HÄstslakt!!!

Sv: HÄstslakt!!!

joo, men du vill väl ta bort din häst på det bästa sättet för den, eller?
är den inte värd en vanlig spruta utan att behöva behandlas illa innan?
Jag skulle ALDRIG skicka nån av mina hästar på en slakttransport. jag ser hellre till att allt går rätt till!

Att slakta en häst är väl knappast djurplågeri!? Och den hanteringen som visas på Youtube är inget som transportörer till slakterier här i sverige ägnar sig åt!

Säger som sjoberga, käka mer hästkött så slipper färre hästar slussas omkring fram och tillbaks i olika länder.

Kicki :)

Jag menar inte främst i SVerige, utan även runt om i världen, finns faktiskt svenskar som skickar sina hästar runt om i Europa för slakt med.
det är inte slakten som är djurplågeriet, utan sätten dom behandlas innan.

tack för att det finns nån som förstår vad jag menar:idea:

Jag har inte sagt att det är främst sverige jag syftar på, eller?
men svenska folket skickar hästar inom europa för slakt, bla Italien...dom får oftast varken vatten eller mat på vägen ner, och många hästar dör redan under transporten, är INTE det djurplågeri?????

men svenska folket skickar hästar inom europa för slakt, bla Italien...dom får oftast varken vatten eller mat på vägen ner, och många hästar dör redan under transporten, är INTE det djurplågeri?????

Precis. Och bästa lösningen på det är att vi börjar slakta våra hästar på plats i Sverige, och aktivt arbetar för att öka medvetenheten hos konsumenterna, och för hästkött som livsmedel.

Många hästar som går med slakttransport utomlands, åker dit pga av okunniga ägare. Man säljer sin häst till en uppköpare som lovar guld och gröna skogar för hästen, och till ett pris som även marknaden i vissa fall ratat. Här borde varnings klockorna börjar ringa, men visst kommer hästen så småningom till de gröna ängarna med dit är vägen oerhört krokig.:crazy:

Ni som säger att hästslakt är så hemskt: jag hoppas verkligen att ni är vegetarianer/ veganer

Intressant.

Jag är vegetarian och tycker att vi borde slakta våra hästar här hemma och äta dem själva i mycket större utsträckning.

Om jag åt kött skulle jag gärna äta hästkött - det är ju så trevliga djur, så det är klart de smakar gott också. Men jag skulle inte vilja äta en häst jag känner - eller en ko eller en höna jag vet namnet på, heller. Det skulle kännas underligt. Men nu slipper jag det problemet eftersom jag inte äter kött alls.

Mina båda gamlingar ligger begravda här hemma, framför allt av sentimentala skäl men de skulle heller inte godkänts för köttproduktion så de får vara jordförbättring längst bort i sommarhagen i stället.

nja, inte helt riktigt. Fick höra från en person (säger inga namn) som hade varit på ett slakteri här i sverige där djuren stressades helt i onödan, det stank blod och det var blod precis överallt. när de sedan sköt med bult pistolen på en tjur så dog inte tjuren utan fick bara en hjärnskakning. Slaktaren tog inte geväret fast bonden som tagit dit tjuren sa åt slaktarn att göra det. Det var en av alla saker som hände på detta slakteri som ligger i Sverige. Så visst kan det även hända här.
Och denna personen som berättade det här har varit på detta slakteri några ggr då han jobbade hos en bonde som hade köttdjur.

Vi får då hoppas på att detta slakteri har blivit bättre då det var något år sedan h*n varit där.

en vän till mig åker ofta med sina egna och andras djur till slakteriet och hon har inga bra erfarenheter från de ställen hon varit på. slaktare som missar med bultpistolen och djuren som står på tur får se på när själva slakten utförs. hon är inte den blödiga typen men mådde väldigt dåligt av att se hur "djur på tur" stod som fastfrusna och skakade i hela kroppen. sverige skryter om sitt djurskydd, men jag anser inte att vi tar hänsyn till djurens bästa. regler och lagar kan låta bra i teorin men återspeglar sig inte praktiken tyvärr. självklart finns det väl slakterier med personal och möjligheter som gör det så otraumatiskt som möjligt för djuren men med dagens tempo så går nog kvantitet före kvalitet.

minns ni dokumentären (kalla fakta?) som med dold kamera tog upp djurplågeriet på svenska slakterier för många år sedan? veterinärer som mottog muntliga och skriftliga hot om de rapporterade de regelbrott som pågick.
personligen har jag svårt att tro att majoriteten av slaktare väljer sitt yrke pga kärlek till djuren vilket lätt kan visa sig i respektlöshet och att man behandlar dem därefter.

Vad är skillnaden mellan att slakta en gris och slakta en häst? Visst, hästen är ett husdjur som man kanske har en annan relation till än vad man har till en gris, men dom måste dö nån gång dom också. Sorgligt men sant

samma skillnad som det är att slakta en gris eller hund/katt och använda dessa till köttproduktion. precis som du säger, det beror på vilken relation till djuret man har och ens egna värderingar. I Kina väljer många att äta hund och ser inget konstigt med det. jag har svårt att tro att majoriteten svenskar skulle köpa sig en labradorbiff ist för söndagssteken, även fast vovven skulle avlivats på "snällt" vis så skulle det iaf kännas fel för mig.
jag anser inte att människor står över djuren (är inte kristen) och väljer att äta vegetariska alternativ framför slaktkött eftersom jag har den möjligheten. i en nödsituation för min egen överlevnad, skulle jag äta kött, även människokött.
jag värderar olika djurslag olika, hästar före hamstrar, grisar före fiskar osv.
en form av djurrasism helt enkelt!
skulle välja att rädda min älskade katt framför 10 människor som jag aldrig träffat eftersom jag värderar kisse högre.

håller hur som helst med trådskaparen att många hästar lider och borde tas bort om de ej kan tränas eller underhållas för att må bra (så som jag tolkade det) men föredrar sk trotjänaravlivning, dvs slakt hemma på gården/stallet i lugn miljö. vad som sedan händer med kroppen är för mig skit samma.

Jag skulle ALDRIG skicka nån av mina hästar på en slakttransport. jag ser hellre till att allt går rätt till!

Ser till att det går rätt till? Är avlivning med spruta det enda rätta?

Åk själv med din häst till slakteriet, ta hand om den in i det sista, så slipper du misstänka att den åker vidare till Italien.
Hästar tas mycket väl om hand på de slakterier som tar emot hästar.
Har du själv besökt ett sådant slakteri och sett hur det går till?

Immer

Jo, det är djurplågeri.

Och just nu finns det en annons här på Bukefalos från en som köper upp slakthästar för omplacering i nya hem där de får ett bra liv:mad: Köparen betalar mellan 500 och 1000 kronor per häst, kan nås via ett mobilnummer eller en hotmailadress.
Och affärerna blomstrar, så länge det finns folk som går på bluffen.
Hästarna går direkt ut ur landet fvb till Italien.

Immer

Visst förekommer det att svenska hästar går till slakt utomlands.... men gör de det i den utsträckningen som ofta påstås eller är det en myt.
Finns det några pålitliga siffror på hur många svenska hästar som exporteras till slakt?
Om allt fungerade som det borde skulle det räcka att man fyllde i passet att hästen inte får gå till livsmedel men så är det nog inte.
PL

Senast ändrad:

Och just nu finns det en annons här på Bukefalos från en som köper upp slakthästar för omplacering i nya hem där de får ett bra liv:mad: Köparen betalar mellan 500 och 1000 kronor per häst, kan nås via ett mobilnummer eller en hotmailadress.
Och affärerna blomstrar, så länge det finns folk som går på bluffen.
Hästarna går direkt ut ur landet fvb till Italien.

Immer

Och den annonsen tillåter ni på Bukefalos??? Betyder inte det att Bukefalos bidrar till att detta djurplågeri med att denna marknad blomstrar??

Läs inlägg #72, så förstår du att eventuell statistik inte visar rätt.
Människan som köper upp hästar på det här viset meddelar förmodligen inte myndigheterna att hästarna åker till Italien, eller hur?
Jag är övertygad om att det är många passlösa hästar som åker.

Immer

Att "förbereda" en häst för avlivning med spruta tar både lång tid och kräver att kanylen sitter exakt rätt, sedan får hästen under inga omständigheter börja röra på huvudet eller skaka på halsen för då kan kanylen gå ur läge. En häst som avlivats med spruta kan heller under inga omständigheter brukas för livsmedelsproduktion utan det är destruktion som i alla lägen gäller. ( Vilket för övrigt gäller övriga majoriteten av våra Svenska hästar, det räcker med en liggande kastration för att den för all framtid ska klassas som otjänlig föda.)

Bästa sättet måste väl endå vara avlivning hemma med bult i lugn och ro med erfaren lugn hästvan slaktare, det tar max två sekunder och kräver ingen lång dödsförberedelse så som avlivning med spruta.

I det fallet har jag ingenting att säga till om. Dessvärre.

Immer

Har du som moderator gjort Gunnar uppmärksam på detta??? Skrämmande att ingen verkar kontrollera annonserna och godkänner dom innan dom offentligt publiceras.

Kan du PM:a mig länken till annonsen, så jag kan vidarebefodra uppgifterna för en förundersökning.

Det vore tacksamt eller oxå gör du det själv så bidrar du till några hästars framtida mer humana slutskede.

Att "förbereda" en häst för avlivning med spruta tar både lång tid och kräver att kanylen sitter exakt rätt, sedan får hästen under inga omständigheter börja röra på huvudet eller skaka på halsen för då kan kanylen gå ur läge.

Det måste varit länge sen du såg en avlivning med spruta, eller så var det en extremklantig veterinär.

Har varit med om sprutavlivning två gånger, och ingen av gångerna gick det till på det viset.
Den ena fick sprutan (Somulose) på platsen, föll efter tre sekunder, död innan han nådde marken.
Den andra fick kanylen i stallet, gick upp till platsen där hon skulle ligga, fick sprutan (Pento), la sig ner och dog. Tog kanske tio sekunder.

Inga problem alls.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 904
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 403
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
6
· Visningar
926
  • Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 703
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10