Hästsport eller djurplågeri??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hästsport eller djurplågeri??

Jag tillägger att det jag gör är att tex engagera mig politiskt,för att någon gång i framtiden kunna komma så pass högt upp att jag verkligen kan göra min röst hörd,samt diskutera,ta upp frågan,nöta den.Dessutom dokumenterar jag allt jag ser för framtiden,anmäler det jag tycker är fel och är som en irriterande liten mygga på de som beter sig illa.
Jag bryr mig om djur och jag är en god människa.

Vad gör du?

Vill du veta vad jag gör?

Jag älskar hästen. Jag älskar sporten. Jag älskar farten.
Att få en enorm adrenalinkick bara genom att vända upp i provstart i ett provlopp bevisar nog mitt intresse i det hela.
Men jag är en av dom som ser till att inte vara en av dom andra, om du förstår vad jag menar.
Skulle jag driva så fult som vissa andra gör så skulle jag må så förbannat dåligt. Sen vågar jag inte heller. För att jag vet att domare har extra mycket koll på dom nya. Sen anser jag att de inte finns någon anledning att driva så man vispar av armarna på sig själv.
Jag har en delad mening i tidig hästträning. En tvååring bör inte STARTA, men den bör bli tränad för att kunna hålla en längre tid. Men nu kan jag inte träna en tvååring så därför håller jag mig borta från det, för att träna en unghäst är de inte många som kan. Dessvärre finns de som som tror att dom är bäst på allt och ge sig på att träna unghästar, och de är dom unghästarna som åker på förslitningsskador för att dom inte är korrekt tränade.
Jag är en av dem som håller i mottot "desto mindre utrustning på hästen, desto bättre blir det". Jag skulle skämmas om min häst var tvungen att se ut som en julgran för att överhuvudtaget kunna springa i ett snabbare tempo.
Jag vill att reglerna mot drivningar ska bli hårdare, men jag vill däremot inte att drivning med spö och töm ska förbjudas helt. Vi behöver tömmarna som en framåtdrivarna hjälp, precis som ridningen behöver benet som en framåtdrivande hjälp.
Jag är fullt medveten om de svarta hålet som finns i travsporten, och jag diskuterar gärna det, så länge motparten håller sig på en sådan nivå så det går att diskutera utan att bli kallad djurplågare.

Jag är en av dem i travsporten som vill ha förändring på vissa punkter...

Hej Skogstroll.

Jag tycker att det är jätte tråkigt att du haft så dåliga erfarenheter av trav.
Och jag håller med dig, till viss del. Travets högsta topp har blivit alldeles för cyniskt, fokus på kuskar istället för hästar.

Men när det gäller pengar versus hästvård så ligger faktist problemet på ett helt annat ställe än var de flesta tror.

Visste du t.ex. att tiden mellan loppen har minskats drastiskt senaste åren, vilket medföljer mer stress på stallbacken och i sin tur mer stressade hästar. Varför? Jo pga media. Travbanorna från BÖTER om de drar över tiden så att REKLAMEN i kanalerna blir lidande.

Det finns inte längre plats för den genuina glädjen i travet. Amatördelen av travet.

Men även fast de finns en topp inom travet som i princip tjänar alla pengar så betyder de inte att de piskas mera. Snarare mindre. Pengarna betyder inte lika mycket. De får in sina pengar ändå. Som häromveckan var de en känd kusk som styrde en häst till seger i ett stort lopp. Han fick frågan om hur de kändes att vinna loppet. - Jo det är väl kul, har inte vunnit det förut. Och då var de flera hundra tusen i första pris (tror jag).

Och när vi ändå talar om drivningar. Det talas ofta om att de ska se estetiskt bra ut i reglerna. Och varför är de så? Jo för att inte personer som inte håller på med trav ska reagera på ett negativt sätt. För i de flesta fall så ser de värre ut än vad de är.

MEN de finns självklart sånna som missbrukar spöet och övriga drivningar, och de tänker jag inte försvara. Reglerna ändras dock hela tiden till de bättre. Senast så har de ändrats till hårdare straff till personer med upprepade förseelser. Vilket jag tycker är jätte bra.

Det finns alltid utrymme för förbättring och tills dess så harvar jag på med min älskling som jag antagligen aldrig kommer lämna korpserien med. Men jag älskar henne lika mycket ändå.

PS. Ett tips, länka gärna till de lopp du tycker är så hemska så du mår illa. Så vi kan ta del av dem och säga emot eller hålla med. Annars är det väldigt svårt för oss att bemöta kritiken.

Nu är det ju inte ER jag kritiserar.Eller hur?
Ska jag gilla allt annat som är fel,för att ni ska slippa känna er trampade på?
Ska vi sluta att försöka förbättra för djuren,bara för att alla som är bra är just bra?

Du skriver så här: "Jag förstår faktiskt inte varför någon håller på med det när det ser ut som det gör.Det finns inga som är så dåliga på att ta kritik som travfolk.Varför har ni så svårt att ta kritik? Varför vill ni inte förbättra för djuren? Jag är villig att ge travsporten en chans.Men då krävs massor av bättring."
Då drar du alla över en kam ja. Det gör du genom att påstå att ALLA travfolk är dåliga på att ta kritik och du inte fattar varför NÅGON håller på med sporten. Skriver du såna saker så måste du specificera dig, annars menar du ju att alla är så som du menar.

Tror du jag försvarar djurplågeri och vanvård av djuren? Knappast! En stor del av min inkomst har gått åt till att reparera skadade och vanvårdade hästar. Jag har frivilligt åtagit mig det. Tyvärr så finns dessa utsatta hästar inte enbart i travbranschen.
ALL hästsport borde i så fall få striktare regler och förbättras. Faktiskt. Det finns mycket inom travet som jag inte hade haft något emot försvann.
För min del kan vi lika gärna förbjuda anv. av körspö helt, likaså huvudstänger och annan utrustning som är "onödig".
Helstängt huvudlag däremot vetti sjutton.....

Nej, inför ett MAX antal timmar som hästen får spendera på stall per dygn då skriver jag under direkt! :)

Ett bra och tydligt svar tycker jag! *berömmer*:) Man KAN mötas på halva vägen,en liten liten förbättring är bättre än ingen alls.jag är väldigt engagerad på många områden av hästsport inom just förändring,jag ger mig inte bara på travet.Jag tycker också att farten är härlig! Men då ska den vara frivillig.Den ska inte hetsas fram.Man kan definitivt köra in och träna lätt med en två åring,men inte mycket,och inte tävling. Tömmar behövs för att styra hästen,såklart.att heja på en häst lätt och att slå den med ett spö är två olika saker som inte ens går att jämföra.När jag ska heja på mina hästar räcker det med att släppa efter på tömmen/tygeln och förmedla det i tanken.Så samspelta är vi,och då är det riktigt härligt att leva,den känslan är underbar. Om ingen fick driva illa så skulle det ju bli på samma villkor för alla.
Dom som dömer tex för otillåten drivning är enligt mig jäviga,det borde vara mer oberoende personer som bedömer det.
Det är intressant och roligt att diskutera,det behövs yngre blod som för fram framtidens hästsport! Som vågar och vill förändra! Låt inte allt bara vara som det alltid har varit.

Nej just det:idea:Jag har ingen aning om vad just du gör för att förbättra,och det är ju just det jag vill veta!

Tänk så mycket tjafs vi kunde sparat om du haft den här förhållningen redan från början.

En grej som jag reagerade mest på var när jag skulle välja dressfärger. En person kommer fram till mig och säger:
"Välj en mörk färg som du har på armarna, för om du har en ljusare färg så syns de mer när du driver".
Mitt svar i det hela var ett kort mumlande. Spelar la ingen roll vad jag har för färg på dressen? Reglerna finns ju fortfarande där för att följas!

Att känna hur hästen ökar genom att bara lätta lite på tömmen är härligt! Det är de jag försöker sträva efter varje gång jag kör. Jag ser åxå till att hästen går upp ordentligt på bettet, på så sätt så är den mer lyhörd på mig än om jag skulle köra med slaka tömmar hela tiden. Dessutom ser det så mycket snyggare ut!

Haha, du skulle ha hört hur mycket jag pratade med min lilla pärla i första loppet som jag körde förra veckan. Vågade inte driva henne så mycket så jag pratade med henne hela tiden.. "Kom igen nu tjejen, du klarar de här. Lite mer kan du ta i".. Det var mitt första lopp med en väldigt osäker häst i ett tufft gäng. Hon går i mål som sjua, på en relativt bra tid för att vara henne. Hon gick felfritt och fick med sig 850 kr i bagaget.
Jag däremot kunde inte sluta böla när jag travade av henne. Hon gick ju felfritt!

Jag tillägger att det jag gör är att tex engagera mig politiskt,för att någon gång i framtiden kunna komma så pass högt upp att jag verkligen kan göra min röst hörd,samt diskutera,ta upp frågan,nöta den.Dessutom dokumenterar jag allt jag ser för framtiden,anmäler det jag tycker är fel och är som en irriterande liten mygga på de som beter sig illa.
Jag bryr mig om djur och jag är en god människa.

Vad gör du?

Engagerar mig i djurskydd avseende alla hästsporter i mitt yrke som veterinär. Kommer försöka delta i utredningen av störthästar samt delta i en arbetsgrupp angående djurskyddsproblem inom hästsporten.

Att känna hur hästen ökar genom att bara lätta lite på tömmen är härligt! Det är de jag försöker sträva efter varje gång jag kör. Jag ser åxå till att hästen går upp ordentligt på bettet, på så sätt så är den mer lyhörd på mig än om jag skulle köra med slaka tömmar hela tiden. Dessutom ser det så mycket snyggare ut!

Min nordis (första egenuppfödda) var lite seg i munnen som yngre, han har en släkt med hetsiga nordisar bakom sig. Det jag gjorde var att plocka bort handstropparna i träning. Eftersom jag tränade honom själv under hela min utbildning och han inte startade förrän han var 6 år så blev det många mil i skogarna, utan handstroppar. När han väl började starta så fick han så mycket beröm över att han var så fin i munnen, det var trevligt att höra. Han har dessutom aldrig fått ett piskrapp men lärt sig dessa signaler:
*pisk under armen/ingen pisk = jogging, lattjolajban, mystur, motion
*Pisk framme men bakvänd= redo
*pisk lätt framåtvinklad = gaaasaa
*pisk helt framåt (utan att nudda rumpan)=fullt ös
Det är lite svårt att förklara detta för dem som bara ser pisken som ett tortyrredskap, jag kunde förmedla allt till honom utan att behöva röra tömmarna och störa honom i munnen och inte beroende av att han skulle höra mig i en bullrig omgivning (eller lyssna på andra kuskar). Men jag använde ju pisk = djurplågare:cool:

En grej som jag reagerade mest på var när jag skulle välja dressfärger. En person kommer fram till mig och säger:
"Välj en mörk färg som du har på armarna, för om du har en ljusare färg så syns de mer när du driver".
Mitt svar i det hela var ett kort mumlande. Spelar la ingen roll vad jag har för färg på dressen? Reglerna finns ju fortfarande där för att följas!

Haha, du skulle ha hört hur mycket jag pratade med min lilla pärla i första loppet som jag körde förra veckan. Vågade inte driva henne så mycket så jag pratade med henne hela tiden.. "Kom igen nu tjejen, du klarar de här. Lite mer kan du ta i".. Det var mitt första lopp med en väldigt osäker häst i ett tufft gäng. Hon går i mål som sjua, på en relativt bra tid för att vara henne. Hon gick felfritt och fick med sig 850 kr i bagaget.
Jag däremot kunde inte sluta böla när jag travade av henne. Hon gick ju felfritt!

Vad härligt det låter:) Det är så det ska vara.Endast.

Engagerar mig i djurskydd avseende alla hästsporter i mitt yrke som veterinär. Kommer försöka delta i utredningen av störthästar samt delta i en arbetsgrupp angående djurskyddsproblem inom hästsporten.

Jättebra!:bow: Då är vi fler som kämpar.Djurskyddet står mig nära som sagt.Är du veteriär så tror jag nog att du vet vad jag pratar om,i alla fall om du på något sätt är aktiv på banan.
Jag kan ju inte hjälpa vad jag ser,det är jättretråkigt absolut att mycket av det jag har sett har varit dåligt,men det betyder inte att allt jag har sett har varit det.Bara tillräckligt mycket för att det ska vara FÖR mycket.
Personligen vill jag inte engagera mig i en sådan sport förän ändringar är gjorda,jag vill inte stödja det.Det är det jag menar med att jag inte förstår det.För att jag ska stödja något vill jag att ALLT ska vara så bra som mäjligt,inte bara det jag gör.Jag håller inte heller på med hoppning,galopp eller dressyr idag kan jag tillägga.Jag rider och kör endast för nöjes skull i dagsläget.Mycket pga det jag har sett inom tävlingsvärlden som jag anser är fel.Vi måste utgå från att det ska vara roligt både för djur och människa.Pengarna ska bara vara en bonus.Nu är det tvärtom.

Men jag använde ju pisk = djurplågare:cool:

Vem är det som är fjortis nu?
Man kan HA spö om man tycker att det är nödvändigt,men nuddar det hästen anser jag att det är fel.Och det händer i princip alltid på ett upplopp,vid upprepade tillfällen.

Till någon tidigare- Att skylla på Tv´s reklam anser jag bara är en undanflykt.

I första länken i det loppet var det ingen som fick bestraffning. Jag kan heller inte se att någon borde ha det.

I andra loppet var det fyra som fick bestraffning för drivning.

När kuskarna får bestraffningar för sin drivning tycker jag iaf att travet gör något åt det.
Det går att se i resultat listorna för varje lopp vem som fått bestraffning och för vad.

*KL*

Den dag jag får se att det blir böter på bl.a. dessa hoppryttare som villigt kan slå sina hästar med enhandsfattat spö rakt över arslet/sidan om buken som straff, jag tycker det är samma där, dessa klasser syns inte i media så vem är det som bryr sig?

Jag har mått illa under ponnyhoppningar, skarpa bett och flitigt användande av spö men inga åtgärder, huvudsaken ponnyn hoppar felfritt och snabbt så de kan få med sig en rosett hem. Det skrämmande är att det är BARN som sitter uppepå, bestraffningar utanför banan har jag också sett flera gånger - bara för att ponny inte lyssnade/vägrade på banan.

Inte för att jag tar åt mig ett dugg av kritiken som förs emot travet eftersom jag inte har egna travare eller liknande men fotograferar ofta på banan. Men jag blir så less på att höra att det är så hemskt inom travsporten, när det är minst likadant i resten av sporterna.

Nu har jag ju redan förklarat att jag inte tycker att man kan använda andra sporter som en undanflykt för att inte göra något åt det.Och jag försvarar dom inte.Jag håller inte på med varken hopping eller dressyr för övrigt.

Jag hann inte kolla upp vilka som fick straff. Uppenbarligen räcker inte straffen,eftersom det fortsätter ändå.Varje gång jag ser ett lopp har jag minst en anmärkning på överdrivet drivande,vilket är trist.Varför ska det behöva vara så tro?

Den dag jag får se att det blir böter på bl.a. dessa hoppryttare som villigt kan slå sina hästar med enhandsfattat spö rakt över arslet/sidan om buken som straff, jag tycker det är samma där, dessa klasser syns inte i media så vem är det som bryr sig?

Har varit på ett flertal tävlingar där ryttare som använt vinklat spö fått antingen tillsägelse, blivit diskade och tom blivit avstängda. Så visst blir det konsekvenser.
För rätt länge sedan blev både ryttare och pappa ávstängda från tävlingar under rätt lång tid sedan pappan uppmanat dottern (som är väldigt känd f.ö) att slå sin häst på framridningen. Hästen blödde och allt var förfärligt att se.

För rätt länge sedan blev både ryttare och pappa ávstängda från tävlingar under rätt lång tid sedan pappan uppmanat dottern (som är väldigt känd f.ö) att slå sin häst på framridningen. Hästen blödde och allt var förfärligt att se.

Hur kan de bara ha blivit avstängda?? Dryga böter, licenser indragna och polisanmälan.

Hade en häst blivit spöad så den blödde på en travbana så hade de varit konsekvenserna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trav Tog över en "problemhäst" i september 2012. Sned häst som vi började om helt med. Nu behöver jag lite tankar och idéer. Historia från...
2
Svar
25
· Visningar
8 566
Senast: Zuzzi
·
Trav Källa Aftonbladet trav 365 Länk: http://www.aftonbladet.se/trav365/article4669320.ab...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
7 881
Senast: martha
·
Övr. Hund Igår var det dags för sommarveckornas höjdpunkt- tävling :D. Min klubb i Uppsala anordnade tillsammans med Märsta så var funkis på...
2
Svar
21
· Visningar
1 757
Senast: Kibani
·
Trav Åbys måldomarnämnd lämnade igår över en omdiskuterad händelse i Drottning Silvias Pokal på Åby till STC:s disciplinnämnd att bedöma. Med...
2
Svar
23
· Visningar
3 510
Senast: coari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar