Sv: Hästsport eller djurplågeri??
Om du läser mitt tidigare inlägga i tråden så kan du se via länken att man gör något åt hästar som störtar.
När en häst går i backen behöver det inte betyda att det är för att hästen drivs för hårt. Bara att titta på länkarna som är i första inlägget, ingen av dessa hästar drivs när de går om kull.
Om du tittar på den första länken jag la in
http://www.aftonbladet.se/trav365/article5118351.ab så störtade denna "vinnar häst" strax efter målgång,, förmodlig orsak offentligt är kvävning.
Kvävning kan endast ske vid en extrem stress situation där individen utsätts för stress utöver sin fysiologiska exteriöra förmåga. Mig veterligt har ingen häst i en hage utsatts av kvävning så vida den inte varit så ranglåg att den jagats till andnöd och kvävning av sina "hag kamrater" eller från ägaren genom okunnighet utsatts för foderstrupsförstoppning.
Den länk du själv delgav och hänvisar till, Din länk:
http://www.travsport.se/sresultat?kommando=tevlingsdagVisa&tevdagId=498852&loppId=676617 så ströks denna häst redan innan loppet kördes.
Tittar du lite längre ner i den länken du la in som svar så står det klart skrivet även:
Lopp 2. My Lonely Heart tilldelad startförbud efter att gått omkull på banan. Friskintyg erfordras.(Spec.remiss).
Vad menar du??? Är det inte en självklarhet att en häst som inte är i tävlingsmässigt skick och som har stupat redan innan loppet startats ska av djurskyddsskäl tas bort från tävlingen.
Detta är en allmän praxis även inom galopp och även inom ridsportens olika grenar.
En häst som i tävlingssammanhang redan innan start är så stressad att den stupar är inte bara i icke tävlingsmässigt skick. Den är dessutom en stor olycksrisk för övriga deltagare!!!
Sedan vet du precis som jag (om du nu är insatt inom travet) exakt antal störtningar under den senaste månaden och vart dessa har skett, exakt i vilket skede av resp. lopp detta skedde.
Du kanske oxå har läst hur man från STC:s sida ryckt på axlarna åt det samtidigt som Mantorps tidigare banveterinär gett sin synpunkt på saken.
Tyvärr kan jag inte för dagen delge dom länkarna för dom har tagits bort men den som följer travet och säkert även tagit del av den kunskapen.
Att inte hålla sig till focus i tråden utan försöka med näbbar och klor börja kasta skit på anna hästsport har inte i tråden trav att göra, dom som vill fortsätta så i stället för att debatera ämnet gällande trav bör hädanefter skriva sin synpunkter under rätt underforum (om dom nu där törs föra fram sin synpunk)
Här på trav ville jag gärna höra travfolkets synpunk och förslag på lösningar till främjande för djurskyddet.
Tji fick jag som vanligt men är inte ett dugg förvånad, däremot endast fått en bekräftelse på att man vill inte se verkligheten utan anser att helstängt huvudlag är mest bekvämt.