Hästsport eller djurplågeri??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Min uppfattning är att man inom travet "manipulerar" bort hältor genom balansering och övriga utrustningsdetaljer..

Jag tycker det är fel för det främjar inte djurskyddet och det börjar för dagen mer och mer uppmärksammas.

Så finns det intresse så kan jag skriva ut ett inlägg om vilka olika utrustningar, balanseringar man kan göra för att dölja det primära problemet.

Fast det känner ni väl redan till eftersom många i tråden redan har avslöjat det.

Det finns många som gör så som du säger. Tyvärr finns det en hel del okunskap i branschen, precis som i alla andra branscher och då tror vissa att de kan sätta på någon viss typ av utrustning eller sko om hästen så ska allt lösa sig.
Det är verkligen fruktansvärt! Det försvarar jaginte på något sätt, men jag skulle själv ALDRIG göra så.
Och det finns många som hellre går igenom hästen från topp till tå och kämpar i ÅR för att komma till rätta med problemet/n.

Jag är kraftigt emot att tex sätta på tjockare sulor på ena sidan bara för att kompensera eller dylikt. Jag var själv så dum när jag var ny inom travet att jag gick på det vissa sa. Men jag skulle ALDRIG någonsin igen göra om det misstaget. Hellre slutar jag kämpa med den hästen.

Så det som stör mig lite är att du endast fokuserar på att se det negativa inom sporten och de som gör "felen". Är det på allvar att du inte fattar att det även finns många aktiva som gör allt FÖR att främja djurskyddet??

Nu undrar jag ens om du läste vad jag skrev om det första.

Denna häst började bryta ut, slog upp i galopp vilket den inte hade gjort tidigare. Råden som då kom var just att använda huvudstång eller murphy vilket ägaren inte ville, så då ansåg de får skylla sig själva. De valde istället att anlita veterinär samt annan vårdgivare efter det, då man faktiskt fann hästens problem.

Alltså hästen började agera på ett sätt som den inte tidigare hade gjort, något var alltså fel men vad. Nu fick man reda på vad. Så om denna häst varit i annans ägo, en som rekommenderade tidigare åtgärder så hade ju inte hästen kommit till veterinär utan faktiskt fått på sig huvudstång eller denna murphy.

Jag frågade därför vad dessa attiraljer gjorde för nytta, och har nu fått till svar att hästen ska springa rakare.

Ja precis och jag skrev att mitt råd hade varit veterinär!?
Jag hade då alltså inte gett rådet att använda utrustning, vilket du tog upp var det råd som gavs.
Alla ger inte rådet att använda utrustning istället för att undersöka och det var min poäng.

Sen är väl det eget ansvar oxå, frågar jag efter råd betyder det väl inte att jag måste följa alla råden jag får?

Min uppfattning är att man inom travet "manipulerar" bort hältor genom balansering och övriga utrustningsdetaljer..

Jag tycker det är fel för det främjar inte djurskyddet och det börjar för dagen mer och mer uppmärksammas.

Till och med från spelarnas sida!!

Tänk på att det är spelarna som "finansierar" Eran sport.

Så finns det intresse så kan jag skriva ut ett inlägg om vilka olika utrustningar, balanseringar man kan göra för att dölja det primära problemet.

Fast det känner ni väl redan till eftersom många i tråden redan har avslöjat det.

Fast jag tycker nog att dom flesta jag känner uppsöker vet när deras hästar är halta istället för att försöka balansera bort hältan.Ja,fast utan våra hästar i loppen så finns det inget att spela på.Du har en dubbel moral som inte är av denna värld,ena sidan manipulerar vi bort hältor och det tycker du är för jävligt och andra sidan ska du lära oss hur man gör!?:confused:
En sak till,hur kan du spela på trav när du tycker att de är djurplågeri?

Travsport är rent djurplågeri och borde förbjudas.
Jag känner ett extremt starkt hat mot dessa människor som säger sig älska sina hästar, men egentligen förstör en individ, bryter ner den, stressar den, och tvingar den till att springa onaturligt fort.
Hästarna älskar inte att springa när det gäller travsport. Då är det inte längre en lek, då springer de för livet.
Det är djurplågeri, helt enkelt. Grymt och hemskt djurplågeri.

Travsport är rent djurplågeri och borde förbjudas.
Jag känner ett extremt starkt hat mot dessa människor som säger sig älska sina hästar, men egentligen förstör en individ, bryter ner den, stressar den, och tvingar den till att springa onaturligt fort.
Hästarna älskar inte att springa när det gäller travsport. Då är det inte längre en lek, då springer de för livet.
Det är djurplågeri, helt enkelt. Grymt och hemskt djurplågeri.

Vet du ens vad ordet HAT betyder?

Du har ingen aning om vad en förstörd häst är. Besök några travstall och mindre tränare så får du se hur fina de flesta hästarna är.
Fattar inte ens varför du gör ett inlägg här. Du har väl ingen aning om vad hästen älskar eller inte? Du får de att låta som att det är nån jävla dödstävling när du säger att hästen springer "för livet".
Nej - kom tillbaka om 10 år , då kanske du börjar bli torr bakom öronen. Förhoppningsvis har du skaffat dig lite mer erfarenhet då. Kanske har du sett en travhäst "live" då också.

avd 1. spik nr 4 Sogå Benito

Avd 2. Nr 1,3,4,6,9.

Avd 3. Spik nr 7 Year in review

Avd 4. Nr 5,6,7,10,12,14,15

Avd 5. Alla

Avd 6. Spik nr 5 Anthon bris

Avd 7. pik nr 12 Teaser elegance

Lycka till i helgen alla Travfanatiker och kul med en tråd på Trav som "verkar ha fått Elon som sponsor.;)

Man kan undra varför du då spikar Åke S... Han visste säkert om det - det var därför han inte vann. ;):D:rofl:

Något jag tycker akall förbjudas inom alla discipliner är skarpa bett, men den diskussionen kan vi ta på en annan tråd. För travets del är "järvsäfaks bettet" cressendo och raka järnbett bland andra de som jag skulle vilja förbjuda totalt!

En fråga där, varför går du där emot en av Sveriges mest kända hästtandisar och vill förbjuda raka bett? Jag vet hans argument så nu vill jag höra dina.

Sorry för utvikningen från ämnet.

Det skulle jag oxå vilja veta, vore förödande för många häst munnar om raka bett blev förbjudna!

Blev också väldigt undrande över det, så ska bli intressant att få veta CA argument.

Ja jag håller med.....
Raka bett är ju mycket mildare och lenare för hästens mun än tvådelade bett, vet du inte det? :crazy:
Alltså - rakt bett är inte ett skarpt bett.
Jag har en häst här hemma som avskyr allt i bettväg utom just raka bett....

Ja jag håller med.....
Raka bett är ju mycket mildare och lenare för hästens mun än tvådelade bett, vet du inte det? :crazy:
Alltså - rakt bett är inte ett skarpt bett.

Enligt min allvetande släkting så är rakt bett det skarpaste man kan sätta på en häst, även ponnyhack och man får absolut inte hoppa med dessa :angel:

Enligt min allvetande släkting så är rakt bett det skarpaste man kan sätta på en häst, även ponnyhack och man får absolut inte hoppa med dessa :angel:

Det stämmer inte. Då har din allvetande släkting fel. ;)
Hackamore är en helt annan femma däremot.

Jag kan citera en av Sveriges mest kända hästtandläkare som dessutom har en klinik välkänd i hela Sverige.
"Ett odelat bett har en jämn tryckfördelning över tunga och laner. Det ligger också mer stilla i munnen, vilket ju minskar risken för att påverka reflexerna. Ett oledat betsel är svårare för hästen att bita tag i och därmed minskar risken för skador på tuggytorna. [---] Ett odelat tränsbetsel anses vara mildare än ett ledat eftersom det minskar nyp- och klämrisk och ligger mer stilla"

Vidare:
"När det tvådelade betslet ligger över tungan skapas en skarp brytpunkt som lätt trycker mot gomtaket."

Så - det skulle fortfarande vara intressant att veta varför ni som anser att raka bett är skarpa, menar det.

Jo jag är väl medveten om det;), dock har hon ju aldrig fel så det är svårt att diskutera med henne..

Är det fesken som är din släkting månne?;)
Själv sätter jag gärna ett rakt bett på hästar som är lite oroliga i munnen med gott resultat!:)

Det stämmer inte. Då har din allvetande släkting fel. ;)
Hackamore är en helt annan femma däremot.

Jag kan citera en av Sveriges mest kända hästtandläkare som dessutom har en klinik välkänd i hela Sverige.
"Ett odelat bett har en jämn tryckfördelning över tunga och laner. Det ligger också mer stilla i munnen, vilket ju minskar risken för att påverka reflexerna. Ett oledat betsel är svårare för hästen att bita tag i och därmed minskar risken för skador på tuggytorna. [---] Ett odelat tränsbetsel anses vara mildare än ett ledat eftersom det minskar nyp- och klämrisk och ligger mer stilla"

Vidare:
"När det tvådelade betslet ligger över tungan skapas en skarp brytpunkt som lätt trycker mot gomtaket."

Så - det skulle fortfarande vara intressant att veta varför ni som anser att raka bett är skarpa, menar det.

Samma tandis, har jag en känsla av, rekommenderar även tredelat som ett skarpare alternativ om inte de raka betten är tillräckligt för att hålla dem.

Samma tandis, har jag en känsla av, rekommenderar även tredelat som ett skarpare alternativ om inte de raka betten är tillräckligt för att hålla dem.

Jag tror det är samma. ;) Han "rangordnar" väl lite som att i första hand rakt, i andra hand tre-delat och i tredje hand två-delat. Right? :)
Självklart med reservation för vad hästen tycker om!

Min ena går med "vanligt" två-delat travbett. Han kan vara lite hård i munnen så jag tänkte testa rakt bett, men det spottade och fräste han då åt. Han tyckte det var obehagligt. Så jag funderar på att testa tre-delat och se vad som händer.

Samma tandis, och även andra rek. ju också att man byter bett då och då. Alltså varierar mellan de olika varianterna, just för att undvika diverse problem som kan uppkomma av bett.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 566
Senast: Zuzzi
·
Trav Källa Aftonbladet trav 365 Länk: http://www.aftonbladet.se/trav365/article4669320.ab...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 881
Senast: martha
·
Övr. Hund Igår var det dags för sommarveckornas höjdpunkt- tävling :D. Min klubb i Uppsala anordnade tillsammans med Märsta så var funkis på...
2
Svar
21
· Visningar
1 757
Senast: Kibani
·
Trav Åbys måldomarnämnd lämnade igår över en omdiskuterad händelse i Drottning Silvias Pokal på Åby till STC:s disciplinnämnd att bedöma. Med...
2
Svar
23
· Visningar
3 509
Senast: coari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits