Hästsport eller djurplågeri??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Det var en bra förklaring, men då kommer nästa fråga. Allt detta måste ju ses som hjälpmedel att få hästen in i en situation som den egentligen inte klarar av för egen maskin. Varför bespottas hjälpmedel i allmänhet, jag tänker nu närmast på de mängder av trådar där man ondgjort sig över martingal, sporrar olika typer av bett mm. Detta är ju hjälpmedel främst inom andra hästsporter, men här anses det in ok?
Vem bespottar hjälpmedel?
Är det travfolk som gnäller över ridfolkets hjälpmedel och vice versa?
Eller är det möjligen samma gnällspikar inom alla discipliner som anser att hjälpmedel är av ondo oavsett varför och hur de används?

Det finns hjälpmedel inom alla discipliner som jag anser är ganska onödiga, likaväl som det finns utrustning som ÄR bra hjälpmedel.
Det finns hästar inom alla discipliner som ser ut som julgranar, med överflöd av "hjälpmedel" och annan utrustning som inte behövs.

Jag tror och uppfattar att det är ömsesidigt, faktiskt. Diskuteras det på en ridgren så är det inte ok och vise versa.

Jag anser att det till viss del är pengarna som styr sporten. Om min häst känns lite knölig utan att vara halt-inte fan tar jag ut den i ett provlopp för det kan ju vara tecken på att en skada är förestående. Däremot skulle jag förmodligen ta ut den i ett lopp med förhöjd prissumma...

Vad jag med all sannolikhet kan konstatera med att ha jobbat både på ridskola, som hästskötare med hopphästar i skåne och som hästskötare inom travet både åt amatör och proffs är att travet har en mycket bredare kunskap om djuret i fråga. Hästen uppsöker veterinär många, många fler gånger än ridhästar och det beror förmodligen delvis på att vi känner och ser att hästen är ofärdig i högre farter till skillnad från ridhästen som kanske bara beter sig stelt och istadigt trots att den är lika halt. Travhästen får i dessa fall snarast uppsöka närmaste klinik för hältutredning medan ridhästen tar hjälp av andra instruktörer, spön, inspänningar och andra metoder. Det går ofta månader och/eller år innan den får besöka sin veterinär.

Jag har under mina aktiva år många gånger fått rida "problemhästar" som vägrat gå i rätt form och varit svårridna osv och i kombination och egenskap som hästmassör har jag många gånger påtalat för hästens ägare att denna häst är inte fräsh. en häst är inte båg eller istadig för att jävlas med sin ryttare eller ägare/tränare-hästen är i så fall till 99% ofräsh!!! Detta gäller alla hästar och brancher-en travhäst börjar inte springa och bromsa eller rulla, hänga på töm, bryta, galoppera för att reta sin tränare! Nej den visar då tydligt att den har ont.

Sen finns det ju undantag med alla hästar då vissa är så talanglösa att de behöver all möjlig utrustning för att kunna prestera. Inom travet brukar vi säga att de ser ut som julgranar:) Det betyder inte nödvändigtvis att de är ofärdiga men oftast är så fallet ifall de gått ren från hjälputrustning tidigare..

Drivning etc förekommer i all form av hästsport och kanske kan det hända att den emellanåt är väl tuff inom travet. Tack och lov har Sverige en väldigt hård gräns för vad som är tillåtet jämfört i andra länder. Jag kan inte säga att den är tuffare i travet än i nån annan sport. I hoppning ser man ibland vågade chansningar på att rida på färre språng i en omhoppning och att forcera hästen i onormala vändningar. Det ser inte alltid jättekul ut heller även om det inte är rena piskslag...Frågan är vad som är trevligast för hästen??? En smäll på rumpan eller en landning på ett ben samtidigt som ryttaren tvingar hästen att vrida sig på det benet för att vända upp snabbare mot nästa hinder??? Utan att vara partisk nu så skulle jag nog föredra en smäll i arslet...

Självklart så styr pengarna all hästsport-hur ofta ser man en yvig drivning i ett provlopp?? Eller hur ofta ser du en galen satsning på en hoppträning?? Väldigt sällan. Man måste se holistiskt på hela hästen och dennes signaler. Hästen är människans tjänare och den gör som vi ber den att göra. Gör den inte det så är det inte för att den vill vara en retsticka och jävlas utan förmodligen för att den har ont nånstans! Jag tycker de flesta hästar är väldigt ärliga-en hopphäst som forceras alldeles felaktigt mot ett hinder vägrar såklart eller tar ett idiotsprång och brakar rätt genom hindret och stupar. En travhäst som forceras för hårt till slut försvarar sig ofta med galopp och jag anser inte att det är för att den har "dålig löpskalle" utan för att den förmodligen redan springer på 100% kapacitet och helt enkelt inte kan springa fortare. En sån gång finns det självklart ingen anledning att driva sin häst och ofta ser man att kusken slutar driva hästen vid ett sånt tillfälle. Sen finns det såklart stolpskott som tokdriver sin häst för att få sista pengarna i ett P21 lopp:confused: men stolpskott har vi inom alla genrer...

Själv klart styr pengarna travsporten,inge snack om det!
Men när min häst går i mål som vinnare,just i de ögonblicket så bryr jag mig inte om det är 500 eller 5000 i första pris.Det är en kick,och alla som har varit med om det vet vad jag talar om.Jag har valt att hålla på med trav av olika anledningar,precis som andra valt hoppning,dressyr eller galopp.
Men jag tycker att det är ganska oförskämt när jag blir kallad djurplågare för att jag har trav hästar som mitt intresse.

Jag anser att det till viss del är pengarna som styr sporten. Om min häst känns lite knölig utan att vara halt-inte fan tar jag ut den i ett provlopp för det kan ju vara tecken på att en skada är förestående. Däremot skulle jag förmodligen ta ut den i ett lopp med förhöjd prissumma...

Där har vi olikheterna med alla tränare.
jag personligen skulle inte ta ut min häst i ett lopp om den va lite "knölig", det kan ju dels försämra resultatet och se till att hästen blir borta från lopp länge.

Är det verkligen bara pengarna som styr? Jag tror att man klart blir glad att få igen lite av alla tusentals kronor man lagt ut, men när någon av mina hästar vinner lopp (eller får med en bra slant bara) Så blir jag dö glad för att det är svaret på att min häst mår bra och vill kämpa!
har faktiskt haft häst som fått bra pengar någon gång, men jag inte blivit direkt glad över det, då hästen mest haft tur. Det är nog skillnaden. För jag blir faktiskt bra stolt över mina hästar om de går ut och vinner ett B-lopp lika väl som ett vanligt lopp. Det är prestationen jag blir glad över.

Men är du dum eller??? Du fattar ju inte. Alla hästar blir inte lugnare med öppet huvudlag. Hade en passhäst som blev stressad och bara galopperade när han såg de andra, vi testade ett helstängt och vips travade han och blev mkt lugnare. Han hade stressat ihjäl sig om han hade varit tvungen att gå med öppet.

Ser du inte själv var det problemet bottnar i?? Inser du inte heller själv vad som skulle hända med den hästen i ett lopp om den startade med omvänd norsk och den blev så trött 400 kvar att den började bromsa och kusken då drog norsken så det plötsligt blev öppet huvudlag. Mkt liten risk för galopp i det läget men mkt sannoligt att den skulle överprestera sig själv när den plötsligt ser dom andra hästarna runt omkring sig.

Frågan är inte om jag e dum, utan om du inte fattar hur hästar fungerar.

Flycktbeteende kallas det för.

Käkremmen, som den kallas, är inte bara till hjälp att hålla upp huvudet och hjälpa hästen att hålla balansen.
Att hästen håller upp huvudet är åxå en grej som tillhör lufttillförseln. Sänker hästen huvudet och vinklar in huvudet mot halsen (ja, du vet nog hur jag menar) så skulle vinkeln på luftstrupen bli en bruten linje och på så sätt får travaren in mindre luft än vad den skulle behöva i maxprestation.
Titta på en häst som skenar, eller leker i hagen. Den har oftast huvudet högt och huvudet vinklat utåt från kroppen just för att den ska få in mer luft i lungorna för att kunna syresätta blodet ordentligt så att den kan prestera ännu bättre.

I går på Åby så strax innan start så "sprängde" en häst käkremmen av ren "friskhet". Medans materialfelet rättades till så förklarade Thomas Nilsson (som tidigare varit proffisionell tränare) vad käken va till för och hur den fungerade. Han nämde inte ett ord av det du skrev i ditt inlägg mer än att den är ett hjälpmedel för hästen att hålla upp huvudet och balansen. Han nämnde oxå hur otroligt viktigt det är att denna utrustning inte brister främst i slutet av loppet då hästarna är som tröttast för då kan det bli riktigt illa med framstupa sidoläge.

KL.
Ville bara skriva vad som står i ronden, för er som inte har den.

Hårdare straff - och färre brott

DRIVNING Den 1 april skärpte STC straffen för otillåtna drivningar. Efter en månad med de nya straffskalorna är tendensen klar: antalet utdömda drivningsförseelser har minskat.
Fram till 31 mars utdömdes i snitt 2,23 drivningsförseelser per tävlingsdag (tio lopp). Den senaste månaden har siffran varit 1,57-en markant minskning vad gäller utdömda bestraffningar för drivningsförseelser, således.
-De allra flesta kuskar sköter drivningen utan anmärkningar. Över 98 procent av körningarna leder inte till någon bestraffning. Vi är inte nöjda med det utan vårat mål är att minska antalet otillåtna drivningar yttewrligare, säger Ulf Hörnberg.

I samma tidning kan man läsa om en lärling som blivit dömd för djurplågeri, och riskerar djurförbud. Han hade givit hästen en "enhandare" Villket man absolut inte får göra.
Här gör man något åt det och det ordentligt. Indragen licens, böter och djurförbud det tycker jag iallafall är att man visar att man inte accepterar hård drivning utav djuren.

I vilket nummer av Ronden står det om kusken som sparkade sin häst och i vilket nummer redovisar dom senaste månadernas döds störtningar och obduktionsprotokoll??

Han du läsa på Aftonbladet Trav 365 repotaget där Mantorps tidigare tävlings veterinär uttalade sig och främst en av kommentarerna från ett inlägg om artikeln om vad STC har kännedom om men med näbbar och klor försöker tysta ned för att undvika panik inom sporten innan både repotaget och samtliga kommentare snabbt raderades. Det låg ute i tre timmar sedan va det puts väck..

Det var en bra förklaring, men då kommer nästa fråga. Allt detta måste ju ses som hjälpmedel att få hästen in i en situation som den egentligen inte klarar av för egen maskin. Varför bespottas hjälpmedel i allmänhet, jag tänker nu närmast på de mängder av trådar där man ondgjort sig över martingal, sporrar olika typer av bett mm. Detta är ju hjälpmedel främst inom andra hästsporter, men här anses det in ok?

På trav så ser man inte det som hjälpmedel utan som skydd och temporera tillfälliga lösningar för att klara av en viss situation,, Lite hallelulia varning om du förstår.

Man är däremot på trav mkt mera klarsynt på andra häst sporter.

Man kan likna det med att på trav kör man med helstängt huvudlag,, på dom andra avdelningarna som berör alla andra hästsportet så kör man plötsligt med öppet huvudlag.

På trav så ser man inte det som hjälpmedel utan som skydd och temporera tillfälliga lösningar för att klara av en viss situation,, Lite hallelulia varning om du förstår.

Man kan likna det med att på trav kör man med helstängt huvudlag,, på dom andra avdelningarna som berör alla andra hästsportet så kör man plötsligt med öppet huvudlag.

Alltså, är det inte DU som menar på att du vill ha diskussioner och konstruktiva inlägg? Varför sitter du då och skriver saker som detta? Är det OK för DIG men inte för andra? Du har rätten att dra alla över en kam och påstå ditten och datten medan så fort någon annan gör det så "håller man sig inte till ämnet", "man klagar, gnäller och kan inte se saker klarsynt" osv.
Tillför SJÄLV något vettigt då, istället för att göra värdelösa inlägg som detta.

Påstår du att utrustning som tex gamascher, knäkappor, bröstor, slagremmar etc är halleluja- lull-lull???
Är det inte så att vi har det för att det på vissa hästar är nödvändigt? Nödvändigt för både hästens skull och vår egen?

Vad i hela friden är det som har gjort dis så himla upphängd på det där med huvudlag? För det var ett evigt tjafsande om detta. Köp dig en Irish Cob vetja. Fråga sen om den är inkörd med öppet huvudlag. Jag har aldrig hört någon köra in en häst på Irland, utan helstängt huvudlag. Det ingår ju också i "standardutrustingen" när de kör med såna don där.
Inom travet har hästen helstägnt huvudlag på sig max 3 minuter per start, inte mer. Inte i träning, inte till vardags. Vari ligger problematiken?

Ang. Ditt inlägg om hur Tomas Nilsson beskrev käken.
Tomas Nilsson har tränat många bra hästar, och visst kan han trav. Men - man får inte heller glömma att han tillhör den "gamla stammen" och på så sätt gärna ger förklaringar som är ganska ouppdaterade. När han var aktiv så tror jag inte man tänkte så långt som att käken faktiskt var hjälp åt hästen att andas riktigt. Syftet från början var ju att ha den så att hästen höll sig på benen.
Lyckligvis har utvecklingen gått framåt även inom travet, även om det går långsamt.

Usch. Blir så irriterad på mig själv att jag ens ids svara dig.

Jag hade en travhäst som dödsstörtade.Komplett genomgången av vet, fanns inga påvisbara fel. HAn hade maskangrepp i krösroten som orsakade en blodpropp som sedan lossnade och sprängde hjärtat.
Kunde endast ha hittats vid obduktion. Denna häst älskade att träna och reds massor av min lillasysyter.
Hur kunde jag ha undvikit döden?
Ingen kunde ha förutsett detta, han hade lika gärna kunnat dött i boxen eller hagen.
Att hästar dödstörtar är tragiskt men att det skulle vara för att de pressas till döds det tvivlar jag på , inga pengar finns att tjäna på en död häst och många är oförsäkrade eftersom det är så dåliga villkor.

Moderatorn skulle vilja veta var du hittar ett brott mot bukefalos forumregler och vilken regel i så fall? Det är inte förbjudet att starta kontroversiella trådar...

Nej detta vet jag men då jag skriver kontroversiella inlägg raderas dessa allt som oftast.

Sen kan man inte banna någon enbart från travsidan.

Detta är en script sak kunskapen bestirre gunnar med 100% sannolikhet men viljan till detta kanske inte finns just här just nu. :(

Jag har sagt det förut och säjer det igen - ignorera det ni anser vara påhopp så brukar det upphöra.

Det har vi provat de slutar oftast inte fören tråden är låst.
Sorgligt i min mening.

I går på Åby så strax innan start så "sprängde" en häst käkremmen av ren "friskhet". Medans materialfelet rättades till så förklarade Thomas Nilsson (som tidigare varit proffisionell tränare) vad käken va till för och hur den fungerade. Han nämde inte ett ord av det du skrev i ditt inlägg mer än att den är ett hjälpmedel för hästen att hålla upp huvudet och balansen. Han nämnde oxå hur otroligt viktigt det är att denna utrustning inte brister främst i slutet av loppet då hästarna är som tröttast för då kan det bli riktigt illa med framstupa sidoläge.

Jag tycker detta inläget är ganska intressant eftersom det faktiskt talar om tydligt vad som händer med en käk om hästen tar i lite och "protesterar" mot den, den går helt enkelt av..

Thomas Nilsson som du hänvisar till har sagt de mest konstiga saker och fått massor av kritik, därmed inte sagt att han har fel i detta fallet, dock är det ju bara en del av sanningen han talar om.
Att en häst på upploppet kan lägga ner sig i och ta lagom stöd av käken, gör ju att den kan slappna av i nacken och slipper springa och lyfta upp huvudet.

Knapplån.

Coari,man blir verkligen så less på dej efter den 145214 startade tråden på trav,ännu en gång har du bevisat att du helt enkelt inte fått av dej dina skygglappar som tydligen gnagat sej fast brevid ögonen på dej,för det hjälper inte hur mycket vi här inne på travdelen drar i snöret,dom åker inte upp...

Du får tycka vad du vill om trav,ingen kommer att kunna tala dej tillrätta och du kommer inte inse själv eftersom du verkar vara en person som varken vill lyssna eller lära.

Ja du pratar om att det är fel att hästar har helstängt.
Travhästarna har det i 3 minuter i tävling.
Coari,du har haft helstängt på dej ända sedan den första tråden på trav.

Du som är så insatt i trav kan kanske tala om vad dom olika hjälpmedlen är till för och hur man använder dom!!??

Ja jag skulle också vilja veta vad de olika sakerna är till för, har en bekant som är renodlad amatörtränare. Har 4 egna hästar varav en faktiskt är rejält duktig, de andra är i stargropen med en förmodad oviss karriär. Den starthäst som går mest fn började bryta utåt samt slog upp i galopp. De råd som gavs av omgivningen var något som kallades huvudstång? (tror jag) samt något som kallades murphy??? (även här är jag osäker på stavning, och om jag uppfattade det rätt)

Min bekant vägrade dessa ting, och omgivningen ryckte på axlarna och menade i princip att skyll dig själv. Efter ett idogt letande fann man orsaken till varför hästen började strula, det åtgärdades och han fick först ett provlopp och gick i mål som 4:a med en puls av 160. Förra veckan gick han tydligen och vann rejält till ägarens stora glädje utan denna stång och murphy, och såvitt jag vet har denna häst samma anordning på tävling som han tränas i.

Så min fråga är således, vad är denna huvudstång för något och vad är murphy för något?

Påstår du att utrustning som tex gamascher, knäkappor, bröstor, slagremmar etc är halleluja- lull-lull???
Är det inte så att vi har det för att det på vissa hästar är nödvändigt? Nödvändigt för både hästens skull och vår egen?

Utveckla gärna detta och förklara nödvändigheten med dessa utrustningar.

Slagrem förstår jag är enbart för Er egens skull,, gamascher,knäkappor ex är enbart för att i annat fall skulle hästen slå på sig.

I båda fallen har du inte löst problemet utan bara genom att sätta dit Tingeltangel försökt dölja grundproblemet.

Slag gjord??? Har man inte det på en häst som försöker slå sig fri från det som den har bakom sig och inte är känner sig trygg med???

Gamascher,knäkappor ex,,, har man inte det för att hästen ska skydda sig när den slår på sig för att den springer i icke fysiologisk balanserad benföring???

Kan du förklara det här lite mer ingående så blir det mkt lättare att förstå varför dessa olika "hjälpmedel" är nödvändiga inom travet och på vilket sätt det främjar djurskyddet.

Så min fråga är således, vad är denna huvudstång för något och vad är murphy för något?

I båda fallen så är det "hjälpmedel" för att få hästen att springa rakt, en häst som bryter innåt sätter man antingen en huvudstång eller murphy blänadre på samma sida som hästens huvud bryter. I 99% av fallen bryter hästen innåt och det beror enbart på att den försöker bryta i från den smärta den har i bakdelen..

Se det så här enkelt,, har du smärta i din vänstra höft så kommer du ofelbart vrida din överkropp och huvud åt vänster.

Mig veterligt så sätter då inga människor på sig en skygglapp eller stång för att lindra smärtan utan snabbt som fasen sjukskriva sig och söka rehabelitering.

För travhästar avses det däremot som ett hjälpmedel!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 566
Senast: Zuzzi
·
Trav Källa Aftonbladet trav 365 Länk: http://www.aftonbladet.se/trav365/article4669320.ab...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 881
Senast: martha
·
Övr. Hund Igår var det dags för sommarveckornas höjdpunkt- tävling :D. Min klubb i Uppsala anordnade tillsammans med Märsta så var funkis på...
2
Svar
21
· Visningar
1 757
Senast: Kibani
·
Trav Åbys måldomarnämnd lämnade igår över en omdiskuterad händelse i Drottning Silvias Pokal på Åby till STC:s disciplinnämnd att bedöma. Med...
2
Svar
23
· Visningar
3 510
Senast: coari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar