Hästsport eller djurplågeri??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

En fråga där, varför går du där emot en av Sveriges mest kända hästtandisar och vill förbjuda raka bett? Jag vet hans argument så nu vill jag höra dina.

Sorry för utvikningen från ämnet.

För att jag inte tror så mycket på de folk som kan tjäna stora pengar på att säga både det ena och det andra om utrustning;)

Efter denna tiden under utbildningen som massör har jag fått en ännu hårdare syn på utrustning och tycker det mesta som används för att uppnå ett felaktigt resultat skall förbjudas. All form av in spännings tyglar skall förbjudas. Även halsförlängare borde förbjudas då de gör mer skada än nytta. Hästarna lär sig att fuska och slutar då allt som oftast att jobba med sina muskler och tar till slut skada av det. Detta har jag sett alldeles för många exempel på.

Ett rakt järn Tycker jag inte skall få användas inte heller läderklädda raka bett. Det enda raka bettet jag tycker skall få användas är rakt gummibett. Jag föredrar vanliga 2 delade bett "äpple/päron" bett eller i värsta fall ett helt i järn. Använder mycket friscoe june (med reservation för stavning) bettet om ni vet vad det är. Detta gillar jag fram för allt på unghästar det är ett bett som inte "nyper" hästen. En annan sak jag ser lite över allt är att väldigt många har på förstora bett:confused:varför i hela hissingen skulle man ha på ett bett som är för stort?
Däremot är jag glad i och se att det sällan är för små bett:bow:.
Men detta är min åsikt. :D

fesken? Om det är en användare på buke så tror jag inte det, tror inte hon är medlem här:D

Hade inte vi satt ett rakt bett i munnen på Anelka Run så hade hon inte kommit till start över huvud taget.Hon hade ett vanligt två delat bett när vi köpte henne,hon "sög" fast bettet i ena mungipan trots tung band och följden blev att hon blev helt ostyrbar.Så hurra för raka bett.

Min uppfattning är att man inom travet "manipulerar" bort hältor genom balansering och övriga utrustningsdetaljer..

Jag tycker det är fel för det främjar inte djurskyddet och det börjar för dagen mer och mer uppmärksammas.

Till och med från spelarnas sida!!

Tänk på att det är spelarna som "finansierar" Eran sport.

Så finns det intresse så kan jag skriva ut ett inlägg om vilka olika utrustningar, balanseringar man kan göra för att dölja det primära problemet.

Fast det känner ni väl redan till eftersom många i tråden redan har avslöjat det.

Jag måste säga att det är högst angenämt att läsa dina inlägg:) Du är underhållande och intelligent.Jag tror vi har sett liknande saker,och det spelar ingen roll hur många på detta forumet som säger emot,det jag har sett har jag sett ändå.Och för mig är det för mycket.

Jag måste säga att det är högst angenämt att läsa dina inlägg:) Du är underhållande och intelligent.Jag tror vi har sett liknande saker,och det spelar ingen roll hur många på detta forumet som säger emot,det jag har sett har jag sett ändå.Och för mig är det för mycket.

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Jag säger som Lines: Skogstroll, du är stabil.

PS. Bra nick förresten... Med tanke på vad troll innebär här på Buke. ;)

För att jag inte tror så mycket på de folk som kan tjäna stora pengar på att säga både det ena och det andra om utrustning;)

Efter denna tiden under utbildningen som massör har jag fått en ännu hårdare syn på utrustning och tycker det mesta som används för att uppnå ett felaktigt resultat skall förbjudas. All form av in spännings tyglar skall förbjudas. Även halsförlängare borde förbjudas då de gör mer skada än nytta. Hästarna lär sig att fuska och slutar då allt som oftast att jobba med sina muskler och tar till slut skada av det. Detta har jag sett alldeles för många exempel på.

Ett rakt järn Tycker jag inte skall få användas inte heller läderklädda raka bett. Det enda raka bettet jag tycker skall få användas är rakt gummibett. Jag föredrar vanliga 2 delade bett "äpple/päron" bett eller i värsta fall ett helt i järn. Använder mycket friscoe june (med reservation för stavning) bettet om ni vet vad det är. Detta gillar jag fram för allt på unghästar det är ett bett som inte "nyper" hästen. En annan sak jag ser lite över allt är att väldigt många har på förstora bett:confused:varför i hela hissingen skulle man ha på ett bett som är för stort?
Däremot är jag glad i och se att det sällan är för små bett:bow:.
Men detta är min åsikt. :D

Men hallå. Varför svarar du inte på frågan??
För det första: vad är det för argument när du menar att du inte tror på vad folk säger för att de är ute efter att tjäna pengar?
Alltså, ett Rakt bett är ju mildare! Hade det varit någon som varit ute efter att tjäna pengar så hade ju den personen försökt att sälja en vara som den själv tillverkat/eller någon den samarbetar med. Detta är en tandläkare som talar om effekter/konsekvenser av ett bett. Han hade lika gärna kunnat sagt vilket bett som helst, det har ju inget med pengar att göra. vad tror du han tjänar för pengar för det?

Hjälptyglar har inget med frågan att göra. Vi pratar om bett.
Ett rakt bett är mildare pga de effekter det ger i munnen om man jämför med tåvdelat bett.

Så förklara nu VARFÖR du tycker att det inte är bra med rakt bett.
Jag börjar faktiskt tro att du inte KAN motivera det utan att du fått något fix idé, eller så har någon sagt åt dig att det inte är bra och du går på det.

Fast svaret var väl för att folk tjänar pengar på det?

Fast det är ju inte ett argument. Tandisen kunde ju lika gärna ha rek. ett tvådelat bett eller what ever. Dessutom tjänar ju inte han några pengar på att rekommendera bettet, snarare tvärtom - att inte rek. nåt över huvud taget. Då får ju han mer att göra.:angel:
CA måste ju kunna förklara varför just det bettet är dåligt. Det gör han inte. . . .
*väntar med spänning*

Fast svaret var väl för att folk tjänar pengar på det?

Ja att det finns folk som rekommenderar utrustning så de får komma tillbaka och göra en behandling till. Jag har enbart 1 häst tandläkare som jag litar på och hans åsikter skiljer sig helt från många andra. Att ett bett skall passa hästen, rätt storlek och att hästen inte protesterar när du sätter på bettet. Hans (och min) åsikt är att ett rakt hårt bett (järn, läderklätt järn osv) inte är bra för hästens mun. Så därför lyssnar jag på honom. Och har inte haft annat en raka gummi bet (med lek kedja) då jag har tyckt att det passar.

Jag tjänar pengar på att massera hästar folk använt fel utrustning på, bland andra.

Ja det hoppas jag på att jag med kommer att göra :angel: men även att hjälpa folk till rätt utrustning för deras häst eller hur?

Det är därför jag började med massagen samt kommer gå vidare med andra utbildningar inom häst friskvård. Kanske ET eller osteopat. Det finns för mycket felaktig utrustning och fram för allt för mycket 2benta som inte kan använda den som faktiskt är bra på rätt sätt.

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Jag säger som Lines: Skogstroll, du är stabil.

PS. Bra nick förresten... Med tanke på vad troll innebär här på Buke. ;)

Jag är stabilare än de flesta.Och jag har inte djur för att tjäna pengar på dom.Få hästar har det så bra som mina och nej..jag är inget sånt troll.
Jag tycker att det är sunt att ta upp sånt som kan förbättras inom alla hästsporter.Det kan bara bli bättre! Och visst vill vi väl alla att hästarna ska vara lyckliga och må bra! Känns onödigt att vara så tyken när det enda jag har gjort är att tycka annorlunda än dig?

Jag är stabilare än de flesta.Och jag har inte djur för att tjäna pengar på dom.Få hästar har det så bra som mina och nej..jag är inget sånt troll.
Jag tycker att det är sunt att ta upp sånt som kan förbättras inom alla hästsporter.Det kan bara bli bättre! Och visst vill vi väl alla att hästarna ska vara lyckliga och må bra! Känns onödigt att vara så tyken när det enda jag har gjort är att tycka annorlunda än dig?

Och få hästar har det så bra som mina!
Ingen i den här tråden är emot att för bättra för hästarna,men när TS startar tråd på tråd om "stackars trav hästar och ändå kan spela på trav.
Det tycker inte jag är särskilt underhållande eller intelligent.

Och jag har inte djur för att tjäna pengar på dom.
Det är nog få som har hästar för att tjäna pengar. Med en skaplig travhäst kan du i vissa fall få några kronor för att minska förlusten, men knappast tjäna. Sedan undrar jag om det är fult att tjäna pengar. Om jag bedriver en seriös uppfödning och sköter hästarna minutiöst. Ska jag då inte få sälja uppfödningarna med vinst? Om jag jobbar som hästskötare, ska jag då arbeta gratis? Om jag har tränat och skött om min tävlingshäst, ska den då inte få vinstpengar? Jag tror att travhästar överlag har de mycket bättre än "snitt-hästen", tack vare att det finns prispengar i sporten. Det skulle bli billigt att gå till veterinären om även h*n inte tjänade pengar på djur...
Få hästar har det så bra som mina och nej..jag är inget sånt troll.
Det tror jag nog de flesta tycker om SINA hästar här på buke. :D
Sedan kanske det finns olika syn om vad som är bäst för hästen i alla lägen.
Jag tycker att det är sunt att ta upp sånt som kan förbättras inom alla hästsporter.Det kan bara bli bättre! Och visst vill vi väl alla att hästarna ska vara lyckliga och må bra!
Absolut är det så!
Det kanske finns sånt som kan förbättras även hos dig? ;)

Ja att det finns folk som rekommenderar utrustning så de får komma tillbaka och göra en behandling till. Jag har enbart 1 häst tandläkare som jag litar på och hans åsikter skiljer sig helt från många andra. Att ett bett skall passa hästen, rätt storlek och att hästen inte protesterar när du sätter på bettet. Hans (och min) åsikt är att ett rakt hårt bett (järn, läderklätt järn osv) inte är bra för hästens mun. Så därför lyssnar jag på honom. Och har inte haft annat en raka gummi bet (med lek kedja) då jag har tyckt att det passar.

Du svarar fortfarande inte på frågan varför det inte är bra för hästens mun. Har man åsikter måste man ju kunna motivera dem, och det gör inte du. Du börjar istället prata om en massa andra saker som inte är relevant för frågan.
Du är väldigt bra på att säga att vissa saker är bra och dåliga men du är väldigt dålig på att motivera. Det var samma sak när vi diskuterade boxvistelse och gräsätande..... ;)

Så tala nu om varför det inte är bra. Är det för att det klämmer, trycker eller vad är det? Det är konstigt att de flesta tandläkare och veterinärer vet att raka bett är mildare än tvådelade eftersom det har med anatomi, vinklar och brytpunkter att göra. Det är så anatomin fungerar, så det är mycket mycket märkligt att du och "din" tandis går emot det.

Grunderna gällande tandvård och betsling är de samma oavsett vem du frågar, så länge man kan sin anatomi och hur betslen ser ut. Här visas tex hur det ser ut: länk raderad av moderator(sedan in under betslingens grunder).

Sedan är det självklart att alla hästar trivs med olika bett, men nu pratar vi rent allmänt.

Detta jag just gjort kallas att motivera. Nu vill jag att du gör likadant för din åsikt. MOTIVERA. Det är så man berikar diskussioner. inte genom att börja prata om annat.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har enbart 1 häst tandläkare som jag litar på och hans åsikter skiljer sig helt från många andra. Att ett bett skall passa hästen, rätt storlek och att hästen inte protesterar när du sätter på bettet.

Så du menar att alla andra hästtandläkare menar att bettet inte ska passa hästen, att man ska ha fel storlek och att hästen ska protestera när man sätter på bettet?
Eftersom du menar att hans åsikter skiljer sig menar jag. Det där låter som något vilken hästtandis som helst skulle säga. Det kan man väl inte påstå låter som nåt som skiljer sig helt från andra? :crazy:

Jag börjar faktiskt tro att du inte KAN motivera det utan att du fått något fix idé, eller så har någon sagt åt dig att det inte är bra och du går på det.

Kan du förklara varför det är så milt då?
Jag tycker att det släpper munnen på hästen fram för allt. Sedan har jag alltid fått lära mig att raka järn bett inte är bra för hästen.
Jag tror också att en hel del har fått en fix idee av att raka bett skulle vara milda för hästen bara för att någon säger så.
Men det är väll som med allt sånt här man får vara överens om att inte vara överens eller hur? :cool:

Kan du förklara varför det är så milt då?
Jag tycker att det släpper munnen på hästen fram för allt. Sedan har jag alltid fått lära mig att raka järn bett inte är bra för hästen.
Jag tror också att en hel del har fått en fix idee av att raka bett skulle vara milda för hästen bara för att någon säger så.
Men det är väll som med allt sånt här man får vara överens om att inte vara överens eller hur? :cool:

Jag har ju redan förklarat varför raka bett är bra och jag tycker det sammanfattas mycket bra i länken jag skickade också. Det säger väl sig också självt att ett rakt bett heller inte "nyps" så som ett delat bett riskerar att göra.
Sen är det ju såklart "handen" som avgör mest eftersom om den är för "hård" eller ovarsam så kan skador uppstå oavsett vilket bett du har.

Fix idé? Det är ju ingen fix idé när hästens anatomi, alltså mun i detta fall är skapad på ett sätt och att olika bett får olika inverkan på hästens olika mundelar. Det handlar inte om att någon säger så, jag menar en mun är en mun och det har ju inget med ideér att göra.
Alla behöver inte vara överens men jag utgår i alla fall från logiken och hästens anatomi. Går du efter det så är det ganska självklart att raka bett är mildare, sen får man ha vilken åsikt man vill. Det är ju ungefär som att påstå att rörliga bettringar är mildare än fasta - det stämmer ju inte heller eftersom man definitivt ökar risken att nypa hästen. Precis på samma sätt som rakt bett vs tvådelat. (dum jämförelse eftersom det inte påverkar hästen INNE i munnen som odelat eller delat bett gör.)
Men om du läser länken så kanske du förstår bättre varför vissa bett är mildare än andra.

Alla använder dock självklart det bett man vill på sin häst. Bara för att rakt är mildare betyder inte det att jag använder det på alla mina hästar. :cool:

Alltså, ett Rakt bett är ju mildare! Hade det varit någon som varit ute efter att tjäna pengar så hade ju den personen försökt att sälja en vara som den själv tillverkat/eller någon den samarbetar med. Detta är en tandläkare som talar om effekter/konsekvenser av ett bett. Han hade lika gärna kunnat sagt vilket bett som helst, det har ju inget med pengar att göra. vad tror du han tjänar för pengar för det?

Hjälptyglar har inget med frågan att göra. Vi pratar om bett.
Ett rakt bett är mildare pga de effekter det ger i munnen om man jämför med tåvdelat bett.

Jag kan svara. Det finns massor av bett, raka,tvådelade,tredelade,bett med tyngfrihet osv.osv.

Inget bett är rätt så länge det inte är rätt anpassat efter den muns utformning som anpassat för rätt bett. En häst med grund gomfrihet i underkäken som får ett fast rakt bett (läs rakt järnbett) kommer leda till att bettet inte vilar över hästens laner utan i stället ligger och klämmer över tungan. Ett tvådelat järn bett på en häst med grund övre gomfrihet kommer rätt anpassat att vila över lanerna men klämma i sin delning rakt upp i hästens övre gov, mer ju okännslig den handen är som håller i tömmen.

Hjälptyglar,balancering och övriga hjälpmedel så som olika huvudlag ex för att i ett eller annat fall få hästen att springa fortare, vara mer balanserad eller mer "hanterbar" har väl i högsta grad med tråden att göra om du bara tagit del av startinlägget.

Startinlägget är precis det tråden handlar om och olika hjälpmedels inverkan på den enskilda travarens välbefinnande, eller om alla dessa hjälpmedel som för dagen tillåts inom travet leder till att dom utsätts för djurplågeri.

Vad gäller just bett så är jag inte övertygad om att rakt bett är mildare, heller inte övertygad om att en häst med ett tvådelat bett som "biter sig fast" i ena sidan på det bettet är en häst som borde få starttillstånd eftersom endast en ofräch häst tar stöd och bryter i munnen på den diagonala ofrächa sidan (läs bakhalt och bryter i rätvarv innåt med stöd på bettets högra sida.

Därav har vi förklaringen till att man antingen sätter en murphy bländare på hästens vänstra öga för att få den att "räta" ut sig och springa rakt, sätter en huvudstång på hästens högra sida för att den ska "räta" ut sig eller även sätter på den ett rakt bett för att sedan med tömmarna räta upp den..

Det är ingen slump att så många travare har så mkt skador i munhålan som klämskador,kross skador, tandskador och blödande munnar utan det finns en mkt enkel verklighet till den statestiken.. Svaret ligger på bristande kunskap vad gäller rätt betsling för den enskilda individens fysiologiska förutsättningar..

Man fuskar helt enkelt och gör det lätt för sig, tar till det som man själv anser vara bekvämast för egen vinning,, förloraren i dessa fall är alltid hästen som får ta det obekväma.

Inget bett är rätt så länge det inte är rätt anpassat efter den muns utformning som anpassat för rätt bett. .
Nej, och det har jag även nämnt också. Man måste alltid se till individen och alla trivs inte med ett visst bett bara för att det är mildare. Hade du läst mitt inlägg hade du sett det också. MEN - rent generellt anses raka bett vara mildare. Därmed inte sagt att alla trivs med det.

Hjälptyglar,balancering och övriga hjälpmedel så som olika huvudlag ex för att i ett eller annat fall få hästen att springa fortare, vara mer balanserad eller mer "hanterbar" har väl i högsta grad med tråden att göra om du bara tagit del av startinlägget. .
Nu var det inte det det handlade om. Som du kanske såg så svarade jag på CA:s inlägg - inte ditt. Det var CA som jag ville skulle motivera sin stundpunkt, vilket han haft svårt med många gånger. Därför ifrågasatte jag.
Om han sedan nämnde hjälptyglar riktat mot dig som TS är en annan femma. Men eftesom han citerade mig så ansåg jag det som riktat mot mig också.

Man fuskar helt enkelt och gör det lätt för sig, tar till det som man själv anser vara bekvämast för egen vinning,, förloraren i dessa fall är alltid hästen som får ta det obekväma.

Nu generaliserar du igen.
JAg tror och VET att många här med mig aldrig tar den enkla vägen ut gällande utrustning. Tvärtom.
I MITT fall, även om du kanske har svårt att tro det, så utgår jag från att hästen ska ha så lite utrustning som möjligt på sig. Så fri som möjligt. Därför håller jag heller inte på med en massa lull lull. Jag besöker veterinär, Et and you name it - regelbundet och jag är så jävla nojig och nästan "letar" fel för att jag vill ha en så frisk häst som möjligt.
SÅ kom då inte och påstå att alla gör så(om det nu är det du gör, men ingenstans visar du förståelse för de som verkligen tänker på sina hästar).

Nej. Jag har fått nog av att vissa besserwissrar här försöker påstå att jag och med mig alla andra travmänniskor här - inte tar hand om sina hästar på ett bra sätt utan pyntar på det ena och det andra för att vi är lata. Och att vi dessutom bara håller på med travet för pengarna. Nu får det vara nog med energi ödslat på denna smutskastning.

/Sandrah - ca 200 000 fattigare sedan hon började med trav. OM det nu ens räcker.

Senast ändrad:

Tack för föreläsningen, hästen i fråga biter sin enbart fast när hon blir för pigg.
Det finns 2 filmer på samma häst där du säkert själv kan avgöra om hästen ifråga är i startmässigt sick eller inte.

Vad vet du om vilket bett vi använder? Stöd tar hon i 3-delat, raktgummi samt hackamore som jag rider på, 2 delat tycker hon inte alls om, när hon blir pigg och hon har inga fel i munnen.

Vi har inga munskador hos oss!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 566
Senast: Zuzzi
·
Trav Källa Aftonbladet trav 365 Länk: http://www.aftonbladet.se/trav365/article4669320.ab...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 881
Senast: martha
·
Övr. Hund Igår var det dags för sommarveckornas höjdpunkt- tävling :D. Min klubb i Uppsala anordnade tillsammans med Märsta så var funkis på...
2
Svar
21
· Visningar
1 757
Senast: Kibani
·
Trav Åbys måldomarnämnd lämnade igår över en omdiskuterad händelse i Drottning Silvias Pokal på Åby till STC:s disciplinnämnd att bedöma. Med...
2
Svar
23
· Visningar
3 509
Senast: coari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar