Sv: Hästsport eller djurplågeri??
*kl*
Jag praktiserade nyligen i ett rehabstall för travhästar där dom flesta som var skadade var under 5 år. "Chefen" berättade för mig att detta händer för att man börjar träna hästarna alldeles för tidigt och alldeles för hårt.
Så det känns som att det är mer tvärtom, att hästarna inte håller lika bra om man sätter igång dom för tidigt? Eller är jag helt lost?^^
Många som tränar travhästar tränar de tyvärr för hårt för tidigt.
Men, för att en travhäst ska utveckla sin kropp/lungor/hjärta osv så behövs att den börjar träna
lugnt men ganska tidigt. Många har tyvärr för bråttom och tänker inte på att hålla farten nere. Det är hemskt och fram för allt så vinner man inget på det utan det blir som du säger så att de inte håller istället.
Det krävs att man hittar en jämn balans, tar det
lugnt och att man låter hästen utvecklas i sitt eget tempo precis som vilken häst som helst.
Du har helt rätt i att de inte håller lika länge om man sätter igång för tidigt. Men kör man dem i den fart de tål så att de lugnt och säkert kan utvecklas så får man såklart en häst som kommer att tåla även vuxenträningen på ett annat sätt.
Klyschan "Det är farten som dödar" passar väldigt bra in här faktiskt. Tyvärr finns det många många "travgubbar" som mycket och gärna skryter om hur fort de tränar och vilken "träningsdemon" de har hemma. Jag tål inte ens att höra sånt. Usch. DET är något som är negativt med sporten. ALLA har inte hjärna nog att anpassa träning efter häst.
Och vad jag "hört" så är det någon viss skada som försäkringsbolag inte täcker, just för att det är alldeles för vanligt på travhästar.
Borde inte detta tyda på att travsporten faktiskt är lite för hård? För travhästar får väl inte denna skada just för att dom är travare utan utav träningen?
Det som inte går på försäkringen när det gäller en travhäst är ledbehandlingar. Alltså behandlingar av hältor som beror på diffusa symptom eller slitage. Jag skulle inte vilja påstå att det är för att travsporten i sig är för hård, utan mer komma tillbaka till det jag nämnde ovan: Om man inte tränar sin häst rätt så håller den inte för tävlandet, lika lite som en hopphäst eller galopphäst måste tränas för att hålla. Problemet ligger där tror jag. Många TROR att det bara är att antingen starta (utan att ha tillräcklig träning i ryggen) och då kommer skadorna. Sedan finns de de som gör tvärtom som jag nämnde ovan - de tränar hästarna för hårt. Och då kommer också skadorna.
Sedan kan det också ligga i generna, saker som tex pålagringar kan vara ärftligt. Eller åtminstone att vissa är mer benägna att få det än andra.
En annan orsak tror jag också är att vi travamatörer gärna kollar upp våra hästar väldigt ofta. MER än nödvändigt , just för att vi vill ha fräscha hästar. Skulle vi då få ersättning för varje gång vår häst visar lite hälta skulle det bli dyrt för förs.bolagen. För hälta kan en veterinär böja fram även på en haghäst om det är så.
Tycker även att det känns som att det mesta handlar om pengar. Fick veta att många hästar som skadas avlivas om läketiden är för lång pga att då kan dom inte springa in några pengar och det blir bara slöseri att ha en häst som inte kan tävlas.
För alla handlar det inte om pengar. För majoriteten rinner det ut mer pengar än det rinner in. Tyvärr så är det de "stora" tränarna som är i fokus när det gäller media. Vi "små" hamnar alltid i skymundan, och då ska man ändå veta att det är betydligt fler amatörer som håller på med trav än det är proffs.
Vi amatörer har oftast heller inte hjärta att göra oss av med vår vän om den så inte kan gå på travet, då ser vi hellre till att den antingen får ett bra hem eller så får den gå kvar hemma och påta. Så gör jag i alla fall. Och jag har själv tagit mig an många hästar som ingen annan "velat ha".
Sen handlar det också om att många travare, precis som andra hästar åker på skador där det kanske inte ens är humant att låta hästen gå igenom en läketid på si och så många månader eller år som det kan handla om. Och därför tar man bort den. Men tyvärr är det många som tas bort helt i onödan också.
En sak till som jag skulle vilja ha svar på om det går för sig
En del använder sig av någon slags rem för att hålla upp huvudet (heter?). Just för att hästen inte ska falla fram och gå omkull när den blir för trött att den inte orkar hålla huvudet uppe.
Det låter i mina öron helt fel, varför pressar man en häst så mycket att den egentligen inte orkar springa längre men med hjälptyglar lyckas "hålla den uppe" så att den kan springa lite till?
Det kallas för käkrem.
Idag är det många många hästar som tävlar utan käkrem. Det är lite fel i din formulering när du menar att den enbart är till för att hästen inte ska fall om den blir trött.
Den finns där mest som en säkerhet,
om det
skulle vara så att hästen blir trött så kan det hända att den fumlar lite med travet eller blir snubblig. Finns det då en käkrem så "hjälper" den både häst och kusk att förhindra en eventuell olycka. Det är alltså inte så att man pressar en häst så mycket att den ska ramla omkull utan som en säkerhet om hästen skulle råka snubbla (vilket ju kan hända även om hästen är pigg). Finns käken så har man också en chans att som kusk parera hästen.
Jag hoppas du har fått lite svar på dina frågor.
Mycket av det du tar upp tillhör baksidan av sporten, och det finns många inom den borde lära sig ett och annat om hur en häst ska tränas eller fungera. Men man får inte heller glömma att travsporten också består av många som sätter sin häst före sig själv när det gäller både hälsa och ekonomi. Och de flesta skulle aldrig ställa upp en häst i ett lopp, om de visste att de inte var redo för det. Men , there's always two sides of every story.