Hästsport eller djurplågeri??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Har du sett travlopp från Norge någon gång?
Där är det förbjudet att använda spö,där rycks och slits det i munnen på hästarna för att dom ska gå fram åt,det vi INTE jag ha i svensk travsport.
Jag har helstängt huvudlag på en av mina hästar,enbart för att han ska koncentrera sig inte för att det är något fel på hästen.Jag välkomnar vet kontroll före lopp.Alla hästar i "vårat" stall går i stora gräs hagar.

:bow::bow::bow:
Håller med jag vill bara tillägga spö är en säkerhet!!

Så om ni inte får använda spö så MÅSTE ni rycka dom i munnen istället,ledsen men det tar jag inte som argument.

Det blir ju koncekvensen om man tar bort spöet då ska man ju driva, korrigera hästarna med tömmarna och hur ska du göra det utan att det blir ryck i munnen??

jag är väl med och debatterar? Jag kastar inte in något här och där,jag svarar så ofta jag kan,men jag har ju ett jobb och ett liv också;)
jag brinner för min övertygelse,jag har sett och ser skador på travhästar ofta.Jag tar inte saker från tomma intet.Jag ser vad jag ser,och det smärtar mig att det inte görs mer åt saken.

Fast du bestämmer dig ofta för att se saker på ett visst sätt och sen säger du det utan att direkt tänka över fortsättningen...

Jag ser inget fel i att du försöker förändra, förbättra, förnya problemet är kanske att dina ideer kanske inte alltid är bra eller rätt eller helt enkelt praktiskt genomförbara?

Jag ser oxå skador på hästar av olika dicepliner, jag har haft det som yrke...

*kl*

Jag är- antar jag- ridnörd. Jag har två islandshästar som jag rider för skojs skull och för att jag mår bra av det. Jag brukar inte lägga mig i såna här diskussioner men nu ville jag nog ändå säga nåt litet.

Jag tycker det är synd att det blir den här uppdelningen travfolk-ridfolk, jag tror att vi i mångt och mycket är eniga som saker och ting. På vårt islandshästsbete har vi även en gammal härlig varmblodig travare. 24 år och otroligt vacker och välbevarad. Han och min gammelpålla har blivit riktigt nära vänner och står och gnäggar efter varann när jag tar ut och rider henne.
Om hästarna kan vara vänner, varför kan inte vi det då?

Vore det inte bättre att göra gemensam sak mot de som INTE sköter sig? För sådana finns ju i alla discipliner. Vore det inte mycket bättre om vi som samlade HÄSTMÄNNISKOR som bryr oss om våra hästar, oavsett vad vi gör med dem, gick enade mot de som inte sköter sig?

För jag tror nog att vi är enade alla här om att djurplågeri är fel. Att hästar ska få gå i hage med kompisar och göra det de tycker om. Att de ska få skötsel, vård och kärlek.

Bara en liten tanke...:)

Det blir ju koncekvensen om man tar bort spöet då ska man ju driva, korrigera hästarna med tömmarna och hur ska du göra det utan att det blir ryck i munnen??

Har du någonsin sett ett par travtömmar?

Fast det är ju precis vad vi försökt förklara i sida upp och sida ner, men då får vi höra att det minsann inte handlar om ridsport utan nu ska alla som håller på med trav stå uppradade och skjutas på.

Det handlar inte om vilken gren inom de olika hästsporterna som är värst, det handlar om att tala om att VI accepterar inte idioter inom någon gren av hästsport, för de finns inom alla grenar och ingen av oss vill ha dem där..

Problemet med dessa debatter är att folk klampar in, visar ingen respekt o lyssnar inte, förkastar argumnet och vet inte egentligen vad de talar om alls.
Vill man debattera tex. Murphy, så bör man ju först och främt veta vad det är, när det kan/ska användas och varför, SEN kan man bilda sig en uppfattning o rätt och fel.
Inte bara kliva in o skrika att det är fel fel fel och alltid fel oavsett... då uppstår sprickan o trav har fått ett par såna användare, som totalt respktlös bara häver ur sig, att de bevisas o överbevisas ha fel, spelar dem ingen roll.. och det är verkligen trist, för diktator fasoner är knappast bra på ett forum om man vill uppnå förändring o förbättring eller få folk att lyssna..

Jag kommer aldrig att rycka någon häst i munnen,om det var det du ville ha svar på!

men då säger du ju emot dig själv? Jag ser fortfarande en stor skillnad mellan att korrigera och slå. Som jag ser det just nu så är ni helt enkelt sura för att jag inte tycker som ni.Min önskan om att förbättra för djuren är uppenbarligen inte välkommen här,så låt det fortsätta då,och blunda för problemen.Det är inte fel att förändra och jag tycker att attityden här är aningens gammalmodig.Precis som det brukar vara inom hästsporten i allmänhet blir folk hysteriska när man anser att just "deras" sport borde bli bättre.Skittråkigt att ni inte istället välkomnar fräscha förslag.Allt är inte svart eller vitt.
Man blir behandlad som en liten skit som inte kan något,men vad 17 vet ni om det.Jag orkar inte dra en gång till vad jag har gjort i mitt liv,för ni tror mig ju inte ändå. Eller så vill ni inte tro,för att det blir enklare för er att bortförklara det hela med att "hon var en fjortis" och gå vidare med era liv.

Åh. En själsfrände.:love:

Jag har alltid hävdat att travsporten är orsak till en välig massa lidande.
Hästarna är inte hästar längre utan tävlingsredskap. Som vilken fotboll eller tennisrack som helst.

Åh. En själsfrände.:love:

Jag har alltid hävdat att travsporten är orsak till en välig massa lidande.
Hästarna är inte hästar längre utan tävlingsredskap. Som vilken fotboll eller tennisrack som helst.

Varför säger du så?
Vad grundar du det på?

Jo, jag har märkt det i vissa trådar här. Men jag tänkte att om fler av 'oss ridmänniskor' ändå dyker upp här och visar att inte ALLA ridfolk är av den åsikten så kanske det får någon att tänka till.
Men det kanske är lönlöst...

Jo, jag har märkt det i vissa trådar här. Men jag tänkte att om fler av 'oss ridmänniskor' ändå dyker upp här och visar att inte ALLA ridfolk är av den åsikten så kanske det får någon att tänka till.
Men det kanske är lönlöst...

Personligen tycker jag det är trevligt när "ridfolk" kommer in med en nyfiken intresserad fråga om varför på olika sätt :)

Och precis om i denna tråden så kommer flera in o talar om att de inte alls ser travet som ett enda stort djurplågeri, trots att de tillhör ridsidan.. precis som du säger och det kan vara nog så viktigt, för det kan nog lätt bli så att man drar alla ridfolk över en liknande kam som travfolket ibland verkar dras.. och tror att alla som håller på med ridsport tycker/gör/är..

Tycker helt klart du har en poäng med det du skriver! :)

Varför säger du så?
För att det är min åsikt.

Vad grundar du det på?
Dom trasiga hästarna.
Dom vanskötta fölmärrarna hos människor utan kunskap som tror sig kunna tjäna storkovan på sina fölautomater.
Inkörningsrutinerna
Osv ..

Givetvis är inte alla rötägg, men hade det inte varit så mycket pengar i sporten hade mycket lidande kunnat undvikas.

:bow::bow::bow:
Håller med jag vill bara tillägga spö är en säkerhet!!

Det beror väl på, menar du säkerhet i korrigeringssyfte eller som drivmedel.

Jag läste om Tim Tetrick
Finnes: Världens bästa kusk.
– Jag kör så många hästar jag får, hälsar fenomenet Tim Tetrick inför sin första resa till Europa.
Länk http://www.aftonbladet.se/trav365/article5178830.ab
Ett citat: Är snäll mot hästarna
Att Tetrick skulle ha några problem att anpassa sig europeiska förhållanden är inget som oroar Ron Burke – tränaren till elitloppshästen Buck I St Pat.

– Jag vet att drivningsreglerna är mycket hårdare hos er, men det gör ingenting. Det finns ingen som sett Timmie slå en häst över upploppet. Ändå får han dem att springa fortare än någon annan.

Nu vet vi ju hur drivningarna "over there" är och har inget med Svensk travsport att göra, däremot så är det väl tänkbart om inte denna mästerkusk trolleri i sulkyn beror på att han har förståelse för att ju mer man driver hästen med spö ju mera bromsar hästen.

En annan sak om spö som jag läste va en tränare (glömt namnet) som tyckte att det borde införas en regel om att körspöt ska vara kortare,, av två anledningar.

1. Det ser illa ut med ett långt körspö under drivning.

2. Det kan vara mkt störande för bakomvarande/sidekipage med ett bakåt vänt körspö som mkt lätt kan hamna på snoken på den bakomvarande/sidekipage i täta situationer.

Jag har själv mer en än gång sett hur kuskar utnyttjar sitt körspö både bakåt och sidleds.

Är det en bra ide med kortare körspö i lopp??? Jag tycker det låter både som en ökad säkerhet och snyggare inför den oinvigde som ser på sporten.

Att helt ta bort körspö tror jag inte leder till en renare sport, det blir bara massa andra yvigheter,ryck o slit i stället. Däremot så tror jag att kortare spö ger en syn på renare sport.

men då säger du ju emot dig själv? Jag ser fortfarande en stor skillnad mellan att korrigera och slå. Som jag ser det just nu så är ni helt enkelt sura för att jag inte tycker som ni.Min önskan om att förbättra för djuren är uppenbarligen inte välkommen här,så låt det fortsätta då,och blunda för problemen.Det är inte fel att förändra och jag tycker att attityden här är aningens gammalmodig.Precis som det brukar vara inom hästsporten i allmänhet blir folk hysteriska när man anser att just "deras" sport borde bli bättre.Skittråkigt att ni inte istället välkomnar fräscha förslag.Allt är inte svart eller vitt.
Man blir behandlad som en liten skit som inte kan något,men vad 17 vet ni om det.Jag orkar inte dra en gång till vad jag har gjort i mitt liv,för ni tror mig ju inte ändå. Eller så vill ni inte tro,för att det blir enklare för er att bortförklara det hela med att "hon var en fjortis" och gå vidare med era liv.

Du kan ju ieet kräva respekt när du inte visar någon, du gör ju precis samma sak som du säger att vi gör, du talar, vi ska lyssna och det du tycker är fel ska vi oxå tycka är fel, för du bestämmer att det är fel.

Man får fortfarande inte slå, vi sitter väl med en 15 sidorns tråd med det i bagaget o det borde ju vara så att du fått med dig både att du inte får slå och att travet just ändrat drivningsreglerna?
Sen att du tycke rman inet ska få driva överhuvudtaget och vi tycker att viss drivning ska få finnas, är ju bara helt enkelt att inse att vi tycker olika om..

Och vart är de fräscha förslag du pratar om som vi ska lyssna o lära av?

Jag är inte ett dugg sur,och tycker du att jag är gammalmodig så var god inte gör det mig något jag har annat att bekymra mig om!Jag kan garantera dig om att alla i den här tråden vill för bättra för hästarna,men för dig är vi travmänniskor som plågar våra hästar.Kom med bra fräscha förslag så lovar jag att jag hoppar högt av glädje.Men snälla du, vad vet du om mig då?
Du är välkommen till mitt stall och se mina plågade hästar i dom gröna hagarna!

Varför säger du så?
För att det är min åsikt.

Vad grundar du det på?
Dom trasiga hästarna.
Dom vanskötta fölmärrarna hos människor utan kunskap som tror sig kunna tjäna storkovan på sina fölautomater.
Inkörningsrutinerna
Osv ..

Givetvis är inte alla rötägg, men hade det inte varit så mycket pengar i sporten hade mycket lidande kunnat undvikas.

Det är ju bara patetiskt att ens föra en diskussion med er.. Jag vet inte hur mycket eller vad ni har sett men ni verkar väldigt trångsynta och fokuserar bara på det tråkiga ni har sett av travsporten. Men den är inte sämre än någon annan hästsport. Vanskötta hästar förekommer i alla grenar.. Tyvärr..
Men man kan ju inte sitta här och dra alla över en kam.. Jag tror inte att ägaren till dessa vanskötta märrar får så mycket betalt för sina fölungar för du skulle bara veta hur viktig aveln är i travsport. Vansköter de sina märrar och ger dom för lite foder eller vad det nu är så får du ingen stjärna till fölunge!!

Trasiga hästar ... Förekommer i alla häst grenar.. Hur många elitidrottare är skadefria?

Vad är det för fel på inkörningsrutinerna?

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 566
Senast: Zuzzi
·
Trav Källa Aftonbladet trav 365 Länk: http://www.aftonbladet.se/trav365/article4669320.ab...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 881
Senast: martha
·
Övr. Hund Igår var det dags för sommarveckornas höjdpunkt- tävling :D. Min klubb i Uppsala anordnade tillsammans med Märsta så var funkis på...
2
Svar
21
· Visningar
1 757
Senast: Kibani
·
Trav Åbys måldomarnämnd lämnade igår över en omdiskuterad händelse i Drottning Silvias Pokal på Åby till STC:s disciplinnämnd att bedöma. Med...
2
Svar
23
· Visningar
3 509
Senast: coari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar