Hästsport eller djurplågeri??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

*kl*

Är inte så speciellt insatt i travet men har lite frågor.

Ang det här citatet (kommer inte ihåg vem jag kopierade texten av men skitsamma)
Jag har en delad mening i tidig hästträning. En tvååring bör inte STARTA, men den bör bli tränad för att kunna hålla en längre tid.

Jag praktiserade nyligen i ett rehabstall för travhästar där dom flesta som var skadade var under 5 år. "Chefen" berättade för mig att detta händer för att man börjar träna hästarna alldeles för tidigt och alldeles för hårt.
Så det känns som att det är mer tvärtom, att hästarna inte håller lika bra om man sätter igång dom för tidigt? Eller är jag helt lost?^^
Och vad jag "hört" så är det någon viss skada som försäkringsbolag inte täcker, just för att det är alldeles för vanligt på travhästar.
Borde inte detta tyda på att travsporten faktiskt är lite för hård? För travhästar får väl inte denna skada just för att dom är travare utan utav träningen?

Tycker även att det känns som att det mesta handlar om pengar. Fick veta att många hästar som skadas avlivas om läketiden är för lång pga att då kan dom inte springa in några pengar och det blir bara slöseri att ha en häst som inte kan tävlas.

En sak till som jag skulle vilja ha svar på om det går för sig :)
En del använder sig av någon slags rem för att hålla upp huvudet (heter?). Just för att hästen inte ska falla fram och gå omkull när den blir för trött att den inte orkar hålla huvudet uppe.
Det låter i mina öron helt fel, varför pressar man en häst så mycket att den egentligen inte orkar springa längre men med hjälptyglar lyckas "hålla den uppe" så att den kan springa lite till?

Inte ute efter att smutskasta travsporten utan detta är bara funderingar på saker jag sett och hört (har inte mycket erfarenheter och tror inte att jag kan och vet allt om trav som sagt;) ), och om det låter helt wierd så berätta gärna hur det ligger till istället. Känner mig lite som en noob men hoppas någon kan ta mina frågor på allvar iaf.

*kl*
Jag praktiserade nyligen i ett rehabstall för travhästar där dom flesta som var skadade var under 5 år. "Chefen" berättade för mig att detta händer för att man börjar träna hästarna alldeles för tidigt och alldeles för hårt.
Så det känns som att det är mer tvärtom, att hästarna inte håller lika bra om man sätter igång dom för tidigt? Eller är jag helt lost?^^

Många som tränar travhästar tränar de tyvärr för hårt för tidigt.
Men, för att en travhäst ska utveckla sin kropp/lungor/hjärta osv så behövs att den börjar träna lugnt men ganska tidigt. Många har tyvärr för bråttom och tänker inte på att hålla farten nere. Det är hemskt och fram för allt så vinner man inget på det utan det blir som du säger så att de inte håller istället.
Det krävs att man hittar en jämn balans, tar det lugnt och att man låter hästen utvecklas i sitt eget tempo precis som vilken häst som helst.
Du har helt rätt i att de inte håller lika länge om man sätter igång för tidigt. Men kör man dem i den fart de tål så att de lugnt och säkert kan utvecklas så får man såklart en häst som kommer att tåla även vuxenträningen på ett annat sätt.
Klyschan "Det är farten som dödar" passar väldigt bra in här faktiskt. Tyvärr finns det många många "travgubbar" som mycket och gärna skryter om hur fort de tränar och vilken "träningsdemon" de har hemma. Jag tål inte ens att höra sånt. Usch. DET är något som är negativt med sporten. ALLA har inte hjärna nog att anpassa träning efter häst.

Och vad jag "hört" så är det någon viss skada som försäkringsbolag inte täcker, just för att det är alldeles för vanligt på travhästar.
Borde inte detta tyda på att travsporten faktiskt är lite för hård? För travhästar får väl inte denna skada just för att dom är travare utan utav träningen?

Det som inte går på försäkringen när det gäller en travhäst är ledbehandlingar. Alltså behandlingar av hältor som beror på diffusa symptom eller slitage. Jag skulle inte vilja påstå att det är för att travsporten i sig är för hård, utan mer komma tillbaka till det jag nämnde ovan: Om man inte tränar sin häst rätt så håller den inte för tävlandet, lika lite som en hopphäst eller galopphäst måste tränas för att hålla. Problemet ligger där tror jag. Många TROR att det bara är att antingen starta (utan att ha tillräcklig träning i ryggen) och då kommer skadorna. Sedan finns de de som gör tvärtom som jag nämnde ovan - de tränar hästarna för hårt. Och då kommer också skadorna.
Sedan kan det också ligga i generna, saker som tex pålagringar kan vara ärftligt. Eller åtminstone att vissa är mer benägna att få det än andra.

En annan orsak tror jag också är att vi travamatörer gärna kollar upp våra hästar väldigt ofta. MER än nödvändigt , just för att vi vill ha fräscha hästar. Skulle vi då få ersättning för varje gång vår häst visar lite hälta skulle det bli dyrt för förs.bolagen. För hälta kan en veterinär böja fram även på en haghäst om det är så.

Tycker även att det känns som att det mesta handlar om pengar. Fick veta att många hästar som skadas avlivas om läketiden är för lång pga att då kan dom inte springa in några pengar och det blir bara slöseri att ha en häst som inte kan tävlas.
För alla handlar det inte om pengar. För majoriteten rinner det ut mer pengar än det rinner in. Tyvärr så är det de "stora" tränarna som är i fokus när det gäller media. Vi "små" hamnar alltid i skymundan, och då ska man ändå veta att det är betydligt fler amatörer som håller på med trav än det är proffs.
Vi amatörer har oftast heller inte hjärta att göra oss av med vår vän om den så inte kan gå på travet, då ser vi hellre till att den antingen får ett bra hem eller så får den gå kvar hemma och påta. Så gör jag i alla fall. Och jag har själv tagit mig an många hästar som ingen annan "velat ha".
Sen handlar det också om att många travare, precis som andra hästar åker på skador där det kanske inte ens är humant att låta hästen gå igenom en läketid på si och så många månader eller år som det kan handla om. Och därför tar man bort den. Men tyvärr är det många som tas bort helt i onödan också.

En del använder sig av någon slags rem för att hålla upp huvudet (heter?). Just för att hästen inte ska falla fram och gå omkull när den blir för trött att den inte orkar hålla huvudet uppe.
Det låter i mina öron helt fel, varför pressar man en häst så mycket att den egentligen inte orkar springa längre men med hjälptyglar lyckas "hålla den uppe" så att den kan springa lite till?

Det kallas för käkrem.
Idag är det många många hästar som tävlar utan käkrem. Det är lite fel i din formulering när du menar att den enbart är till för att hästen inte ska fall om den blir trött.
Den finns där mest som en säkerhet, om det skulle vara så att hästen blir trött så kan det hända att den fumlar lite med travet eller blir snubblig. Finns det då en käkrem så "hjälper" den både häst och kusk att förhindra en eventuell olycka. Det är alltså inte så att man pressar en häst så mycket att den ska ramla omkull utan som en säkerhet om hästen skulle råka snubbla (vilket ju kan hända även om hästen är pigg). Finns käken så har man också en chans att som kusk parera hästen.

Jag hoppas du har fått lite svar på dina frågor. :laugh:

Mycket av det du tar upp tillhör baksidan av sporten, och det finns många inom den borde lära sig ett och annat om hur en häst ska tränas eller fungera. Men man får inte heller glömma att travsporten också består av många som sätter sin häst före sig själv när det gäller både hälsa och ekonomi. Och de flesta skulle aldrig ställa upp en häst i ett lopp, om de visste att de inte var redo för det. Men , there's always two sides of every story.

Senast ändrad:

Eftersom att du fick bra svar på dina frågor så vill jag inte upprepa svaren igen, men en grej vill jag komplettera, och det är svaret på denna frågan:

Käkremmen, som den kallas, är inte bara till hjälp att hålla upp huvudet och hjälpa hästen att hålla balansen.
Att hästen håller upp huvudet är åxå en grej som tillhör lufttillförseln. Sänker hästen huvudet och vinklar in huvudet mot halsen (ja, du vet nog hur jag menar) så skulle vinkeln på luftstrupen bli en bruten linje och på så sätt får travaren in mindre luft än vad den skulle behöva i maxprestation.
Titta på en häst som skenar, eller leker i hagen. Den har oftast huvudet högt och huvudet vinklat utåt från kroppen just för att den ska få in mer luft i lungorna för att kunna syresätta blodet ordentligt så att den kan prestera ännu bättre.
Sen tror jag åxå att de står i reglementet att hästen måste ha käk på sig i bilstart för att inte kunna smita under vingen (dispens kan ges ut). Rätta mig gärna om jag har fel.

Jätte bra svarat av er båda Zandrah och enjoyable!:bow::bow:

Tack för svaren :) Ang käkremmen så hade jag faktiskt ingen aning själv om vad den är till för, någon har bara sagt det till mig så säger inte att mitt påstående stämmer^^

*KL*

Idag var jag och masserade på en ridskola igen och en av hästarna var i så dåligt skick att jag mådde fysiskt och psykiskt dåligt av att bara vara där och se/känna på denna häst. Hästen går nu under kvällen 2 lektioner med felanpassad sadel och orutinerade ryttare som inte klarar av hästen. Hästen är 8år gammal (?) och går ett hemskt liv tillmötes.:cry::cry:
Hästen saknar nästan helt ryggmuskler och visar på mycket stor smärta i ryggen även vid endast mycket lätt beröring. Hästen har problem att lyfta Hö fram PGA en muskel sträckning (?) inte säker här kan vara en djupare skada. Rekommenderade veterinär omedelbart och att hästen skulle tagits bort ur lektions listan omedelbart. Ingen ändring gjordes.

Till Coari vad skulle du göra om du såg en sådan häst?
Skulle du anmäla till djurskyddsmyndigheten?
Det kommer jag att göra!

*KL*

Idag var jag och masserade på en ridskola igen och en av hästarna var i så dåligt skick att jag mådde fysiskt och psykiskt dåligt av att bara vara där och se/känna på denna häst. Hästen går nu under kvällen 2 lektioner med felanpassad sadel och orutinerade ryttare som inte klarar av hästen. Hästen är 8år gammal (?) och går ett hemskt liv tillmötes.:cry::cry:
Hästen saknar nästan helt ryggmuskler och visar på mycket stor smärta i ryggen även vid endast mycket lätt beröring. Hästen har problem att lyfta Hö fram PGA en muskel sträckning (?) inte säker här kan vara en djupare skada. Rekommenderade veterinär omedelbart och att hästen skulle tagits bort ur lektions listan omedelbart. Ingen ändring gjordes.

Till Coari vad skulle du göra om du såg en sådan häst?
Skulle du anmäla till djurskyddsmyndigheten?
Det kommer jag att göra!

Jag skulle ha startat en tråd i ämnet på hästvård eller hästverksamhet.

Inte blandat in det på Trav forumet, speciellt inte just nu när äntligen några vettiga frågor och svar (strax innan ditt inlägg) kommit som utvecklat diskuttionen.

För den inte återigen bakåt genom att ständigt lägga focus åt annat håll.

Finns det ingen moderator som kan radera inlägg som inte rör ämnet om travare??

Jag skulle ha startat en tråd i ämnet på hästvård eller hästverksamhet.

Inte blandat in det på Trav forumet, speciellt inte just nu när äntligen några vettiga frågor och svar (strax innan ditt inlägg) kommit som utvecklat diskuttionen.

För den inte återigen bakåt genom att ständigt lägga focus åt annat håll.

Finns det ingen moderator som kan radera inlägg som inte rör ämnet om travare??

Din tråd heter Hästsport eller djurplågeri?? vilket betyder att även andra sporter kommer att komma på fråga här kan du svara på min fråga eller vågar du inte inse att ditt resonemang inte fungerar?

Jag själv skrev redan i startinlägget mitt förslag: Vad gör man för att inom travet för att se till djurskyddet???

Inget!!!

Vad borde man göra??

Ändra reglementet så att alla hästar endast får starta med öppet huvudlag så dom kan se både bakåt och åt sidorna. Bara en så enkel sak skulle leda till att många olyckor skulle undvikas och att många hästar inte skulle hetsas genom överprestation. En häst som verkligen älskar att ärligt vilja springa behöver inga skygglappar för att försöka fly från det okända. Förbjud sidostång och
allt annat som behövs för att dom springer och "bryter" springer inte en häst rakt så är den antingen ofräch eller ensidigt tränad..

Sedan kan man ju bara ställa sig frågan till varför så många hästar inom travet plötslig "snubblar" och stupar,, skor man själv där utan kunskap eller är det som Sören Nordin en gång så, "det man inte har i händerna får man ha i hovarna"

Detta mottogs med hånskratt från "proffsen" Varför??

Jo för att dom inte förstår grundorsaken till varför vissa hästar löper bättre med norsk,omvänd norsk,helstängt huvudlag, murfybländare,huvudstång, ex,ex.

Det finna massor av hästar som har blivit millionärer enbart genom att hela sitt liv tävlat och tränat med helt öppet huvudlag och det är beviset på att dom hästarna älskar att springa helt frivilligt och är så väl tränade att dom även är reglerbara både i sidled och framåt.

Är det någon som noterat om det är en häst i Sverige som under detta år stupat och haft öppet huvudlag??

Men är du dum eller??? Du fattar ju inte. Alla hästar blir inte lugnare med öppet huvudlag. Hade en passhäst som blev stressad och bara galopperade när han såg de andra, vi testade ett helstängt och vips travade han och blev mkt lugnare. Han hade stressat ihjäl sig om han hade varit tvungen att gå med öppet.

Men är du dum eller??? Du fattar ju inte. Alla hästar blir inte lugnare med öppet huvudlag. Hade en passhäst som blev stressad och bara galopperade när han såg de andra, vi testade ett helstängt och vips travade han och blev mkt lugnare. Han hade stressat ihjäl sig om han hade varit tvungen att gå med öppet.

:bow::bow::bow::love::love::love:

Hur kan de bara ha blivit avstängda?? Dryga böter, licenser indragna och polisanmälan.

Hade en häst blivit spöad så den blödde på en travbana så hade de varit konsekvenserna.

Som sagt var detta länge sedan. 80-talet. Men det blev ett stort hallå om det i media då för både ryttare och förälder var (och är) mycket kända namn.
I dagens läge hade nog straffet sett annorlunda ut.

KL.
Ville bara skriva vad som står i ronden, för er som inte har den.

Hårdare straff - och färre brott

DRIVNING Den 1 april skärpte STC straffen för otillåtna drivningar. Efter en månad med de nya straffskalorna är tendensen klar: antalet utdömda drivningsförseelser har minskat.
Fram till 31 mars utdömdes i snitt 2,23 drivningsförseelser per tävlingsdag (tio lopp). Den senaste månaden har siffran varit 1,57-en markant minskning vad gäller utdömda bestraffningar för drivningsförseelser, således.
-De allra flesta kuskar sköter drivningen utan anmärkningar. Över 98 procent av körningarna leder inte till någon bestraffning. Vi är inte nöjda med det utan vårat mål är att minska antalet otillåtna drivningar yttewrligare, säger Ulf Hörnberg.

I samma tidning kan man läsa om en lärling som blivit dömd för djurplågeri, och riskerar djurförbud. Han hade givit hästen en "enhandare" Villket man absolut inte får göra.
Här gör man något åt det och det ordentligt. Indragen licens, böter och djurförbud det tycker jag iallafall är att man visar att man inte accepterar hård drivning utav djuren.

Ursäkta en vad man får anta korkad fråga i era ögon, varför i hela fridens dar använder man en sådan häst i träning och tävling????

Hästar är individer och inte maskiner. Bara för att hästen blir ofokuserad av att att se saker bakom sig betyder inte att den lider. Man vill bara helt enkelt att den ska sluta fundera över de som finns bakom och koncentrera sig framåt. Precis som hästar som körs i körtävlingar. Anledningen till att de har skygglapper är inte för att hästen inte passar till sin gren utan för att få den mer fokuserad på vad de ber den att göra.

Självklart vill alla att man ska kunna utöva sin sport tillsammans med djuren med så lite utrustning som möjligt. Men skulle man rensa ut alla hästar som kräver någon form av hjälp utrustning inom alla sporter så skulle de inte bli många kvar.

Det var en bra förklaring, men då kommer nästa fråga. Allt detta måste ju ses som hjälpmedel att få hästen in i en situation som den egentligen inte klarar av för egen maskin. Varför bespottas hjälpmedel i allmänhet, jag tänker nu närmast på de mängder av trådar där man ondgjort sig över martingal, sporrar olika typer av bett mm. Detta är ju hjälpmedel främst inom andra hästsporter, men här anses det in ok?

Jag förvånar mig mycket över hur dåligt moderatorn här tar denna person. en liten tydlig varningpå detta skulle vara på sin plats tycker jag. Kanske tom en ban från travsidan...
Moderatorn skulle vilja veta var du hittar ett brott mot bukefalos forumregler och vilken regel i så fall? Det är inte förbjudet att starta kontroversiella trådar...

Sen kan man inte banna någon enbart från travsidan.

Jag har sagt det förut och säjer det igen - ignorera det ni anser vara påhopp så brukar det upphöra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 566
Senast: Zuzzi
·
Trav Källa Aftonbladet trav 365 Länk: http://www.aftonbladet.se/trav365/article4669320.ab...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 881
Senast: martha
·
Övr. Hund Igår var det dags för sommarveckornas höjdpunkt- tävling :D. Min klubb i Uppsala anordnade tillsammans med Märsta så var funkis på...
2
Svar
21
· Visningar
1 757
Senast: Kibani
·
Trav Åbys måldomarnämnd lämnade igår över en omdiskuterad händelse i Drottning Silvias Pokal på Åby till STC:s disciplinnämnd att bedöma. Med...
2
Svar
23
· Visningar
3 510
Senast: coari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar