Hästsport eller djurplågeri??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

I 99% av fallen bryter hästen innåt och det beror enbart på att den försöker bryta i från den smärta den har i bakdelen..

:confused: Men herregud människa.

Murphybländare: Ett skydd som sätts för ena ögat på hästen. Om en häst ofta vrider huvudet åt höger, så sätter man en Murphybländare på vänster sida. Då måste hästen vrida upp huvudet för att se vart den springer. Murphybländaren får inte vikas så att hästen helt förlorar synen på det ögat.

Senast ändrad av en moderator:

Ja,fast mycket som coari skriver är faktiskt sant!
Personligen skulle jag aldrig sätta på mina hästar en huvudstång,jag skulle åtgärda felet istället.

Min erfarenhet beror det på att hästarna är felbalanserade som dom får ha murphy på.

Ja,och jag har inte sagt annat.
Klart en häst kan ha ont där av "snedheten"
Men det kan lika gärna vara felbalansering.

Ja,orsakerna kan vara många,jag har oxå använt murphy på hästar.
Men jag kanske har dubbel moral när jag kan använda vissa hjälpmedel men inte andra.

Gamascher,knäkappor ex,,, har man inte det för att hästen ska skydda sig när den slår på sig för att den springer i icke fysiologisk balanserad benföring?

Så min häst som varken har knäkappor eller gamascher, springer den med fysiologisk balanserad benföring då?

Mitt råd till din vän skulle i första hand vara veterinär och sen så klart alternativ genomgång och ev. behandlig.. ;)

När det handlar om trav bör man kanske komma ihåg att vi har inga hjälper som man har när man rider, vi kan inte korrigera på samma sätt, utan blir ganska så utlämnade till hjälp medel i form av t ex murph som man använder på hästar för att räta upp dem, men tvingar inte en häst att springa rakt för att man använder murphy (skyddlapp på ena sidan) en ofräch häst springer inte rakt eller bra vad du än sätter på den.

Huvudstång anväds sällan nu för tiden som tur är, för den kan tvinga en häst rak, å andra sidan har jag stött på hästar som behöver den för stödet den ger.

Helstängt används väl otast för fokus framåt. Det finns ju inte direkt spelrum att en häst ska springa o titta o skygga/busa/tvära för olika saker den kan uppfatta som farliga, då strikar den fältet..

Mitt råd till din vän skulle i första hand vara veterinär och sen så klart alternativ genomgång och ev. behandlig.. ;)

Som jag skrev så är problemet åtgärdat med just hjälp av veterinär och alternativa åtgärder. Man hittade alltså var felet fanns, och javisst kan man kalla det för obalans men det fanns en orsak till obalansen som inte hade blivit hjälpt av extra attiraljer.

Min erfarenhet beror det på att hästarna är felbalanserade som dom får ha murphy på.

Min uppfattning är att man inom travet "manipulerar" bort hältor genom balansering och övriga utrustningsdetaljer..

Jag tycker det är fel för det främjar inte djurskyddet och det börjar för dagen mer och mer uppmärksammas.

Till och med från spelarnas sida!!

Tänk på att det är spelarna som "finansierar" Eran sport.

Så finns det intresse så kan jag skriva ut ett inlägg om vilka olika utrustningar, balanseringar man kan göra för att dölja det primära problemet.

Fast det känner ni väl redan till eftersom många i tråden redan har avslöjat det.

Ja,orsakerna kan vara många,jag har oxå använt murphy på hästar.
Men jag kanske har dubbel moral när jag kan använda vissa hjälpmedel men inte andra.

Jag har inget problem att använda de som hästen behöver. Detta efter att jag åtgärdat de problem som en veterinär eller massör kan hitta. Men jag är ju en av dom som slutar hellre med en häst. Dock tycker jag murphy är något att tjata om huvudstång har ingen större funktion om man inte har 2 i min mening så därför äger jag faktiskt inte ens en sådan.

Slagjord som så många använder för "sin egen säkerhet" tycker jag är en mycket onödig säkerhets detalj på 80-90% av de som har den. Vid inkörning 100% första gångerna sedan skall den av ASAP om inte hästen har stor risk att slå. Det finns en annan säkerhets anordning som jag använder som är mycket bättre för mig och stör inte hästen fören den faktiskt slår. Något jag tycker akall förbjudas inom alla discipliner är skarpa bett, men den diskussionen kan vi ta på en annan tråd. För travets del är "järvsäfaks bettet" cressendo och raka järnbett bland andra de som jag skulle vilja förbjuda totalt!

Föresten Coari hur förklarar du att de flesta hästar inom de flesta discipliner har skydd någon stans, hoppning trav dressyr, galopp spelar ingen större roll. Är alla dessa hästar felskodda, har ont någon stans eller inte kan/vill?

Jag har ibland huvudstång på min 4 åring i värmningen för då springer hon o larvar sig med huvudet på sned....i loppen springer hon spikrakt och är fokuserad.( utan huvudstång)

Utveckla gärna detta och förklara nödvändigheten med dessa utrustningar.

Slagrem förstår jag är enbart för Er egens skull,, gamascher,knäkappor ex är enbart för att i annat fall skulle hästen slå på sig.

I båda fallen har du inte löst problemet utan bara genom att sätta dit Tingeltangel försökt dölja grundproblemet.

Slag gjord??? Har man inte det på en häst som försöker slå sig fri från det som den har bakom sig och inte är känner sig trygg med???
Nåja, en häst som sparkat kusken ur vagnen är väl inte så bra kanske?
En häst som slår högt slår över skalmen o tömmen..
Lösa hästar med vagn är dumt.
En häst som försöker slå sig fia slår av en slaggjord ganska så snabbt...

Våra hästar får inte busa, bocka o glädjefnatta.
Se ridhästar som bockar o busar både i skogen o på framridning och banor, det skulle vara livsfarligt för kusk o häst, kusken sitter inte mer än 1 m bakom hästen.

Gamascher,knäkappor ex,,, har man inte det för att hästen ska skydda sig när den slår på sig för att den springer i icke fysiologisk balanserad benföring???
Oftast har man ju skydd i förebyggande syfte, en häst som springer o slår sig får ont, börja springa snett för att skydda sig och komme rspringa på sig felbelastnigar o skador.

Min egen kan gå ren utan både käk o skydd, men går hon under 13 tempo så är hon nära höger fram knä, därför har jag valt tävla henne med knäkappa höger fram.
Skydden bak är bara för att skydda henne ifall något skulle ske, jag är rädd om min häst.

Kan du förklara det här lite mer ingående så blir det mkt lättare att förstå varför dessa olika "hjälpmedel" är nödvändiga inom travet och på vilket sätt det främjar djurskyddet.
Lösa hästar med vagn är livsfarliga, för alla och speciellet hästen själv.
Knäkappar/gamascher är för att skydda hästen mot att slå sig själv.
Helstängt för fokus framåt o på uppgiften
Murphy för att räta upp hästen.
Huvudstång för att räta upp o ge stöd, ett oknytt enligt mig, men några verkar behöva den utan att ha några fysiska fel tydligen.

Vi har som sagt inga hjälper som skänkel o vikt att tillgå.

Utveckligen har gått framåt verkligen, idag tycker jag de flesta går ganska rena.

När det handlar om trav bör man kanske komma ihåg att vi har inga hjälper som man har när man rider, vi kan inte korrigera på samma sätt, utan blir ganska så utlämnade till hjälp medel i form av t ex murph som man använder på hästar för att räta upp dem, men tvingar inte en häst att springa rakt för att man använder murphy (skyddlapp på ena sidan) en ofräch häst springer inte rakt eller bra vad du än sätter på den.

Huvudstång anväds sällan nu för tiden som tur är, för den kan tvinga en häst rak, å andra sidan har jag stött på hästar som behöver den för stödet den ger.

Helstängt används väl otast för fokus framåt. Det finns ju inte direkt spelrum att en häst ska springa o titta o skygga/busa/tvära för olika saker den kan uppfatta som farliga, då strikar den fältet..

Du skriver ju redan i din startmening svaret,, sedan förstår jag inte vad det är du skriver mer än att dom borde grundligt genomgå en hältutredning..

Fattar du inte hästens signaler????

Detta gäller oberoende av om man sitter på eller är bakom...

Tro mig jag har suttit på sååååå många topphästar och även varit bakom på lika många topphästar och det är otroligt mkt lättare att fånga upp hästens signaler när man är lite bakom,, så vida man inte är helt bakom flötet.

Jag har ibland huvudstång på min 4 åring i värmningen för då springer hon o larvar sig med huvudet på sned....i loppen springer hon spikrakt och är fokuserad.( utan huvudstång)

Ja, som sagt det finns dem som behöver det av olika orsaker utan att det är ett fysiologiskt fel på dem, men jag tror vi är ganska överrens om att en häst som normalt o jämnt sprungit rak helt plöstligt är i behov av en huvudstång, bör kollas upp.

Jag har haft murphy/ludd ibland på Humlan för hon blir pigg o då kan hon ta tag i höger tömmen o hänga sig i den, med huvudet åt vänster.

Du skriver ju redan i din startmening svaret,, sedan förstår jag inte vad det är du skriver mer än att dom borde grundligt genomgå en hältutredning..

Fattar du inte hästens signaler????

Detta gäller oberoende av om man sitter på eller är bakom...

Tro mig jag har suttit på sååååå många topphästar och även varit bakom på lika många topphästar och det är otroligt mkt lättare att fånga upp hästens signaler när man är lite bakom,, så vida man inte är helt bakom flötet.

Nej, jag skriver att hästan ska kollas upp, men det betyder inte att de inte behöver utrustningen, en fräsch häst kan springa snett och de finns flera orsaker till det utöver fysiskt smärta eller psykisk obalans.

Det är i grunden väldigt viktigt att de springer rakt, för springer de snett springer de o felbalanserar sig vilket i sin tur ger skador.

Men som sagt, alltid kolla upp hästen i första hand och i andra hand leta efter den utrutsning som passar den fräscha hästen.
Inte sätta på utrustning i första hand, det gör bara problemen större.

Som jag skrev så är problemet åtgärdat med just hjälp av veterinär och alternativa åtgärder. Man hittade alltså var felet fanns, och javisst kan man kalla det för obalans men det fanns en orsak till obalansen som inte hade blivit hjälpt av extra attiraljer.

Jag menade att mitt råd hade varit veterinär i första hand, inte utrustning.
Och det är ju bra att problemet löstes, men det betyder inte att alla har samma problem, eller ens har några fyskiska problem.

I bland har även travet fattat att det kan vara bättre att sitta på än vara bakom.

http://www.aftonbladet.se/trav365/article5159898.ab

Ha Ha,,,,, Ha ha en bra helg nu ska jag koncentrera mig på V75 på Dannero.

Mitt system:

avd 1. spik nr 4 Sogå Benito

Avd 2. Nr 1,3,4,6,9.

Avd 3. Spik nr 7 Year in review

Avd 4. Nr 5,6,7,10,12,14,15

Avd 5. Alla

Avd 6. Spik nr 5 Anthon bris

Avd 7. pik nr 12 Teaser elegance

Lycka till i helgen alla Travfanatiker och kul med en tråd på Trav som "verkar ha fått Elon som sponsor.;)

Jag menade att mitt råd hade varit veterinär i första hand, inte utrustning.
Och det är ju bra att problemet löstes, men det betyder inte att alla har samma problem, eller ens har några fyskiska problem.

Nu undrar jag ens om du läste vad jag skrev om det första.

Denna häst började bryta ut, slog upp i galopp vilket den inte hade gjort tidigare. Råden som då kom var just att använda huvudstång eller murphy vilket ägaren inte ville, så då ansåg de får skylla sig själva. De valde istället att anlita veterinär samt annan vårdgivare efter det, då man faktiskt fann hästens problem.

Alltså hästen började agera på ett sätt som den inte tidigare hade gjort, något var alltså fel men vad. Nu fick man reda på vad. Så om denna häst varit i annans ägo, en som rekommenderade tidigare åtgärder så hade ju inte hästen kommit till veterinär utan faktiskt fått på sig huvudstång eller denna murphy.

Jag frågade därför vad dessa attiraljer gjorde för nytta, och har nu fått till svar att hästen ska springa rakare.

Utveckla gärna detta och förklara nödvändigheten med dessa utrustningar.

Slagrem förstår jag är enbart för Er egens skull,, gamascher,knäkappor ex är enbart för att i annat fall skulle hästen slå på sig.

I båda fallen har du inte löst problemet utan bara genom att sätta dit Tingeltangel försökt dölja grundproblemet.
Slag gjord??? Har man inte det på en häst som försöker slå sig fri från det som den har bakom sig och inte är känner sig trygg med???
Gamascher,knäkappor ex,,, har man inte det för att hästen ska skydda sig när den slår på sig för att den springer i icke fysiologisk balanserad benföring???

Kan du förklara det här lite mer ingående så blir det mkt lättare att förstå varför dessa olika "hjälpmedel" är nödvändiga inom travet och på vilket sätt det främjar djurskyddet.

Jag svarar gärna.
Först vill jag göra klart för dig att varken slaggjord eller benskydd i detta fall ens används för att dölja något grundproblem. Det är faktiskt så att man kan använda extra utrustning utan att det är något fel på hästen.
Och tro mig, jag kollar hellre upp min häst en gång för mkt än för lite. Jag granskar minutiöst varenda rörelse min häst tar både i hagen och för vagn just för att den INTE ska ha ont/få ont eller liknande.

Gällande slagrem så har jag nästan aldrig det på någon häst. Just nu har jag dock det på den ena, och det handlar INTE om att han på något sätt slagit/ska slå för att han vill slå sig ren från något som är bakom.
Jag har den där bara för att det är en mycket glad häst jag har och han visar det gärna med att bralla till det lite. Det tycker jag dock att han kan göra i hagen. Han HAR aldrig slagit men han skuttar och donar och jag har gjorden där i förebyggande syfte. Turligt nog så finns den ju där eftersom min häst är positivt inställd till det han gör, och VILL jobba.
Så - det finns inget PROBLEM med hästen som du menar, den har inte ont på något vis. Och faktum är att jag inte ens VILL åtgärda det som är felet i detta fall - han glädje. Jag vill nämligen HA glada hästar.

Gällande benskydden så tror jag du fått fel uppfattning. Det är inte så att hästen har skydde bara för ATT den slår på sig utan de finns där IFALL att det skulle hända. Det behöver inte ha med hästens aktion att göra utan det kan vara en ren säkerhet ifall hästen skulle hoppa till och bli rädd för något och på så sätt slå sig. Blir den rädd så tappar den ju även aktionen lite och risken för slag ökar. Det gör den även i hagen om hästen galopperar.
Jag tror vi alla någon gång tagit in hästen från hage för att upptäcka ett djupare skrapsår, ett balltramp, en svullen kota etc etc
Skydden man har i löp är ju till för HÄSTENS skull IFALL det skulle hända något.

Främjar djurskyddet? Ja det tycker jag verkligen det gör eftersom det visar att man bryr sig om hästen.
Din tråd handlar om huruvida det är djurplågeri eller inte och det tycket jag verkligen inte. Snarare tvärtom, det är väl om vi INTE hade använt skydden som vi inte hade brytt oss?

Jag vet att du gärna vill tro att all utrustning används för att hästarna inte ska gå naturligt eller att de har ont någonstans - men med denna utrustning vill vi faktiskt bara vara rädd om våra små bäbisar.
Kan du inte acceptera det åtminstone? Och inse att skydden är BRA.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 566
Senast: Zuzzi
·
Trav Källa Aftonbladet trav 365 Länk: http://www.aftonbladet.se/trav365/article4669320.ab...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 881
Senast: martha
·
Övr. Hund Igår var det dags för sommarveckornas höjdpunkt- tävling :D. Min klubb i Uppsala anordnade tillsammans med Märsta så var funkis på...
2
Svar
21
· Visningar
1 757
Senast: Kibani
·
Trav Åbys måldomarnämnd lämnade igår över en omdiskuterad händelse i Drottning Silvias Pokal på Åby till STC:s disciplinnämnd att bedöma. Med...
2
Svar
23
· Visningar
3 509
Senast: coari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits