Hästsport eller djurplågeri??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Intressant med kortare spö, men en del av tanken är ju att vika fram spö/visa spö= fokus, kan bli svårt med ett kortare spö?
Vi får inte glömma ökad risk för "stickeffekt" med ett kortare spö?
Hur korrigerar man med ett kortare spö om man behöver kontakten med munnen?

Hur kort menar vi egentligen?

Du har fortfarande inte svarat på,hur du kan spela V75!?

Varför skulle jag inte göra det??? Loppen körs ju oberoende av am jag spelar eller inte. Vad ser du för fel med att även jag bidrar till att sponsra sporten??

Tänk nu på att det är spelarna som är travsportens ekonomiska arbetsgivare,, Vet du hur mkt pengar som årligen spelarna bidrar till för travsporten?? En del av dom pengarna avsetts för att förbättra djurskyddet, både inom trav och övrig hästsport så kan tjäna lite exra pengar genom att spela på trav samtidigt som mina förlustspel till viss del går till att hästsportens djurskydd förbättras så är väl det bra eller???

Jag vet att jag vrider och vänder, talar för och emot mig själv i inlägget men se det på djupet så förstår du säkert att det finns en liten poäng i det.

Man får inte slå,men man får driva med spöet ett visst antal gånger.Vad är skillnaden i upploppet på att driva och slå? För mig är det samma sak.
Då har vi väl dödläger då.jag ger mig inte och ni ger er inte.Det kallar jag dödläge.Skillnaden är väl att jag vill ha förbättring,och starkare djurskydd.

Varför skulle jag inte göra det??? Loppen körs ju oberoende av am jag spelar eller inte. Vad ser du för fel med att även jag bidrar till att sponsra sporten??

Tänk nu på att det är spelarna som är travsportens ekonomiska arbetsgivare,, Vet du hur mkt pengar som årligen spelarna bidrar till för travsporten?? En del av dom pengarna avsetts för att förbättra djurskyddet, både inom trav och övrig hästsport så kan tjäna lite exra pengar genom att spela på trav samtidigt som mina förlustspel till viss del går till att hästsportens djurskydd förbättras så är väl det bra eller???

Jag vet att jag vrider och vänder, talar för och emot mig själv i inlägget men se det på djupet så förstår du säkert att det finns en liten poäng i det.
Jag kan villigt erkänna att du har en poäng i vissa av dina inlägg!
Men du,utan hästarna i loppen så har du inget att spela på,så jag köper inte ditt argument till att det är spelarna som driver runt travsporten,här ger och tar vi!Om man läser dina inlägg får man känslan av att du tycker att trav är rent djurplågeri,och ändå spelar du,de var de jag reagerade på.Själv skulle jag aldrig ens titta åt travet om jag tyckte de!Sen kan jag tala om att körspö inom travet får vara 1,25cm.Inte längre.

Man får inte slå,men man får driva med spöet ett visst antal gånger.Vad är skillnaden i upploppet på att driva och slå? För mig är det samma sak.
Då har vi väl dödläger då.jag ger mig inte och ni ger er inte.Det kallar jag dödläge.Skillnaden är väl att jag vill ha förbättring,och starkare djurskydd.

Och vad förbättrar du genom att sitta i ett forum och argumentera?
Vi har redan förstått att du tycker att trav är en jävla sport?
Jag är aktiv inom travet så jag försöker att förbättra varje dag,vad gör du?

Intressant med kortare spö, men en del av tanken är ju att vika fram spö/visa spö= fokus, kan bli svårt med ett kortare spö?
Vi får inte glömma ökad risk för "stickeffekt" med ett kortare spö?
Hur korrigerar man med ett kortare spö om man behöver kontakten med munnen?

Hur kort menar vi egentligen?

Nu är ju så att med dagens moderna sulky så sitter man närmare hästen, få startar sina hästar i långvagn,, där har du ett av problemen som den australieniska kusken finner som största skillnaden mellan Svens och Australienisk trav.

En häst som tävlar med helstängt kan väl under inga omständigheter focusera på spöt om du viker fram det (visar det) oavsett om det är som för dagen eller som tanken är 25 cm kortare.

Hur långt ifrån hästens bakdel sitter du i en tävlingsvagn??? Inte längre bort än att du med ett spö som är en meter långt lätt kan mana på den på hästens bakdel utan att släppa eller slaka på tömmaren. Använder du därmed spöt som en "stickare" ja då är du nog tvungen att tappa stödet i ena tömmen.

Sk "stickare" har ju använts av många flera gånger under lopp med dagens spö, fast då har man använt sig av spöts barkre del. Albanien har ju gjort sig först känd för den drivningen för länge sedan liksom att driva med fötterna. Detta ser man dock alvarligt på för dagen.

Men du,utan hästarna i loppen så har du inget att spela på,så jag köper inte ditt argument till att det är spelarna som driver runt travsporten,här ger och tar vi!

Då finns det andra spelformer,tips,trav,lotto,poker,roulette ex ex ..

Det fina med trav och varför så många spelar på trav är att statestiken säger att du har störst vinst tjans på just trav. Du behöver inte en ha ngn kunskap, många har vunnit stora pengar på Harry Boj.

Se till hur stor omsättning på årsbasis som spelas på trav, hur stor del av denn summan som går tillbaka till travet. Påstå inte sedan att det inte är spelarna som driver runt travsporten. Glöm heller inte att väldigt många spelare även är hästägare till travare.

Ungefär samma skillnad som det är att lägga på tryck med skänkel och sparka.

Nu är ju så att med dagens moderna sulky så sitter man närmare hästen, få startar sina hästar i långvagn,, där har du ett av problemen som den australieniska kusken finner som största skillnaden mellan Svens och Australienisk trav.

En häst som tävlar med helstängt kan väl under inga omständigheter focusera på spöt om du viker fram det (visar det) oavsett om det är som för dagen eller som tanken är 25 cm kortare.

Hur långt ifrån hästens bakdel sitter du i en tävlingsvagn??? Inte längre bort än att du med ett spö som är en meter långt lätt kan mana på den på hästens bakdel utan att släppa eller slaka på tömmaren. Använder du därmed spöt som en "stickare" ja då är du nog tvungen att tappa stödet i ena tömmen.

Sk "stickare" har ju använts av många flera gånger under lopp med dagens spö, fast då har man använt sig av spöts barkre del. Albanien har ju gjort sig först känd för den drivningen för länge sedan liksom att driva med fötterna. Detta ser man dock alvarligt på för dagen.

Vad har helstängt med saken att göra?
Helstängt används ju oftast på hästar just för att de ska fokusera på upgiften, för dem med öppet huvudlag är ju pisken fortfarande en korringering, bla. genom att visa den tala om att nu är det dax.

1 m, är de så mycket längre då?
Jag tänkte mer du menade pisk i längd med t ex sk. hoppspö och då bölir ju effekten mer att du sticker i rumpan än att lägga på spö.

Dom drivningar jag dagligen ser med spö är samma sak som att slå hästen,inte på långa vägar att jämföra med att trycka med skänkeln.

*kl*

Vad tråkigt det är med folk som klagar utan att veta vad dom pratar om. Det finns problem inom travet, helt klart. Men det finns även problem inom hoppningen, dressyren, eller för all del galoppen eller distansen.

Jag har i hela mitt "hästliv" sysslat med ridhästar, så jag är ingen inbiten travfantast, och hade mycket negativa tankar om travet, dess utövare och hästar. Innan jag testade på det själv och såg hur det verkligen gick till.

har på senare år jobbat i flera travstall och med egna ögon sett att mycket av det jag trodde inte alls stämde. Vi hade inga trasiga hästar, inga hästar som inte ville springa. Inte en enda gång att hästarna spöades under träning, och många härliga turer i skogen.

Jag som talar av egen erfarenhet tycker det är så tråkigt, både i mitt eget fall och i andras, att man dömer en hel sport innan man har fått insyn och testat på det.

Mitt tips, åk till ett travstall och se hur det går till, så kommer nog 9 utav 10 att ändra uppfattning.

Precis som jag gjorde :)

Jag har alltid hävdat att travsporten är orsak till en välig massa lidande.
Hästarna är inte hästar längre utan tävlingsredskap. Som vilken fotboll eller tennisrack som helst.

Ett riktigt dumt uttalande. :mad:

Att jämföra travhästarna med en fotboll är ju riktigt skrattretande. Jag har själv jobbat inom travet, och det kan jag lova dig att varken jag som skötare, hästarnas ägare eller tränare behandlade dom som en fotboll.

Åh. En själsfrände.:love:

Jag har alltid hävdat att travsporten är orsak till en välig massa lidande.
Hästarna är inte hästar längre utan tävlingsredskap. Som vilken fotboll eller tennisrack som helst.

Man tävlar i hoppning och dressyr på elit nivå,lider inte dom hästarna då?
Är dom hästarna oxå fotbollar?

Man tävlar i hoppning och dressyr på elit nivå,lider inte dom hästarna då?
Är dom hästarna oxå fotbollar?

Det har inte i travtråd att göra,, snälla ser du inte skillnaden på trav,hoppning och dressyr???

Ställ gärna din fråga på rätt tävlingsgren, och försök focusera,, i annat fall sätter jag på dig helstängt huvudlag så du inte ser när jag manar på dig med pisken eller sparkar till dig i baken.

Det har inte i travtråd att göra,, snälla ser du inte skillnaden på trav,hoppning och dressyr???

Ställ gärna din fråga på rätt tävlingsgren, och försök focusera,, i annat fall sätter jag på dig helstängt huvudlag så du inte ser när jag manar på dig med pisken eller sparkar till dig i baken.

Jo,jag ser skillnaden,gör du!
Vad som har och inte har att göra i denna tråd avgör inte du!

Jag vill ha bort hetsen,och få tillbaka kärleken till hästen,det roliga i att springa fort,utan krav. Jag tycker att jag resonerar ganska klokt,och jag vet att jag är en god människa.Mina hästar mår toppen,och jag anser mig vara skyldig dom ett så natruligt liv som möjligt nu när jag har dem i fångenskap som dom från början inte var menade att vara.Men bara för det är jag inte med i djurens rätt,långt ifrån.

Vad är det som säger att vi inte har någon kärlek till våra hästar??? Hur kan du bara uttrycka dig så??? Jag älskar mina hästar, varenda en av dem. TROTS att jag tävlar med dem.

Och du, DU tycker att DINA hästar mår toppen. Vi skulle troligen inte hålla med dig då många som bara skogsrider sina hästar glömmer mycket elementära saker som tävlingshästar får. Faktum är att det troligen finns fler skogsmullehästar som far riktigt illa där ägarna tror att de sköter dem perfekt än tävlingshästar. En häst som inte får rätt foder, hovvård och veterinärvård i annat än akuta fall fungerar i skogen ändå. En häst som tävlar gör inga bra prestationer om den inte är tipptopp till hundra procent, gäller alla elitidrottare givetvis inom alla sporter och grenar. Så kom inte och säg att dina hästar mår så jäkla bra, för kanske sköter du dem enligt konstens alla regler men kanske glömmer du att åka till veterinären i förebyggande syfte, fila till hovarna när det behövs eller analysera och betala någon för att räkna ut den perfekta foderstaten till din häst. Vilket många tävlingshästar får.

Nu tycker jag inte att man kan jämföra en tävlingshäst med en skogsmulle... Det var bara ett konstaterande att vi gör mycket som krävs med våra hästar för att de ska må bra och fungera i tävling. <Och dina fungerar säker bra på bara kärlek hö och havre för att rida i skogen.

Jag ska svara så du förstår vad jag menar!
Det skulle aldrig falla mig in att gå in på dressyr eller hopp forum och börja slänga ur mig att det tex är djurplågeri att hoppa höga hinder eller hur många dressyr hästar som rids sönder,jag kan alldeles för lite om dom grenarna över huvudtaget för att göra något sån,t!Men på trav form är det fritt fram för vem som helst att göra det,fast man inte kan ett skit om trav.Man har sett en trav häst på tv,och helt plötsligt är man expert!

Det beror väl på, menar du säkerhet i korrigeringssyfte eller som drivmedel.

Jag läste om Tim Tetrick
Finnes: Världens bästa kusk.
– Jag kör så många hästar jag får, hälsar fenomenet Tim Tetrick inför sin första resa till Europa.
Länk http://www.aftonbladet.se/trav365/article5178830.ab
Ett citat: Är snäll mot hästarna
Att Tetrick skulle ha några problem att anpassa sig europeiska förhållanden är inget som oroar Ron Burke – tränaren till elitloppshästen Buck I St Pat.

– Jag vet att drivningsreglerna är mycket hårdare hos er, men det gör ingenting. Det finns ingen som sett Timmie slå en häst över upploppet. Ändå får han dem att springa fortare än någon annan.

Nu vet vi ju hur drivningarna "over there" är och har inget med Svensk travsport att göra, däremot så är det väl tänkbart om inte denna mästerkusk trolleri i sulkyn beror på att han har förståelse för att ju mer man driver hästen med spö ju mera bromsar hästen.

Åjoooo, Tim driver en hel del när han behöver han också, kom inte med skitsnack... Har sett han flera gånger och han driver mer än vad som är tillåtet i Sverige men mindre än vad som är tillåtet i US, NÄR han behöver vill säga... Så i amerikanska mått mätt driver han troligen ingenting men i dina mått mätt är han nog värre än vad många är här. Dock kör han ju ofta så pass överlägsna hästar, men våra bästa kuskar åker nästan aldrig dit på drivning heller...

Och du, det finns fler spel som inte kräver någon kunskap om man tycker trav är djurplågeri... Bingo till exempel...:grin:

Jag har varit med i Djurens rätt sen jag var liten och jag har även sysslat med travhästar så långt jag kan minnas, tycker inte det är ngt konstigt med det!? Mycket bra att olika saker granskas och kommer upp till ytan. Sen kan det kanske bli väldigt mycket "ramaskri" men kan själv bara tänka att poängen och tanken bakom varit god.

Dom drivningar jag dagligen ser med spö är samma sak som att slå hästen,inte på långa vägar att jämföra med att trycka med skänkeln.

Jag jag har sett folk sparka in skänkel... ska vi förbjuda att användandet av skänkel då?`

Skillnaden är ju att regelvidrig drivning enligt reglemente blir bestraffat inom travsport!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 566
Senast: Zuzzi
·
Trav Källa Aftonbladet trav 365 Länk: http://www.aftonbladet.se/trav365/article4669320.ab...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 881
Senast: martha
·
Övr. Hund Igår var det dags för sommarveckornas höjdpunkt- tävling :D. Min klubb i Uppsala anordnade tillsammans med Märsta så var funkis på...
2
Svar
21
· Visningar
1 757
Senast: Kibani
·
Trav Åbys måldomarnämnd lämnade igår över en omdiskuterad händelse i Drottning Silvias Pokal på Åby till STC:s disciplinnämnd att bedöma. Med...
2
Svar
23
· Visningar
3 509
Senast: coari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar