Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Eftersom jag inte får något svar idag ,så går jag och lägger mig.
Att klaga på travsporten är coaris lilla hobby och travfolket börjar bli rätt less på dennes ideliga påhopp...
Nu ska jag besöka Galopp och se hur dom ställer sig till galoppens hinderlöp. Där har det hänt mkt dödsolycker oxå på sista tiden.
Jag förstår att du är en av dem som inte tror på att förändring är bra.Det är svårt att ställa om sig från något som är som det alltid har varit,men det kan bli bättre också vet du..Jag visade inte dessa två lopp för att visa vem som fått straff och ej,jag visade dem för att man skulle se hur det brukar se ut och vad det är jag reagerar på.Dessa två togs slumpvis och ändå var fyra anmälda för överdrivet spöanvändande. JAG tycker att det är fult,hästarna ser obekväma ut och viftar på svansarna,dom ser inte alls lyckliga ut över att vara på ett upplopp. jag tycker definitivt att det ser mycket trevligare ut när kusken sitter helt stilla,då vet man att hästen springer av egen fri vilja.Mycket bättre.
Att skylla på någon annan istället för att göra något åt saken är undanflykter.
Det är ungefär som när grann bonden blev av med sina djur av djurskyddsskäl (dom fick ingen mat framemot våren) han sa- "Vår herre gav inte mer i år" (hö´t tog slut) Alla enskilda individer är skyldiga för sina egna handlingar.Och återigen handlar det bara om pengar-dom får böter annars..nej men stackars dom.Jag tror nog tv vill ha kvar travet,så förhandla då.
De hopp/dressyr tävlingar jag har bevittnat har innefattat utvisning och diskning i alla fall av hårt spöanvändande och dyl.Men det finns andra sidor jag inte gillar med det,men som sagt,återigen,att skylla på att en annan sport minsann är lika illa gör inte saken bättre.
Nej precis!I senaste fallet fick ju personen allmänt djurförbud. Dvs. han fick "i praktiken inte ens äga en guldfisk" för att citera aftonbladet. Den hästen hade svullnader,inga blodiga sår. Faktum är att jag inte vet ett enda fall innom travet där en häst slagits blodig.
*lånar av mig själv*
Jag tror att alla som håller på med trav är bekymrade och oroliga över att det sker dödsfall på banan. Alla som har häst borde vara det, det kan hända vilken häst som helst, när som helst. Man säger ofta att de "kvävt sig" men jag tror det bara är ett uttryck eftersom hästen beter sig så. Det görs en studie på detta och alla störthästar obduceras, ibland hittar man något påtagligt (ex brustet aortabråck) men oftast är det ospecifika fynd. Det kommer nog en artikel om detta såsmåningom. Det dör ridhästar knall och fall under ridturer, i hagen, i transporter etc. Men detta skrivs aldrig upp i media, det är på sin höjd en lokal tragedi. Andelen travare är högre i rena siffror, procentuellt vet jag inte, det finns ingen statistik.
Jag och flera med mig diskuterar och analyserar ofta detta, men vi gör det inte på bukefalos, av flera anledningar. Om man på travforumet diskuterar något annat än stammar, pannluggsrosetter, grattistrådar, täckestips etc utan för en diskussion om ett allvarligt problem så är tråden snabbt nedlusad med ett antal fjortisar som ylar djurplågeri och lägger fram sin farfars grannes nordis eller ett klipp på youtube som exempel på plågad travare och vägrar lyssna på ett enda motargument, så var den tråden sabbad.
Vad gäller Coari så kan han/hon knappast vara intresserad av att föra en seriös diskussion, h*n lägger inte upp sina inlägg på det sättet. Jag tror h*n bara är ute efter att trolla travforumet, h*n vet att det ger reaktioner. Coaris inlägg följer en ganska regelbunden cykel och sammanträffar sannolikt med perioder i Coaris liv då h*n har tråkigt/lite att göra/känner sig allmänt stridig/har mens etc. Om Coari vore intresserad av en seriös debatt så är jag övertygad om att h*n är intelligent nog att lägga upp sin taktik annorlunda och kanske till svar faktiskt få en välbehövlig seriös debatt.
Jag är full av beundran för de av er som orkar bemöta påhoppen hela tiden, jag orkar det inte, därför lägger jag mina travardiskussioner annorstädes.
Ja stackars dig.. Bättre du diskuterar någon annastans då,där alla håller med dig.
Jag vet att det finns massor av bra människor inom travet,men det rättfärdigar inte dom som är dåliga.
Drivningar vid upplopp borde ses över,och tas hårdare,för jag ser dagligen riktigt fula drivningar som inte straffas.Vad är det som är så fel med att förbättra.Kritik är bra,för om alla bara går och låtsas som att allt är bra,så händer ingenting!!
/Sofie,28 år(alltså ingen fjortis) med oändligt mycket erfarenhet av hästar som mår dåligt (tyvärr)
Som tur är även av hästar som mår bra!
På vilket sätt är det respektlöst att säga att man mår dåligt när man ser alla dessa vansinnes drivningar på ett upplopp? Gör jag det så är det ju så. Kanske bara lite klumpigt formulerat.(sorry)
Och jag förstår faktiskt inte varför du tar det så personligt?På vilket sätt kastar jag enbart skit,utan att svara på frågor? Om du inte vill diskutera här så förstår jag inte varför du gör det heller.Om travsporten förbättras avsevärt med hänsyn till djuren istället för till dom som vill tjäna pengar på dom så hade den kunnat vara riktigt trevlig.Om konklusionen ska bli att jag ska vara tyst för att ni ska slippa känna er jagade så är jag inte med dig tyvärr.Hjälp till att förbättra istället.
Har varit på ett flertal tävlingar där ryttare som använt vinklat spö fått antingen tillsägelse, blivit diskade och tom blivit avstängda. Så visst blir det konsekvenser.
För rätt länge sedan blev både ryttare och pappa ávstängda från tävlingar under rätt lång tid sedan pappan uppmanat dottern (som är väldigt känd f.ö) att slå sin häst på framridningen. Hästen blödde och allt var förfärligt att se.
Jag må vara blind, men jag kan tyvärr inte se någon hemsk drivning. Jag ser någon som gungar i vagnen och "kör" med händerna, men använder inte spöet. I övrigt tycker jag det var ganska snygga körningar i det loppet.
Du måste ha för lite att göra
ursäkta mig men.....
Vad hittar du för fel på den drivningen??? (kusken närmast yttersargen).
Möjligvis inte så estetiskt som hos en stillasittande och rakryggad kusk, men det är väl ingen modeuppvisning eller?
Vad jag ser får pållen ett smack av spöet på sulkyskalmen, alternativt nummerlappen (lite svårt att se). Sedan tjoar han på hästen och försöker "gunga in den i mål".
Vad är djurplågeriet eller obehaget för hästen???
Förklara för en stackare som inte bättre verkar förstå.
Har själv suttit i sulkyn i snart ett 100-tal lopp över ett tidspann på nästan 20 år. Visst har jag sett drivningar som aldrig borde funnits. Men jag har sett samma sak på hästhoppningsbanan och på hundutställningen. Tyvärr är de nog så att det kommer alltid att finnas människor som inte skulle få ha djur...
Personligen skulle jag aldrig vilja lägga ifrån mig körspöet. Det är det enda pådrivningsmedel du har om olyckan eller okynnet hos hästen är framme.
Jag tackar Gud att jag hade körspö den dagen då hästen bakom mig kickade kusken överbord och skenande började skrapa mig på ryggen med framhovarna.
Jag tackar också högre makter att spöet var med den dagen på Solvalla då mitt brunstiga sto hade en dålig dag och sakta men ytterst säkert började backa mot Roger Walmanns då splirrans nya Merceders...
Att förbjuda körspö i loppen är dumt...enbart dumt...