HÄstslakt!!!

Sv: HÄstslakt!!!

joo, men du vill väl ta bort din häst på det bästa sättet för den, eller?
är den inte värd en vanlig spruta utan att behöva behandlas illa innan?
Jag skulle ALDRIG skicka nån av mina hästar på en slakttransport. jag ser hellre till att allt går rätt till!

Slakt, avlivning - ingen av metoderna är snällare än den andra, båda ska leda till en lugn och smärtfri död, helst i närheten av personer hästen känner. Men visst finns det varianter på båda; då hästar försöker kämpa emot avlivningsvätskan och de sista minuterna i livet blir ett rent helvete för hästen. Och tänkt dig spruträdda hästar som blir halvt ihjälstressad av att bara se en veterinär!

Och vid slakt om bulten hamnar fel och hästen fortsätter att leva, kanske fullt medveten om den extrema smärtan och stressen. Eller att man, i förtroende om att hästen hamnar på närmaste slakteri när man skickar den, hamnar i Italien och får genomlida dessa helvetiska mil...

Jag skulle inte heller någonsin sticka iväg någon av mina hästar på slakt. Den dagen det är dax att säga hejdå kommer jag köra dit dom själv och inte släppa grimskaftet innan hästen verkligen är död.

Eftersom jag anser att det är bättre att djur haft ett bra och lyckligt liv fram till slakt än "vänta på döden"-varianten, så tycker jag att fler borde låta sina hästar gå till livsmedel (i Sverige såklart).

Det måste varit länge sen du såg en avlivning med spruta, eller så var det en extremklantig veterinär.

Har varit med om sprutavlivning två gånger, och ingen av gångerna gick det till på det viset.
Inga problem alls.

Tja ska man jämföra två ggr med drygt femtiogånger varav drygt tjugo med spruta så är ju din statestik klart mer 100% trots att det senaste fallet jag va med om skedde för drygt tre dagar sedan.

Klart att du har rätt med den erfarenheten.

Jag blir också tårögd över alla onödiga transporter av djur genom Europa och djur som far illa.

Jag förordar starkt en utökad hästslakt och konsumtion av hästkött i Sverige - så att vi minst slipper importera en massa hästkött.

Om vi skulle lyckas få upp den medvetna konsumtionen av hästkött och konsumenter skulle ställa samma krav på svenskproducerat som inom nöt/gris - skulle vi rädda många hästar undan ett ovärdigt slut.

Håller helt med!

:bow:

Vart kan man köpa svenskt hästkött? Och då inte pålägg, utan köttbitar liksom.

Det undrar jag också.
När jag är i Stockholm brukar jag besöka Hötorgshallen och köpa färskt hästkött där, men i Skåne har jag ännu aldrig lyckats hitta något.
Vi kanske skulle prata med våra respektive köttleverantörer, så att de förstår att det finns en efterfrågan?

Immer

Slakt, avlivning - ingen av metoderna är snällare än den andra, båda ska leda till en lugn och smärtfri död, helst i närheten av personer hästen känner. Men visst finns det varianter på båda; då hästar försöker kämpa emot avlivningsvätskan och de sista minuterna i livet blir ett rent helvete för hästen. Och tänkt dig spruträdda hästar som blir halvt ihjälstressad av att bara se en veterinär!

Och vid slakt om bulten hamnar fel och hästen fortsätter att leva, kanske fullt medveten om den extrema smärtan och stressen. Eller att man, i förtroende om att hästen hamnar på närmaste slakteri när man skickar den, hamnar i Italien och får genomlida dessa helvetiska mil...

Jag skulle inte heller någonsin sticka iväg någon av mina hästar på slakt. Den dagen det är dax att säga hejdå kommer jag köra dit dom själv och inte släppa grimskaftet innan hästen verkligen är död.

Eftersom jag anser att det är bättre att djur haft ett bra och lyckligt liv fram till slakt än "vänta på döden"-varianten, så tycker jag att fler borde låta sina hästar gå till livsmedel (i Sverige såklart).

:bow::bow: Bra skrivet och jag håller helt med dig.

MEN ser du inte problemet med att majoriteten av våra Svenska hästar för dagen är så "besprutade" att deras kroppar enligt Livsmedelsverket endast duger till destruktion??

Som jag skrev,, det räcker med en före detta hingst som ksatrerats liggande med narkos så är den för all framtid helt obrukbar som livsmedel.

KL:jag tycker ju personligen attdte bord egå utmärkt att gör ahundmat av dem.
bra fint kött o hundar lever ju oftast inet så länge att det behöver bli problem med läkemedlesrester omman nu funderar på det(fast det har jag ingen forskning om)

Jag tillhör också de som -gärna-köper hästkött,men har otroligt svår att hitta det pga samhällets tabu.

joo, men du vill väl ta bort din häst på det bästa sättet för den, eller?
är den inte värd en vanlig spruta utan att behöva behandlas illa innan?
Jag skulle ALDRIG skicka nån av mina hästar på en slakttransport. jag ser hellre till att allt går rätt till!

Men du här resonerar du väldigt konstigt! Så du menar att om man inte ger hästen en spruta så behandlas den illa!? Och iom. att den skickas till slakt så skulle det inte gå rätt till!?

Kicki :)

Jo, det är djurplågeri.

Och just nu finns det en annons här på Bukefalos från en som köper upp slakthästar för omplacering i nya hem där de får ett bra liv:mad: Köparen betalar mellan 500 och 1000 kronor per häst, kan nås via ett mobilnummer eller en hotmailadress.
Och affärerna blomstrar, så länge det finns folk som går på bluffen.
Hästarna går direkt ut ur landet fvb till Italien.

Immer

Har skickat ett mail dit och talat om vad jag anser att de håller på med, få se om jag får något svar. Samt att jag har "trianglat" annonsen.

en vän till mig åker ofta med sina egna och andras djur till slakteriet och hon har inga bra erfarenheter från de ställen hon varit på. slaktare som missar med bultpistolen och djuren som står på tur får se på när själva slakten utförs. hon är inte den blödiga typen men mådde väldigt dåligt av att se hur "djur på tur" stod som fastfrusna och skakade i hela kroppen. sverige skryter om sitt djurskydd, men jag anser inte att vi tar hänsyn till djurens bästa. regler och lagar kan låta bra i teorin men återspeglar sig inte praktiken tyvärr. självklart finns det väl slakterier med personal och möjligheter som gör det så otraumatiskt som möjligt för djuren men med dagens tempo så går nog kvantitet före kvalitet.

minns ni dokumentären (kalla fakta?) som med dold kamera tog upp djurplågeriet på svenska slakterier för många år sedan? veterinärer som mottog muntliga och skriftliga hot om de rapporterade de regelbrott som pågick.
personligen har jag svårt att tro att majoriteten av slaktare väljer sitt yrke pga kärlek till djuren vilket lätt kan visa sig i respektlöshet och att man behandlar dem därefter.

Varför är det aldrig någon som har upplevt detta personligen som skriver!? Det är alltid någons vän eller liknande som har upplevt detta! Mycket är skrönor som gladeligen broderas ut.

Varför tror du att man blir slaktare då, för att man avskyr djur! Hur många slaktare känner du? Hoppas "pmm" hittar till denna tråd!

Läs inlägg #72, så förstår du att eventuell statistik inte visar rätt.
Människan som köper upp hästar på det här viset meddelar förmodligen inte myndigheterna att hästarna åker till Italien, eller hur?
Jag är övertygad om att det är många passlösa hästar som åker.

Immer

Nej jag förstår bara att det inte finns ngn statistik!
PL

Sedan drygt ett år är den vanligaste gasnarkosen samt pleg med på EUs speciallista vilket innebär 180 dagars karens.
PL

STC höll på med nån undersökning av sk försvunna travare i alla fall.

Rotade runt lite och hittade detta:
(sid. 3 och sista sidan)

https://www.travsport.se/appImage/Alternativ_hastar.pdf

Sedan ett par länkar till angående diskussion av vart hästarna tar vägen och vilka aktörer som håller på:

http://www.megaphon.nu/artikel.php?nr=4

(här vet jag att en uppfödare ¨på Gotland blev av med ett antal fölmärrar som han trodde skulle gå till Irland. Hästarna kom inte fram dit i alla fall. Farbrorn var helt förtvivlad. )

Denna artikel tror jag dom flesta har läst

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10637.ab

Men som sagt..svårt att veta..
Fast så länge man kan tjäna pengar på detta då italienarna betalar så mycket mer så lär det finnas folk som fortsätter med sina transporter..

AM

Tja ska man jämföra två ggr med drygt femtio gånger varav drygt tjugo med spruta så är ju din statistik klart mer 100% trots att det senaste fallet jag var med om skedde för drygt tre dagar sedan.

Klart att du har rätt med den erfarenheten.

Nu vet du förstås inte vad jag har för erfarenheter i övrigt av avlivningar och kanyler, men jag har aldrig varit med om att en kanyl sitter så löst att hästen inte ens kan röra sig utan att den trillar ur. Det går att fixera, om det nu skulle vara så illa.

Vad säger P_L om den saken?

Jag föredrar bult. men vid farmakologiskt avlivning är det förståss premanentkanyl som gäller o då har man kontrollerat att den ligger stabilt innan man börjar avlivningen.
PL

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om det skärpa reglerna kring hästar som livsmedel. Till viss del är det bra - för vem vill äta en massa ackumulativa kemikalier? Men sen kan man fråga sig varför ingen dött eller blivit sjuk av att äta en valack förut, kan ju bero på att preparaten egentligen inte har någon större betydelse för människors hälsa.

Tro tyvärr inte att mina hästar kommer accepretas som livsmedel. En minis på 150kg kostar nog mer att slakta än vad man tjänar på att sälja köttet, och damen har fått finadyne, plegicil, domesodan m.m ett par gånger i sitt liv... Men bult som avlivningsmetod blir det i alla fall, känns tryggare.
Och om dom får bli mat är det bara ett plus i kanten, alla ska dö en dag och det är lika bra att man gör nytta av det. Liksom, människor svälter och vi sitter och oar oss över att göra mat av en död häst...

men jag har aldrig varit med om att en kanyl sitter så löst att hästen inte ens kan röra sig utan att den trillar ur.

Trillar ur??? Jag talar om att kanylen penetrerar blodkärlet så att avlivningsvätskan i stället går rakt ut i hästens kroppsmassa i stället för som avsikten är, genom blodomloppet.

Sedan kan du aldrig förneka den tid det tar att förbereda en häst för avlivning med spruta och tror du hästen inte under denna långa tid förstår vad som komma skall så har du därmed även iditotförklarat hästen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 904
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 399
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
6
· Visningar
916
  • Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 703
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka