HÄstslakt!!!

Sv: HÄstslakt!!!

En död häst mår inte dåligt. Den har inte ont, saknar inte någon, känner sig inte ensam.
Om jag inte skulle kunna ha kvar min häst eller om jag skulle dö så ska han slaktas, det är både jag och mamma överrens om. Han är både frisk, snäll och välutbildad, men han är extremt personlig och "mammig", vi tror inte att han skulle må bra psykiskt av att behöva nyta "familj".

jag har ingen aning om "medelåldern" :angel:, men det beror troligen mkt. på ras med (vet att tex. många stora kallblods hingstar slaktas redan som åringar om ens det, för att hellre det än att "slumpa ut" till hem som det inte är genomtänkt på/vet behoven/har kunskapen).

själv så har jag under årens lopp slaktat pållar i olika åldrar (även yngre djur kan ju skada sig obotligt/bli obotligt sjuka) majoriteten har dock varit runt 20 och tagits bort pga. tex. dåliga ben eller luftvägar. även på dom äldre pållarna har köttet klassats som prima

nja, inte helt riktigt. Fick höra från en person (säger inga namn) som hade varit på ett slakteri här i sverige där djuren stressades helt i onödan, det stank blod och det var blod precis överallt. när de sedan sköt med bult pistolen på en tjur så dog inte tjuren utan fick bara en hjärnskakning. Slaktaren tog inte geväret fast bonden som tagit dit tjuren sa åt slaktarn att göra det. Det var en av alla saker som hände på detta slakteri som ligger i Sverige. Så visst kan det även hända här.
Och denna personen som berättade det här har varit på detta slakteri några ggr då han jobbade hos en bonde som hade köttdjur.

Vi får då hoppas på att detta slakteri har blivit bättre då det var något år sedan h*n varit där.

Måste faktiskt syna detta! Utomstående har inte tillgång till slaktlokaler. Sedan så kör man inte själv in tjurarna till slakt, de hämtas och man följer inte med själv.

Kicki :)

Vad bra att jag inte var de. :)

Precis, vad jag har hört är att de har ett "extra" pannben. glömde även skriva att denna tjur fick de sedan skjuta med en bedövningspil innan de tog geväret. Varför de fick lov att göra de minns jag inte. :crazy:

Tjurar har inte extra pannben, däremot tjockt sådant. Sedan använder man inte gevär vid slakt samt att OM man av någon mystisk anledning skulle använda bedövningspil, så blir ju inte det så lyckat för köttet. Skulle det mot förmodan, slaktare kan sitt jobb, misslyckas att ta ut en tjur och den skulle stå och skaka på huvudet upprätt så är bultas den om!

Jo jag vet det. Så dum är jag inte. Men tjuren stod fortfarande på benen och ruskade bara på huvudet.
Vad jag har hört/läst så ramlar djuret ihop efter bulten. Eller är jag helt ute och cyklar?

Jag antar att bultaren inte fick in en fullträff. Det händer.

Utomstående har inte tillgång till slaktlokaler. Sedan så kör man inte själv in tjurarna till slakt, de hämtas och man följer inte med själv.

Man kan köra in själv.
Körde själv in min kossa i höstas, fick vara med en bit, men inte hela vägen in. Det gick bra för bara några år sedan.

Annars får man följa med in på hästslakten.

Slaktar man privat så händer det, men häromkring på slakterierna är det inga gevär.

Man kan köra in själv.
Körde själv in min kossa i höstas, fick vara med en bit, men inte hela vägen in. Det gick bra för bara några år sedan.

Annars får man följa med in på hästslakten.

Hästslakten blir ju under lite andra former än "vanlig" slakt. Och man får ju givetvis köra in sitt nötkreatur om man vill, men som yrkesverksam så är det ju väldigt tidskrävande samt att man skickar ju då sällan ett djur utan man har ju hämtning på fler. Och just tjurar är ju ett kapitel för sig, att ta en hästtransport och lasta den i är nog inget man dristar sig till i onödan, samt att man skickar ju sällan som köttprod. bara en till slakt.

Visst är det så. En stor tjur slänger man inte gärna in i en hästtrailer.
En av våra tjurar har faktiskt rivit sönder inredet, alltså avskiljningarna, i en slakttransportbil vid urlastningen på slakteriet.Den sköt de på plats, med gevär.

Anars får man faktiskt t.o.m. betalt för att köra in själv.

Har man nära till ett slakteri och leverarar enstaka djur så kan det nog funka med ersättningen. Men om man som vi har här uppe lite längre resvägar samt levererar en hel del, både liv och slakt, så förlorar man stort eftersom det går bort mycket tid som man kunde ha lagt hemma.

Varför är det så många som gör så stor skillnad på att avliva en häst och en ko? Kor går visst väldigt bra att avliva, men hästar ska leva tills dom självdör (om ens det) :smirk:
Även hästkött går att äta och det är väl jättebra att dom kan vara till "nytta" även när man inte kan rida på dom.

Ni som säger att hästslakt är så hemskt: jag hoppas verkligen att ni är vegetarianer/ veganer

Vad är skillnaden mellan att slakta en gris och slakta en häst? Visst, hästen är ett husdjur som man kanske har en annan relation till än vad man har till en gris, men dom måste dö nån gång dom också. Sorgligt men sant

Lite info om slakttransporter till Italien. Jag bor i södra Frankrike och jag har "räddat" en häst från slakt i Italien. Min häst är 6 år, fullt frisk, snäll och väluppfostrad, bara "bortglömd i ett hörn" hos en bonde någonstans, som så många andra hästar här i Frankrike. Hon har förmodligen hamnat på ett av flera uppgödningsstall i centrala Frankrike där det enda målet är att få upp vikten för att få mer av slakteriet. När hon var dräktig i 9de månaden fick hon åka en helvetisk transport på ca 90 mil, hamna hos en hästhandlare i Cagnes sur Mer och sen vidare till en annan hästhandlare, där jag slutligen hittade henne. Varför Italien? Italien är ett av de länder som tillåter slakt av dräktiga ston! Här i Frankrike är travet stort och varje dag kan du hitta fullt friska, unga, bra hästar att köpa för slaktpriset (500-700 euros). Dom testas vid 2 års ålder, springer dom inte tillräkligt fort, till Italien för slakt! Jag är inte alltid emot slakt men jag är definitivt emot dessa otaliga djurtransporter som rullar genom europa fulla av nervösa, olyckliga, illa behandlade djur; grisar, kor, hästar. Jag kan inte för mitt liv förstå hur det kan vara lönsamt att tranportera levande djur 200 mil för att sen tranportera tillbaka köttet! Alla djur i sådana tranporter kommer inte fram levande, man får inte tro att bara för att tranportören är svensk att allt är bra! Jag har sett hästar och andra djur behandlas illa av svenskar också.
Men i alla fall, mitt sto som jag döpte till Cannelle (hon hade förståss inget namn när jag köpte henne) mår jättebra och allt är bra. Idag ska jag försöka köpa/rädda två shetlandsponnier som inte är i bra form; hästlöss, avmagrade, etc. Ha en bra dag! ;)

Vad är skillnaden mellan att slakta en gris och slakta en häst? Visst, hästen är ett husdjur som man kanske har en annan relation till än vad man har till en gris, men dom måste dö nån gång dom också. Sorgligt men sant

Ingen särskilt stor skillnad mer än att jag aldrig skulle skicka en häst till slakt med djurtransport.
Det var ett svar på ditt uttalande att du hoppades att de som hade ont av att slakta hästar var vegetarianer. Varför inte då kunna äta piggies menade jag.

Allvarligt, vad tror du händer med en häst som är död om den inte äts upp av människor? Alternativen:
Separat kremering (om man har råd - kan kosta uppemot 15000 kronor)
Begravning (man måste ha egen mark, och få tillstånd från Länsstyrelsen för att få gräva ner. När hästen är nergrävd är det maskar som äter på den)
Biobränsle (då fraktas den döda hästen i en container tillsammans med andra döda djur till en anläggning där djurkropparna mals i stora kvarnar för att sedan bli biobränsle som värmer upp bl a bostäder)

Med tanke på de alternativen tycker jag det är betydligt bättre att hästköttet kommer till användning som mat till människor.

Immer

GAAAA!!!

Just NU var det mer än jag tålde. Även om jag håller med.

Ingen särskilt stor skillnad mer än att jag aldrig skulle skicka en häst till slakt med djurtransport.
Det var ett svar på ditt uttalande att du hoppades att de som hade ont av att slakta hästar var vegetarianer. Varför inte då kunna äta piggies menade jag.

Jag menade att dom som är så fruktansvärt emot hästslakt borde vara emot all slakt öht. Djuren dör och används sedan till mat. Var djuren dör spelar mindre roll tycker jag (nu menar jag självklart inte att dom ska självdö i transporten utan att det kvittar om man vill ta bort sin älskade häst hemma på gården eller om den ska skickas med transport)

nja, skicka med djurtransport skulle jag aldrig göra (det skulle antagligen bli ett stressmoment om hästen inte redan vart van vid dom lukter från andra djurslag som kan förekomma i en sådan lastbil osv.)

därimot att köra in själv med hästsläp (som hästen ändå är mer eller mindre van vid att åka) är inte mer stressande än att köra den till tex. träning.

Visst förekommer det att man använder gevär vid slakt.
PL

hmm..
Vi körde iväg ett sto i fredags och där använde dom ett gevär.
Tittade inte så noga :crazy:...men jag tror det var ett avsågat sådant. Osäker.
Ingen vanlig bult i alla fall.
Avblodningen skedde direkt.

Stoet leddes in i en liten hage. Vändes om och det var slut direkt vid vändningen.

Proffs som visste sin sak.

AM

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 904
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 402
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
6
· Visningar
923
  • Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 703
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros