Hästsport eller djurplågeri??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Jo, absolut! Jag håller helt med dig. Men man får inse att de som spyr galla över travsporten kommer att fortsätta med det oavsett hur bra vi tar hand om våra hästar. Och det känns som om sådana här trådar bara står och stampar på samma ställe.

TS vill ha förändring. Tycker TS ska se till att få det också då och inte ge sig på oss "amatörer" (det finns faktiskt även proffs på det här forumet), utan ta tag i Jordbruksverket eller chefsveterinären på STC i stället.

Jag sysslar inte med trav men jag tycker absolut inte handlar om något djurplågeri? Min medryttare berättade om att en bekant till hennes pappa hade kört sin favorithäst som dog under loppet.. Han stod väldigt nära den hästen och han var minst sagt knäckt efter händelsen.. Går knappast att säga att det är djurplågeri eller medvetet skada hästen? Och de allra flesta travhästar tas väldigt bra om hand om! Det är många ridhästar som inte får i närheten av den omvårdnad som travare får skulle jag vilja påstå..

Som sagt, plötsliga dödsfall är vanliga och ja, de förekommner självklart inte bara inom travet.

Jag är fortfarande ingen ridsportsnörd,jag både kör och rider och jag tävlar inte alls.Jag har åsikter om ridsporten också,men det tar jag ju inte upp här eftersom det inte handlar om trav.Som jag sagt tidigare så är jag aktiv inom politiken för att försöka förbättra det som jag anser är fel.Så jag GÖR något.Och jag anser fortfarande att det är rätt att kritisera och ändra tills ALLA får upp ögonen för att det är DJURENS bästa som är viktigt..Inte vad människan tycker är "skoj" eller vad som ger mest pengar.Det finns inget så vackert som ett välstämt par människa och häst som inte behöver hjälp av hjälptyglar,konstiga bett och skygglappar mm.Jag kritiserar ingen personligen här,jag vill bara ha bättring.Förstår inte vad det är som är så fel med att vilja djurens bästa faktiskt.Er som människor skiter jag faktiskt i,jag är på hästens sida och skiter i era sårade känslor.

Jag har åsikter om ridsporten också,men det tar jag ju inte upp här eftersom det inte handlar om trav.

Men vi måste ju få dra parareller om vi nu ska ha en diskussion.

Och jag anser fortfarande att det är rätt att kritisera och ändra tills ALLA får upp ögonen för att det är DJURENS bästa som är viktigt..

Vad exakt är det som du vill ändra på då?

Jag kritiserar ingen personligen här,jag vill bara ha bättring.Förstår inte vad det är som är så fel med att vilja djurens bästa faktiskt

Och det tror du inte att vi vill som jobbar med våra travare som om dom vore våra barn?.

Er som människor skiter jag faktiskt i,jag är på hästens sida och skiter i era sårade känslor.

Det får du gärna göra, men du skulle nog kolla om du kan få praktisera i ett storstall så du får se hur det funkar på riktigt innan du uttalar dig överhuvudtaget! Du kan ju inte jämföra en "uteliggare" med en elitidrottare och det är precis vad du gör så som du resonerar.. Jag tror inte att en häst som går som "skogsmulle" lever ett bättre liv än vad travarna gör.. Vill inte en travhäst springa så gör den inte det, dom är tränade i trav sen ett års ålder dom vet inget annat precis som alla andra hästar!

TS vill ha förändring. Tycker TS ska se till att få det också då och inte ge sig på oss "amatörer" (det finns faktiskt även proffs på det här forumet), utan ta tag i Jordbruksverket eller chefsveterinären på STC i stället.

Finns det proffs här?:confused:?
Vem skulle det vara PM gärna. :bow:

Nu handlar detta fortfarande inte om ridning.utan om trav. Personligen är jag inte aktiv inom tävling alls.Ska man ge sig på ridningen istället då menar ni? Och låta det som sker inom travet vara,för att ridningen är värre? Att förbättra ALL hästsport för djuren är optimalt,men detta forumet handlar om trav.Att få er travnördar att inse att felaktigheter förekommer inom travet verkar vara som att tala med en vägg,stoppa huvudet i sanden ni om det får er att må bra.Uppenbarligen vill ni inte ha ett bättre liv för djuren i Sverige.Bara för att just ERA hästar har det bra (enligt er själva) Betyder det inte att alla har det. Jag HAR sett mycket,precis som Coari.Senast igår var jag nere på Åby kliniken.Sluta blunda! Vakna nu!

/Fia, Rider OCH kör HELT UTAN HJÄLPTYGLAR OCH SPÖ!

Vem avgör vad som är bra och dåligt och vad som bör förändras?
Vems syn på saken ska vi följa?
Djurensätt som anser att vi inte ska få tävla med djur överhuvudtaget? Spelaren som anser att hästen gott kan piskas hela upploppet ner bara den vinner o han får pengar i sin ficka?
Veterinärer? Equiterapeueter? Hovslagare? Dressyr ryttare? Skogsluffare
Vem är det som ska bestämma?
Djurskyddslagen???

Vi blinda travnördar har gjort en egen tråd om vad vi själva vill förändra, baserad på det vi insatt tycker är fel...
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=934353

Vad får dig att tro att jag INTE har arbetat i ett storstall? Jag har praktiserat i storstall,jag känner folk som är i storstall idag,jag känner travuppfödare och jag känner amatörer.Jag baserar alltid mina åsikter på fakta.Känner dessutom veterinärer som arbetar med travhästar. JAG anser att mycket är fel.Att inte andra gör det kan jag inte hjälpa,men jag kan fortsätta kämpa för djurens rätt. Jag anser inte att trav ska förbjudas,jag anser att den ska förbättras och att det behövs snällare regler som EFTERFÖLJS ordentligt.

Vad får dig att tro att jag INTE har arbetat i ett storstall? Jag har praktiserat i storstall,jag känner folk som är i storstall idag,jag känner travuppfödare och jag känner amatörer.Jag baserar alltid mina åsikter på fakta.Känner dessutom veterinärer som arbetar med travhästar. JAG anser att mycket är fel.Att inte andra gör det kan jag inte hjälpa,men jag kan fortsätta kämpa för djurens rätt. Jag anser inte att trav ska förbjudas,jag anser att den ska förbättras och att det behövs snällare regler som EFTERFÖLJS ordentligt.

Jag frågar ännu en gång vad exakt är det du vill ändra på då?

Hur kommer det sig att det går alldeles utmärkt att diskutera förändringar/förbättringar inom travet när ni själva startar en tråd om det och inte en "motståndare"??

Hur kommer det sig att det går alldeles utmärkt att diskutera förändringar/förbättringar inom travet när ni själva startar en tråd om det och inte en "motståndare"??

För att ni skapar ingen diskussion utan ni bara kritiserar om sånt som ni inte vet ngt om eftersom ni själva inte är aktiva...

Om ni tar er samman och diskuterar som vanliga människor och inte använder orden "hat" "djurplågeri" mf. så ska ni se att ni säkert kan få en bra diskussion här inne !

Spö användandet=ej nudda hästen alls (gäller alla hästsporter,hästar ska springa/hoppa av egen fri vilja), Skarpa bett och stängda huvudlag (vill inte hästen springa rakt är det något fel,eller så ska den inte användas för ändamålet alls,för att den inte passar för det)Veterinär check innan påbörjad tävling med bla koll i munnen,Alla hästar ska få gå i hage med andra hästar,även dyra hästar (gäller också alla hästar och inte bara travare)och mycket mer.(hinner ej skriva mer nu)

För att ni skapar ingen diskussion utan ni bara kritiserar om sånt som ni inte vet ngt om eftersom ni själva inte är aktiva...

Om ni tar er samman och diskuterar som vanliga människor och inte använder orden "hat" "djurplågeri" mf. så ska ni se att ni säkert kan få en bra diskussion här inne !

Eh? Hat? djurplågeri? Jag brukar använda mig av orden förbättra och förändra och "på djurens sida"

För vissa motståndare oftast nöjer sig med att bara kasta in lite påståenden som sällan visar sig vara av direkt verklighet eller baseras på fakta, sen har dessa motståndare ingen som helst lust att argumentera eller disskutera vidare, de nöjer sig ofta med diktator varianten att nu ha de talat, tyck som jag och ve dem som talar emot, den har helstängt på och blundar för verkligheten...

Varför ska vi argumentera med folk som du, som skriker att vi är blinda och måste vakna nu?
Eller Coari som egentligen inte alls är emot travsport, men har för mycket fritid och finner nöje i att kasta in lite länkar från aftonbladet trav för att få grund för kasta lite skit och igång en debatt, som han själv inte deltar i, utan nöjer sig som sagt med att kasta lite skit och möter sen argumnet med att vi har helstängt eller fastnat i fällan...

Vill man debattera och förbättra så visar man motsåndaren respekt, man skaffar sin inblick och kunskap och baserar sina argumnet på dem!

Spö användandet=ej nudda hästen alls (gäller alla hästsporter,hästar ska springa/hoppa av egen fri vilja)

Nu är det ju oxå så att ett spö använder man mycket för att korrigera hästarna. Jag anser att det finns en viss säkerhet med att ha spö då man kör då det för mig funkar som en förlängd arm.

Skarpa bett och stängda huvudlag (vill inte hästen springa rakt är det något fel,eller så ska den inte användas för ändamålet alls,för att den inte passar för det

Nu vet jag inte vilket "stall" du har jobbat i men ett helstängt huvudlag har man inte för att hästen ska springa rakt utan för att hästen ska sätta lite mer fokus. Skarpa bett har vi problem med inom alla ridsportgrenar så då måste de bli en lag som gäller all ridning och körrning med hästar.

Veterinär check innan påbörjad tävling med bla koll i munnen

Det skulle jag inte ha ngt emot för det tycker jag oxå!!

Alla hästar ska få gå i hage med andra hästar,även dyra hästar (gäller också alla hästar och inte bara travare)och mycket mer

Men hur gör vi då med hingstar och de hästar som trivs med att gå själva?
För det finns ju oxå den sortens hästar, mig veterligen så har väl de flesta stallar de hästar som kan gå ihop med andra tillsammans i hagar.. Men jag kan faktiskt förstå om man har en häst som går riktigt bra att man inte vill utsätta den för att få en spark el liknande i hagen
..

jag är väl med och debatterar? Jag kastar inte in något här och där,jag svarar så ofta jag kan,men jag har ju ett jobb och ett liv också;)
jag brinner för min övertygelse,jag har sett och ser skador på travhästar ofta.Jag tar inte saker från tomma intet.Jag ser vad jag ser,och det smärtar mig att det inte görs mer åt saken.

Spö användandet=ej nudda hästen alls (gäller alla hästsporter,hästar ska springa/hoppa av egen fri vilja), Skarpa bett och stängda huvudlag (vill inte hästen springa rakt är det något fel,eller så ska den inte användas för ändamålet alls,för att den inte passar för det)Veterinär check innan påbörjad tävling med bla koll i munnen,Alla hästar ska få gå i hage med andra hästar,även dyra hästar (gäller också alla hästar och inte bara travare)och mycket mer.(hinner ej skriva mer nu)

Har du sett travlopp från Norge någon gång?
Där är det förbjudet att använda spö,där rycks och slits det i munnen på hästarna för att dom ska gå fram åt,det vi INTE jag ha i svensk travsport.
Jag har helstängt huvudlag på en av mina hästar,enbart för att han ska koncentrera sig inte för att det är något fel på hästen.Jag välkomnar vet kontroll före lopp.Alla hästar i "vårat" stall går i stora gräs hagar.

Så bra att vi tycker lika om något.

Jag tycker att det är fel att döma hästar till ett liv i ensamhet bara för att dom är bra,på så sätt blir det ett straff för hästen.

Jag har inga problem med att förbjuda skarpa bett överlag,som jag har sagt innan så är jag inte på ridsportens sida mot travets,utan jag är på HÄSTENS sida.Det är skillnad på att korrigera och slå,men tycker att man kan köra utan att slåss.Jag kan det i alla fall.

Jag vill ha bort hetsen,och få tillbaka kärleken till hästen,det roliga i att springa fort,utan krav. Jag tycker att jag resonerar ganska klokt,och jag vet att jag är en god människa.Mina hästar mår toppen,och jag anser mig vara skyldig dom ett så natruligt liv som möjligt nu när jag har dem i fångenskap som dom från början inte var menade att vara.Men bara för det är jag inte med i djurens rätt,långt ifrån.

Har du sett travlopp från Norge någon gång?
Där är det förbjudet att använda spö,där rycks och slits det i munnen på hästarna för att dom ska gå fram åt,det vi INTE jag ha i svensk travsport.
Jag har helstängt huvudlag på en av mina hästar,enbart för att han ska koncentrera sig inte för att det är något fel på hästen.Jag välkomnar vet kontroll före lopp.Alla hästar i "vårat" stall går i stora gräs hagar.

Så om ni inte får använda spö så MÅSTE ni rycka dom i munnen istället,ledsen men det tar jag inte som argument.

För vissa motståndare oftast nöjer sig med att bara kasta in lite påståenden som sällan visar sig vara av direkt verklighet eller baseras på fakta, sen har dessa motståndare ingen som helst lust att argumentera eller disskutera vidare, de nöjer sig ofta med diktator varianten att nu ha de talat, tyck som jag och ve dem som talar emot, den har helstängt på och blundar för verkligheten...

Varför ska vi argumentera med folk som du, som skriker att vi är blinda och måste vakna nu?
Eller Coari som egentligen inte alls är emot travsport, men har för mycket fritid och finner nöje i att kasta in lite länkar från aftonbladet trav för att få grund för kasta lite skit och igång en debatt, som han själv inte deltar i, utan nöjer sig som sagt med att kasta lite skit och möter sen argumnet med att vi har helstängt eller fastnat i fällan...

Vill man debattera och förbättra så visar man motsåndaren respekt, man skaffar sin inblick och kunskap och baserar sina argumnet på dem!

:bow::bow::bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 566
Senast: Zuzzi
·
Trav Källa Aftonbladet trav 365 Länk: http://www.aftonbladet.se/trav365/article4669320.ab...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 881
Senast: martha
·
Övr. Hund Igår var det dags för sommarveckornas höjdpunkt- tävling :D. Min klubb i Uppsala anordnade tillsammans med Märsta så var funkis på...
2
Svar
21
· Visningar
1 757
Senast: Kibani
·
Trav Åbys måldomarnämnd lämnade igår över en omdiskuterad händelse i Drottning Silvias Pokal på Åby till STC:s disciplinnämnd att bedöma. Med...
2
Svar
23
· Visningar
3 509
Senast: coari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar