Hästsport eller djurplågeri??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Jag ska svara så du förstår vad jag menar!
Det skulle aldrig falla mig in att gå in på dressyr eller hopp forum och börja slänga ur mig att det tex är djurplågeri att hoppa höga hinder eller hur många dressyr hästar som rids sönder,jag kan alldeles för lite om dom grenarna över huvudtaget för att göra något sån,t!

Om du ser ngt inom hopp eller dressyr som bör tåla ventilering utifrån djurskyddet så borde det väl vara din skyldighet att i rätt underforum skapa en debatt om det, för det är väl för dig liksom för mig viktigt att vi försöker förbättra djurskyddet ???

Om du kan aldeles för lite om dom grenarna för att överhuvud taget starta en debatt men endå vill göra det så kan du ju alltid göra som jag på trav i denna tråd gjorde,, hänvisa till fakta och den verklighet som både travpressen och STC handhåller med.

Rotar du lite i Ridsportsförbundet så kan du säkert finna ngt att debattera.

Tex,, kemisk barrering eller "roll kur"

Nu gäller denna debatt Trav och ska stanna vid trav, galopp är automatisk diskvalificering liksom om travaren "hoppar"

Säg inte till mig att travet är "renare" än andra hästsporter utan erkänn i stället att inom trav är mkt flera utrustningar godkännda som inom andra hästsporter sedan länge är totalförbjudna av rent djurskydds hänseende.

Vilken hopphäst får starta med helstängt huvudlag??

Vilken dressyrhäst får starta med norsk gas??

Viken hopp eller dressyrhäst får starta med olika balancering på samma benpar??

Viist,, ingen hästsport är helt enligt reglementet till hästens välbefinnande men eftersom det inom ridsporten handlar om så lite prissummor och det även inte finns något spel som "backar upp sporterna" så är och reglementet för dagen mer till djurens välbefinnande än ryttaren/ägaren fplånbok vid ev. placering..

Återgå till tråden som handlar om trav och ge mig ett lyft.

Hur menar du nu?
Du tar nu upp helstängt och norsk och säger att de är förbjudna inom ridsport pga. av djurskyddet?
På vilket sätt strider stängda huvudlag mot djurskydd?
Och vad skulle en dressyr häst ha för nytta av en norsk eller olika balans?
Det är ju viss skillnad på de olika grenarna och utrustningens användning inom dem...

Vilken travhäst får starta på kandar? På hackamore eller kombinationsbett? På hävstångsbett? På fler delar än 3? Gramantyglar? Tideman?

Ridsportens brist av spel och därmed även pengar ger automatiskt en sämre kontroll och betydligt svalare media intresse..
Ta fallet Kroon, hur stor plats har det fått i media kontra Svanstedt?

Min åsikt är att om du ska föra en debatt så ska du veta vad du talar om.
Det kan bli ganska pinsamt annars!
Varför ska man förbjuda helstängt och norskt?

Senast ändrad av en moderator:

Jag är fortfarande ingen ridsportsnörd,jag både kör och rider och jag tävlar inte alls.Jag har åsikter om ridsporten också,men det tar jag ju inte upp här eftersom det inte handlar om trav.Som jag sagt tidigare så är jag aktiv inom politiken för att försöka förbättra det som jag anser är fel.Så jag GÖR något.Och jag anser fortfarande att det är rätt att kritisera och ändra tills ALLA får upp ögonen för att det är DJURENS bästa som är viktigt..Inte vad människan tycker är "skoj" eller vad som ger mest pengar.Det finns inget så vackert som ett välstämt par människa och häst som inte behöver hjälp av hjälptyglar,konstiga bett och skygglappar mm.Jag kritiserar ingen personligen här,jag vill bara ha bättring.Förstår inte vad det är som är så fel med att vilja djurens bästa faktiskt.Er som människor skiter jag faktiskt i,jag är på hästens sida och skiter i era sårade känslor.

Om du är på hästens sida? Varför har du häst då?

Det är knappast till hästens bästa att rida dem, ha dem i box, och instängd i en hage.

ALLA som har häst har de för sin egen skull. Inte för hästen. Inse det.

Det finns inget så vackert som en fri häst som aldrig behöver vara instängd eller göra något som inte är naturligt. Men om alla hästar skulle ha de så så skulle vi inte ha nån nytta av dem.

Jag har mina hästar för min egen skull. För att jag älskar att se mina älsklingar genom fönstret när de går och betar i hagen. och för att jag älskar att köra och bara stå och mysa och pussa på dom. Men jag skulle aldrig påstå att de är till hästens allra bästa. De hade säkert mått ännu bättre om de bara fick gå och äta i en obegränsat stor hage.

Så vad vi ska sträva efter är att hästarna som vi har för våran egen skull får ett så bra liv som den kan medans vi utövar våran hobby genom dem. Och de tycker jag de flesta hästar i sverige har. Men tyvärr finns de undantag i alla hästsporten, men varken fler eller mindre i någon speciell sport.

Och de enda sättet att komma åt dem är att utöka kontrollerna. Där ska du lägga din energi om du engagerar dig i politik för djurens bästa. Reglerna är helt okej som de är. Det är när de inte följs som de går åt skogen.

Det som syns finns inte.

Så som sagt, mer kontroller. (skulle vilja säga att travsporten är bäst där då inte bara jordbruksverket kontrollerar stallen och hästar utan även STC och ens hemmabana.)

mViken hopp eller dressyrhäst får starta med olika balancering på samma benpar??

Håller mig inte till ämnet men måste ifrågasätta, finns det verkligen regler för det inom dressyren? Var i reglementet kan jag hitta detta? Vet en häst som tävlade upp till St George med en al-sko och en järn-sko fram. Detta var knappt 10 år sedan.

Det är knappast till hästens bästa att rida dem, ha dem i box, och instängd i en hage.

Det finns inget så vackert som en fri häst som aldrig behöver vara instängd eller göra något som inte är naturligt. Men om alla hästar skulle ha de så så skulle vi inte ha nån nytta av dem.

Jag har mina hästar för min egen skull. För att jag älskar att se mina älsklingar genom fönstret när de går och betar i hagen. och för att jag älskar att köra och bara stå och mysa och pussa på dom. Men jag skulle aldrig påstå att de är till hästens allra bästa. De hade säkert mått ännu bättre om de bara fick gå och äta i en obegränsat stor hage.

Så vad vi ska sträva efter är att hästarna som vi har för våran egen skull får ett så bra liv som den kan medans vi utövar våran hobby genom dem. Och de tycker jag de flesta hästar i sverige har. Men tyvärr finns de undantag i alla hästsporten, men varken fler eller mindre i någon speciell sport.

Och de enda sättet att komma åt dem är att utöka kontrollerna. Där ska du lägga din energi om du engagerar dig i politik för djurens bästa. Reglerna är helt okej som de är. Det är när de inte följs som de går åt skogen.

Det som syns finns inte.

Så som sagt, mer kontroller. (skulle vilja säga att travsporten är bäst där då inte bara jordbruksverket kontrollerar stallen och hästar utan även STC och ens hemmabana.)

det skulle vara

"Det som inte syns finns inte. "

Vad är det som säger att vi inte har någon kärlek till våra hästar??? Hur kan du bara uttrycka dig så??? Jag älskar mina hästar, varenda en av dem. TROTS att jag tävlar med dem.

Och du, DU tycker att DINA hästar mår toppen. Vi skulle troligen inte hålla med dig då många som bara skogsrider sina hästar glömmer mycket elementära saker som tävlingshästar får. Faktum är att det troligen finns fler skogsmullehästar som far riktigt illa där ägarna tror att de sköter dem perfekt än tävlingshästar. En häst som inte får rätt foder, hovvård och veterinärvård i annat än akuta fall fungerar i skogen ändå. En häst som tävlar gör inga bra prestationer om den inte är tipptopp till hundra procent, gäller alla elitidrottare givetvis inom alla sporter och grenar. Så kom inte och säg att dina hästar mår så jäkla bra, för kanske sköter du dem enligt konstens alla regler men kanske glömmer du att åka till veterinären i förebyggande syfte, fila till hovarna när det behövs eller analysera och betala någon för att räkna ut den perfekta foderstaten till din häst. Vilket många tävlingshästar får.

Nu tycker jag inte att man kan jämföra en tävlingshäst med en skogsmulle... Det var bara ett konstaterande att vi gör mycket som krävs med våra hästar för att de ska må bra och fungera i tävling. <Och dina fungerar säker bra på bara kärlek hö och havre för att rida i skogen.

JAG har aldrig sagt att NI inte älskar era hästar,men här är du riktigt ute och cyklar! Det är DU som uttalar dig åt helsike nu.Jag var på Åby kliniken senast i tisdags med min "skogsmullehäst" trots att vissa veterinärer hemma tyckte jag gott kunde vänta lite.Jag ska på återbesök på måndag.Och jag har två och en halv timmes körväg dit!!Jag åker hellre än chansar.Precis så är det med alla skogsmulle hästar här.Så du menar att det bara är tävlingshästar som får vård? Min teori när det gäller hästar och deras välmående är att dom ska få bra foder,stora hagar i flock,fri tillgång på grovfoder och rätt vård när dom blir sjuka.Kärlek är inte baserad enbart på pengar,vilka fina saker man köper till sin häst,eller hur mycket man betalar för en tränare.Men visst behöver man en hel del pengar för att kunna ha en häst,och kunna ge den rätt vård etc.Inte en enda gång har jag sagt något personligt om någon här,utan säger bara att det JAG sett har varit fel enligt MIG!! Och jag HAR varit på flera storstall,återigen..bla bla..LÄS MINA TIDIGARE INLÄGG!!
Herregud...

Det som syns finns inte.

Återigen..snälla läs mina tidigare inlägg,jag orkar inte upprepa mig hela tiden...

JAG har aldrig sagt att NI inte älskar era hästar,men här är du riktigt ute och cyklar! Det är DU som uttalar dig åt helsike nu.Jag var på Åby kliniken senast i tisdags med min "skogsmullehäst" trots att vissa veterinärer hemma tyckte jag gott kunde vänta lite.Jag ska på återbesök på måndag.Och jag har två och en halv timmes körväg dit!!Jag åker hellre än chansar.Precis så är det med alla skogsmulle hästar här.Så du menar att det bara är tävlingshästar som får vård? Min teori när det gäller hästar och deras välmående är att dom ska få bra foder,stora hagar i flock,fri tillgång på grovfoder och rätt vård när dom blir sjuka.Kärlek är inte baserad enbart på pengar,vilka fina saker man köper till sin häst,eller hur mycket man betalar för en tränare.Men visst behöver man en hel del pengar för att kunna ha en häst,och kunna ge den rätt vård etc.Inte en enda gång har jag sagt något personligt om någon här,utan säger bara att det JAG sett har varit fel enligt MIG!! Och jag HAR varit på flera storstall,återigen..bla bla..LÄS MINA TIDIGARE INLÄGG!!
Herregud...

Ja.. men om inget av de du säger är personligt mot någon här på forumet..

Varför är du här och skriver?? Är det inte bättre att du konfronterar de personer du sett behandla hästar fel? Istället för oss som inte gör det?

Du säger ju själv att du känner travtränare osv. Om de nu behandlar sina hästar så fel, varför gör du inte nått åt de istället för att sitta bakom ett anonymt nick och spy galla på ett forum?

Herregud...

Om inte jag får uttala mig, varför uttalar då DU dig om sånt du inte vet något om?

Jag fattar inte vrf väldigt många kommenterar trav och galopp så negativt. Typ alla vet ju att det händer lika mkt skador i alla andra grenar osåädr.

Jag menar egentligen är det ingen större skillnad tkr jag på körning och trav. Skillnaden är väl hur hästen är spänd för vagnen och att vagnarna är olika elr hur?

Och de flesta trav-och galoppmänniskor tar hand om sina hästar väldigt väl, lika väl som typ dressyrmänniskor tar hand om sina hästar. Jag fattar bara inte vrf så många hackar på travet och galoppen...

Okej jag kan hålla med om att det händer olyckor men det kan hända olyckor när som helst! Inte bara med hästar utan när som helst och dom som har hand om hästarna gör det inte med flit.

Bara för att t.ex hoppning och dressyr är mkt mer populärt än trav och galopp så är det inte mindre farligt. Tycker jag.

Är inte så hemskt insatt i travsporten men har kompisar som håller på med både trav och monte.

Personligen tycker jag att det är mycket skador i alla rid och travsporter nu mera.
Som någon skrev fälttävlan, där händer ju mycket , tror man pressar hästarna till det yttersta i de flesta grenar man sysslar med.

Man ska inte glömma att många hästar tycker det är väldigt roligt att komma ut på tävlingsbanan, annars hade de inte ställt upp.

Men visst håller jag med till viss del det är mycket skador , man borde sätta upp lite mera regler på vad man får ha på hästen och inte, och då tycker jag man borde se över alla ridgrenar också.
Det finns alltid något man kan göra för att förbättra, och varför inte.:)

Säg inte till mig att travet är "renare" än andra hästsporter utan erkänn i stället att inom trav är mkt flera utrustningar godkännda som inom andra hästsporter sedan länge är totalförbjudna av rent djurskydds hänseende.

Vilken hopphäst får starta med helstängt huvudlag??

Vilken dressyrhäst får starta med norsk gas??

Viken hopp eller dressyrhäst får starta med olika balancering på samma benpar??

Viist,, ingen hästsport är helt enligt reglementet till hästens välbefinnande men eftersom det inom ridsporten handlar om så lite prissummor och det även inte finns något spel som "backar upp sporterna" så är och reglementet för dagen mer till djurens välbefinnande än ryttaren/ägaren fplånbok vid ev. placering..

Återgå till tråden som handlar om trav och ge mig ett lyft.

Är det någon i denna tråd som har påstått att trav är en renare sport en andra häst sporter?Men där emot så kan jag säga att det är hårdare kontroller inom travet!Jag säger som humlan:När har en hopp häst nytta av helstängt?När har en dressyr häst nytta av norsk?Och angående balancering av dressyrhästar tänker jag inte ens kommentera för det vet jag inget om.
Och att det skulle vara lite prispengar i dom högsta klasserna i hopp och dressyr är väl rent skitsnack.Och dom ryttarna har sponsorer med stora plånböcker som kan köpa dyra hästar.Det har inte jag!

Min åsikt är att om du ska föra en debatt så ska du veta vad du talar om.
Det kan bli ganska pinsamt annars!
Varför ska man förbjuda helstängt och norskt?

Eftersom jag startade denna tråd så hoppas jag oxå att vi kan avsluta den genom att att inte glömma detta lopp för det är ett föredömme för travsporten som visar att en häst som vill vinna,älskar att springa så behövs varesig helstängt,norsk, eller pisk.

Detta inför hela världen i ett av dom största loppen, se och njut för detta är travsport så som jag önskar att den ska i framtiden ska leda till från Svenskt deltagande.
http://www.youtube.com/watch?v=zmgLJqbYfDw

Och så här gör Coari när hon insett att hon/han gjort bort sej totalt i en tråd.

Startar upp en film på Tuben,var det,det bästa du kunde komma på när du insett att du i hela ditt liv har fått en snevridning av travet?

Vad är det du vill att vi ska se?
Stig H finåker över målet och det som han gjorde var en segergest,inte en enhandare...

Ja tänk vad underbart det vore om vi kunde ha alla hästar på det sättet,som jag har mina,utan pisk,hjälptyglar,skarpa bett och sporrar.I flock i stora hagar,fri tillgång på grovfoder och motion på hästens villkor.Tack för mig!

Tänkvärt från SHV, som enligt mig är en MYCKET respekterad och bra organisation.
--------------------------------------------------------------------------------

Öppet brev till Jordbruksverket och STC (Svenska Travsportens Centralförbund)
TV4 s kalla fakta visade på söndagskvällen den 30/11 ännu en av hästsveriges baksidor. I programmet framkom bland annat att under oktober månad 2008 var 20 procent av de hästar som skulle startat ett travlopp i Sverige skadade och fick inte starta. Vidare visade banveterinär Anders Darenius på behovet av bättre rutiner för veterinärbesiktning i samband med travlopp. I programmet hävdades också att 40 procent av Sveriges travhästar lider av magsår och att 10 procent av dem har akuta skador i munnen och 70 procent av dem har tecken på att någon gång haft munskador.
Utöver detta förekommer lungblödningar och blödande hovar. Det senare på grund av att skorna tas av för att hästen skall springa fortare i tävlingssammanhang. En förklaring till både skadefrekvens och den höga utslagningen av travhästar i unga år sades vara är att många travhästar börjar tränas alldeles i för tidigt ålder. Tidig träning och tävling redan i två års ålder gör är att många travhästar slås ut tidigt och riskerar att drabbas av ovannämnda problem i betydligt högre grad än om deras träning påbörjats senare. Denna kritik har tidigare framförts av bland annat veterinär Lars Audell. Misstankar finns att staten ej gått in för att reglera travsporten hårdare på grund av ekonomiska incitament. Travsporten omsatte 11,9 miljarder 2008 varav 1,3 miljarder gick till staten.
Under programmet framkom också att många travhästar piskas under upploppet. Av STC:s egen statistik framgår att av de som bestraffats enligt STC:s Regler för detta har många varit framgångsrika kuskar som kört in mycket pengar. De som en bötfällts oftast har inte betalat mer än knappt en procent av inkörda vinstpengar trots att de piskat sina hästar vid ett flertal tillfällen.

Med bakgrund av ovanstående föreslår Svenska Hästar Värn följande :

Att STC ser över sina påföljds regler så att straffen byts ut mot längre avstängningar. Detta för att skapa mer kraftfulla ekonomiska sanktioner mot kuskar som vid upprepade tillfällen bryter mot nu gällande regler.
Att STC omedelbart byter ut namnet ”Busligan” på den plats där man redovisar de som brutit mot STC:s regler mot ett mer passande namn exempelvis ”Skampålen”
Att STC tillsammans med jordbruksverket ser över regelverket när det gäller veterinärbesiktning i samband med travlopp.
Att STC tillsammans med jordbruksverket tar fram nya regler som hindrar den nuvarande höga frekvensen av skador och utslagning av travhästar.
Att jordbruksverket överväger att förbjuda användande av spö inom travsporten på samma sätt som man gjort i Norge.
Att STC inrättar en etisk kommitté.

Svenska Hästars Värn

Jan Liwenius
Ordförande

Problemet här är väl att du visar ett öppet brev, baserat på ett hårt kritiserat program pga av fakta fel och vinklingar...
Trist :(

Jag som haft viss insyn i SHV vet att de har brister...

Ja men precis..Nu har både Kalla fakta och SHV fel såklart.:eek: Det är väldigt många som har fel och ni rätt..Spelar väl för er egentligen inte någon roll vem som säger att något är fel med eran "sport", eftersom dom ändå har fel och vinklar allt.Jag vägrar tro att SHV skulle blanda sig i något om dom inte ansåg att det fanns något som var felaktigt.Jag har också insyn i SHV och jag tycker att dom gör ett kanonjobb.Men det tycker väl inte du? För dom har ju sagt något ont om travet,och där finns väl inget som är fel?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 566
Senast: Zuzzi
·
Trav Källa Aftonbladet trav 365 Länk: http://www.aftonbladet.se/trav365/article4669320.ab...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 881
Senast: martha
·
Övr. Hund Igår var det dags för sommarveckornas höjdpunkt- tävling :D. Min klubb i Uppsala anordnade tillsammans med Märsta så var funkis på...
2
Svar
21
· Visningar
1 757
Senast: Kibani
·
Trav Åbys måldomarnämnd lämnade igår över en omdiskuterad händelse i Drottning Silvias Pokal på Åby till STC:s disciplinnämnd att bedöma. Med...
2
Svar
23
· Visningar
3 509
Senast: coari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar