Häva hästköp, hur?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fattar att du varken vill eller behöver lämna ut all info, men dina trådar blir extremt röriga och det är jättesvårt att ge sakliga svar när du hoppar omkring såhär. Du riskerar ju också att få helt felaktiga svar och det känns väl rätt meningslöst.
Det är ju ett eget val man gör. Ingen tvingar en ju att vara kvar i en tråd man uppfattar som lögnaktig/för rörig eller annat.

Jag tycker de flesta var varit bra, sen en del OT och ett litet gäng som hellre hoppar på mig. I sedvanlig ordning
 
Det är ju ett eget val man gör. Ingen tvingar en ju att vara kvar i en tråd man uppfattar som lögnaktig/för rörig eller annat.

Jag tycker de flesta var varit bra, sen en del OT och ett litet gäng som hellre hoppar på mig. I sedvanlig ordning
Är man intresserad av ämnet är det klart man stannar i tråden.
Det är enbart du som hoppar på folk till höger och vänster i den här tråden 🤔
 
Du tolkar svaren otroligt negativt tyvärr.
Jag vet att du anser att jag är en av "idioterna " men meningen är inte alls att trycka ner dig eller vad du kallar det utan bara ge ett sakligt svar.

Du kommer inte komma någonstans med en tvist angående hästens lynne det du kan göra är att försöka komma överens med tidigare ägare men med tanke på att denna hade hästen några få månader lär ju chansen att hen känner hästen bättre än dig vara liten.

Du köpte hästen i befintligt skicka dvs som "problemhäst " och det är också vad du fick.
Fast det stämmer inte
Vilket du säkert kan se vad jag köpte om du läser tråden. Det finns även flertal svar gällande säljaren också.

Om du på riktigt är intresserad är det enklare att du skriver vad som för dig är luddigt så kan jag försöka förklara. För att sitta och leta genom hela tråden och gissa vad du tycker är luddigt har jag inte riktigt tid för.

Det jag tolkar negativt är allt tjat om att outa exakt allt. Jag har redan delat med mig mer än vad jag är bekväm med. Samr egna hittepåhistorier jag aldrig uttalat.
Sedan har tråden mycket gått till ”vad man tycker om mig som person”, vilket är trist. Men som sagt det brukar vara en viss skara i tråd efter tråd oavsett ämne. Uppfattar dock inte dig som en av dem.
 
Fast det stämmer inte
Vilket du säkert kan se vad jag köpte om du läser tråden. Det finns även flertal svar gällande säljaren också.

Om du på riktigt är intresserad är det enklare att du skriver vad som för dig är luddigt så kan jag försöka förklara. För att sitta och leta genom hela tråden och gissa vad du tycker är luddigt har jag inte riktigt tid för.

Det jag tolkar negativt är allt tjat om att outa exakt allt. Jag har redan delat med mig mer än vad jag är bekväm med. Samr egna hittepåhistorier jag aldrig uttalat.
Sedan har tråden mycket gått till ”vad man tycker om mig som person”, vilket är trist. Men som sagt det brukar vara en viss skara i tråd efter tråd oavsett ämne.
Jag vet inte ens vad du är för person? Jag tycker ingenting om dig som person? Möjligtvis tycker jag du eldar upp dig angående svar du inte tycker om men det har inte med dig som person att göra utan din reaktion.

Jag har gett dig svar redan jag är tämligen övertygad om att du inte kan tvista om en häst pga problem när den är köpt som ett problem då är det nog bättre att ta bort kraken nu om du inte vill skicka iväg den till en duktig tränare.
Återigen jag gissar då infon om hästens problem inte finns.
 
Fast vad menar du med att jag inte vet?
Dom flesta som håller på med hästar vet detta.
En häst med problembeteende är antingen rädd eller felhanterad och du kommer inte få någon ersättning för det.
Fysiska fel däremot men du hade ju enligt tidigare uppgift redan uteslutit fysisk smärta :)
Jag är inte säker på att det bara är det i detta fallet. Men visst kan man göra det enkelt för sig och låsa sig vid dessa 2 saker . vad du inte vet, är saker om hästen och hästens betende vad det gör. Hur/varför osv. Eftersom jag valt att inte delge info om detta och inte startade tråden av de orsakerna.
 
Jag vet inte ens vad du är för person? Jag tycker ingenting om dig som person? Möjligtvis tycker jag du eldar upp dig angående svar du inte tycker om men det har inte med dig som person att göra utan din reaktion.

Jag har gett dig svar redan jag är tämligen övertygad om att du inte kan tvista om en häst pga problem när den är köpt som ett problem då är det nog bättre att ta bort kraken nu om du inte vill skicka iväg den till en duktig tränare.
Återigen jag gissar då infon om hästens problem inte finns.
Jag pratade om vart tråden tagit vägen.

Det kan man tycka, om du läser inläggen så ser du nog varför.

Nej, infon om hästens specifika information har jag inte skrivit då den inte är relevant för tråden och med risk att den blir igenkänd.

Den är köpt som problem ja, men inte pga problemet som faktiskt fanns. Det är skillnad och som jämförelsen ”du köper en problemhäst pga lastningsproblem, sen reser den sig och är oridbar”. Då har du ett annat problem i detta fall ett problem som gör att hästen av flera klassats som farlig. Skicka iväg den är ingen möjlighet i dags läge. Då pga hästen inte för att jag inte velat. Utan i så fall får det bli någon som kan komma ut.
 
Jag pratade om vart tråden tagit vägen.

Det kan man tycka, om du läser inläggen så ser du nog varför.

Nej, infon om hästens specifika information har jag inte skrivit då den inte är relevant för tråden och med risk att den blir igenkänd.

Den är köpt som problem ja, men inte pga problemet som faktiskt fanns. Det är skillnad och som jämförelsen ”du köper en problemhäst pga lastningsproblem, sen reser den sig och är oridbar”. Då har du ett annat problem i detta fall ett problem som gör att hästen av flera klassats som farlig. Skicka iväg den är ingen möjlighet i dags läge. Då pga hästen inte för att jag inte velat. Utan i så fall får det bli någon som kan komma ut.
Ja men då är vi där igen du undersökte inte hästen tillräckligt och som köpare har du undersökningsplikt.
Att hästen reser sig vid ridning hade du märkt om du provred ordentligt dvs i olika miljöer och med lite krav på hästen.
 
Jag är inte säker på att det bara är det i detta fallet. Men visst kan man göra det enkelt för sig och låsa sig vid dessa 2 saker . vad du inte vet, är saker om hästen och hästens betende vad det gör. Hur/varför osv. Eftersom jag valt att inte delge info om detta och inte startade tråden av de orsakerna.
Nej för du berättar ingenting om vad problemet gäller.
Så då blir det att man tänker på hästbeteende i allmänhet.
 
Det är verkligen supersvårt att köpa häst. Jag tyckte ändå jag var väldigt noga inför detta hästköp.
Det hjälper liksom inte där vad du tycker- det är inte väldigt noga att bara provrida en gång.
Inte heller väldigt noga med en enkel besiktning utan röntgen trots att hästen ändå var ganska dyr. Och projekt.
Och man förhör sig om ägaren innan om det inte är en första försäljning från uppfödaren. Om nuvarande ägare har haft hästen i några år och den innan i mer än några år och bara sagt positivt om hästen -då hade inte jag grävt vidare, däremot om det var korta intervaller av ägare och negativa oralag..
 
Det hjälper liksom inte där vad du tycker- det är inte väldigt noga att bara provrida en gång.
Inte heller väldigt noga med en enkel besiktning utan röntgen trots att hästen ändå var ganska dyr. Och projekt.
Och man förhör sig om ägaren innan om det inte är en första försäljning från uppfödaren. Om nuvarande ägare har haft hästen i några år och den innan i mer än några år och bara sagt positivt om hästen -då hade inte jag grävt vidare, däremot om det var korta intervaller av ägare och negativa oralag..
Håller inte med dig att ovan påståenden inte skulle vara viktiga. Det får stå för dig i så fall. Personligen tycker jag det du tar upp låter slarvigt.

Detta fallet är specifikt och jag får ju info varje dag. Och är inte en person som slarvar när jag köper häst. Om det var så du menade med översta delen av ditt inlägg.
 
Nej för du berättar ingenting om vad problemet gäller.
Så då blir det att man tänker på hästbeteende i allmänhet.
Nej men jag svarar flertal gånger både om smärta och rädsla.
Jag efterfrågar heller inte Bukes analys om hästens betende. Så rent krasst behöver ingen tänka alls på den saken.
 
Ja men då är vi där igen du undersökte inte hästen tillräckligt och som köpare har du undersökningsplikt.
Att hästen reser sig vid ridning hade du märkt om du provred ordentligt dvs i olika miljöer och med lite krav på hästen.
Hur vet du hur jag red när jag provred? Nu fabricerar du igen. Baserat på ett exempel jag tog som inte ens har med hästen att göra. Du verkar ha en väldigt förenklad syn på hästars mentalitet. Det finns om vi skall gå på exemplet hästar som inte alls reser sig på veckor, för att sedan göra det om vi återgår till exemplet. Det finns hästar som inte varje dag utför det farliga betendet eller inte utför det på längre tid för att det sedan skall slå till också upplysningsvis.

Jag undersökte hästen efter de möjligheter jag hade där och då, på alla sätt. Allt annat är rent struntprat och lösa påståenden. Ingen verkar helt veta vad som ingår i udneesökningsplikten och kanske finns det inte en hel checklista på det rakt av heller. Men jag betvivlar att du kan avgöra om jag fulltföljt den eller inte.
 
Hur vet du hur jag red när jag provred? Nu fabricerar du igen. Baserat på ett exempel jag tog som inte ens har med hästen att göra. Du verkar ha en väldigt förenklad syn på hästars mentalitet. Det finns om vi skall gå på exemplet hästar som inte alls reser sig på veckor, för att sedan göra det om vi återgår till exemplet. Det finns hästar som inte varje dag utför det farliga betendet eller inte utför det på längre tid för att det sedan skall slå till också upplysningsvis.

Jag undersökte hästen efter de möjligheter jag hade där och då, på alla sätt. Allt annat är rent struntprat och lösa påståenden. Ingen verkar helt veta vad som ingår i udneesökningsplikten och kanske finns det inte en hel checklista på det rakt av heller. Men jag betvivlar att du kan avgöra om jag fulltföljt den eller inte.
Nej du skrev att du provred en gång och att du köpte hästen som en problemhäst alltså visste du att hästen var en problemhäst även om vissa problem doldes av säljaren/ har uppkommit nu (den kan ju likaväl fått ont i ryggen eller annat från en dag till en annan)

Ja det är ju hur tråkigt som helst att säljaren dolde eller inte visste om det här problemet men i och med att du köpte en häst som bytt ägare så många gånger och som säljs som problemhäst får man nästan räkna med fler problem.

Förenkla hästar mentalitet vet jag inte däremot hästar orsak till beteenden är inte särskilt svåra att räkna ut.
 
Hade jag berättat så hade folk känt igen den garanterat. Den är ganska välkänd när jag själv började luska. Pga många flyttar och det specifika problem den har som gör den farlig. Oavsett vad du tror eller tycker.

Jag har heller inte köpt den billigt. Utan för ett ändamål där den sedan lång tid visat sig vara livsfarlig. Även om problemet mirakulöst skulle försvunnit några månader.

Eftersom jag inte efterfrågar råd om hästen så finns det ingen anledning att skriva mer om den för att stilla nyfikenheten hos ja just det för mig kreti och pleti. Det finns säkerligen kunskap här, men nu var det inte hästkunskap jag var ute efter. Då hade jag startat en tråd om problemhästar istället.

Bara i mitt närområde finns 3 hästar som jag ser ständigt på Hästnet och som definieras som projekt osv. Jag tror knappast att någon skulle känna igen hästen om du skulle dela en kort beskrivning av problematiken.

Vad skulle du använda den till ?
 
Bara i mitt närområde finns 3 hästar som jag ser ständigt på Hästnet och som definieras som projekt osv. Jag tror knappast att någon skulle känna igen hästen om du skulle dela en kort beskrivning av problematiken.

Vad skulle du använda den till ?
Jo, denna känns igen.

Jag skulle ha den som rid/hobbyhäst.
 
Nej du skrev att du provred en gång och att du köpte hästen som en problemhäst alltså visste du att hästen var en problemhäst även om vissa problem doldes av säljaren/ har uppkommit nu (den kan ju likaväl fått ont i ryggen eller annat från en dag till en annan)

Ja det är ju hur tråkigt som helst att säljaren dolde eller inte visste om det här problemet men i och med att du köpte en häst som bytt ägare så många gånger och som säljs som problemhäst får man nästan räkna med fler problem.

Förenkla hästar mentalitet vet jag inte däremot hästar orsak till beteenden är inte särskilt svåra att räkna ut.
Man kan göra mycket oavsett om möjligheten att provrida mer inte fanns vilket den inte gjorde. Det skiljer också enormt på en häst med hanteringsproblem och ridproblem. Även vad som är projekt och inte, finns hästar som säljs som projekt enkom för att de är rädda för hovslagaren också.

Jag visste inte att den bytt ägare sådär mer än det säljaren sa. Och det var inte många gånger utan ganska normalt. En uppfödare och 2 till. Säljarens säljare hade inte velat säga vart de köpt den. Vilken visade sig vara en mycket omtänksam och informativ person när jag pratat med denne.

Det finns alltid hästar som inte faller under basic grundkunskaper. Och denna är definitivt en av de även om de är få.
Att bara prata om smärta eller dålig hantering som faktiskt gäller för de flesta är inte det som det handlar om här.
 
Man kan göra mycket oavsett om möjligheten att provrida mer inte fanns vilket den inte gjorde. Det skiljer också enormt på en häst med hanteringsproblem och ridproblem. Även vad som är projekt och inte, finns hästar som säljs som projekt för att de är rädda för hovslagaren också.

Jag visste inte att den bytt ägare sådär mer än det säljaren sa. Och det var inte många gånger utan ganska normalt. En uppfödare och 2 till. Säljarens säljare hade inte velat säga vart de köpt den. Vilken visade sig vara en mycket omtänksam och informativ person när jag pratat med denne.

Det finns alltid hästar som inte faller under basic grundkunskaper. Och denna är definitivt en av de även om de är få.
Att bara prata om smärta eller dålig hantering som faktiskt gäller för de flesta är inte det som det handlar om här.
Om du redan har alla svar själv varför frågar du ens här och inte bara kontaktar en jurist direkt om det är just tvisten du är ute efter?

Märklig tråd måste jag säga.
 
Om du redan har alla svar själv varför frågar du ens här och inte bara kontaktar en jurist direkt om det är just tvisten du är ute efter?

Märklig tråd måste jag säga.
Om du läser min TS ställer jag inte frågor om Bukes tankar kring hästens betende eller lösningar kring dem. Jag tror jag skrivit det 1000 gånger nu. Men det verkar vara svårt att läsa in och acceptera.

Jag skriver också flertal gånger anledningen varför jag valde att ställa frågan här. Så jag förstår inte vad ditt problem med det är. Mer än att jag får skriva samma sak om och om igen.
 
Okej.

Mysigt, tråkigt att det inte verkar kunna bli så. Är den helt oridbar?
Den är superfin i ridningen, när den inte ”smäller till” som jag kallar det.
Men det betendet är livsfarligt och något som uppstår plöstligt. Vi jobbar från marken tillsvidare. Men det var ridbarheten som gjorde att jag fastnade och såg potentialen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 248
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Har nyligen köpt en importerat en häst från Irland av ett svenskt säljstall, och det irländska passet ifråga bestämmer hästen som...
2
Svar
21
· Visningar
3 330
Senast: Lobelia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 034
Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
986
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp att välja ras
  • Tråden för spår
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp