Hästsport eller djurplågeri??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Äger eller jobbar du i ett stort stall? Inget illa menat,frågar mest av nyfikenhet då jag har jobbat i ganska många olika stall där jag har sett ett antal hästar med munskador.Det har varit hästar som kommit från olika "stortränare" och hästar som enbart tränats i just dessa stall.Tror inte att det är enbart travet som dras med dessa skador iof men tycker att lite ödmjukhet inför andras erfarenheter kan vara på sin plats.

I lördags delade Djurskyddet Sverige, på sin stämma i Sollentuna, ut två djurskyddsstipendium på 10 000 kr. Ett gick till de båda banveterinärerna Lars Audell och Anders Darenius för deras avslöjanden om djurplågeri inom travsporten.

http://www.hastmagazinet.com/newsItem.aspx?id=29968

I det uppmärksammade programet i TV 4 som föranledde att dessa två Veterinärer fått detta stipendium från Djurskyddet Sverige gjordes även ett repotage hemma hos Tandläkare Torbjörn som även han bekräftade hur stor del av travarna som har munskador,bettskador mm mm.

Själv besökte jag honom ca 2 veckor innan han interjuvandes för detta program därför att en kollega skulle åka dit med två av sina hästar (travare) för årlig kontroll. Vi diskuterade då ämnet väldigt ingående hur olika bett inverkar, och även hur individuella alla hästars munnar är.

Det som jag blev förvånad över va hur få hästägare som ens orkar öppna munnen på sina egna hästar för att därigenom mkt lätt själva kan se om individen har några skador på lanorna,övre gommen, nedre gommen under tungan,själva tungan och den inre köttsidan av kinderna.

Det som däremot inte va så förvånande va just hur stor kunskap många verkar ha om bett, majoriteten utgår ifrån att betsla med ett bett som gör det bekvämt för den som sitter bakom tömmarna helt utan vetskap om om det även är bekvämt för hästen.

Coari

Vilken typ av hästsport sysslar du med?
Är det hoppning, dressyr, el vad?

Coari

Vilken typ av hästsport sysslar du med?
Är det hoppning, dressyr, el vad?

Jag har tidigare tävlat i hoppning upp till 1.60. Slutade tävla 1986. Flyttade till en travcamp och bodde där i 9 år hos Olle "lappen" Lindqvist där jag ridtränat några starthästar som inte satte rätt muskler med traditionell travträning. Det va uteslutande ridning i teräng och massor av klättring i lång låg form för att bygga upp ryggmuskelaturen under ett par månaders tid, sedan klarade dom att att fullfölja sina lopp med placeringar utan ägg i raden. Följ med på tävlingar,tagit hand om allt för och efterarbete och även kört många i bussen till olika tävlingar, kort sagt allt runtomkring jobb som alla hästskötare inom travet bistår med. Naturligt vis så fick man då även en insyn i granne:s (SHJ) verksamhet och hans barns brinnande intresse för ponny hoppning.

Därefter blev jag nyfiken på galoppen och har ägt flera starhästar hos John Huber, Madelene Smith och Pia Branth, skodde även alla hästrna hos två av dessa tränare. Jag fick nog av Galoppen i samma veva som Pia flyttade till frankrike och sålde den/dom starthästarna i den vevan. Tyvärr så blev jag kvar som hovslagare på dessa tidigare ägda hästar under ett par år till vilket jag i dag ångrar med tanke på vad jag fick uppleva i antal olyckor i lopp med dödlig utgång. Jag vet inte men har hört att banan e omgjord och för dagen i ett skick som inte kan klassas som rent djurplågeri att träna och löpa på. Jag satte min sista fot på Täby galopp och svor på att aldrig mer besöka en skyddade verkstan för ca ett halv år sedan.

Du då??

Senast ändrad:

I lördags delade Djurskyddet Sverige, på sin stämma i Sollentuna, ut två djurskyddsstipendium på 10 000 kr. Ett gick till de båda banveterinärerna Lars Audell och Anders Darenius för deras avslöjanden om djurplågeri inom travsporten.

Du utesluter ju allt som kan vara positivt för travet !!!
Varför inte även berätta att Djurskyddsföreningen tilldelat travkusken Torbjörn Jansson pris för att vara djurvänlig !!!! :idea:

(hämtat från Djurskyddets hemsida)

- Det Torbjörn bevisat är att man kan tillhöra yppersta eliten i Sverige, men även bedriva sin körning på ett för djuren schysst sätt, säger Lillemor Wodmar, generalsekreterare i Svenska Allmänna Djurskyddsföreningen till Kanal 75.

Torbjörn hade inte hört talas om utmärkelsen tidigare men blev förstås glad:
- Självklart känner jag mig både hedrad och stolt. Det känns roligt och viktigt för hela travsporten att en kusk uppmärksammas på det här sättet.

Torbjörn kommer att få ta emot utmärkelsen 28 maj då Svenska Allmänna Djurskyddsföreningens håller sitt årsmöte.

Senast ändrad av en moderator:

Men du,coari är inte här för att tala om det positiva i travsporten!
Nej.här ska smutskastas och tala om för oss vilka djurplågare vi är!
Ändå så spelar han på V75 varje lördag!:cool:

Du utesluter ju allt som kan vara positivt för travet !!!
Varför inte även berätta att Djurskyddsföreningen tilldelat travkusken Torbjörn Jansson pris för att vara djurvänlig !!!! :idea:

Du får gärna starta en tråd i det ämnet,, eller jag kan göra det.

Den här tråden behandlar inte i grunden travets possitiva sidor utan den verklighet som man kan ta del av genom travets granskning och massmedia.

Det finns alltid två sidor och båda sidorna torde tålas att synas. Min tanke med denna tråd va att dom "erfarna" på trav skulle i denna tråden ge sin syn för att det skulle leda i lite mer positiv riktning. Men som du ser,,den fällan gick dom inte in i utan hitills enbart satt sig själva i fällan.

Du har fortfarande inte svarat på,hur du kan spela V75!?

Äger eller jobbar du i ett stort stall? Inget illa menat,frågar mest av nyfikenhet då jag har jobbat i ganska många olika stall där jag har sett ett antal hästar med munskador.Det har varit hästar som kommit från olika "stortränare" och hästar som enbart tränats i just dessa stall.Tror inte att det är enbart travet som dras med dessa skador iof men tycker att lite ödmjukhet inför andras erfarenheter kan vara på sin plats.

Jag är stolt att "tillhöra" det stall jag tillhör, vilket jag har anknytning till på en hel del olika sätt...

Jag sa inte att travet rakt av inte hade problem med munnar jag sa att VI inte har det, vilket förmodligen beror på duktig tränare o duktig personal och intresse att ta ut tandläkare regelbundet för att kolla upp hästarnas munnar.

Den här tråden behandlar inte i grunden travets possitiva sidor utan den verklighet som man kan ta del av genom travets granskning och massmedia.

.....men om tråden ska handla om verkligheten måste man väl titta på just verkligheten ?

I Djurskyddets pressmeddelande kan man läsa om pris till kritiker och om pris till en aktiv djurvänlig kusk. Läser man den här tråden kan man ju tro att Djurskyddsföreningen enbart är kritisk till travet och så är ju inte fallet.

När det gäller tandläkaren du skriver om så använder vi oss också av honom.
TL är inte heller enbart negativ till trav (som man kan tro här i tråden).
Du kan säkert få namnet på flera travare med "fina" munnar om du vill ha det.

Förstår att ditt syfte med tråden är att provocera "de erfarna" inom trav.
Förstår däremot inte nöjet av det. Jag tycker det börjar bli lite fånigt med alla dessa travhatartrådar :grin:

Nä, det har vi märkt du... För det ENDA du gör på det här forumet är att provocera och starta 100 trådar om i princip samma sak (alla går ut på att trav är djurplågeri) och om hur negativt travet är.

We got your point, baby. Och det spelar liksom ingen roll om du startar 100 trådar till. Du kommer att få samma svar ändå. Om och om igen. Kan du inte bara inse att du tycker att det är djurplågeri och vi som är aktiva på det här forumet inom trav inte tycker det. Varför vänder du dig inte till STC istället om du vill införa så många förändrinar? Skriv ett brev till chefsveterinären där! Eller till jordbruksverket! Om det är så stort djurplågeri med helstängda huvudlag, så finns det tillräckligt många opartiska veterinärer (som inte gillar trav) på jordbruksverket som kan införa förbud mot det.

Och varför sponsrar du sporten om du hatar den så? För det gör du ju varje vecka genom att spela V75. Du bidrar ju själv till djurplågeriet faktiskt. Det är ju spelarnas pengar vi kör om. Ju mer folk spelar, desto mer pengar till oss att köra om och desto mer plågar vi djuren så att de kan tjäna de där kronorna som kanske, kanske räcker till kraftfodret någon månad. Har du tänkt på det? Personligen fattar jag inte riktigt hur du tänker där. Om jag tyckte att hästkapplöpning är djurplågeri så skulle jag aldrig gynna det genom att lägga spel på det.

Senast ändrad:

Näe, det är samma sak som att köpa hästkött tillverkat i Italien om man tycker hästtransporterna dit är djurplågeri:p Snacka om att ts kastar sten i glashus:cool:

Och om man har jobbat hoss en travtränare så lär men kunna skillnaden på en murpy och ett helstängt huvudlag!

Jag har tidigare tävlat i hoppning upp till 1.60. Slutade tävla 1986. Flyttade till en travcamp och bodde där i 9 år hos Olle "lappen" Lindqvist där jag ridtränat några starthästar som inte satte rätt muskler med traditionell travträning. Det va uteslutande ridning i teräng och massor av klättring i lång låg form för att bygga upp ryggmuskelaturen under ett par månaders tid, sedan klarade dom att att fullfölja sina lopp med placeringar utan ägg i raden. Följ med på tävlingar,tagit hand om allt för och efterarbete och även kört många i bussen till olika tävlingar, kort sagt allt runtomkring jobb som alla hästskötare inom travet bistår med. Naturligt vis så fick man då även en insyn i granne:s (SHJ) verksamhet och hans barns brinnande intresse för ponny hoppning.

Därefter blev jag nyfiken på galoppen och har ägt flera starhästar hos John Huber, Madelene Smith och Pia Branth, skodde även alla hästrna hos två av dessa tränare. Jag fick nog av Galoppen i samma veva som Pia flyttade till frankrike och sålde den/dom starthästarna i den vevan. Tyvärr så blev jag kvar som hovslagare på dessa tidigare ägda hästar under ett par år till vilket jag i dag ångrar med tanke på vad jag fick uppleva i antal olyckor i lopp med dödlig utgång. Jag vet inte men har hört att banan e omgjord och för dagen i ett skick som inte kan klassas som rent djurplågeri att träna och löpa på. Jag satte min sista fot på Täby galopp och svor på att aldrig mer besöka en skyddade verkstan för ca ett halv år sedan.

Du då??

Jag sysslar mestadels med trav men jag har även en hopphäst.

Men du jag måste bara fråga.. Hur ser det ut i ridvärlden? Vet du va snitt åldern för en ridhäst är idag? Dom stupar i graven en efter en pga att dom är fullständigt sönder ridna. Jag har själv jobbat i ett stall där vi tog emot MÅNGA problem hästar. Det var inga fel på hästarna utan på ryttaren el tränaren. Det funkar inte att sitta och dra ihop en häst på gramman tills dom slickar sig i bogen. Elller ska vi ta upp alla bett och olika metoder som dom använder för att överhuvudtaget behärska sina hästar.

Inom travsporten finns det oxå människor som inte behärskar sina hästar det vet jag oxå men man ska inte komma och påstå att trav är djurplågeri för då är man ute på väldigt hal is. Tror du att hästarna skulle ta ut sig i loppen om dom inte ville? Man skulle aldrig kunna tvinga en häst till det. Jag har varit i USA och jobbat i ett par olika stall och där gick det ut på att ge hästarna all den kärlek som man kunde.. Man hade ensdast 3 passhästar som man la all sin tid på..

Men det som göör mig riktigt arg är när du tar upp det här gällande hjälpmedel så som hjälptyglar, balansering mm Det handlar inte bara om att få hästen att springa fortare utan det handlar oxå om en konst att få hästen att gå sig fri. Med det menar jag att vissa hästar har en tendens att slå på sig då dom går snabbjobb el lopp och då är det väl bättre att balansera om hästen el göra det som behövs för att hästen ska slippa komma in med blödande ben ? Eller tycker du att jag har fel?

Men hur kan man förvara en gramman?
Hur förvarar du alla bett som används inom ridsporten
dom är ju inte speciellt anpassade någonstans?

Ta ett pelhambett som många sitter och rider på med en stumm hand. Det bettet pressar ihop hela underkäken... Bara ETT exempel...

Nej du !! Sluta kasta sten i glas hus!

Nu handlar detta fortfarande inte om ridning.utan om trav. Personligen är jag inte aktiv inom tävling alls.Ska man ge sig på ridningen istället då menar ni? Och låta det som sker inom travet vara,för att ridningen är värre? Att förbättra ALL hästsport för djuren är optimalt,men detta forumet handlar om trav.Att få er travnördar att inse att felaktigheter förekommer inom travet verkar vara som att tala med en vägg,stoppa huvudet i sanden ni om det får er att må bra.Uppenbarligen vill ni inte ha ett bättre liv för djuren i Sverige.Bara för att just ERA hästar har det bra (enligt er själva) Betyder det inte att alla har det. Jag HAR sett mycket,precis som Coari.Senast igår var jag nere på Åby kliniken.Sluta blunda! Vakna nu!

/Fia, Rider OCH kör HELT UTAN HJÄLPTYGLAR OCH SPÖ!

Nu handlar detta fortfarande inte om ridning.utan om trav. Personligen är jag inte aktiv inom tävling alls.Ska man ge sig på ridningen istället då menar ni? Och låta det som sker inom travet vara,för att ridningen är värre? Att förbättra ALL hästsport för djuren är optimalt,men detta forumet handlar om trav.Att få er travnördar att inse att felaktigheter förekommer inom travet verkar vara som att tala med en vägg,stoppa huvudet i sanden ni om det får er att må bra.Uppenbarligen vill ni inte ha ett bättre liv för djuren i Sverige.Bara för att just ERA hästar har det bra (enligt er själva) Betyder det inte att alla har det. Jag HAR sett mycket,precis som Coari.Senast igår var jag nere på Åby kliniken.Sluta blunda! Vakna nu!

/Fia, Rider OCH kör HELT UTAN HJÄLPTYGLAR OCH SPÖ!

JA! Men vart vill du komma med att travsporten ska vara så mycket sämre än ridsporten ?? Vad är du vill kritisera ? Ställ dina frågor så ska jag svara på dom från min sida!! Vad är det som är fel på hanteringen av travhästar?

Jag vet oxå att denna tråden handlar om travhästar .. Men vi måste väl få förvara oss el?
Jag har drog bara parareller i mitt förgående inlägg!!

Alltså, den här tråden. Alla kastar bara ur sig vad som är dåligt inom olika hästsporter fram och tillbaka. Är det inte dags att inse att det finns dåliga saker inom ALLA hästsporter. Det hjälper liksom inte att sitta här på ett forum och tjafsa. Vi som älskar travet kommer fortsätta att göra det och ni som hatar det kan göra det med.

VI ÄR INTE BLINDA! Alla inom det här forumet är MYCKET VÄL MEDVETNA om att det förekommer djurplågeri inom travet. Men att komma och säga att vi uppenbarligen inte vill att det ska bli bättre är riktigt dåligt!

Ni som tycker det är dåligt inom travsporten (Coari, Skogstroll mfl) - GÖR NÅGOT ÅT DET DÅ! Jag tycker fortfarande att Coari ska skriva brev till Jordbruksverket och ta upp alla problem. Coari säger själv att det bara är amatörer på det här forumet. Varför skriver du här då om du vill ha en förändring? Varför går du inte till de som verkligen kan bestämma något och göra någon skillnad?

Det finns så mycket skit inom både ridning och travet, men att säga att vi "travnördar" inte kan ta kritik är bara bullshit. Det vi tycker är att det är rätt tjatigt att "ridhästnördar" kommer in här på travforumet och bara spyr galla över sporten som vi älskar utan att egentligen vara riktigt insatta (Coari t ex som inte ens riktigt vet vad skillnaden på ett helstängt huvudlag och en murphy är eller varför man EGENTLIGEN använder det). Det räcker liksom med "diskussion" nu, för det blir ingen ändå. Det blir bara pajkastning fram och tillbaka.

Alltså, den här tråden. Alla kastar bara ur sig vad som är dåligt inom olika hästsporter fram och tillbaka. Är det inte dags att inse att det finns dåliga saker inom ALLA hästsporter. Det hjälper liksom inte att sitta här på ett forum och tjafsa. Vi som älskar travet kommer fortsätta att göra det och ni som hatar det kan göra det med.

VI ÄR INTE BLINDA! Alla inom det här forumet är MYCKET VÄL MEDVETNA om att det förekommer djurplågeri inom travet. Men att komma och säga att vi uppenbarligen inte vill att det ska bli bättre är riktigt dåligt!

Ni som tycker det är dåligt inom travsporten (Coari, Skogstroll mfl) - GÖR NÅGOT ÅT DET DÅ! Jag tycker fortfarande att Coari ska skriva brev till Jordbruksverket och ta upp alla problem. Coari säger själv att det bara är amatörer på det här forumet. Varför skriver du här då om du vill ha en förändring? Varför går du inte till de som verkligen kan bestämma något och göra någon skillnad?

Det finns så mycket skit inom både ridning och travet, men att säga att vi "travnördar" inte kan ta kritik är bara bullshit. Det vi tycker är att det är rätt tjatigt att "ridhästnördar" kommer in här på travforumet och bara spyr galla över sporten som vi älskar utan att egentligen vara riktigt insatta (Coari t ex som inte ens riktigt vet vad skillnaden på ett helstängt huvudlag och en murphy är eller varför man EGENTLIGEN använder det). Det räcker liksom med "diskussion" nu, för det blir ingen ändå. Det blir bara pajkastning fram och tillbaka.

:bow::bow::bow:
Jag håller med dig! Men jag blir samtidigt arg när dom påstår att vi skulle plåga våra hästar! Jag lägger ner hela min själ på mina hästar och jag vet många fler som gör det! Om nu travhästarna skulle må så dåligt varför är dom fina i hull, blanka och livliga då är min fråga??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 566
Senast: Zuzzi
·
Trav Källa Aftonbladet trav 365 Länk: http://www.aftonbladet.se/trav365/article4669320.ab...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 881
Senast: martha
·
Övr. Hund Igår var det dags för sommarveckornas höjdpunkt- tävling :D. Min klubb i Uppsala anordnade tillsammans med Märsta så var funkis på...
2
Svar
21
· Visningar
1 757
Senast: Kibani
·
Trav Åbys måldomarnämnd lämnade igår över en omdiskuterad händelse i Drottning Silvias Pokal på Åby till STC:s disciplinnämnd att bedöma. Med...
2
Svar
23
· Visningar
3 509
Senast: coari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar