Jag är minst sagt lite konfunderad över tidslinjen här och skulle vilja backa bandet.
Såhär har jag förstått det:
Du ser en ridhäst till salu som beskrivs som en projekthäst. Du tar kontakt med säljaren och får information om hästen samt hästens beteende. Du bestämmer med säljaren att du ska provrida hästen och efter provridningen bestämmer du dig för att köpa hästen. En gårdsbesiktning genomförs och du bestämmer dig sedan för att genomföra köpet. Efter en tid hemma framkommer andra problem och du bedömer hästen som farlig. Genom andra får du veta att flera har ansett hästen vara farlig och enligt dig har säljaren vetat om det utan att informera dig.
Om ovanstående saker stämmer har jag en del följdfrågor.
- Om du inte sett några röntgenplåtar, hur vet du då att de finns?
- Var du själv med under veterinärbesiktningen? Om ja, hur gick veterinärbesiktningen till? Uppmanades du av säljaren att röntga hästen innan köp?
- Vad var skälet till att du själv inte röntgade hästen innan köp? Jag har förstått det som att du inte gjorde det, men jag kan ha fel.
- Hur gick provridningen till? Fick du vara med och hantera hästen från marken i t.ex. stallet eller ta in hästen från hagen?
Japp, såg annonsen som (inte av mig) är anmäld som falsk marknadsföring).
Åkte och provred, förhörde mig NOGA om alla hästens betenden och historik i flera samtal. Detta för att veta att det var problem jag skulle kunna reda i själv. Det var med facit i hand mycket som mörkades. Men just då lät det vettigt, det som framkom sen var ganska extremt.
Besiktning görs, jag är med via länk och har samtal med veterinären sen. Enda denne reagerar på är temperamentet hos hästen men det är jag medveten om.
Jag började gräva redan dag 2. Inte av någon misstanke utan för att jag fick många resultat på div sökningar. Så det var av ett rent intresse då jag fick till mig att säljarens säljare inte ville säga vart hästen köpts från. En del av början visste jag och det lät normalt för en häst i den åldern.
Sen fick jag se betendet, pang bom. Så jag valde att söka mer. Där fick jag nys om fler personer och antal namn bara ökade. Plöstligt var andelen hem brutal. Där kom också varningarna. Även sett skrämdumpar på säljarens reaktion när denne är osäker och rädd när hon fått till sig informationen. Därför vet jag att hon visste och även andra intygar att de pratat med henne. Nu är det rättat.
Jag vet att de finns då flertal berättat om dem. Samt vad som gjorts innan då man ju först brukar koppla betende till smärta. Jag fick även se utlåtandet. Allt är UA. Där ska jag gräva mer.
Jag var med via länk och pratade med vet sen. Värt att nämna är att såsom den är såld är den besiktad många många gånger på kort tid.
Nej hon uppmanade inte till det
Skälet var att det inte fanns någon anledning till det.
Nej, jag var lite sen och hästen i ridhuset när jag kom. Fick se ägaren rida, sen jag red jag ganska länge. Försökte lite provocera fram betendet men lyckades inte. ”Värre än så gör den inte” sa dåv ägaren. Jag var som sagt lite pushig men inget hände.
Sen tog hon hästen och gick.
Det förvånade mig men tänkte då att jag slösat hennes tid lite. Nu var det bara en kvart försening.
Hanteringen är vad den är och jag tar hänsyn till att hästen är ny. Där går det framåt så jag har inget att klaga på där. Jag fick vad jag köpte hanteringsmässigt.
Det är det där betendet jag inte varit informerad om har hänt senare tid, infon om att den är farlig, olyckor som skett, hur den vandrat runt som jag inte fått veta. Icke relevant tyckte säljaren som ändå skrev på att all relevant info givits.