev. Det är som sagt särskilt viktigt att vara noga med val av ston till avel.
 
Det var inte i samband med min besiktning. Utan innan. Man gjorde detta när betendet drog igång igen. Kanske 2-3 år sedan.

Detta kan jag dock gräva mer i. Jag vet att jag borde kolla ännu mer. Men det var en halv skolklass fd ägare att hålla kontakt med och det är svårt att ens kartlägga vilka i ordningen alla är. Några är stöttande på alla sätt och tycker ändå att hästen hamnat hos en bra person som vill förstå den (vilket jag vill), andra gissningsvis de med något att dölja är väldigt korta/svarar inte. Samtidigt svårt att veta hur många såna här samtal dessa fått.

Anaplasma har jag hört ska kunna gå i perioder. Att hästen periodvis skall kunna bli knäpp. Jag hittar inget när jag googlar om det men fått till mig detta av olika hästmänniskor. Är det nåt du känner till?

När det är en halv skolklass som ägt hästen under ett par år får i allafall mig att dra öronen åt mig direkt.
Jag tolkar det som att det inte är en guldklimp till häst direkt.
 
Frågor jag får ta med juristen antar jag.
Ang spekulationer så kan man också inse vid 23:e försöket när TS skriver att det finns en anledning att mer info inte kommer att lämnas att respektera det och scrolla vidare istället för att tjafsa och hoppa på.

Jag har heller inte hört att man skall kontakta fd ägare även om säkert en del gör det. Jag blev ganska blockad att göra det föränn jag började gräva likt CSI.
Liksom det är rimligt att inte pressa dig på detaljer är det rimligt att folk gissar /spekularar/antar i brist på detaljer. Det är ett diskussionsforum och många gillar att diskutera och kanske släppa det och inte tjafsa när folk inte i skriver exakt de du önskar.
 
Om det står i ditt kontrakt att hästen ska användas till ridning och du kan bevisa genom tidigare ägare att den inte går att rida på så känns det ju ändå så att det kan finnas en rimlig chans att du ska kunna få avdrag på summan om det vad det du ville, eller häva köpet om ovanstående story är jämförbar. Sen hur rätten dömer vet man ju aldrig men du borde kunna förlika.

Just KS om det skulle vara det är ju mkt dag till dag om hästen funkar att rida på eller ej så där kan det ju vara fullt rimligt att den funkat på en provridning och sen inte.
Problemet är egentligen inte om TS har rätt eller fel. Oavsett vilket behöver det vara en dyr häst för att det ska ska löna sig att bråka och dra de
 
Som sagt jag ville ha svar på det juridiska. Inte frågor kring hästen, eller som någon skrev lägga ut all info om den.
Bukefalos är ett ibland lite obehagligt forum där allt ibland skall grävas och ifrågasättas ner på molekylnivå av en liten klick människor. Och vad man än svarar så duger inte svaren för den mobben.

En del i varför jag väljer att vara sparsam med vad jag lägger ut både här och på nätet. Jag har gått bra svar av många, helt utan att skriva namn på hästen. De jag velat delge mer info som genuint velat hjälpa har jag på PM.
Det är väl ingen som velat att du ska skriva ut namnet på hästen?
 
Återigen jag har inte tjafsat det är du som är i affekt.
Jag svarar på ditt inlägg om ditt problem och jag tycker du har inte undersökt hästen ordenligt innan så jag tycker det är ditt misstag inte säljarens.
Som köpare har man undersökningsplikt och jag har mycket svårt att tro att du kan häva köpet när du köpt en problemhäst av en privatperson.
Ja man kan tycka myckey när man inte vet. Det har jag lärt mig här
 
Hittar du bevis i form av röntgenbilder som kan styrka att beteendet hänger ihop med ev fynd, så har du större möjligheter att kunna gå den rättsliga vägen.

Vill du ta egna bilder blir du göra detta skyndsamt då mycket av lagstiftningen kring köplagen handlar om att man skall vara snabb att meddela säljaren att man vill reklamera.
Absolut. Jag kan tänka mig att något som missats kan vara nacken och den delen är viktig.
Det finns redan på sms att jag vill häva köpet. Och att säljaren tydligt inte tycker det är det var viktig info. Jag antar den texten kan användas som bevis
 
Liksom det är rimligt att inte pressa dig på detaljer är det rimligt att folk gissar /spekularar/antar i brist på detaljer. Det är ett diskussionsforum och många gillar att diskutera och kanske släppa det och inte tjafsa när folk inte i skriver exakt de du önskar.
Frågan är ju snarare hur man gör det. ”Kan det vara såhär eller såhär?” Eller ”du har inte gjort detta, din historia stämmer inte för du lägger inte ut info”…när man inte vet
 
När det är en halv skolklass som ägt hästen under ett par år får i allafall mig att dra öronen åt mig direkt.
Jag tolkar det som att det inte är en guldklimp till häst direkt.
Fast det tycker jag nog på sitt vis. De problem jag visste om går att jobba på, den gör stora framsteg. Problemet som då absolut inte var ett problem enligt säljaren är ett stort problem.

Ponera att det problemet skulle gå att lösa, då är det en riktig guldklimp. Vart detta slutar vet jag inte men det finns en anledning att den trots allt gått att sälja så många gånger i dessa tider det är svårt att sälja.
 
Jag tycker det låter som att du kan ha ett gott skäl till att häva köpet här. Sen vilka chanser du har att få rätt kan nog ingen svara helt 100% på eftersom det beror på så många olika faktorer, men om vi säger att det är en häst vars inköpssumma är skälig för en ridhäst och det går att bevisa (med veterinär eller renommerade yrkesmänniskor) att den är farlig och inte går att använda som ridhäst, då har du grunden till ett case.
Jag hoppas att du får kontakt med någon som kan ge dig lite konkret hjälp, och att du kan komma någonstans med detta, för såhär ska det inte få gå till.

Sen skulle jag tro att går man igenom hela hästen riktigt noga finns det en anledning till varför hästen blir farlig men vi vet ju alla vad det kostar, vilken tid och energi det tar, och så är det inte säkert att försäkringen betalar ut livvärdet ändå, om det ens är en summa nära det du köpte hästen för. Jag har gjort en liknande resa för länge sedan med en häst där säljaren dolde betydande information och fynd, vi fick med jurist till en förlikning eftersom försäkringsbolagets chefsveterinär engagerade sig och kontaktade veterinär som visste om hästens problem, så vi fick det skriftligt. Men det var ren tur och kanske hade vi inte fått rätt om det gått till rätten.
Tack 🙏
I denna hästs fall skulle det likaväl kunna vara ett betende som den lärt in och sedan har som strategi. Den har mycket i huvudet. Det är så konstigt bara att den funkar månader med ridning för fåtal personer. Jag hade ju hoppats slippa rätten.
 
Tack 🙏
I denna hästs fall skulle det likaväl kunna vara ett betende som den lärt in och sedan har som strategi. Den har mycket i huvudet. Det är så konstigt bara att den funkar månader med ridning för fåtal personer. Jag hade ju hoppats slippa rätten.
Min häst som jag har ljög säljaren om. Den såldes inte ens som projekthäst utan som vilken unghäst som helst. Säljaren berättade att dom hade ridit men att hon hade varit sjuk och legat i skilsmässa så inte haft tid på länge så hon tyckte att man fick börja om från början vilket jag gjorde. När hästen senare visade sig bocka som en galning utan förvarning så började jag luska och då kom det fram från uppfödaren (inte den som sålde hästen) att säljaren hade sålt hästen pga att hon inte klarade av den. Jag tog hjälp i början och nu har jag snart haft hästen i 10 år och han rids normalt. Men han blir aldrig en trygg häst och har alltid lätt till bock. På min häst visade det sig att dom hade försökt spänna in hästen för att få bort bockandet men han hade fått panik i inspänningen och dragit sönder sig och fått en fraktur i käkleden med lösa benbitar, han var även kraftigt inflammerad i båda käklederna.

Det är dock en väldigt speciell häst och iaf min veterinär säger att med annan ägare hade han varit i hästhimlen för länge sedan. Jag vet bara att jag har svårt att ge upp.. Nu är han ju efter mycket om och men fullt fungerande som ridhäst, förutom sina klumpedunsgrejer han gör i hagen så han skadar sig i tid och otid, men jag tror inte han skulle vara särskilt lättsåld trots fina gångarter och toppstam.

Jag har lärt mig väldigt mycket men skulle nog inte göra om samma grej idag..

En unghäst jag köpte för länge sedan visade sig ha cystor i lårbenen och där tog säljaren tillbaka hästen men hon blåste mig på en mindre summa pengar, pengar jag kunde ha gjort mycket roligt för! Jag försökte få hjälp i början men då försökte även jusristfirman blåsa mig och då var måttet rågat kan jag säga. Det var en sk gratisrådgivning där jag förklarade mitt läge, rådgivaren menade att jag absolut hade rätten på min sida och rek mig att låta en av deras advokater skicka ett brev där det informerades om att säljaren gjorde bäst att betala för annars skulle det bli rättsliga åtgärder. Jag frågade då vad det skulle kosta att få det där brevet skrivet och skickat till säljaren och fick då svaret att det skulle kosta 1600:- har jag för mig och det skulle jag då även kunna skriva med på räkningen som säljaren var skyldig mig. Jag tyckte att ok det kan det väl vara värt för att få tillbaka dom där pengarna.

När sedan advokaten ringde upp så fick jag istället veta att det inte alls skulle kosta några 1600:- att få något brev skrivet utan det var bara telefonsamtalet till mig som kostade det. Där jag dessutom blev avrådd från att gå vidare då det handlade om så pass lite pengar att det inte var lönt. För mig var det ändå rel mycket pengar men det skulle bara bli dyrare att dra det vidare fick jag förklarat. Så det var bara att lägga ner och inse att det fick gå på lärokontot/blåskontot.. Men jag var vid det här laget fruktansvärt arg på juristfirman som jag ansåg faktiskt hade lurat mig och där vägrade jag betala, jag var beredd att gå hela vägen till tingsrätten om så krävdes för det var så dj**la fult av dom att utnyttja att jag var ledsen och behövde hjälp!

Dom skickade hot om inkasso etc men jag var så förbannad och bestred, till slut ringde jag högsta chefen på firman och talade om att jag skulle kontakta media och berätta i forum hur dom lurar folk så då strök ďom till slut räkningen.. Men när det kommer till pengar så gör endel ibland vad som helst känns det som!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 248
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 330
Senast: Lobelia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 040
Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
986
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp