HÄstslakt!!!

Sv: HÄstslakt!!!

Jag var med om en häst med brutet ben som avlivades med kanyl. Jag har ingen aning om vilket medel som användes men det gick snabbt och var ett stillsamt slut för hästen.
Kanske finns skräckfall (veterinären varnade oss för att det kunde bli kramper) men hon bara dog. Väldigt smidigt och inga skräck syner som jag mådde illa av.

jag har upplevt dålig slakt personligen.
Men jag drar mig inte för slakt för det,men inte det slakteriet en gång till!

Trillar ur??? Jag talar om att kanylen penetrerar blodkärlet så att avlivningsvätskan i stället går rakt ut i hästens kroppsmassa i stället för som avsikten är, genom blodomloppet.

Sedan kan du aldrig förneka den tid det tar att förbereda en häst för avlivning med spruta och tror du hästen inte under denna långa tid förstår vad som komma skall så har du därmed även idiotförklarat hästen.

En permanentkanyl, som PL skriver, är inte vass. Den består av ett mjukt plaströr och kan inte penetrera blodkärlet.
Har du bara sett sprutavlivningar där vätskan hamnat extravasalt så förstår jag om du tror det är så, men det måste ha varit en klantig veterinär.

Lång tid att förbereda?

Ponnyn knallade glatt upp i sommarhagen, åt sin favoritmat ur en hink, fick ett stick i halsen (10 sek), öppnade munnen och skulle ta en tugga till (3 sek), sen var han död.
Gammelmärren var smärtstillad, fick kanyl (30 sek), fixerades (30 sek), knallade upp i sommarhagen, fick spruta (20 sek), dog.

Jag begriper inte vad det skulle vara för "lång tid att förbereda", så det förnekar jag absolut.

Jag begriper inte vad det skulle vara för "lång tid att förbereda", så det förnekar jag absolut.

Jag har ingen erfarenhet personligen av avlivning med spruta, dock kan jag lugnt säga efter att stilla sett på i min omgivning att ALDRIG spruta om det inte blir ett måste pga situation.

De hästar som har avlivats med spruta när jag sett på, dessa har först fått lugnande medel för att avlivningsvätskan ska ta rätt. Först efter någon halvtimme kunde den sprutan ges, så visst handlar det om förberdelser.

Backar jag någon tid och tänker tillbaka på vissa trådar här på hästvård, så minns jag klart en tråd om avlivning med just spruta där TS gav en målande beskrivning utan försköning om vad som skedde. Jag kan säga, det vill inte jag att någon av mina hästar ska uppleva, och detta scenario tycks vara vardagsmat vid avlivning med spruta enligt veterinärer.

De hästar som har avlivats med spruta när jag sett på, dessa har först fått lugnande medel för att avlivningsvätskan ska ta rätt. Först efter någon halvtimme kunde den sprutan ges, så visst handlar det om förberdelser.

Backar jag någon tid och tänker tillbaka på vissa trådar här på hästvård, så minns jag klart en tråd om avlivning med just spruta där TS gav en målande beskrivning utan försköning om vad som skedde. Jag kan säga, det vill inte jag att någon av mina hästar ska uppleva, och detta scenario tycks vara vardagsmat vid avlivning med spruta enligt veterinärer.

Jag har hört att det förekommer på klinik, vet inte om det handlar om Somulose eller Pento, och om det handlar om särskilt oroliga hästar. PL vet säkert, som vanligt.
För mina (och vänners) hästar har det definitivt inte behövts.

Jag läste också Alexandras tråd där hon målande beskrev hur det gick till när hennes lilla fullblod avlivades. Jag minns också att tråden togs bort efter massiv kritik.
De veterinärer jag känner anser inte Alexandras beskrivning vara det normala, utan det normala är att hästen får sprutan, faller och dör.

Min och andras erfarenheter av avlivning med spruta helt odramatiska och jag skulle definitivt välja det igen.

Det är ju här som var och en väljer, men efter att ha sett flera avlivningar med spruta som inte var trevliga parallellt med bult så väljer jag definitivt det sista. Samtidigt blir jag klart fundersam, hur är det möjligt att just jag har drabbats av de mer otrevligare avlivningarna med spruta trots att de endast sträcker sig till 5 hästar som inte varit mina egna.:confused:
Den sista var i allra högsta grad otrevlig då hästen hade fått sitt ben avsparkat mitt i vintern, snö i hagen så jag behöver väl inte tala om hur det såg ut där. Hästen låg ner, och det blev en akut avlivning. Om lugnade gavs innan tror inte jag, men det som sen skedde var oerhört jobbigt att se. När sprutan hade lagts for hästen bokstavligen upp, och var alldeles för rörlig med tanke på orsaken till avlivningen.
Hua, den synen glömmer man inte i första taget.:crazy::eek:

Det låter hemskt, men som sagt har jag bara "goda" erfarenheter, direkt och indirekt.

Veterinärens beteende vid första avlivningen var en helt annan sak, men det kan man ju inte skylla metoden för.

nja, inte helt riktigt. Fick höra från en person (säger inga namn) som hade varit på ett slakteri här i sverige där djuren stressades helt i onödan, det stank blod och det var blod precis överallt. när de sedan sköt med bult pistolen på en tjur så dog inte tjuren utan fick bara en hjärnskakning. Slaktaren tog inte geväret fast bonden som tagit dit tjuren sa åt slaktarn att göra det. Det var en av alla saker som hände på detta slakteri som ligger i Sverige. Så visst kan det även hända här.
Och denna personen som berättade det här har varit på detta slakteri några ggr då han jobbade hos en bonde som hade köttdjur.

Vi får då hoppas på att detta slakteri har blivit bättre då det var något år sedan h*n varit där.

Tack för att det finns nån som vet vad som försigår runt om även i detta avlånga land:(

Tack för att det finns nån som vet vad som försigår runt om även i detta avlånga land:(

Det är en bråkdel hästar som kommer till slakteriet, åtminstone om man ser till hur många hästar som avlivas per år. De flesta avlivas hemmavid, och får sen åka transport ifrån stallet. Men då är de redan döda, märker således inte av någonting.

Sen har vi hästar som skickas utomlands för slakt, men det är en helt annan historia och till hör inte hästvård.

År 2007 slaktades 3000 hästar vid svenska slakterier.
PL

År 2000 slaktades ca 5500 hästar utomlands, 2001 var siffran drygt 7000 st. Siffrorna kommer från jordbruksverket, hur det ser ut idag vet man inte. Men helt klart är att många hästar i nivå med dessa 7000 förs ut ur landet under förespegling att bli promenadhäst i annat land.

Antalet hästar som avlivas hemmavid är fler än hästar som slaktas, hur många vet jag inte men enbart Agria reglerade nästan lika många avlivningar som slaktade hästar.

Det finns många bra exempel på ex sk utdömda hästar som blivit friska av ex homeopati mm det går att vända en negativ trend hälsningar CarinaMargret.

Det finns många bra exempel på ex sk utdömda hästar som blivit friska av ex homeopati mm det går att vända en negativ trend hälsningar CarinaMargret.

Det finns även många exempel på hästar som lidit alldeles för länge pga övertro på värdelösa preparat såsom homeopattjafs healing och hästkomunikatörer. När det är dags så är det dags. Man ångrar aldrig en slakt.

Det finns även många exempel på hästar som lidit alldeles för länge pga övertro på värdelösa preparat såsom homeopattjafs healing och hästkomunikatörer. När det är dags så är det dags. Man ångrar aldrig en slakt.

Fint skrivet SO,,, pedagogiskt! (Fast helt sant) För att inte tala om alla hästar som lever på övertid enbart för att ägarna själva inte kan se dagens ljus när tiden är kommen.

nej, det är du inte. djuret ska falla direkt. har därimot hört av "grannbonden" som har köttdjur att stora tjurar ska man använda kraftigare bult till för skallen är håård. alltså, inte samma bult som till tex. häst.
tar skottet rätt så blir djuret "hjärndöd" vilket även slår ut hjärta/andning ganska snabbt. avblodningen är väl mer som en "extra garanti" om inte skottet tagit helt rätt ?

Nej så är det slaktmask eller kulvapen används vid större tjurar, även avels suggor/galtar.
Djuret skall rammla ihop annars tog inte"skottet på rätt ställe då skall nytt skott omedelbart göras, avblodning sker för att djuret skall dö snabbt och inte plågas, dom dör av själva skottet till slut ändå men det tar längre tid= djuret plågas.

hmm..
Vi körde iväg ett sto i fredags och där använde dom ett gevär.
Tittade inte så noga :crazy:...men jag tror det var ett avsågat sådant. Osäker.
Ingen vanlig bult i alla fall.
Avblodningen skedde direkt.

Stoet leddes in i en liten hage. Vändes om och det var slut direkt vid vändningen.

Proffs som visste sin sak.

AM

Det finns olika utseende och varianter av bultpistoler, det finns dom som ser ut som ett rör och dom somser ut som en pistol.

Det är en bråkdel hästar som kommer till slakteriet, åtminstone om man ser till hur många hästar som avlivas per år. De flesta avlivas hemmavid, och får sen åka transport ifrån stallet. Men då är de redan döda, märker således inte av någonting.

Sen har vi hästar som skickas utomlands för slakt, men det är en helt annan historia och till hör inte hästvård.

Obs, obs , obs!!! Slakterier får inte ta emot redan avlivade djur som kommer dit transporterandes, dom måste slaktas i "riktiga" och godkända slakterier, det är jätte noga vad djuren för övrigt har för skick innan dom släpps in på slakteriet, dom måste levade besiktas innan dom slaktas, under och efter slakt.

Nej men det har ingen påstått, de hästar som avlivas hemma går direkt till destruktion.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 904
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 399
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
6
· Visningar
916
  • Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 703
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka