HÄstslakt!!!

Sv: HÄstslakt!!!

Eeh nehe de mår inte dåligt av det - de dör!

Ja och vad är det som är så hemskt med det? Mer än att ägaren, skötare och likande kommer sakna hästen.

Varför gör folk så stor skillnad mellan avlivning och slakt? Alla liv har ett slut, och det är inte som i sagornas värld, då gamle Brunte blev trött av att beta i solen och gick för att vila sig bakom trädugnen nere vid bäcken. Ljudet av vattnet gjorde att han lugnt somnade in och drömde om att han galopperade fortare än vinden, bort till Trapalanda...

Det är inte så att ägare dansar på borden och tjuter av glädje den dagen dom inser att det bästa är att låta hästen somna in, utan det är ett jävligt sorligt beslut att ta.

Slakt av häst sker inte (i Sverige) beroende på efterfrågan av hästkött. Vi föder inte upp hästar för att få mat, utan för att ha hästar - levande.

Håller klart med andra att vi i Sverige bör äta mer häst - Så priset på hästkött stiger att det ej längre blir lönsamt att skicka hästar på dessa grymma slakttransporter!

En gång hade jag en mycket självisk kompis som ej kunde behålla sin 19-år gamla travhäst. Hästen hade gått bra på travet och dragit in en slant - Vilket gjorde att hon trodde att hon skulle får en förmögenhet för hästen! För ett 19-årigt varmblod begärde hon 55,000 kr - Slutade med att en gubbe köpte hästen osedd för 3,000 kr och några tillbehör eller utrustning behövde han inte, för det fanns redan. Hästen "försvann" och jag kan nästan tänka mig vad som hände hästen.

Vår egen travhäst (Avsedd för travet) har jag & sambon gjort upp att skulle hästen inte fungera inom travet kommer han helt enkelt att tas bort - Det är banne mig inte djurplågeri att ta ansvar för sin häst och se till att den inte hamnar i orätta händer! Är hästen död vet man i alla fall vart hästen är och den lider inte.

Om alla hästägare tog sitt ansvar för sitt djur så skulle vi inte ha ett problem.
Men som många andra har påpekat så skickar vi hellre bort djuren för att slippa ta beslutet.
Jag har nu avlivat två hästar i mitt liv.
Hästar som tidigare haft ett liv av vanvård. Skulle aldrig falla mig in att skicka dem vidare som "sällskaps-hästar" som det så fint heter när man inte längre är intresserad av att ta hand om sin bästa vän för att han inte kan hoppa högt eller springa fort längre.
Men det är bara min åsikt.
Det är jobbigt att avliva dom, väldigt jobbigt, men jobbigare hade det varit att inte veta vad som hände dom, att de kanske slussades runt för att till slut hamna på en buss till italien.
Nej, TA ERAT ANSVAR HÄSTÄGARE! Då händer inte detta.

Håller klart med andra att vi i Sverige bör äta mer häst - Så priset på hästkött stiger att det ej längre blir lönsamt att skicka hästar på dessa grymma slakttransporter!

En gång hade jag en mycket självisk kompis som ej kunde behålla sin 19-år gamla travhäst. Hästen hade gått bra på travet och dragit in en slant - Vilket gjorde att hon trodde att hon skulle får en förmögenhet för hästen! För ett 19-årigt varmblod begärde hon 55,000 kr - Slutade med att en gubbe köpte hästen osedd för 3,000 kr och några tillbehör eller utrustning behövde han inte, för det fanns redan. Hästen "försvann" och jag kan nästan tänka mig vad som hände hästen.

Vår egen travhäst (Avsedd för travet) har jag & sambon gjort upp att skulle hästen inte fungera inom travet kommer han helt enkelt att tas bort - Det är banne mig inte djurplågeri att ta ansvar för sin häst och se till att den inte hamnar i orätta händer! Är hästen död vet man i alla fall vart hästen är och den lider inte.

Såg nu vad du hade skrivit missade det innan mitt förra inlägg.
Det är precis detta jag menar.
Jo men visst är det värt 3000 för att skicka sin bästa vän på en dödsresa med obeskrivligt lidande. J**VLA IDIOT!

Folk är dumma i huvet!
Som tur är verkar det som om det finnsmånga här med vettiga åsikter.
Håller helt med, bättre att ta bort hästen, speciellt dessa extremt utasatta hästar, gamla hästar, travare, nordis, shettis.

De filmer du sett på "dintub" är amerikanska filmer.Slakt i sverige går inte till på det viset.

nja, inte helt riktigt. Fick höra från en person (säger inga namn) som hade varit på ett slakteri här i sverige där djuren stressades helt i onödan, det stank blod och det var blod precis överallt. när de sedan sköt med bult pistolen på en tjur så dog inte tjuren utan fick bara en hjärnskakning. Slaktaren tog inte geväret fast bonden som tagit dit tjuren sa åt slaktarn att göra det. Det var en av alla saker som hände på detta slakteri som ligger i Sverige. Så visst kan det även hända här.
Och denna personen som berättade det här har varit på detta slakteri några ggr då han jobbade hos en bonde som hade köttdjur.

Vi får då hoppas på att detta slakteri har blivit bättre då det var något år sedan h*n varit där.

Bulten är enbart ett bedövningsmedel inte ett "döds-verktyg"
Och sådana skall avblodas omgående

AM

fast att just shettisar skulle vara så utsatt har inte jag fått uppfattningen om ;) blir inte så väldigt mkt. kött/pengar på dom ;) därimot håller jag med dig om när det gäller gamla hästar "billiga" större ponnys, ardennerar, T-märkta pållar och F.D travhästar.

det "komiska" i detta är att väldigt mkt. av det hästkött som i dag tillverkas tex. pålägg av är just imp. från dom länder som "slaktlassen" går till, även det kött som väldigt många resturanger använder (fast då heter det ju oftast inte häst :angel:) är importerat...

därimot så tror jag inte på fullaste allvar att dom flesta är medvetna om vilket öde hästen kan gå till mötes, utan tror att dom ger hästen "en extra chans" villket oxå sker med många men långt ifrån alla. det har jag sett på relativt nära håll (både billiga hästar som faktiskt fått det oehört bra, men även där hästarna "försvunnit" och telefonnr. till köpare snabbt upphört).

själva har vi valt att avliva/slakta om hästen blir "inte fullt brukbar" har inte ens övervägt att T-märka och sälja vidare ;) tyvärr ändrades ju slaktreglerna i slutet av -90 och det tycker jag är oehört synd, bara 1 av våra 5 får gå som livsmedel idag. jag har oehört ont av att tänka på det här med kvarnar o dyl som så gjärna skrivs om här, men alt. finns ju inte om hästen tidigare fått beh. av vissa preparat. på min val. räckte det med att han kastrerats..

förut tog vi bort alla hästar på slakteriet (vilket inte alls är så himla :eek: utan väldigt lugnt och fint) om det inte vart akut grejor då inga alt. finns för då har det varit vet. och kadaverhämtning.

Senast ändrad av en moderator:

Bulten är enbart ett bedövningsmedel inte ett "döds-verktyg"
Och sådana skall avblodas omgående

AM

Jo jag vet det. Så dum är jag inte. Men tjuren stod fortfarande på benen och ruskade bara på huvudet.
Vad jag har hört/läst så ramlar djuret ihop efter bulten. Eller är jag helt ute och cyklar?

nej, det är du inte. djuret ska falla direkt. har därimot hört av "grannbonden" som har köttdjur att stora tjurar ska man använda kraftigare bult till för skallen är håård. alltså, inte samma bult som till tex. häst.
tar skottet rätt så blir djuret "hjärndöd" vilket även slår ut hjärta/andning ganska snabbt. avblodningen är väl mer som en "extra garanti" om inte skottet tagit helt rätt ?

nej, det är du inte. djuret ska falla direkt. har därimot hört av "grannbonden" som har köttdjur att stora tjurar ska man använda kraftigare bult till för skallen är håård. alltså, inte samma bult som till tex. häst.
tar skottet rätt så blir djuret "hjärndöd" vilket även slår ut hjärta/andning ganska snabbt. avblodningen är väl mer som en "extra garanti" om inte skottet tagit helt rätt ?

Vad bra att jag inte var de. :)

Precis, vad jag har hört är att de har ett "extra" pannben. glömde även skriva att denna tjur fick de sedan skjuta med en bedövningspil innan de tog geväret. Varför de fick lov att göra de minns jag inte. :crazy:

är säker på att någon redan skrivit det här. annars skriver jag det nu.

man får väl som hästägare se till att sin egen häst får att bra och värdigt slut på sitt liv. ska man slakta hästen kan man själv välja att slakta den i Sverige istället för att skicka iväg den. litar man inte på att det går till så så kan man vara med när man avlivar hästen helt enkelt.

Har någon varit inne än och skrivit ut protestlistan mot långa och vidriga transporter av slaktdjur än???:angel:

Se till att göra det.:mad:

Är inte så svårt skriv ut och sätt upp i närmsta stall eller affär-skicka sedan till adressen längst ner.:cool:

jag har ingen aning om hur det är med "extra pannben" :angel: men hade en häst "boxat" runt på saker och ting så som grannens avelstjur gör så hade den nog spräckt skallen redan på första "boxen" :crazy:

kanske tjuren va/blev aggresiv och därför bedövades först ? nej, jag vet faktiskt inte heller. här bultas (och faller direkt)och avblodas nötkreaturen direkt, lika "smidigt" som med pållarna. vi har ett par oehört duktiga slaktare här - både mot djur och människor ;)

*KL*

Tanken är bra men har vi inte glömt ngt???

Majoriteten av dagens hästar i Sverige har under sin livstid behandlats med sådana preparat att Livsmedelsverket helt enkelt förbjudit köttet som livsmedel utan kropparna ska gå till destruktion.

Många andra länder i Europa är inte lika "finkänsliga".

:bow::bow:pricis vad jag försökt "uppmärksamma" i både denna och ett antal liknande trådar.

ibland är det inte ens behandling som ger livstids slaktkarens, utan bara en simpel kastrering :crazy:

Jag gillar inte att man kallar det SLAKT...:( Det låter så grymt..och MÅSTE hästen lixom bli matkött sen elr? Själv skulle jag inte vilja att om min häst var tvungen att tas bort att veta att den kommer ligga i någons mage....:eek:

fast känns det bättre med "biogas" eller "jordförbättringmedel" ? något jag kan känna är värre, särskillt som vissa envisas med att skriva, igen och igen, exakt hur det går till oavsett. det är ju liksom det som återstår här i sverige för dom alldra flesta hästar, det finns inte mkt. till val.

jag tycker inte det spelar någon roll vad man kallar "avlivandet" :angel: utan störs mer på att dom hästar som inte får slaktas i sverige kan slaktas i något annat land och sedan ev. komma in som importkött....

Jag har svårt för att tänka mig att äta hästkött. Men jag kan ändå hålla med om att det på något sätt är bättre att ta vara på köttet än att det bara ska förstöras. Men samtidigt så har jag trott att vi till stor del mest slaktar unga djur i Sverige. Men jag har kanske missuppfattat det.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 904
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 402
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
6
· Visningar
924
  • Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 703
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10